Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van de personeelsformatie;
Gelet op het collegebesluit van 6 februari 2023 houdende de goedkeuring van de aanvraag van non-activiteit voorafgaand aan de pensionering van een eerste inspecteur van politie, dienst wijk;
Overwegende dat bijgevolg de betrekking van inspecteur van politie, dienst wijk, vacant kan verklaard worden;
Overwegende dat het noodzakelijk is, de betrekking vacant te verklaren, om de basispolitiezorg te kunnen blijven garanderen binnen de politiezone Aalter en de continuïteit van de diensten te waarborgen;
Overwegende dat de politiezone Aalter een grote bijdrage levert tot het ontwikkelen van een veilige en leefbare omgeving binnen de gemeente Aalter;
Overwegende het blijvend garanderen van onze verplichtingen betreffende het leveren van personeel in het kader van de federale opdrachten – MFO1 en MFO2;
Gelet op de wet van 7 december 1998, tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiedienst, en latere wijzigingen;
Goedkeuring te verlenen aan het voorstel tot het vacant verklaren van één betrekking van inspecteur van politie, dienst wijk, via mobiliteit met wervingsreserve.
De vacant verklaring van één betrekking van inspecteur van politie, via mobiliteit met wervingsreserve, voor te leggen in een volgende zitting van de gemeenteraad.
Overwegende dat er een plaatselijke selectiecommissie moet samengesteld worden voor de aanwerving van één inspecteur van politie, dienst wijk;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiedienst, artikel VI.II.61 en 62 dat stelt dat de gemeenteraad de plaatselijke selectiecommissie kan samenstellen voor het midden- en basiskader van de lokale politie en de gemeenteraad wijst de voorzitter en de leden van de plaatselijke selectiecommissie aan voor het midden- en basiskader van de lokale politie;
Goedkeuring te verlenen aan de samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie:
De samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie voor te leggen tijdens een volgende zitting van de gemeenteraad.
Peter Ponnet verlaat de zitting.
Gelet op artikel 50 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het college van burgemeester en schepenen;
Het verslag van de zitting van 30 januari 2023 goed te keuren, te bezorgen aan de raadsleden en - mits anonimisering- te publiceren op de gemeentelijke website.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;
Gelet op de collegebeslissing van 24 oktober 2022 betreffende de planning van de zittingen van het college en van de gemeenteraad in 2023;
Gelet op het voorstel van kalender:
Maandag 13 februari 2023 - college
Maandag 20 februari 2023 - college
Maandag 27 februari 2023 - college
Maandag 6 maart 2023 - college;
De kalender goed te keuren.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 440, eerste lid en artikel 441;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 april 2019 betreffende de kennisgeving van de verslagen van de verschillende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;
Gelet op de rapportering van de verslagen;
Overwegende dat voor de raden van bestuur van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen de gedetailleerde notulen met bijgevoegd het stemgedrag van de individuele leden en alle documenten waar in de notulen naar verwezen wordt ter inzage moeten liggen van de gemeenteraadsleden op het secretariaat van de deelnemende gemeenten;
Overwegende dat een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uitbrengt over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en toelichting verstrekt bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging;
De rapportering van de verslagen in het kader van artikel 441 DLB voor te leggen aan de gemeenteraad:
Imewo
IVM
Toerisme Oost-Vlaanderen
IGS Westlede
Gelet op de wet van 30 oktober 2022 houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid;
Gelet op de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2022, hoofdstuk 29 Het ziekteverlof;
Gelet op het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 11 april 2022;
Overwegende dat artikel 255 van de rechtspositieregeling volgende bepaling bevat met betrekking tot het melden van ziekte:
"Het personeelslid bezorgt het bestuur zo vlug mogelijk een geneeskundig getuigschrift en uiterlijk binnen de 2 werkdagen te rekenen vanaf het begin van de afwezigheid wegens arbeidsongeschiktheid, behalve in geval van overmacht. Het geneeskundig getuigschrift maakt melding van de arbeidsongeschiktheid, alsmede van de waarschijnlijke duur ervan, de plaats van verblijf tijdens de ziekte wanneer die verschilt van het door de werkgever gekende adres, en of het personeelslid zijn plaats van verblijf al dan niet mag verlaten.";
Overwegende dat volgende bepaling is opgenomen in het arbeidsreglement: "Elke afwezigheid, ook van één dag, moet binnen de twee werkdagen bij de cel Personeel worden gestaafd door een volledig ingevuld geneeskundig attest. Bij verzending geldt de poststempel als datum.";
Overwegende dat door de wet van 30 oktober 2022 de werknemer er driemaal per kalenderjaar niet toe gehouden is een geneeskundig getuigschrift voor te leggen voor de eerste dag van een arbeidsongeschiktheid; dat hij in voorkomend geval meedeelt de werkgever onmiddellijk op welk adres hij zal verblijven tijdens deze eerste dag van arbeidsongeschiktheid, tenzij dit adres overeenstemt met zijn gewoonlijke verblijfplaats die bij de werkgever gekend is;
Overwegende dat voorgesteld wordt dat personeelsleden die hiervan willen gebruik maken hun cel, directeur en cel Personeel per mail verwittigen; dat in het tijdsregistratiesysteem zal opgevolgd worden of het personeelslid het maximum aantal dagen al bereikt heeft; dat deze werkwijze al intern kan toegepast worden aangezien de wetgeving al van kracht is; dat deze werkwijze bij een volgende aanpassing van de gemeentelijke rechtspositieregeling en het arbeidsreglement zal meegenomen worden;
Personeelsleden die gebruik willen maken van de mogelijkheid om maximaal driemaal per jaar geen medisch attest meer te bezorgen voor één dag ziekte of voor de eerste dag van een langere ziekteperiode, dienen hun cel, directeur en cel Personeel per mail op de hoogte te brengen van hun afwezigheid.
De aangepaste werkwijze voor de melding van één dag ziekte bij een volgende aanpassing van de gemeentelijke rechtspositieregeling en het arbeidsreglement mee te nemen.
Deze regeling te laten ingaan na goedkeuring van de gewijzigde rechtspositieregeling en arbeidsreglement vanaf 1 juli 2023.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;
Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;
De rapportering goed te keuren.
Gelet op de facturen aan het gemeentebestuur Aalter 124/2023 tot en met 338/2023;
Gelet op de facturen aan de politiezone Aalter 1544/2022 tot en met 1558/2022;
Gelet op de facturen aan de politiezone Aalter 46/2023 tot en met 73/2023 en van 134/2023 tot en met 138/2023;
Gelet op de vorderingen van het gemeentebestuur Aalter 1065/2023 tot en met 3232/2023;
Gelet op de betaallijsten van het gemeentebestuur Aalter L6/2023 tot en met L22/2023;
Gelet op de betaallijsten van de politiezone Aalter L3074/2022 tot en met L3075/2022;
Gelet op de betaallijsten van de politiezone Aalter L3005/2023 tot en met L3008/2023;
Gelet op artikel 177 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus en alle latere wijzigingen inzonderheid artikel 30;
Gelet op het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie;
De inkomende facturen goed te keuren.
De vorderingen goed te keuren.
De betaallijsten goed te keuren.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van de begroting 2021 en het meerjarenplan 2021-2023 van de politiezone Aalter;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2021 betreffende de goedkeuring van de begroting 2022 en het meerjarenplan 2022-2024 van de politiezone Aalter;
Overwegende dat het college bevoegd is voor:
- het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad;
- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;
Overwegende de opgemaakte bestelbonnen van de politiezone Aalter: bestelbonnummer 168;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst; gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie;
De bestelbon politiezone Aalter goed te keuren.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020-2025;
Overwegende dat het college bevoegd is voor:
- het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad;
- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;
Overwegende de opgemaakte bestelbonnen van het gemeentebestuur: G/2023/369 tot en met G/2023/371, G/2023/411 tot en met G/2023/499;
De bestelbonnen goed te keuren.
Gelet op de collegebeslissing van 22 juni 2020 betreffende de gunning van het raamcontract ‘Aanstellen van een boomdeskundige’ aan de heer Stijn Decavele in Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van 27 juni 2022 betreffende het uitvoeren van een vitaliteitsonderzoek en een boom effect analyse op de bomen in de Lostraat, de Stationsstraat en het Hoefijzer;
Gelet op het rapport 'Vitaliteitsonderzoek en BEA Lostraat, Stationsstraat en hoefijzer' van 31 oktober 2022;
Gelet op volgende vaststellingen van de boomdeskundige:
Lostraat
1. Huidige toestand:
2. Conditie
De helft van de bomen heeft een slecht conditie, de andere helft een matige. De lindes groeien amper en staan langzaamaan weg te kwijnen. Bijna 1/3 van de lindes heeft stamschade of zonnebrand.
