Gelet op artikel 50 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het college van burgemeester en schepenen;
Het verslag van de zitting van 3 oktober 2022 goed te keuren, te bezorgen aan de raadsleden en - mits anonimisering- te publiceren op de gemeentelijke website.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;
Gelet op de collegebeslissing van 6 december 2021 betreffende de planning van de zittingen van het college en van de gemeenteraad in 2022;
Gelet op het voorstel van kalender:
Maandag 17 oktober 2022 - college
Maandag 24 oktober 2022 - college
Maandag 31 oktober 2022 - geen college
Maandag 7 november 2022 - college
De kalender goed te keuren.
Gelet op artikel 55 § 2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat onder andere bepaalt dat de provinciegouverneur zich binnen tweehonderd dagen na ontvangst van de jaarrekeningen uitspreekt over de goedkeuring van de rekening en hij de bedragen ervan vaststelt; dat hij zijn besluit uiterlijk de laatste dag van deze termijn verstuurt; dat als binnen de voormelde termijn geen besluit naar het centraal kerkbestuur is verstuurd, de provinciegouverneur geacht wordt zijn goedkeuring te hebben verleend; dat hij zijn beslissing ook meedeelt aan de gemeenteoverheid, de kerkfabriek, de penningmeester en het erkend representatief orgaan;
Gelet op artikelen 39 tot en met 44 van het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten betreffende de jaarrekeningen van de kerkfabrieken;
Gelet op de brief van Agentschap voor Binnenlands Bestuur ontvangen op 29 september 2022 betreffende het afschrift van het besluit van de gouverneur betreffende de jaarrekeningen 2021 van de kerkfabrieken;
Overwegende dat de gouverneur de jaarrekeningen 2021 heeft goedgekeurd en vastgesteld;
Kennis te nemen van het besluit van de gouverneur en verder geen acties te ondernemen in het kader van het administratief toezicht.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissingen van 11 maart 2019 betreffende de aanduidingen van de vertegenwoordiger en de plaatsvervanger in de algemene vergadering;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de brief van 27 september 2022 betreffende de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS;
Gelet op de dagorde van de buitengewone algemene jaarvergadering op 13 december 2022:
Overwegende dat de heer Steven Devliegere werd aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Magda Boone werd aangeduid als plaatsvervanger;
Overwegende dat het mandaat moet worden vastgesteld voor elke algemene vergadering;
Overwegende dat de gemeenteraad hiervoor bevoegd is;
De goedkeuring van de agendapunten en de vaststelling van het mandaat voor de buitengewone algemene jaarvergadering op 13 december 2022 van TMVS dv voor te leggen aan de gemeenteraad.
Gelet op de wet van 11 februari 2022 tot bekrachtiging van het koninklijk besluit van 27 januari 2022 houdende de afkondiging van de instandhouding van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19-pandemie;
Gelet op de wet van 11 maart 2022 tot opheffing van de instandhouding van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19- pandemie;
Gelet op het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de afkondiging van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie;
Gelet op het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken;
Gelet op het koninklijk besluit van 5 maart 2022 houdende wijziging van het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19-pandemie te voorkomen of te beperken;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen ter zitting mondeling geïnformeerd werd over de evolutie van het aantal besmettingen in de gemeente en de acties in het vaccinatiecentrum;
De rapportering goed te keuren.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;
Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;
De rapportering goed te keuren.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2021 betreffende de wijziging van de rechtspositieregeling met betrekking tot bijlage III: overzicht verloven en afwezigheden, verhoging eindejaarstoelage, uitbreiding rouwverlof, toelage opdrachthouderschap, fietsleasing, evaluatieprocedure;
Gelet op artikel 16 van de gemeentelijke rechtspositieregeling, alinea 1 en 2: Elke selectie wordt uitgevoerd op basis van selectiecriteria en met behulp van een of meer selectietechnieken. De selectiecriteria en de selectietechnieken zijn afgestemd op de functiebeschrijving. Voor functies van dezelfde graad zijn de selectietechnieken gelijkwaardig.;
Gelet op de selectieprogramma's die als bijlage VI zijn opgenomen bij de gemeentelijke rechtspositieregeling;
Overwegende dat momenteel de uitgeschreven selectieprogramma’s zijn opgenomen als bijlage bij de rechtspositieregeling; dat dit niet altijd de nodige flexibiliteit biedt om de selectietechnieken af te stemmen op de specifieke functie; dat voorgesteld wordt om volgende bepaling op te nemen in de rechtspositieregeling: "De aanstellende overheid bepaalt voor de aanvang van de selectieprocedure de selectietechnieken die zullen worden aangewend";
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 151 van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 februari 2013 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;
In bijlage VI van de gemeentelijke rechtspositieregeling de vastgelegde selectieprogramma's te schrappen.
