Gelet op de collegebeslissing van 28 mei 2018 van prefusiebestuur Aalter betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht ‘Aanbrengen en onderhouden van wegmarkeringen 2018-2022’;
Gelet op de collegebeslissing van 3 mei 2021 betreffende de goedkeuring en de verdere uitrol van het circulatieplan Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van 31 mei 2021 betreffende de toekomstige haltes van De Lijn in het openbaar vervoerplan en de invloed vanuit het circulatieplan;
Gelet op de collegebeslissing van 12 juli 2021 betreffende een aantal aanpassingen naar aanleiding van de infovergaderingen op 7, 8 en 9 juni en de bespreking met 'De Lijn' op 9 juli 2021 over het circulatieplan Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van 31 januari 2022 betreffende het principe rond de verplaatsing van de bushalte 'halte Ursel Kerk 203483' ter hoogte van Eekloseweg 5 naar Eekloseweg 31;
Gelet op de invoering van het circulatieplan vanaf 1 september 2021;
Gelet op de invoering van eenrichtingsverkeer in een deel van de Rozestraat;
Gelet op de huidige problematiek ter hoogte van halte Ursel Kerk 203483;
Gelet op de bespreking van 7 december 2021 met De Lijn;
Gelet op het plaatsbezoek van 27 december 2021 met de lokale politie;
Overwegende dat halte Ursel Kerk 203483 zich reeds meer dan 20 jaar situeert ter hoogte van Eekloseweg 5;
Overwegende dat de wegcode aangeeft dat er een parkeerverbod geldt van 15 meter aan beide zijden van een haltebord;
Overwegende dat naar aanleiding van de invoering van het eenrichtingsverkeer in een deel van de Rozestraat, de halte Ursel Kerk 203483 als terminushalte werd ingericht;
Overwegende dat bij parkeerovertredingen ter hoogte van de handelszaak aan de Eekloseweg 5 de bus niet kan halteren aan de halte en deze bijgevolg niet kan bufferen zonder de inrit van de handelszaak te hinderen;
Overwegende dat de halte voldoende breedte vereist;
Overwegende dat uit onderzoek blijkt dat de huidige belijning op de rijbaan ter hoogte van Eekloseweg 5 zou moeten aangepast worden gezien de bus zich op een deel van het fietspad moet stationeren;
Overwegende dat omwille van bovenstaande redenen reeds beslist werd om de halte Ursel Kerk 203483 (richting Knesselare) te verplaatsen naar Eekloseweg 31 (ter hoogte van Villa Maria);
Overwegende dat uit onderzoek blijkt dat naast het markeren van het haltekader ter hoogte van Eekloseweg 31 ook een deel van de aslijn van de weg dient verschoven te worden om voldoende ruimte te voorzien, zodanig de bus noch op het fietspad, noch op de rijweg dient te stationeren en er steeds vlot en veilig verkeer mogelijk blijft;
Overwegende dat dit tot gevolg heeft dat een aantal parkeerplaatsen ten zuiden van de rijweg dienen te verdwijnen gezien het gabarit;
Overwegende dat deze aanpassingswerken kunnen uitgevoerd worden via het huidige raamcontract voor wat betreft het aanbrengen van de wegmarkeringen;
Overwegende dat dit een tijdelijke oplossing betreft, dat een aanpassing aan het voetpad/perron in functie van de toegankelijkheid en reizigerscomfort op langere termijn een noodzaak is; dat hiervoor momenteel geen kredieten voor zijn voorzien;
Naar aanleiding van het verplaatsen van halte Ursel Kerk 203483 (richting Knesselare) naar Eekloseweg 31 (ter hoogte van Villa Maria) akkoord te gaan om een busstrook te markeren, bijkomend een asverschuiving van de rijbaan te voorzien en het schrappen van een aantal parkeerplaatsen ten zuiden van de weg, zodanig dat de bus noch op het fietspad, noch op de rijweg dient te stationeren en er steeds vlot en veilig verkeer mogelijk is.