3. Ruimte bovengronds
Linden: Er is voldoende ruimte voor bomen van 1e grootorde. De linden hebben voldoende plaats. De linde op de hoek van de Stationsstraat en de Brouwerijstraat heeft een goede begeleidingssnoei nodig om goed te kunnen uitgroeien.
Haagbeuken: Er is onvoldoende bovengrondse ruimte om de haagbeuken te laten uitgroeien. De beperkte plantvakken zorgen er wel voor dat de bomen nooit volledig zullen uitgroeien. Toch is regelmatig beheer en vormsnoei nodig om de bomen niet te groot te laten worden.
4. Ruimte ondergronds
Linden: De plantvakken zijn te klein. De bomen zijn niet in staat om voldoende te wortelen waardoor ze niet groeien. Bomen die wel groeien veroorzaken worteldruk.
Haagbeuken: De plantvakken zijn te klein en bieden onvoldoende wortelruimte om de bomen gezond te laten uitgroeien.
Stationsstraat
1.Huidige toestand:
2. Conditie
De lindes hebben een matige tot redelijke conditie. De bomen zijn hier groter en gezonder dan in de Lostraat. De bomen groeien vrij goed.
3. Ruimte bovengronds
Linden: De bomen zijn al vrij groot. Volledig uitgroeien van de bomen is niet mogelijk omdat ze te dicht staan bij de gebouwen. De bomen staan tussen de parkeervakken ook vrij dicht tegen elkaar. Tijdige begeleidingssnoei is nodig.
4. Ruimte ondergronds:
De bomen hebben onvoldoende ruimte om te wortelen in hun plantvak. Er is wortelopdruk van bomen die hun plantvak ontgroeien.
Hoefijzer
1. Huidige toestand:
2. Conditie
De helft van de bomen hebben een redelijke conditie. Hoewel de bomen een redelijke conditie hebben groeien ze enorm traag.
3. Ruimte bovengronds
Sommige bomen staan dicht bij de gebouwen. Op overgang van Stationsstraat staan de bomen naar het Hoefijzer te dicht bij elkaar. De onderlinge afstand tussen de bomen is overal onvoldoende. 2/3 van de bomen heeft lichte tot zware schade aan hun stam door aanrijdingen van wagens.
De bomen hebben vaak geen doorgaande top waardoor opsnoeien in functie van stamvrije lengte niet meer mogelijk is.
4. Ruimte ondergronds:
De bomen hebben onvoldoende ruimte om te wortelen in hun plantvak. Er is wortelopdruk van bomen die hun plantvak ontgroeien.
Overwegende dat het advies voor het behoud van de bomen als volgt wordt ingeschat:
Overwegende dat de besluiten en analyses van de boomdeskundige worden meegenomen bij toekomstig plannen in de Lostraat, Stationsstraat en Hoefijzer;
Akkoord te gaan om de analyse en besluiten van de boomdeskundige betreffende de bomen in de Lostraat, Stationsstraat en Hoefijzer mee te nemen in toekomstige ontwerpen.
Gelet op de aanvraag van 26 januari 2023 van Farys voor het uitvoeren van een drinkwateraftakking op vraag van een klant in de Wingenestraat 2B;
Gelet op het ordernummer 8148737 met aanduiding van de plaats van werken;
Overwegende dat dit over een aansluiting gaat met graafwerk CAT2; dat er in uitvoering van artikel 17 van de Code Nutswerken van de VVSG toestemming aan het lokaal bestuur gevraagd moet worden;
Overwegende dat voor het uitvoeren van een drinkwateraftakking het openbaar domein over een afstand van 12 meter opgebroken wordt;
Goedkeuring te verlenen aan het ordernummer 8148737 van Farys, Stropstraat 1 in Gent voor het uitvoeren van een drinkwateraftakking op vraag van een klant, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:
Gelet op de aanvraag van 30 januari 2023 van Farys voor het uitvoeren van een drinkwateraftakking op vraag van een klant in de Geuzestraat 25;
Gelet op het ordernummer 81430577 met aanduiding van de plaats van werken;
Overwegende dat dit over een aansluiting gaat met graafwerk CAT2; dat er in uitvoering van artikel 17 van de Code Nutswerken van de VVSG toestemming aan het lokaal bestuur gevraagd moet worden;
Overwegende dat voor het uitvoeren van een drinkwateraftakking het openbaar domein over een afstand van 15 meter opgebroken wordt; dat de sleuf wordt gegraven op de rooilijn;
Goedkeuring te verlenen aan het ordernummer 81430577 van Farys, Stropstraat 1 in Gent voor het uitvoeren van een drinkwateraftakking op vraag van een klant, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:
Gelet op de planning van de cel Middelenbeheer, cel Burgerzaken (Grafmakers), cel Gebruiksbeheer en Evenementen (Aalter Proper) en de cel Infrabeheer (Groendienst en Infra-fix);
De planning van de cel Middelenbeheer, cel Burgerzaken (grafmakers), cel Gebruiksbeheer en Evenementen (Aalter Proper) en de cel Infrabeheer (Groendienst en Infra-fix) goed te keuren.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Aalter van 15 december 2014 betreffende de definitieve vaststelling van het tracé en het rooilijnenplan voor de verkaveling Stationsomgeving;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur van Aalter van 15 december 2014 betreffende de goedkeuring van de verkavelingsovereenkomst voor de verkaveling van de Stationsomgeving;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 12 juli 2021 betreffende de verplaatsing van de rijweg ter hoogte van het Stationsplein naar aanleiding van de realisatie van de verkaveling Stationsomgeving;
Gelet op de collegebeslissing van 1 december 2014 van prefusiebestuur van Aalter betreffende het verlenen van de verkavelingsvergunning voor de ontwikkeling van de stationsomgeving;
Gelet op de collegebeslissing van 21 november 2022 betreffende de voorlopige oplevering en vrijgave van de waarborg voor de verplaatsing van de rijweg ter hoogte van het Stationsplein naar aanleiding van de realisatie van de verkaveling Stationsomgeving;
Gelet op de collegebeslissing van 19 december 2022 betreffende de afwerking van het Stationsplein ter hoogte van residentie Stadswaag in de verkaveling Stationsomgeving;
Gelet op het ontwerpplan van 17 januari 2023 voor de aanleg van het voetpad en de bermen ter hoogte van het Stationsplein;
Gelet op de toekomstplannen voor de herinrichting van het Stationsplein;
Overwegende dat het voetpad wordt aangelegd in grijze betonstraatstenen 22/22/8 op een fundering van 15 - 20 cm schraal beton en ingezand wordt; dat een boordsteen IE wordt geplaatst langsheen de te behouden goot en een boordsteen ID langsheen de berm; dat de bestaande riooldeksels op hoogte worden gebracht; dat de bomen indicatief ingetekend zijn en niet geplaatst zullen worden gelet op de toekomstige herinrichting van het Stationsplein;
Overwegende dat het voetpad grotendeels langs de rijweg wordt aangelegd en plaatselijk afbuigt naar het gebouw om toegang te verlenen aan de publieke overdekte fietsstallingen;
Overwegende dat de uitvoering van deze werken gepland is vanaf 9 februari 2023;
Goedkeuring te verlenen aan het ontwerpplan van 17 januari 2023 voor de aanleg van het voetpad en de bermen ter hoogte van het Stationsplein.
Akkoord te gaan om het voetpad in te zanden, gelet op de toekomstige herinrichting van het Stationsplein.
Overwegende dat de leidend ambtenaar bevoegd is voor het stellen van materiële (feitelijke) handelingen; dat het college bevoegd is voor het goedkeuren van meerwerken of (niet-essentiële) wijzigingen die besproken werden tijdens de werfvergadering;
Overwegende dat het college geïnformeerd werd over elementen die besproken werden tijdens de werfvergaderingen; dat het gaat om volgende verslagen:
De verslagen van de werfvergaderingen goed te keuren.