Artikel 22 van de gemeentelijke rechtspositieregeling als volgt te wijzigen: De aanstellende overheid bepaalt voor de aanvang van de selectieprocedure de selectietechnieken die zullen worden aangewend.
Deze wijziging van de rechtspositieregeling voor te leggen aan de representatieve vakbonden.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2021 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2022/1 2020-2025;
Overwegende dat het college bevoegd is voor:
- het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad;
- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;
Overwegende de opgemaakte bestelbonnen van het gemeentebestuur: G/2022/1968 tot en met G/2022/2002;
De bestelbonnen goed te keuren.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 42 §1 1° a) overheidsopdrachten mogen enkel worden geplaatst bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers in geval van een overheidsopdracht voor werken, leveringen of diensten wanneer de goed te keuren uitgave zonder belasting over de toegevoegde waarde lager is dan de bedragen bepaald door de Koning; op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, artikel 90 de aanbestedende overheid kan gebruik maken van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wanneer de goed te keuren uitgave bedoeld in artikel 42 §1 1° a) van de wet, lager ligt dan het in artikel 11, eerste lid, 2°, bedoelde bedrag (140.000,00 euro excl. btw);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren;
Gelet op artikel 266 1° van het decreet lokaal bestuur, dat stelt dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan; op artikel 266 3°, dat stelt dat de gemeenteraad bepaalde categorieën van verrichtingen kan uitsluiten van visumverplichting; dat de gemeenteraad besliste op 14 september 2020 dat voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande netto kasstroom tot een bedrag van 30.000,00 euro excl. btw (aanvaarde factuur) zijn uitgesloten van de visumverplichting;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2021 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2022/1 2020 – 2025 van het lokaal bestuur;
Overwegende dat in de unieke kunsttentoonstelling in Floot Gallery, Zuidleiestraat 38 te Aalter op 9 september 2022 vier kunstenaars uit Aalter hun werken tentoon gesteld hebben;
Overwegende dat voorgesteld wordt om een kunstwerk aan te kopen ter verfraaiing van het gemeentelijk patrimonium; dat het kunstwerk opgehangen zal worden op de tweede verdieping van het gemeentehuis in Aalter zodat het aanbod aan moderne kunst kan uitgebreid worden; overwegende dat het gemeentebestuur jonge beloftevolle lokale kunstenaars wil ondersteunen;
Overwegende dat het kunstwerk 'Untitled' met afmetingen 42 x 52 cm gemaakt door de beloftevolle 15-jarige heer Dill Van de Walle, met artiestennaam Microx gekozen werd; dat de aankoopprijs 544,50 euro inclusief btw bedraagt;
Overwegende dat er voldoende budget beschikbaar is op budgetsleutel 2022/GBBCULTOE/0709-20/275000/GEMEENTE/CBS/IP-OVERIG Roerend kunstpatrimonium en roerend erfgoed;
Het kunstwerk 'Untitled' van de kunstenaar Microx aan te kopen ter waarde van 544,50 euro.
