Terug
Gepubliceerd op 30/12/2022

2023_GR_00009 - Invorderingskosten van fiscale ontvangsten en niet-fiscale ontvangsten. Retributiereglement. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 19/12/2022 - 20:30 Auditorium
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Reglementen en verordeningen.

Samenstelling

Aanwezig

Kris Ally, voorzitter; Patrick Hoste, burgemeester waarnemend; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Patrick Verwilst; Magda Boone; Magda De Baets; Ann Depoortere; Hedeli Sassi; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Steven Devliegere; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Jesse De Meulenaere; Paul Beheyt; Mieke Vertriest; Femke Deroo; Bart Dobbelaere, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur; Peter Ponnet, korpschef

Afwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Luc De Meyer; Mieke Schauvliege; Michael Ally; Vic De Jaegher; Peter Cornelis, raadsleden

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Kris Ally, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00009 - Invorderingskosten van fiscale ontvangsten en niet-fiscale ontvangsten. Retributiereglement. Goedkeuring.

Aanwezig

Kris Ally, Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Patrick Verwilst, Magda Boone, Magda De Baets, Ann Depoortere, Hedeli Sassi, Sofie Vermeersch, Lesley De Neve, Steven Devliegere, Marleen Van Wassenhove, Cindy Moerman, Jesse De Meulenaere, Paul Beheyt, Mieke Vertriest, Femke Deroo, Bart Dobbelaere, Luc Jolie, Peter Ponnet
Stemmen voor 23
Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Herlinde Trenson, Paul Beheyt, Magda Boone, Steven Devliegere, Hedeli Sassi, Sofie Vermeersch, Mieke Vertriest, Magda De Baets, Jesse De Meulenaere, Lesley De Neve, Ann Depoortere, Cindy Moerman, Dirk De Smul, Patrick Hoste, Patrick Verwilst, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Marleen Van Wassenhove, Femke Deroo, Bart Dobbelaere, Kris Ally
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00009 - Invorderingskosten van fiscale ontvangsten en niet-fiscale ontvangsten. Retributiereglement. Goedkeuring. 2023_GR_00009 - Invorderingskosten van fiscale ontvangsten en niet-fiscale ontvangsten. Retributiereglement. Goedkeuring.

Motivering

Motivering

Overwegende dat door de wet van 20 februari 2017 de herinneringsbrief die de financieel beheerder stuurt als er onbetaalde belastingschulden zijn, alvorens de deurwaarder wordt ingeschakeld, niet meer aangetekend moet verzonden worden; dat een gewone herinneringsbrief volstaat;

Overwegende dat het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 177, stelt dat er bij de invordering van niet-fiscale schuldvorderingen wel een aangetekend schrijven vooraf moet gaan aan het dwangbevel;

Overwegende dat het aangewezen is, teneinde discussies achteraf te vermijden, om alsnog een aangetekende herinneringsbrief te versturen vooraleer de deurwaarder wordt ingeschakeld, aangezien er bij een aangetekende brief een bewijs van verzending is; dat dit een belangrijk drukkings-en bewijsmiddel is in het kader van debiteurenbeheer; dat op deze manier de verjaring van de schuld kan gestuit worden; dat het aangewezen is om dezelfde regeling toe te passen voor zowel de fiscale als niet-fiscale vorderingen;

Overwegende dat er zich een aanpassing opdringt van het retributiereglement inzake de invorderingskosten van niet-fiscale ontvangsten, goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019, om zo een efficiënter debiteurenbeheer te kunnen uitvoeren; dat wordt voorgesteld om de levensweg van een vordering met één schakel in te korten; dat de eerste aanmaning gratis verzonden zal worden; een tweede aanmaning (tevens laatste waarschuwing) zal aangetekend verzonden worden met 15 euro kosten; dat het om transparantieredenen aangewezen is om dit toe te passen voor zowel de fiscale als niet-fiscale schuldvorderingen;

Overwegende dat debiteuren van fiscale schuldvorderingen een betaaltermijn van 2 maanden krijgen na het versturen van het aanslagbiljet, zoals decretaal bepaald; dat debiteuren van niet-fiscale schuldvorderingen tevens een redelijke betaaltermijn krijgen van 30 dagen na het versturen van de factuur;

Overwegende dat de invordering van de retributie of belasting gepaard gaat met kosten gemaakt voor het verzenden van betalingsherinneringen en aantekende zendingen; dat het billijk is om deze kosten op de nalatige debiteuren te verhalen; dat voor de opmaak en verzending van een aangetekende aanmaning een retributie wordt vastgesteld van 15 euro; dat deze zowel de administratie- als verzendingskosten omvat;

Overwegende dat de eerste gratis aanmaning vanuit eender welk softwarepakket kan verzonden worden (bijvoorbeeld InTouch, evenementenloket,...); dat de tweede en aangetekende aanmaning steeds door de cel Boekhouding wordt verzonden vanuit het boekhoudpakket; dat de herkomst van de aanmaning geen afbreuk doet aan de voorgestelde levensweg; 

Overwegende dat het reglement niet van toepassing is op de aanmaningen en invorderingen voor de retributies van de bibliotheek; dat in het retributiereglement voor het gebruik van de gemeentelijke openbare bibliotheek van 20 april 2020 een maningsprocedure is opgenomen;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 en latere wijzigingen;

Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

Gelet op de wet van 20 februari 2017 tot wijziging van artikel 298 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 wat betreft de herinneringsbrieven voor onbetaalde inkomstenbelastingen; 

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 177 dat bepaalt dat de financieel directeur  in volle onafhankelijkheid instaat voor het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting;

Gelet op het decreet van 30 mei 2008 en latere wijzigingen betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie-en gemeentebelastingen;

Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende het retributiereglement op invorderingskosten van niet-fiscale ontvangsten met ingang van 1 januari 2020;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2020 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement voor het gebruik van de gemeentelijke openbare bibliotheek;

Gelet op de collegebeslissing van 5 december 2022 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement inzake de invorderingskosten van fiscale ontvangsten en niet-fiscale ontvangsten;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 40 &sect;3 van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente</p>
Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 41 &sect;1 14&deg; van het decreet lokaal bestuur: de volgende bevoegdheden worden uitdrukkelijk aan de gemeenteraad toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement 'Invorderingskosten van niet-fiscale ontvangsten' goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019 met ingang van 1 januari 2023 op te heffen.

Artikel 2

Het retributiereglement 'Invorderingskosten van fiscale en niet-fiscale ontvangsten' goed te keuren.