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het algemeen politiereglement op de administratieve sanctie zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022, meer bepaald artikel 52 betreffende het voeren en plaatsen van publiciteit en het plaatsen van tijdelijke bewegwijzeringsborden en artikel 58 betreffende de voorwaarde tot goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen voor het verlenen van een afwijking hierop;
Gelet op de aanvraag van 27 januari 2023 van de vereniging WSV De Lachende Wandelaars Aalter tot het bekomen van een toelating voor:
naar aanleiding van de activiteit Biezemveldwandeling op zondag 19 februari 2023;
Overwegende dat er meerdere trajecten worden uitgestippeld op het openbaar domein op het grondgebied Aalter (zie plannetjes in bijlage);
Overwegende dat de deelnemers aan de activiteit zich dienen te houden aan de geldende verkeersreglementering;
Overwegende dat toelating kan worden verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzeringsborden, mits de volgende voorwaarden worden nageleefd:
In het kader van de activiteit Biezemveldwandeling op zondag 19 februari 2023 aan de vereniging WSV De Lachende Wandelaars Aalter toelating te verlenen voor het uitstippelen van een aantal bewegwijzerde wandeltrajecten op het openbaar domein op het grondgebied Aalter, mits de deelnemers zich houden aan de geldende verkeersreglementering.
In het kader van de activiteit Biezemveldwandeling op zondag 19 februari 2023 aan de vereniging WSV De Lachende Wandelaars Aalter toelating te verlenen voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzeringsborden op het openbaar domein op het grondgebied Aalter, mits de volgende voorwaarden worden nageleefd:
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Schepen Kristof De Blaere verlaat de zitting.
Gelet op het algemeen politiereglement op de administratieve sanctie zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022, meer bepaald artikel 52 betreffende het voeren en plaatsen van publiciteit en het plaatsen van tijdelijke bewegwijzeringsborden en artikel 58 betreffende de voorwaarde tot goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen voor het verlenen van een afwijking hierop;
Gelet op de aanvraag van 2 februari 2023 van de vereniging Rederijkers Knesselare in Aalter tot het bekomen van een toelating voor:
naar aanleiding van de activiteit Toneelopvoering All My Sons in het gemeentehuis in Aalter op 3, 4, 10 en 11 maart 2023;
Overwegende dat de tijdelijke spandoeken slechts vanaf eenentwintig dagen voor de activiteit mogen worden aangebracht en ten laatste de achtste dag erna dienen te worden verwijderd;
Overwegende dat deze spandoeken niet mogen worden aangebracht aan officiële verkeerssignalisatie, openbare verlichtingspalen en/of openbare beplanting;
Overwegende dat deze spandoeken geen hinder mogen vormen voor het doorgaand verkeer en niet voor verkeersverwarring mogen zorgen;
Aan de vereniging Rederijkers Knesselare in Aalter toelating te verlenen voor
naar aanleiding van de activiteit Toneelopvoering All My Sons in het gemeentehuis in Aalter op 3, 4, 10 en 11 maart 2023, mits wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan de aanvrager.
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de aanvraag van 30 januari 2023 van de firma Vanden Buverie & Co in Desselgem tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in Stationsplein, meer bepaald de berm, het fietspad en een deel van de rijweg in het deel vanaf het kruispunt Stationsplein – Smedenpoort tot en met het kruispunt Oostmolenstraat – Drogenbroodstraat, gedurende de periode van 13 februari 2023 tot en met 10 maart 2023, voor het aanleggen van voetpaden en het heraanleggen van de inrit van de ingang van Smedenpoort, waarbij de vrachtwagen met kraan op de helft van de rijweg dient opgesteld te worden, in opdracht van de bouwheer;
Gelet op het ingediend verkeerssignalisatieplan;
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden steeds doorgaand verkeer mogelijk zal zijn ter hoogte van de werfzone, dit op een versmalde rijstrook waarbij de verkeersregeling verloopt via beurtelingse passage;
Overwegende dat de opstelling van de vrachtwagen met kraan een beperkte oppervlakte heeft met een maximumlengte van 20 m waarbij de inname opschuift naarmate de werkzaamheden vorderen; dat bijgevolg de zone voor de beurtelingse passage beperkt blijft in afstand en passage voor de bussen van De Lijn mogelijk blijft;
Overwegende dat de aanvrager er dient voor te zorgen dat de voetgangers en fietsers de werfzone op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren;
Overwegende dat het wenselijk is om de volgende specifieke uitvoeringsvoorwaarden op te leggen indien er dient gewerkt te worden in de omgeving van een boom of een bomenrij:
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Aan de firma Vanden Buverie & Co in Desselgem een tijdelijke vergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein in Stationsplein, meer bepaald de berm, het fietspad en een deel van de rijweg in het deel vanaf het kruispunt Stationsplein – Smedenpoort tot en met het kruispunt Oostmolenstraat – Drogenbroodstraat, gedurende de periode van 13 februari 2023 tot en met 10 maart 2023, voor het aanleggen van voetpaden en het heraanleggen van de inrit van de ingang van Smedenpoort, waarbij de vrachtwagen met kraan op de helft van de rijweg dient opgesteld te worden, in opdracht van de bouwheer, mits de volgende specifieke uitvoeringsvoorwaarden worden nageleefd indien er dient gewerkt te worden in de omgeving van een boom of een bomenrij:
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen, en het ingediend verkeerssignalisatieplan.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de uitvoerder van de werken.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van de werken te laten afdekken door de uitvoerder van de werken.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 13 februari 2023 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de aanvraag van 25 januari 2023 van de firma Persyn in Zwevegem tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein langs de Knokkebaan, meer bepaald de berm, het fietspad en de pechstrook in het deel tussen de woningen met de huisnummers 34 en 146, gedurende de periode van 13 februari 2023 tot en met 17 februari 2023, voor het rooien van 76 bomen in het kader van het project “Rioleringsproject Waterstraat”;
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden steeds doorgaand verkeer mogelijk zal zijn ter hoogte van de werfzone;
Overwegende dat de aanvrager er dient voor te zorgen dat de voetgangers en fietsers de werfzone op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren;
Overwegende dat de Knokkebaan een gewestweg is waardoor de aanvrager eveneens een signalisatievergunning dient te bekomen van Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen – District Eeklo;
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Aan de firma Persyn in Zwevegem een tijdelijke vergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein langs de Knokkebaan, meer bepaald de berm, het fietspad en de pechstrook in het deel tussen de woningen met de huisnummers 34 en 146, gedurende de periode van 13 februari 2023 tot en met 17 februari 2023, voor het rooien van 76 bomen in het kader van het project “Rioleringsproject Waterstraat”, op voorwaarde dat de aanvrager eveneens een signalisatievergunning verkrijgt van de wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen – District Eeklo.