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 26 oktober 2009 betreffende de gunning van de dienstenopdracht Technisch beheerscontract met totale waarborg - totaal patrimonium aan de firma Dalkia, Fernand Demetskaai 52 in Brussel, thans Veolia;
Gelet op de collegebeslissing van 2 mei 2022 betreffende de vierde tijdelijke verlenging van het 'Technisch beheerscontract met totale waarborg - totaal patrimonium' met de firma Veolia;
Gelet op de offerte van 30 september 2022 van de firma Veolia voor het oplossen van inbreuken op laatste keuringsverslag van de mobiele marktkasten voor een bedrag van 2.208,90 euro excl. btw;
Overwegende dat door ouderdom en slijtage een aantal gebreken zijn ontstaan aan de marktkasten; dat deze gebreken opgelost dienden te worden naar aanleiding van de keuring van deze kasten; dat het probleem kan opgelost worden door interventie van Veolia; dat voor het uitvoeren van deze werken voorgaande offerte werd ontvangen;
Overwegende dat voor het uitvoeren van deze werken en de daaraan gekoppelde uitgaven van 2.672,76 euro incl. btw gebruik kan gemaakt worden van de beschikbare kredieten onder budgetsleutel 2022/ACT-1105/0119-22/614009/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;
Akkoord te gaan met het oplossen van opmerkingen in het keuringsverslag van de mobiele marktkasten en het uitvoeren van deze werken en de daaraan gekoppelde uitgaven van 2.672,76 euro incl. btw te betalen met de beschikbare kredieten onder budgetsleutel 2022/ACT-1105/0119-22/614009/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Gelet op de aanvraag van 28 september 2022 van Fluvius voor het vervangen van een beschadigde OV-kabel in de Blekkervijverstraat;
Gelet op het ontwerpplan nr. 6000007113_OV01 met aanduiding van de plaats van de werken;
Overwegende dat voor het vervangen van een beschadigde OV-kabel over een afstand van 150 meter op openbaar domein wordt gewerkt;
Overwegende dat de OV-kabel wordt vervangen naar aanleiding van schade door derden; dat dit schadedossier via de exploitatiedienst van Fluvius gekend is;
Overwegende dat de werken in samenspraak met de uitvoerend aannemer van het rioleringsproject in de Blekkervijverstraat wordt uitgevoerd;
Goedkeuring te verlenen aan de aanvraag en het ontwerpplan met nr. 6000007113_OV01 van Fluvius, Bomastraat 11 in Gent voor het vervangen van een beschadigde OV-kabel, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:
Gelet op de planning van de cel Middelenbeheer, cel Burgerzaken (Grafmakers), cel Gebruiksbeheer en Evenementen (Aalter Proper) en de cel Infrabeheer (Groendienst en Infra-fix);
De planning van de cel Middelenbeheer, cel Burgerzaken (grafmakers), cel Gebruiksbeheer en Evenementen (Aalter Proper) en de cel Infrabeheer (Groendienst en Infra-fix) goed te keuren.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012, en latere wijzigingen, tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), in het bijzonder artikel 4.3.3 dat vaststelt wanneer een sloopopvolgingsplan dient opgemaakt te worden en de traceerbaarheidssystemen dienen toegepast te worden;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 maart 1978 betreffende de goedkeuring van het gewestplan Eeklo-Aalter;
Gelet op het gemeentelijk rooilijnplan Kerkstraat, goedgekeurd op 24 april 1979;
Gelet op het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Knesselare Centrum, goedgekeurd op 13 september 2017;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur en latere wijzigingen met daarin opgenomen: ACT-1935 – herinrichten van het dorpsplein “De Plaats” in Knesselare i.s.m. Vlaams gewest;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 8 november 2021 betreffende het principieel akkoord met de aankoop van de site Kerkstraat 23 in Knesselare in functie van de sloop van het gebouw en de aanleg van een volwaardige parking;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 13 juni 2022 betreffende de goedkeuring van de authentieke akte voor de aankoop van de site Kerkstraat 23 in Knesselare;
Gelet op de collegebeslissing van 3 mei 2021 betreffende de goedkeuring en de verdere uitrol van het circulatieplan Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van 25 april 2022 betreffende de goedkeuring van de scope Realisatie centrumparking in Knesselare;
