Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2020 betreffende de kennisname van het Openbaar Vervoerplan 2021 van Vervoerregio Gent;
Gelet op de collegebeslissing van 31 mei 2021 betreffende de toekomstige haltes van De Lijn in het openbaar vervoerplan en de invloed vanuit het circulatieplan;
Gelet op de collegebeslissing van 12 december 2022 betreffende de invoering van basisbereikbaarheid fase 0 vanaf 1 januari 2023;
Gelet op de invoering van het circulatieplan vanaf 1 september 2021;
Overwegende dat de Vlaams minister op 11 augustus 2022 besliste om over te gaan naar een gefaseerde aanpak voor de uitrol van basisbereikbaarheid openbaar vervoer;
Overwegende dat er mogelijke bijsturing is na iedere fase;
Overwegende dat de belbussen in afwachting van ontbrekende Vervoer Op Maat-schakels overal zullen blijven rijden;
Overwegende dat vanaf januari 2023 de eerste fase (fase 0) van het nieuw openbaar vervoersnetwerk Basisbereikbaarheid werd uitgevoerd;
Overwegende dat de uitrol van fase 1 (voorzien half 2023) voor Aalter een aantal wijzigingen impliceert;
Overwegende de invoering van de nieuwe verbinding lijn 88 Aalter-Ruiselede-Tielt; dat dit aanbod bij aanvang zal gereden worden op weekdagen (ook in de schoolvakanties) met een frequentie van 60 minuten;
Overwegende de inkorting van lijn 15 Gent-Drongen-Nevele-Tielt tot Lotenhulle en dus niet meer tot Tielt; dat de haltes in Poeke die hierdoor niet meer worden bediend door lijn 15, zullen kunnen gebruikmaken van belbus 77 Tielt;
Overwegende dat deze wijzigingen gekoppeld aan fase 1 voor Aalter een meerwaarde biedt op vlak van openbaar vervoersaanbod;
Overwegende dat een exacte startdatum voor de uitrol van fase 1 nog bepaald dient te worden;
Overwegende dat de politieke vervoerregioraad over dit voorstel op 8 februari 2023 zal stemmen;
Akkoord te gaan met de uitrol van fase 1 van het nieuw openbaar vervoernetwerk Basisbereikbaarheid in de zomer 2023.