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de uitvoerder van de werken.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van de werken te laten afdekken door de uitvoerder van de werken.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 13 februari 2023 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de aanvraag van 31 januari 2023 van de firma Hardo in Lokeren tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein op de volgende locaties:
gedurende de periode van 13 februari 2023 tot en met 17 maart 2023, voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de nutsleidingen, in opdracht van de nutsmaatschappij Fluvius;
Gelet op het ingediend verkeerssignalisatieplan;
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden steeds doorgaand verkeer mogelijk zal zijn ter hoogte van de werfzone, dit op een versmalde rijstrook waarbij de verkeersdoorstroming verloopt via beurtelingse passage;
Overwegende dat de aanvrager er dient voor te zorgen dat de voetgangers en fietsers de werfzone op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren;
Overwegende dat het wenselijk is om de volgende specifieke uitvoeringsvoorwaarden op te leggen indien er dient gewerkt te worden in de omgeving van een boom of een bomenrij:
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Aan de firma Hardo in Lokeren een tijdelijke vergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein op de volgende locaties:
gedurende de periode van 13 februari 2023 tot en met 17 maart 2023, voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de nutsleidingen, in opdracht van de nutsmaatschappij Fluvius, mits de volgende specifieke uitvoeringsvoorwaarden worden nageleefd indien er dient gewerkt te worden in de omgeving van een boom of een bomenrij:
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen, en het ingediend verkeerssignalisatieplan.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de uitvoerder van de werken.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van de werken te laten afdekken door de uitvoerder van de werken.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 13 februari 2023 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de collegebeslissing van 9 januari 2023 betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein door de firma Renotec in Geel voor de inname van het openbaar domein:
voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de riolering, op woensdag 18 januari 2023;
Gelet op de collegebeslissing van 23 januari 2023 betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein door de firma Renotec in Geel voor de volgende innames van het openbaar domein:
voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de riolering, op donderdag 26 januari 2023 en vrijdag 27 januari 2023;
Gelet op de aanvraag van 27 januari 2023 van de firma Renotec in Geel tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de volgende innames van het openbaar domein:
voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de riolering, gedurende de periode van 20 februari 2023 tot en met 24 februari 2023, in opdracht van de nutsmaatschappij Aquafin;
Gelet op het ingediend verkeerssignalisatieplan;
Gelet op het mondeling advies van de gemeentelijke mobiliteitsambtenaar;
Overwegende dat de werkzaamheden, op vraag van de nutsmaatschappij Aquafin, werden uitgesteld en zullen uitgevoerd worden tijdens de krokusvakantie;
Overwegende dat de volgende bijkomende verkeerssignalisatie dient voorzien te worden door de aanvrager:
Overwegende dat tijdens de werkzaamheden de volgende tijdelijke verkeersmaatregelen van toepassing zullen zijn:
Overwegende dat de aanvrager er dient voor te zorgen dat de voetgangers en fietsers de werfzone op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren;
Overwegende dat het wenselijk is om de volgende specifieke uitvoeringsvoorwaarden op te leggen indien er dient gewerkt te worden in de omgeving van een boom of een bomenrij:
Overwegende dat de Hellestraat en de Kloosterstraat gewestwegen zijn waardoor de aanvrager eveneens een signalisatievergunning dient te bekomen van Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen – District Eeklo;
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Aan de firma Renotec in Geel een tijdelijke vergunning wordt afgeleverd voor de volgende innames van het openbaar domein:
voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de riolering, gedurende de periode van 20 februari 2023 tot en met 24 februari 2023, in opdracht van de nutsmaatschappij Aquafin, op voorwaarde dat de aanvrager eveneens een signalisatievergunning verkrijgt van de wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen – District Eeklo en op voorwaarde dat de volgende specifieke uitvoeringsvoorwaarden worden nageleefd indien er dient gewerkt te worden in de omgeving van een boom of een bomenrij:
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen, en het ingediend verkeerssignalisatieplan waarbij bijkomend de volgende verkeerssignalisatie dient geplaatst te worden:
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de uitvoerder van de werken.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van de werken te laten afdekken door de uitvoerder van de werken.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 20 februari 2023 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op de collegebeslissing van 27 januari 2020 betreffende de organisatie van de paddentrek-actie in het Landschapspark Drongengoed;
Gelet op de aanvraag van de vereniging Regionaal Landschap Meetjesland tot het bekomen van een toelating voor het invoeren van een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen naar aanleiding van de activiteit Paddentrek tijdens de periode van 15 februari 2023 tot en met 14 april 2023, met een maximumperiode van 30 dagen na de eerste melding van het Agentschap voor Natuur en Bos;
Overwegende dat wordt gevraagd om tijdens de periode van 15 februari 2023 tot en met 14 april 2023, met een maximumperiode van 30 aaneensluitende dagen na de eerste melding, namelijk elke dag van 16.30 u tot 7.30 u, het verkeer voor alle voertuigen, in beide richtingen, te verbieden in de:
Overwegende dat Agentschap voor Natuur en Bos aangeeft dat het afsluiten gedurende 30 dagen binnen deze periode voldoende is voor de paddentrek;
Overwegende dat Agentschap voor Natuur en Bos de paddentrek nauw opvolgt; dat door de onderlinge afspraak voor een eerste melding, met alle betrokken partners, ervoor gezorgd wordt dat de wegen niet onnodig worden afgesloten;
Overwegende dat voor de invoering van een aangepaste verkeersregeling tijdens de activiteit de goedkeuring en uitvaardiging van een tijdelijk aanvullend politiereglement noodzakelijk is;
Overwegende dat het wenselijk is de aangepaste verkeersregeling te communiceren via de gemeentelijke communicatiekanalen;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Ter gelegenheid van de activiteit Paddentrek tijdens de periode van 15 februari 2023 tot en met 14 april 2023, met een maximumperiode van 30 aaneensluitende dagen na de eerste melding van het Agentschap voor Natuur en Bos, een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen in te voeren.
Van 15 februari 2023 tot en met 14 april 2023, met een maximumperiode van 30 aaneensluitende dagen na de eerste melding van het Agentschap voor Natuur en Bos, elke dag van 16.30 u tot 7.30 u, het verkeer voor alle voertuigen, in beide richtingen te verbieden op volgende locaties:
De verkeersmaatregel uit artikel 2 ter kennis van de weggebruikers te brengen door het plaatsen van een verkeersbord C3 op hekken met bijkomende hekkens over de volledige wegbreedte en met voldoende pinklichten op volgende locaties:
in de Drongengoedweg ter hoogte van de aansluiting met de Oude Brugseweg
in de Drongengoedweg ter hoogte van de aansluiting met de ANB-parking Krakeel
in de Oude Brugseweg net voorbij de garages Oude Brugseweg 2
in de Oude Brugseweg ter hoogte van het kruispunt met de Westvoordestraat.
Van 15 februari 2023 tot en met 14 april 2023, met een maximumperiode van 30 aaneensluitende dagen na de eerste melding van het Agentschap voor Natuur en Bos, elke dag van 16.30 u tot 7.30 u, het verkeer voor alle voertuigen, in beide richtingen, met uitzondering voor het plaatselijk verkeer, te verbieden in de Drongengoedweg, meer bepaald het deel tussen de ANB-parking Krakeel en het grondgebied Maldegem.
De verkeersmaatregel uit artikel 4 ter kennis van de weggebruikers te brengen door het plaatsen van een verkeersbord C3 op hekken met een verkeersbord F45 en een onderbord type V met de tekst “Uitgezonderd plaatselijk verkeer” in de Drongengoedweg ter hoogte van de aansluiting met het grondgebied Maldegem.
De nodige verkeerssignalisatie ter plaatse te laten brengen en ophalen door de cel Middelenbeheer.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de organisatie van de bovenvermelde activiteit.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
De aangepaste verkeersregeling te communiceren via de gemeentelijke communicatiekanalen.
Deze verordening in werking te laten treden op 15 februari 2023 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
de aanvrager.
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk bestuur van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op de aanvraag van 23 januari 2023 van de vereniging WSV De Lachende Wandelaars in Aalter tot het bekomen van een toelating voor het invoeren van een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen naar aanleiding van de activiteit Biezemveldwandeling op zondag 19 februari 2023;
Gelet op het advies van 30 januari 2023 van de Politiezone Aalter betreffende de opmaak van een tijdelijk aanvullend politiereglement naar aanleiding van de activiteit Biezemveldwandeling op zondag 19 februari 2023 in organisatie van de vereniging WSV De Lachende Wandelaars;
Overwegende dat wordt gevraagd om op zondag 19 februari 2023 van 7.00 u tot 15.00 u de volgende tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen in te voeren:
Overwegende dat voor de invoering van een aangepaste verkeersregeling tijdens de activiteit de goedkeuring en uitvaardiging van een tijdelijk aanvullend politiereglement noodzakelijk is;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Ter gelegenheid van de activiteit Biezemveldwandeling op zondag 19 februari 2023, in organisatie van de vereniging WSV De Lachende Wandelaars, een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen in te voeren.
Op zondag 19 februari 2023 van 7.00 u tot 15.00 u een stilstaan- en parkeerverbod in te voeren in de Kattewegel, meer bepaald het deel tussen de Cijnsstraat en Eendekooi.
De verkeersmaatregel uit artikel 2 ter kennis van de weggebruikers te brengen door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3, volgens noodwendigheid, met de onderborden type Xa – Xb – Xd en een onderbord type V met de tekst “zondag 19 februari 2023 van 7.00 u tot 15.00 u” op alle parkeerplaatsen en/of parkeerstroken gelegen in de Kattewegel, meer bepaald het deel tussen de Cijnsstraat en Eendekooi.
Op zondag 19 februari 2023 van 7.00 u tot 15.00 u éénrichtingsverkeer in te voeren in de Kattewegel, meer bepaald het deel tussen de Cijnsstraat en Eendekooi, waarbij de toegelaten rijrichting deze is komende van de Cijnsstraat en rijdende naar Eendekooi.
De verkeersmaatregel uit artikel 4 ter kennis van de weggebruikers te brengen door het plaatsen van de volgende verkeersborden:
een verkeersbord F19 op staander
een verkeersbord C1 op staander
De voormelde verbodsbepalingen niet te laten gelden voor de voertuigen van de hulp- en/of veiligheidsdiensten.