Gelet op de collegebeslissing van 12 juli 2022 betreffende de inrichting van de voorlopige parking ter hoogte van Kerkstraat 23;
Overwegende dat het gemeentebestuur belang hecht aan de verkeersveiligheid en een beleid voert dat gericht is op een duurzame mobiliteitsontwikkeling waarbij de mobiliteit wordt beheerd voor de huidige generatie zonder de behoeftevoorziening van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen;
Overwegende dat de site Kerkstraat 23 in Knesselare aangekocht werd om een erkende reden van openbaar nut, namelijk in het kader van de dorpskernvernieuwing Knesselare en meer specifiek om de verkeersproblematiek en de verkeersveiligheid aldaar te verbeteren; dat de site in Knesselare werd verworven met het oog op de oprichting van een parking in het centrum van de deelkern; dat het creëren van bijkomende parkeergelegenheid de handelszaken dient tegemoet te komen en de doelstelling heeft om een aangename leefomgeving in het dorp te creëren;
Overwegende dat het gebouwencomplex dient gesloopt te worden alvorens het realiseren van een parking; dat voorgesteld wordt om de vlakte die vrijkomt na de sloop aan te leggen in waterdoorlatende betonstraatstenen in functie van de inrichting als parkeerplaats; dat de eventuele plaatsing van een obstakel / afsluiting ter hoogte van de rooilijn kan meegenomen worden in het dossier van de sloop in functie van de verkeersgeleiding (in- en uitrit vs. parkeerplaatsen)
Overwegende dat het slopen van dit gebouwencomplex groter dan 100 m² vergunningsplichtig is; dat een sloopopvolgingsplan verplicht is aangezien het een niet-residentieel volume van meer dan 1000 m³ betreft;
Overwegende dat een studiebureau dient aangesteld te worden voor de opmaak van het sloopopvolgingsplan, de omgevingsvergunningsaanvraag, het bestek en de opvolging van de werken;
Overwegende dat in het ontwerp meerjarenplanaanpassing 2022/2 2020-2025 een budget van 325.000 euro voorzien wordt voor deze actie onder budgetsleutel BP2020_2025-5/ACT-2084/0220-40/222007/GEMEENTE/CBS/IP-OVERIG/U/0;
Principieel akkoord te gaan om over te gaan tot sloop van het gebouwencomplex (voormalige KBC-site) in de Kerkstraat 23 in Knesselare.
Principieel akkoord te gaan om de vrijgekomen vlakte na sloop aan te leggen in waterdoorlatende klinkerverharding.
Principieel akkoord te gaan om de plaatsing van eventuele obstakels of een afsluiting ter hoogte van de rooilijn in functie van de verkeersgeleiding mee te nemen in het dossier van de sloop.
Over te gaan tot het aanstellen van een studiebureau volgens de meest gerede procedure in functie van de opmaak van de omgevingsvergunningsaanvraag, het bestek en de opvolging van de werken.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012, en latere wijzigingen, tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), in het bijzonder artikel 4.3.3 dat vaststelt wanneer een sloopopvolgingsplan dient opgemaakt te worden en de traceerbaarheidssystemen dienen toegepast te worden;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 maart 1978 betreffende de goedkeuring van het gewestplan Eeklo-Aalter;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 12 juli 2022 betreffende de aankoop tegen schatingsprijs van de eigendommen Brouwerijstraat 41 en Lindestraat 2;
Overwegende dat bovenvermelde eigendommen aangekocht werden om een erkende reden van openbaar nut namelijk om de verkeersveiligheid te verbeteren ter hoogte van het kruispunt Brouwerijstraat-Lindestraat;
Overwegende dat deze eigendommen dienen gesloopt te worden alvorens het kruispunt aan te pakken; dat in afwachting van de herinrichting van het kruispunt voorgesteld wordt om de vlakte die vrijkomt na de sloop aan te leggen in waterdoorlatende betonstraatstenen;
Overwegende dat het slopen van dit gebouwencomplex groter dan 100 m² vergunningsplichtig is; dat geen sloopopvolgingsplan dient opgemaakt te worden aangezien het een hoofdzakelijk residentieel gebouwencomplex van minder dan 5.000 m² betreft;
Overwegende dat een studiebureau dient aangesteld te worden voor de opmaak van de omgevingsvergunningsaanvraag, het bestek en de opvolging van de werken;
Principieel akkoord te gaan om over te gaan tot het slopen van de woning gelegen in de Brouwerijstraat 41 en het appartementsgebouw gelegen in de Lindestraat 2 in Aalter.
