Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 7 november 2016 van prefusiebestuur Aalter betreffende het instappen in een structureel partnership met Tomorrowlab/Living Tomorrow;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van de verlenging van de participatieperiode van het Partnership met Tomorrowlab/Living Tomorrow met het oog op de ontwikkeling van Smart City-initiatieven;
Gelet op de collegebeslissing van 26 oktober 2020 betreffende de goedkeuring van de stand van zaken van de trajecten in samenwerking met Tomorrowlab;
Gelet op de collegebeslissing van 1 februari 2021 betreffende de goedkeuring omtrent de uitwerking van projecten in samenwerking met Tomorrowlab;
Gelet op de collegebeslissing van 5 juli 2021 betreffende de stand van zaken en het vervolg van de trajecten in samenwerking met Tomorrowlab;
Gelet op de collegebeslissing van 28 maart 2022 betreffende de goedkeuring van de overeenkomst 'Living Tomorrow 2030 - Smart City Platform';
Gelet op de collegebeslissing van 18 juli 2022 betreffende de terugkoppeling op deelname Gemeente zonder Gemeentehuis Oproep 4 - 24/7 dienstverlening;
Gelet op de collegebeslissing van 27 juni 2022 betreffende de stand van zaken en het vervolg van de trajecten in samenwerking met Tomorrowlab;
Gelet op de collegebeslissing van 17 oktober 2022 betreffende de stand van zaken en het vervolg van de trajecten in samenwerking met Tomorrowlab;
Gelet op de collegebeslissing van 5 december 2022 betreffende de stand van zaken en het vervolg van de trajecten in samenwerking met Tomorrowlab;
Gelet op de collegebeslissing van 19 december 2022 betreffende de stand van zaken van Gemeente zonder Gemeentehuis Oproep 4 - 24/7 dienstverlening in samenwerking met Tomorrowlab;
Gelet op de mail van Tomorrowlab van 24 maart 2023 betreffende het opzetten van een PoC selfstation Living Tomorrow/Aalter;
Overwegende dat Aalter in het kader van Gemeente zonder Gemeentehuis (GzG) wenst te werken aan een 24/7 dienstverleningsconcept waarbij de burgers, scholen, verenigingen, organisaties, bedrijven en ondernemers 24/7 toegang hebben tot de gemeentelijke diensten, zowel online als in fysieke vorm;
Overwegende dat met deze aanpak het gemeentebestuur wil inzetten op een vernieuwend aanbod aan hoogtechnologische diensten dat toonaangevend wordt op vlak van technologie, duurzaamheid, maatschappij en bestuur; dat hierbij een visie is ontwikkeld waarbij de gemeentelijke diensten ontzorgd worden en verscheidene taken van de gemeentelijke diensten gedigitaliseerd en geautomatiseerd kunnen worden;
Overwegende dat er na onderzoek is gebleken dat er dient gestreefd te worden naar een dienstverlening die geënt wordt op volgende principes:
Overwegende dat Tomorrowlab een klantenreis heeft uitgewerkt op basis van bovenstaande principes; dat deze principes reeds getoetst zijn bij een aantal andere lokale besturen; dat Tomorrowlab bijkomend een analyse heeft gemaakt van de producten die digitaal aangeboden worden via de gemeentelijke website; dat hieruit is gebleken dat het aanvragen en ophalen van documenten heel wat potentieel heeft om verder uit te werken;
Overwegende dat volgende stappen zullen genomen worden om verder vorm te geven aan een 24/7 dienstverleningsconcept:
Overwegende dat hiermee ook wordt voldaan aan de dwingende voorwaarden die de jury van de projectoproep heeft opgelegd nl.
Overwegende dat Tomorrowlab voorstelt om in samenwerking met ITSME een primeurtest uit te voeren rond het 24/7 afhalen van eID/rijbewijzen voor burgers; dat hiertoe een proefopstelling zal geplaatst worden in het gemeentehuis van Aalter; dat ITSME bereid is om dit met gesloten beurs te doen; dat deze proefopstelling bij voorkeur in de periode 22/05/2023 - 02/06/2023 geplaatst wordt gezien de looptijd van het project;
Akkoord te gaan met de PoC rond het 24/7 afhalen van eID/rijbewijzen voor burgers in samenwerking met Tomorrowlab en ITSME in de periode 22/05/2023 - 02/06/2023.