De nodige verkeerssignalisatie ter plaatse te laten brengen en ophalen door de cel Middelenbeheer. De nodige verkeerssignalisatie te laten plaatsen en verwijderen door de organisator en/of de Politiezone Aalter. Borden die tegenstrijdig zijn met onderhavig verkeersreglement dienen te worden afgedekt door de organisator en/of de Politiezone Aalter.
Aan de organisator te vragen om de omwonenden minstens één week op voorhand in kennis te stellen van de geplande activiteit, dit door middel van een infofolder die ter beschikking wordt gesteld door het Lokaal bestuur Aalter.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de organisatie van de bovenvermelde activiteit.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 19 februari 2023 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 november 2022 betreffende de CODEX erkenning en subsidiëring van verenigingen en het gebruik van zalen en materialen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2022 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2023/1 2020 - 2025 van het lokaal bestuur;
Gelet op de aanvraag subsidie bijzondere projecten van 30 november 2022 van WTC Sport en Vermaak Lotenhulle in functie van de organisatie van De Kijk van De Cauwer.De wielrennerij is een vat vol verhalen. Een onuitputtelijke bron van epische vertelsen en sappige anekdotes. Weinigen die daar met meer kennis van zaken kunnen over vertellen dan José De Cauwer. Met Rik Vanwalleghem als aangever zorgt hij voor een openbarende avond over hoe de koers in elkaar zit. Soms op het buitenblad, soms en densuse, altijd diep in de beugels. Beide heren kijken achterom naar wat het voorjaar ons bracht en halen hun glazen bol boven met het oog op de Ronde van komend weekend. De lokale wielerjeugd wordt ook aan de tand gevoeld. Vinden ze inspiratie bij Marcel Buysse, de Lootse winnaar van de Ronde in 1914? Project van WTC Sport & Vermaak in samenwerking met Davidsfond Lotenhulle-Poeke. Het is een uniek project omwille van de periode waarin deze avond gepland is namelijk het weekend voor de Rond Van Vlaanderen, waarbij Aalter voor het eerst de rol van partnerstad opneemt. Beide verenigingen willen op die manier een wezenlijke bijdrage leveren om deze rol extra kleur en glans te geven. Het is ook uniek omdat het hier gaat over een echte topaffiche. Wanneer het gaat over de koers in Vlaanderen, dan zijn wielerfilosoof José De Cauwer en de immer grappige Rik Vanwalleghem de absolute top om de vooravond van Vlaanderens Mooiste vorm te geven. Het beste bewijs hiervan is dat beide heren hetzelfde mochten doen bij de start van de Vuelta 2022 (Utrecht). Beide heren kunnen strikken voor een avondvullend programma draagt extra bij tot het unieke karakter. Dit topduo is erg selectief bij de keuze van hun optredens. Beide heren hebben een erg drukke agenda en deze agenda's laten samenvallen is al een hele klus, zeker wanneer straks weer de wielerkoorts Vlaanderen in zijn greep houdt. Extra elementen die bijdragen tot het unieke van deze avond is dat we de brug proberen te maken van het verleden naar de toekomst. We doen dit oa door Marcel Buysse, Lotenhullenaar en winnaar van de Ronde in 1914 en wiens zege heeft bijgedragen aan de rol van Aalter als partnerstad, extra in de kijker te stellen. De Lootse nieuwelingen/juniores een plek op het podium geven en hen in gesprek laten gaan met Rik Vanwalleghem en José De Cauwer. Op die manier willen we hen een hart onder de riem steken om zich verder in te zetten voor deze mooie sport en te laten genieten van hun jarenlange en gedegen ervaring.
Gelet op het positief advies van de gemeentelijke sportadviesraad van 27 januari 2023 waarin het volgende wordt gesteld: De aanvraag voldoet aan de voorwaarden aanvraag subsidie Bijzondere Projecten. Het Dagelijks Bestuur van de Gemeentelijke Sportraad gaf op 16 januari 2023 een positief advies, dat bekrachtigd werd op de Algemene Vergadering van 26 januari 2023;
Gelet op de bepalingen van de CODEX erkenning en subsidiëring van verenigingen en het gebruik van zalen en materialen in het bijzonder Deel IV Subsidiëring hoofdstuk 3 subsidies voor bijzondere projecten artikel 108 tot 112:
Overwegende dat de organisatie voldoet aan de criteria:
Overwegende dat de organisatie invulling geeft aan één of meerdere van onderstaande projectdoelstellingen:
De aanvraag bijzondere subsidie van WTC Sport en Vermaak Lotenhulle naar aanleiding van de organisatie van De Kijk van De Cauwer goed te keuren als een bijzonder project conform de codex waarbij een subsidie mogelijk is van 50% van de kosten, met een maximum van 2.000 euro.
Op affiches, uitnodigingen e.d. dient de vereniging te vermelden dat de activiteit georganiseerd wordt met de steun van de gemeente Aalter. Dit kan door een vermelding en/of door het logo van het gemeentebestuur. Zoniet vervalt de subsidie. Na afloop van de activiteit moet de vereniging een kort evaluatieverslag indienen, tezamen met een financiële afrekening en de nodige bewijsstukken (facturen, affiche, uitnodiging, persbericht, aantal deelnemers, e.d.). De subsidie wordt uitbetaald na realisatie van het project.
De sportadviesraad in kennis te stellen van deze beslissing.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 november 2022 betreffende de CODEX erkenning en subsidiëring van verenigingen en het gebruik van zalen en materialen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2022 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2023/1 2020 - 2025 van het lokaal bestuur, in het bijzonder actie 1304 Organiseren van vorming voor lesgevers in samenwerking met externe partners;
Gelet op de vraag van 16 januari 2023 van de erkende Aalterse sportvereniging met jeugdwerking in competitie Sgolba Aalter waarin de vereniging een samenwerking aanvraagt met het gemeentebestuur in functie van de opleiding voor trainers met als thema Sportouders - Speelse gesprekstarters voor ouders en trainers op maandag 27 februari 2023;
Overwegende dat het gemeentebestuur een samenwerking met Sgolba Aalter kan aangaan binnen de actie Organiseren van vorming voor lesgevers in samenwerking met externe partners met daarin de volgende gemeentelijke ondersteuning:
Overwegende dat Sgolba Aalter zelf dient in te staan voor de praktische organisatie, de aanstelling van de spreker(s), verzekering van de deelnemers, inschrijvingen van de deelnemers, etc;
Samen te werken met de erkende Aalterse sportvereniging met jeugdwerking in competitie Sgolba Aalter in functie van een opleiding voor trainers met als thema Sportouders - Speelse gesprekstarters voor ouders en trainers op maandag 27 februari 2023.
De volgende gemeentelijke ondersteuning wordt binnen de samenwerking aangeboden:
Sgolba Aalter dient zelf in te staan voor de praktische organisatie, de aanstelling van de spreker(s), verzekering van de deelnemers, inschrijvingen van de deelnemers, etc.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Knesselare van 23 december 2009 betreffende de toetreding tot de divisie secundaire diensten van het TMVW in het bijzonder artikel 3 waarbij het college belast wordt met de uitvoering van de beslissing en het gebruiksrecht van de volgende infrastructuur:
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Knesselare van 13 september 2017 betreffende het terugnemen van het gebruiksrecht van het speelplein aan sportcomplex Flabbaert gelegen in Knesselare, Prinsengoeddreef 33, kadastraal gekend onder afdeling 1, sectie A, deel perceel 44029 A 0961 R2;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2022 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2023/1 2020 - 2025 van het lokaal bestuur;
Gelet op de actie-2042 Opwaarderen sportcomplex Onderdaele;
Overwegende dat de leidend ambtenaar bevoegd is voor het stellen van materiële (feitelijke) handelingen; dat het college bevoegd is voor het goedkeuren van meerwerken of (niet-essentiële) wijzigingen die besproken werden tijdens de werfvergadering;
Overwegende dat het college geïnformeerd werd over elementen die besproken werden tijdens de werfvergaderingen; dat het gaat om volgende verslag: Besprekingsverslag 02 - dossier Skatepark Ursel;
Het werfverslag - Besprekingsverslag 02 - dossier Skatepark Ursel - binnen de actie-2042 Opwaarderen sportcomplex Onderdaele goed te keuren.
