Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Aalter van 12 november 2018 betreffende de goedkeuring van de herstellingswerken aan het fietspad in de Moerstraat;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020 – 2025;
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 26 september 2016 betreffende het uitvoeren van een onderzoek naar de bomen (platanen) in de Moerstraat;
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 24 april 2017 betreffende de principiële goedkeuring tot het gewenste eindbeeld van de Moerstraat in functie van het herstel van het fietspad;
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 17 juli 2017 betreffende het eindrapport ‘boomadvies Moerstraat’ in functie van het herstel van het fietspad;
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 31 juli 2017 betreffende de goedkeuring voor het plaatsen van twee tijdelijke verkeersborden A51 met onderbord ‘fietspad in slechte staat’ in de Moerstraat;
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 1 oktober 2018 betreffende het herstel van het fietspad in de Moerstraat en de goedkeuring van de gunning van de opdracht ‘bijkomende oppervlaktebehandeling fietspad Moerstraat’;
Gelet op de collegebeslissing van 9 februari 2021 betreffende de principiële goedkeuring voor de aanpak van de problematiek naar aanleiding van opduwend wortelgestel van bomen;
Gelet op de collegebeslissing van 8 maart 2021 betreffende de principiële goedkeuring van de aanpak van de Moerstraat in functie van een beter fietspad en het behoud van de bomen;
Gelet op de collegebeslissing van 18 juli 2022 betreffende aanpassingen naar aanleiding van een toetsing van het circulatieplan 2021;
Gelet op de vraag van 30 augustus 2018 vanuit het beleid tot het aanpakken van het fietspad in de Moerstraat en het verwijderen van de borden “fietspad in slechte staat”;
Gelet op de kennisgeving aan het college op 17 september 2018 betreffende de opdracht voor het vlakfrezen van het fietspad in de Moerstraat binnen het onderhoudscontract bestek ‘Klein onderhoud wegen’, geraamd op 28.000 euro exclusief BTW;
Gelet op de klacht KL20220819-0076 betreffende de slechte staat van het fietspad in de Moerstraat;
Gelet op de bemerking gesteld door de adviesraad SAR in december 2022 betreffende de onveilige staat van het fietspad in de Moerstraat: ‘Een vernieuwing dringt zich op evenals een aanpassing aan de huidige verkeersregels. Iedereen weet dat dit allemaal veel centen kost, misschien zou iedereen tevreden zijn met een planning, wanneer deze werken in de komende periode worden aangepakt?’;
Overwegende dat binnen het meerjarenplan 2023/1 2020-2025 een krediet van 200.000 euro is opgenomen voor de herinrichting van de Moerstraat (Act -2015);
Overwegende dat binnen het goedgekeurd krediet de aanleg van een gescheiden rioleringsnet in de straat niet is opgenomen;
Overwegende dat de bomen in de Moerstraat gezond zijn, maar aangeplant zijn in te kleine plantvakken, waardoor de wortels in hun zoektocht naar voedsel de asfaltverharding telkens opnieuw opdrukken;
Overwegende dat de Moerstraat momenteel bestaat uit een fietspad van ca. 1,20 meter, een parkeerstrook van ca. 2,00 meter onderbroken door boomvakken, een dubbele rijstrook van in totaal ca. 6,00 meter, een parkeerstrook van ca. 2 meter onderbroken door boomvakken, een fietspad van ca. 1,20 meter en een voetpad van ca. 1,50 meter; dat deze wegopbouw vrij breed is voor het gebruik en niet afgestemd is op de aansluitende wegbreedte aan de overzijde van het kanaal richting Zomergem; dat deze weg volgens het mobiliteitsplan ingekleurd staat als lokale weg type II; dat de huidige wegbreedte ruimschoots volstaat voor deze wegcategorie;
Overwegende dat de parkeerplaatsen in de Moerstraat vaak leeg staan; dat de parkeernood hier niet is aangetoond; dat parkeren tussen de bomen voor verdichting van de ondergrond zorgt wat nefast is voor de gezondheidstoestand en ontwikkelingskansen van de bomen;
Overwegende dat een studiebureau dient te worden aangesteld om de herinrichting van de Moerstraat te realiseren; dat dit project een totale herinrichting omvat van het fietspad, de parkeerplaatsen, de groene bermen met bomenrij en het voetpad waarbij maximale aandacht dient te worden besteed aan de veiligheid van fietsers en voetgangers; dat er ruimte voor bomen door ontharding dient te worden gecreëerd;
Overwegende het voorstel de Moerstraat volgens volgende scope en concept in te richten:
Overwegende dat het concept verder dient te worden uitgewerkt rekening houdend met:
Overwegende dat het voetpad wordt geoptimaliseerd naar aanleiding van de aanleg van de nieuwe glasvezelkabel door Fiberklaar; dat dit kadert binnen het herstelplan voetpaden;
Overwegende dat de uitvoering ten vroegste in het 2de semester 2023 kan verwacht worden aangezien er voorgaand een studie en procedure dient opgestart te worden tot het aanstellen van ontwerper en aannemer;
Overwegende dat in afwachting van deze realisatie een aantal andere tijdelijke ingrepen kunnen ingevoerd worden in kader van de veiligheid van de fietsers;
Overwegende dat volgende tijdelijke ingrepen mogelijk zijn:
Overwegende dat het fietspad in 2015 gefreesd en overlaagd werd als meerwerk binnen het contract buitengewoon onderhoud wegen als tijdelijke oplossing voor deze oneffenheden in het kader van de veiligheid;
Overwegende dat begin 2019 het fietspad reeds een tweede maal tijdelijk werd hersteld waarbij de oneffenheden werden weggewerkt en een nieuwe asfaltlaag werd aangelegd; dat opnieuw wortelopdruk is vastgesteld; dat een tijdelijk herstel weinig oplossing zal bieden;
Overwegende dat na wijziging van het mobiliteitsplan het snelheidsregime in de Moerstraat voorbij het kruispunt met de (kleine) Moerstraat terug naar 70 km/u werd gebracht; dat kan worden geoordeeld dat met dit snelheidsregime fietsers op de rijweg sturen, een verkeersonveilige situatie creëert;
In afwachting van een definitieve aanpak van de Moerstraat in kader van de veiligheid voor fietsers volgende tijdelijke maatregelen te treffen:
Goedkeuring te verlenen aan de scope en het concept voor de herinrichting van de Moerstraat:
De aanleg van een gescheiden rioleringsnet en de afkoppelingswerken ter hoogte van de brug en het kruispunt Moerstraat en (kleine) Moerstraat niet mee te nemen binnen dit project.
De procedure te starten voor het aanstellen van een studiebureau om dit concept verder uit te werken, ontwerp- en aanbestedingsdocumenten op te maken en de werken op te volgen tijdens uitvoering.
Opdracht te geven aan de cel communicatie een gemeentelijk infobord op te maken betreffende de scope, planning en de herinrichting van de Moerstraat.