Gelet op actie 2112: Organiseren van een project met Aalterse kunstenaars in samenwerking met Kunstkring Altra zoals opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025 van het lokaal bestuur, goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2022;
Overwegende het voorstel van Kunstkring Altra om met een werkgroep het kunstproject Regard: kunst kijken te organiseren in het centrum van Aalter in mei 2023 waarbij 60 Aalterse kunstenaars via een kunst-wandel-parcours kunstwerken tonen in etalages van handelaars of achter ramen van privé-woningen;
Overwegende dat het team Cultuur en toerisme een coördinerende en faciliterende rol kan opnemen om verschillende actoren uit het kunstveld samen te brengen en waar mogelijk te ondersteunen;
Overwegende dat voor de uitvoering van een project met Aalterse kunstenaars in samenwerking met Kunstkring Altra voldoende krediet beschikbaar is op budgetsleutel 2023/ACT-2112/0729-00/614011/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (Inrichten activiteiten - 5.000 euro);
Principieel akkoord te gaan met de organisatie van Regard: kunst kijken door Kunstkring Altra in mei 2023.
Gelet op ACT 1370 - Inrichten activiteiten;
Gelet op de collegebeslissing van 9 mei 2022 betreffende de goedkeuring van de gunning voor de opdracht (raamcontract) 'Huren van piano- klavecimbel';
Overwegende dat de Academie voor muziek, woord en dans voor schooljaar 2022-2023 in 2023 van 10 tot en met 17 februari 2023 het schoolproject 'Toonweek' plant in alle vestigingsplaatsen;
Overwegende dat deze voorstellingen als toonmoment fungeren en een podium bieden aan leerlingen uit de domeinen muziek, woord en dans;
Overwegende dat elke 'Toonweek' bestaat uit een programma van kortere toonmomentjes tijdens de reguliere uren van de Academie; dat leerlingen in dit toonmoment regelmatig de mogelijkheid hebben om samen met leerlingen uit een ander domein of een ander instrument samen te werken (bij voorbeeld leerlingen dans met muziek; leerlingen hobo samen met leerlingen piano); dat deze toonweken gratis opengesteld worden voor een breder publiek; dat de organisatie van de toonweek (onthaal publiek, backstage, podium, ...) volledig door het team van de Academie opgenomen wordt;
Overwegende dat voor de editie van de 'Toonweek' in Aalter op verschillende toonmomenten twee piano's in het Theater in ArtA'A nodig zijn; dat hiervoor de huur van een buffetpiano noodzakelijk is; dat voor de huur van deze piano beroep kan gedaan worden op het raamcontract 'huren van piano's';
Overwegende dat de uitgaven verbonden aan de organisatie van de toonweken in alle vestigingsplaatsen geraamd worden op 139,15 euro en betaald kan worden met het budget ingeschreven onder ACT-1370 - Inrichten activiteiten;
De organisatie van de 'Toonweek' van 10 tot en met 17 februari 2023 in elke vestigingsplaats van de Academie voor muziek, woord en dans, inclusief het huren van een buffetpiano binnen het geldend raamcontract, goed te keuren.
Gelet op ACT 1370 - Inrichten van toonmomenten zoals opgenomen in de meerjarenplanning 2023/1 2020 – 2025 van het lokaal bestuur, goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2022;
Gelet op de codex betreffende de erkenning en subsidiëring van verenigingen en het gebruik van zalen en materialen; goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 november 20222, waar in hoofstuk 4 artikel 114 de bepalingen opgenomen staan voor activiteiten 'in samenwerking met het lokaal bestuur';
Gelet op de verzekeringspolis 45440720 van schoolse en buitenschoolse activiteiten, waarbij leerlingen verzekerd zijn voor extra-murosactiviteiten;
Gelet op de collegebeslissing van 9 mei 2022 betreffende de goedkeuring van de gunning voor de opdracht (raamcontract) 'Huren van piano- klavecimbel';
Gelet op de collegebeslissing van 26 september 2022 betreffende de organisatie van de schoolactiviteiten 'Folkbal', 'Academie op scène' en 'Wintergloed' door de Academie voor muziek, woord en dans;
Overwegende dat de Academie voor muziek, woord en dans voor schooljaar 2022-2023 in 2023 op volgende data een editie van het schoolproject 'Academie op scène' plant:
Overwegende dat deze voorstellingen invulling geven aan de doelstelling zoals geformuleerd in ACT-1370 en als toonmoment een podium bieden aan leerlingen uit de domeinen muziek, woord en dans;
Overwegende dat elke 'Academie op scène' een gevarieerd en afgewerkt programma van ongeveer een uur inhoudt; dat deze voorstellingen gratis opengesteld worden voor een breder publiek; dat de organisatie van de voorstellingen (onthaal publiek, backstage, podium, ...) volledig door het team van de Academie opgenomen wordt;
Overwegende dat er na afloop van de voorstellingen nog even tijd is om na te praten bij een glaasje (één drankje per aanwezige, in Aalter en Knesselare met ondersteuning van de cel Gebruiksbeheer en evenementen (hosts organiseren en serveren het drankje)); dat in Beernem en Maldegem het drankje wordt voorzien door het lokaal bestuur;
Overwegende dat met deze reeks voorstellingen de werking van de Academie binnen ArtA'A en de filialen naar externen toe in de kijker wordt geplaatst;
Overwegende dat voor de editie in Beernem op 15 maart 2023 uitgeweken wordt naar OC De Kleine Beer, dat voor de editie in Knesselare op 16 maart 2023 wordt onderzocht of dit in de Sint-Willibrorduskerk kan doorgaan; dat voor de organisatie van deze Academies op scène de huur van een piano noodzakelijk is; dat voor de huur van de piano beroep kan gedaan worden op het raamcontract 'huren van piano's';
Overwegende dat voor de editie in Ruiselede op 17 maart 2023 uitgeweken wordt naar de concertzaal van Piano's Maene, en zij akkoord gaan met het gebruik van hun accommodatie door de Academie voor muziek, woord en dans via een afsprakennota;
Overwegende dat de uitgaven verbonden aan de organisatie van de edities in Aalter en Knesselare geraamd worden op 200,00 euro (drankje) per voorstelling; dat de huur van piano's kan betaald worden met het budget ingeschreven onder ACT-1370 - Inrichten van toonmomenten;
De organisatie van het schoolproject 'Academie op scène' schooljaar 2022-2023 (programmatie 2023) goed te keuren.
De huur van een piano binnen het lopend raamcontract voor de edities in voorjaar 2023 in Knesselare en Beernem goed te keuren.
Het schenken van een drankje na afloop van het schoolproject in Aalter en Knesselare, met ondersteuning van de cel Gebruiksbeheer en evenementen goed te keuren.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020 – 2025 van het lokaal bestuur, meer bepaald actie-1075: Organiseren van acties ter bevordering van jeugdcultuur in samenwerking met Jeugdcentrum Kadans;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 5 december 2022 betreffende de goedkeuring van de organisatie van “Lochtink” in samenwerking met vzw gemeentelijk jeugdcentrum Aalter in 2023;
Gelet op de beslissing van het vast bureau op 31 mei 2021 betreffende het indienen van een dossier voor de projectoproep “Versterking van het mentaal welzijn van kinderen en jongeren”;
Gelet op de beslissing van het vast bureau op 6 september 2021 betreffende de verdere uitwerking van het project ‘Speak-up’ ter bevordering van het mentaal welzijn van kinderen en jongeren;
Gelet op de beslissing van het vast bureau op 25 oktober 2021 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht ‘Aankoop van opnamemateriaal in het kader van Speak-up’;
Overwegende dat het project ‘Speak-up’ liep van 1 augustus 2021 tot en met 30 juni 2022; dat het project ‘Speak-up’ bestond uit twee luiken:
Overwegende dat het materiaal voor het opnemen en monteren van de podcast reeds aangekocht is en ter beschikking ligt in Jeugdcentrum Kadans;
Overwegende dat de cel Jeugdwerk en welzijn voorstelt om in samenwerking met vzw gemeentelijk jeugdcentrum Aalter het tweede luik “mobiele podcast” verder op te nemen in de dagelijkse werking met als doelstelling een podcastreeks te ontwikkelen voor (en door) jongeren om kinderen en jongeren te informeren, animeren en inzicht te geven over actuele thema’s binnen eigen leefwereld;
Overwegende dat de organisatie voor ‘Speak-up’ voorzien is op de huidige personeelsbezetting van cel Jeugdwerk en welzijn en hiervoor geen wijzigingen in taken nodig is; dat de werking 'Speak-up' als volgt verdeeld wordt tussen cel Jeugdwerk en welzijn en vzw gemeentelijk jeugdcentrum Aalter:
Taak/ beschrijving | Eindverantwoordelijke |
Promo via gemeentelijke kanalen (Sociale media, website, TotAalter) | Cel Jeugdwerk en welzijn |
Opvolgen opnames podcast | |
Opvolgen en nacontrole montage podcast | |
Distributie podcast (via gemeentelijke kanalen) | |
Wervingsacties naar geïnteresseerde jongeren voor het creëren van de podcast | |
Klaarzetten/ ontlenen van materiaal | Vzw Gemeentelijk jeugdcentrum Aalter |
Overleg momenten met jongeren | |
Opstellen planning | Samen in overleg |
Evalueren en bijsturen vrijwilligerswerking |
Overwegende dat er in het workshopaanbod van ‘Lochtink’ een workshop ‘hoe maak ik een podcast’ is opgenomen ter promo van ‘Speak-up’;
Overwegende dat in samenwerking met vzw gemeentelijk jeugdcentrum Aalter volgende doelstelling werd opgesteld voor 2023: minimum vier afleveringen te lanceren; dat de werking eind 2023 geëvalueerd wordt en na positieve evaluatie heropgestart wordt in 2024;
Overwegende dat op 7 december 2022 een overleg plaatsvond tussen cel Jeugdwerk en welzijn en het diensthoofd van communicatie en informatiebeheer Kalmthout waarbij er advies en ideeën werden uitgewisseld over de organisatie van een gemeentelijke podcast; dat tijdens het overleg de platformen SoundCloud en Spotify naar voorgeschoven werd als het platformen die het best aansluiten bij de leefwereld van het doelpubliek, kinderen en jongeren; dat Spotify de mogelijkheid biedt aan de luisteraar de podcast offline te beluisteren;
Overwegende dat er voorgesteld wordt om de podcast te distribueren via de gemeentelijke website, SoundCloud en Spotify; dat er een overleg plaatsvond tussen de cel Jeugdwerk en welzijn en de cel Communicatie, coördinatie en IT op 27 december 2022 over de organisatie van Speak-up; dat er voorgesteld wordt dat de cel Jeugdwerk en welzijn instaat voor het beheer van de nodige accounts in overleg met de cel Communicatie, coördinatie en IT;
Overwegende dat er een account voor SoundCloud aangemaakt moet worden; dat het account voor SoundCloud gratis aangemaakt kan worden;
Overwegende dat er een basisaccount Spotify aangemaakt moet worden; dat een basisaccount 9,99 euro per maand bedraagt en neerkomt op 119,88 euro per jaar;
Overwegende dat een account via een hostservice aangemaakt moet worden voor het eenvoudig uploaden via Spotify en andere podcastplatformen; dat er verschillende gratis mogelijkheden aangeboden worden; dat Spotify het platform Anchor gratis aanbiedt;
Overwegende dat de kosten die gepaard gaan met de organisatie van ‘Speak-up’ betaald zullen worden met de middelen beschikbaar op actie 1075: Organiseren van acties ter bevordering van jeugdcultuur in samenwerking met jeugdcentrum Kadans;
Akkoord te gaan met de organisatie van ‘Speak-up’.
Akkoord te gaan met het aanmaken van de nodige accounts bij Soundcload, Spotify en hostservice.
Overwegende dat het Expertisecentrum Val- en fractuurpreventie Vlaanderen voor het 12de jaar op rij de Week van de Valpreventie organiseert;
Overwegende dat de Week van de Valpreventie dit jaar plaatsvindt van 24 april 2023 tot en met 30 april 2023; dat de week als doel heeft alle verenigingen, organisaties, intermediairs, woonzorgcentra, gezondheids- en welzijnswerkers en iedereen die in contact komt met 65-plussers op te roepen om activiteiten rond valpreventie te organiseren;
Overwegende dat de Week van de Valpreventie 2023 in het teken staat van het belang van bewegen, waaronder regelmatig wandelen met als slogan Wandel je mee? Samen in beweging!;
Overwegende dat de organisatie en invulling van de Week van de Valpreventie in de gemeente Aalter een samenwerking is tussen het gemeentebestuur, Logo Gezond+, Woonzorgcentrum Veilige Have, Woonzorgcentrum Onderdale en de Seniorenadviesraad Aalter en vzw Curando, als uitbater van het lokaal dienstencentrum in Lotenhulle;
Overwegende dat volgend programma wordt voorgesteld:
Overwegende dat het gemeentebestuur de communicatie zal opmaken en coördineren, de invulling van de Week van de Valpreventie zal publiceren in TotAalter, de informatie op de website (nieuwspagina, activiteitenkalender) en digitale infoborden zal plaatsen; dat daarnaast ook gratis promotiemateriaal zal besteld worden bij Logo Gezond+;
Overwegende dat het gemeentebestuur zal zorgen voor flesjes water voor de lijndansers aan de kiosk; voor appels, peren, water en fruitsap op de tussenstops van de dementievriendelijke wandeling en voor voldoende plannetjes van de wandeling;
Overwegende dat er voor Dansen zonder vallen elektriciteit wordt gevraagd die kan worden gebruikt vanuit de gemeentelijke kiosk; dat hiervoor aan de cel Middelenbeheer zal worden gevraagd om de kiosk te openen en te sluiten;
Overwegende dat er budget voorzien is onder actie ACT-1136: Invulling geven aan de Vlaamse week van de valpreventie;
Invulling te geven aan de Week van de Valpreventie door het ondersteunen van de campagne Wandel je mee? Samen in beweging!.
Toestemming te verlenen aan OKRA Knesselare en Aalter om op woensdag 26 april 2023 in de voormiddag te dansen aan de Kiosk op de Markt in Aalter en hiervoor de nodige elektriciteit te voorzien vanuit de kiosk.
Overwegende dat voorgesteld wordt om het seniorenfeest in 2023 te organiseren op dinsdag 10 oktober 2023; dat voorgesteld wordt om het seniorenfeest niet te laten plaatsvinden tijdens de Week van de Ouderen gezien het drukke programma en het feit dat het sneller donker is in deze periode en mogelijk ook kouder;
Overwegende dat verschillende sportclubs vragen om het volgende seniorenfeest niet op een woensdag maar op een dinsdag of donderdag te laten doorgaan aangezien de sporthal op woensdagnamiddag immers het meest van al in gebruik is; dat de cel Sport voorstelt het seniorenfeest te laten doorgaan op dinsdag aangezien de sporthal reeds de dag voor het feest klaargezet wordt en dit opnieuw voor praktische en logistieke problemen zou zorgen;
Overwegende dat, in het kader van het doelgroepenbeleid, alle senioren vanaf 65 jaar uitgenodigd worden op het seniorenfeest; dat de uitnodigingskaart wordt opgemaakt door de cel Communicatie, coördinatie en IT;
Overwegende dat het gemeentebestuur een raamcontract heeft bij Drukkerij Zwartopwit nv, Grensstraat 92270 Herenthout;
Overwegende dat een uitnodiging tot offerte zal worden verstuurd voor het verzorgen van de koffie en bediening op 10 oktober 2023; dat er koeken of speculaas worden besteld voor bij de koffie;
Overwegende dat er een samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten met het Rode Kruis Vlaanderen;
Overwegende dat de playlist van het Seniorenfeest moet worden doorgegeven aan Sabam;
Overwegende dat Aalterse zorgverstrekkers worden aangeschreven inzake interesse voor het bemannen van een infostand; dat deze infostanden worden opgesteld in de foyer van het Sportpark; dat aan Woonwijzer Meetjesland gevraagd wordt een infostand te bemannen in het kader van ‘woningaanpassingen voor senioren’; dat de gemeentelijke en OCMW-diensten ook zullen gepromoot worden door middel van een infostand;
Overwegende dat de kostprijs voor de organisatie van het feest de laatste jaren sterk gestegen is; dat in 2022 het budget van 15.000 euro al werd overschreden; dat de kostprijs voor het artiestenbureau geraamd wordt op 5.600 euro in plaats van 4.000 euro;
Overwegende dat er onvoldoende krediet beschikbaar is zoals voorzien in de goedkeuring van het meerjarenplan 2020 - 2025 van het lokaal bestuur; dat bijgevolg na overleg met de cel Boekhouding voorgesteld wordt een interne budgetverschuiving te doen van budgetsleutel 2023/GBBGEBR/0710-20/614011/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;
Overwegende dat de vraag voor het gebruik van de sportaccommodatie voor het seniorenfeest ter goedkeuring zal voorliggen aan het directiecomité van het Autonoom Gemeentebedrijf;
Principieel akkoord te gaan met de organisatie van het seniorenfeest op dinsdag 10 oktober 2023 in het gemeentelijk sportpark en hiervoor de meest gerede procedure op te starten.
Een interne budgetverschuiving goed te keuren.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020 – 2025 van het lokaal bestuur, meer bepaald actie 1776: Afsluiten van overeenkomsten, zodat jeugdverenigingen actief zijn in veilige en nette jeugdlokalen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 20 december 2021 betreffende de goedkeuring van de verkoop tegen schattingsprijs voor sociale huisvestiging;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 2 maart 2020 betreffende de bespreking van het verslag van de rondgang jeugdlokalen;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 1 februari 2021 betreffende de aanpak van de huisvestiging van KSA Lotenhulle - Poeke jongens en KSA Lotenhulle – Poeke meisjes, Poekedorpstraat 16;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 7 april 2021 betreffende het uitvoeren van stabiliteitsonderzoek en asbestanalyse voor de lokalen KSA Poeke;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 7 juni 2021 betreffende de lokalen van de Oude Pastorij waarin KSA Lotenhulle - Poeke gehuisvest is;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 22 november 2021 betreffende de verkoop tegen schattingsprijs van de achterliggende grond met loods in de Melkerijstraat 18 aan KLE Het volk cvba in het kader van sociale huisvestiging;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen op 7 juni 2021 besloot om de eerste verdieping van de Oude Pastorij, Poekedorpstraat 16, Aalter fysiek te laten afsluiten; dat KSA Lotenhulle – Poeke Jongens en KSA Lotenhulle – Poeke Meisjes voorrang krijgen op het gebruik van het gemeentelijk ontmoetingscentrum Poeke;
Overwegende dat de gemeenteraad op 20 december 2021 besloot de grond met gebouw, gelegen te Heirstraat 18, Aalter te verkopen aan Kleine Landeigendom Het Volk cvba, Ravensteinstraat 12, Gent; dat er een overeenkomst werd afgesloten voor het verder kosteloos gebruik van de lokalen totdat er een nieuwe huisvesting beschikbaar is voor de verenigingen;
Overwegende dat er op 24 november 2022 een overleg plaatsvond tussen het gemeentebestuur, KSA Lotenhulle - Poeke Meisjes en KSA Lotenhulle - Poeke Jongens; dat KSA Lotenhulle - Poeke Meisjes tijdens het overleg aangaf dat er te weinig binnen ruimte ter beschikking is voor alle groepen; dat de jongere groepen van KSA Lotenhulle – Poeke Meisjes gemiddeld uit 30 leden bestaan; dat KSA Lotenhulle – Poeke Meisjes aangeeft dat een activiteit geven aan twee of meer groepen op hetzelfde tijdstip in het gemeentelijk ontmoetingscentrum het moeilijk maakt voor een overzicht te bewaren door de beperkte ruimte, drukte en lawaai; dat KSA Lotenhulle – Poeke Meisjes ook gebruik maakt van het schoolgebouw, Poekedorpstraat 16, Aalter en aangeeft ook hier plaatsgebrek hebben voor grote groepen;
Overwegende dat er op 20 december 2022 een overleg plaatsvond tussen gemeentebestuur Aalter, KSA Lotenhulle - Poeke Meisje, KLJ Aalter en Muziekvereniging Sint Ceciliavrienden Lotenhulle; dat er tijdens het overleg voorgesteld werd dat KSA Lotenhulle - Poeke Meisjes de lokalen van KLJ Aalter en de repetitieruimte van Muziekvereniging Sint Ceciliavrienden Lotenhulle kunnen gebruiken voor de organisatie van hun werking;
Overwegende dat er op 6 januari 2023 een bezoek door de preventieadviseur plaatsvond aan de lokalen van Muziekvereniging Sint Ceciliavrienden Lotenhulle gelegen te Heirstraat 18, Aalter; dat het verslag van het plaatsbezoek toegevoegd is in bijlage; dat er volgende opmerkingen werden vastgesteld:
Overwegende dat de nodige meldingskaarten opgemaakt werden voor:
Overwegende dat er op 18 januari 2023 een overleg plaatsvond tussen gemeentebestuur Aalter, KSA Lotenhulle - Poeke Meisjes, KLJ Aalter en Muziekvereniging Sint Ceciliavrienden Lotenhulle; dat de drie verenigingen ingaan op het voorstel dat KSA Lotenhulle - Poeke Meisjes de lokalen van KLJ Aalter en Muziekvereniging Sint Ceciliavrienden Lotenhulle mogen gebruiken in functie van hun werking; dat tijdens het overleg afspraken gemaakt werden tussen de drie verenigingen over het gebruik van het jeugdlokaal en de repetitieruimte; dat de KSA Lotenhulle – Poeke Meisjes een addendum toevoegen aan hun bestaande brandverzekering voor het gebruiken van de lokalen gelegen te Heirstraat 18, Lotenhulle; dat de verenigingen onderling een afsprakennota opstellen voor het gedeeltelijk gebruik van de lokalen gelegen te Heirstraat 18, Lotenhulle;
Akkoord te gaan met de af te sluiten overeenkomst tussen KLJ Aalter, KSA Lotenhulle - Poeke Meisjes en Muziekvereniging Sint Ceciliavrienden Lotenhulle voor het gebruik van het jeugdlokaal en de repetitieruimte gelegen te Heirstraat 18, Lotenhulle door KSA Lotenhulle - Poeke Meisjes.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 8 maart 2021 betreffende de samenwerkingsovereenkomst met vzw Oranje;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 8 november 2021 betreffende de goedkeuring van het reglement ‘premie individuele kadervorming en vormingsinitiatieven jeugdwerk’;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020 – 2025 van het lokaal bestuur, meer bepaald actie 1076: Voorzien van een premie voor individuele kadervorming en vormingsinitiatieven jeugdwerk en actie 1192: Stimuleren van inclusie van kinderen/ jongeren met lichte beperking bij gemeentelijk jeugdwerk;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 5 december 2022 betreffende de goedkeuring voor een samenwerking met Vrije tijdspunt – vzw Oranje om een basiscursus te organiseren in de krokusvakantie 2023;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 23 januari 2023 betreffende de afspraken voor de kadervormingscursussen tijdens de krokusvakantie 2023 in samenwerking met Vrije tijdspunt – vzw Oranje;
Overwegende dat volgende bepalingen opgenomen zijn in artikel 3 van het reglement:
§1. Deze kadervorming moet verplichtend georganiseerd worden door erkende jeugdverenigingen, erkende instellingen, verenigingen voor sociaal-cultureel vormingswerk of de overheid,
§2. Komen in geen geval in aanmerking voor deze toelage:
Overwegende dat volgende bepaling opgenomen is in artikel 4 van het reglement:
Overwegende dat het een noodzaak blijft om jongeren te ondersteunen in het volgen van vormingen; dat deze vormingen bijdragen aan een goede werking van de Aalterse erkende jeugdverenigingen en de gemeentelijke vakantiewerkingen; dat deze vormingen ook bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren en kunnen gebruikt worden in hun toekomstige zoektocht op de arbeidsmarkt;
Overwegende dat er in samenwerking met Vrije tijdspunt – vzw Oranje plaatsen gereserveerd zijn voor deelnemers via het gemeentebestuur Aalter; dat Vrije tijdspunt – vzw Oranje de enige aanbieder is in een straal van 30 kilometer met een focus op inclusie en waarbij de mogelijkheid is om plekken te reserveren in naam van het gemeentebestuur; dat er met Vrije tijdspunt – vzw Oranje onderstaande werd afgesproken:
Overwegende dat het gemeentebestuur een tussenkomst voorziet voor de kosten voor het volgen van de kadervormingscursussen van Vrije Tijdspunt - vzw Oranje; dat dit gelijkstaat aan de tussenkomst van het reglement 'Premie individuele kadervorming'; dat het reglement dient aangepast te worden om te voorkomen dat een deelnemer tweemaal in aanmerking komt voor een tussenkomst voor een vorming;
Overwegende dat onderstaande aanpassing aan artikel 3 §2 van het reglement voorgesteld wordt:
Overwegende dat de aanpassingen in het reglement opgenomen worden in het aanvraagformulier;
Overwegende dat na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen het reglement ‘Premie voor individuele kadervorming en vormingsinitiatieven jeugdwerk’ voorgelegd wordt aan de gemeenteraad;
Het reglement ‘premie individuele kadervorming en vormingsinitiatieven jeugdwerk’ goed te keuren.
Het reglement ‘premie individuele kadervorming en vormingsinitiatieven jeugdwerk’ ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.