Principieel akkoord te gaan om de vrijgekomen vlakte na sloop aan te leggen in waterdoorlatende klinkerverharding.
Over te gaan tot het aanstellen van een studiebureau volgens de meest gerede procedure in functie van de opmaak van de omgevingsvergunningsaanvraag, het bestek en de opvolging van de werken.
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 26 februari 2021 tot toekenning van een projectsubsidie aan de Vlaamse gemeenten voor investeringen in fietsinfrastructuur (Kopenhagenplan);
Gelet op de oproep van Vlaanderen om deel te nemen aan het Kopenhagenplan; dat dit plan de kans biedt aan lokale besturen om een of meerdere projectsubsidies te bekomen voor lokale investeringsprojecten rond fietsinfrastructuur;
Overwegende dat het subsidiebedrag één derde van het gemeentelijk aandeel in de kostprijs van deze investeringsprojecten bedraagt: Vlaanderen legt 1 euro bij voor elke 2 euro die lokale besturen in fietsinfrastructuur op of aan gemeentelijke wegen;
Overwegende dat het subsidiebedrag per gemeente beperkt is tot het trekkingsrecht dat berekend is op basis van het aantal inwoners van de gemeente; dat het maximaal subsidiebedrag voor Aalter voorlopig is vastgelegd op € 660.311,60;
Overwegende dat voor het gedeelte van de investeringen dat het trekkingsrecht doet overschrijden, een bijkomende subsidiebedrag mogelijk is dat de helft bedraagt van het eigen aandeel in de kostprijs van de investeringsprojecten en beperkt is tot maximaal 15 miljoen euro;
Overwegende dat zowel aanleg, heraanleg of herinrichting van fietsinfrastructuur, maar ook het duurzaam en structureel onderhoud van bestaande fietsinfrastructuur, aanpassingen aan kruispunten in functie van de fietsveiligheid en kunstwerken die een onderdeel vormen van de fietsinfrastructuur in aanmerking komen;
Overwegende dat het project dient uitgevoerd te zijn in 2025 en het saldo van het subsidiebedrag dient aangevraagd te worden voor 15 september 2025;
Overwegende dat volgende projecten reeds voorzien zijn in het meerjarenplan 2020-2025 of in de pijplijn zitten en mogelijks in aanmerking kunnen genomen worden:
Project | Opmerkingen |
Fietsbrug Bellemstraat | in uitvoering |
Fietspad Woestijne | gepland |
Herinrichting Moerstraat | niet gestart |
Herinrichting Museumstraat | niet gestart |
Herinrichting Middelweg | niet gestart |
Fietssuggestiestroken Bellemstraat | niet gestart |
Heraanleg Brug-Zuid - inclusief fietspaden / fietssuggestiestroken | gepland |
Herinrichting Lostraat | niet gestart |
Herinrichting fietspad brug Lotenhullestraat | in voorbereiding |
Fietspad Europalaan | niet gestart |
Fietspad Houtem | niet gestart |
Herinrichting Maria Middelareslaan | uitgevoerd |
Structureel onderhoud Prieelstraat | gepland |
Herstel betonvakken Korte Kave | gepland |
Herinrichting Spoorweglaan | niet gestart |
Fietspad Hoekestraat | niet gestart |
Akkoord te gaan om volgende projecten aan te melden in functie van het verkrijgen van een projectsubsidie voor investeringen in fietsinfrastructuur (Kopenhagenplan):
Project | Opmerkingen |
Fietsbrug Bellemstraat | in uitvoering |
Fietspad Woestijne | gepland |
Herinrichting Moerstraat | niet gestart |
Herinrichting Museumstraat | niet gestart |
Herinrichting Middelweg | niet gestart |
Fietssuggestiestroken Bellemstraat | niet gestart |
Heraanleg Brug-Zuid - inclusief fietspaden / fietssuggestiestroken | gepland |
Herinrichting Lostraat | niet gestart |
Herinrichting fietspad brug Lotenhullestraat | in voorbereiding |
Fietspad Europalaan | niet gestart |
Fietspad Houtem | niet gestart |
Herinrichting Maria Middelareslaan | uitgevoerd |
Structureel onderhoud Prieelstraat | gepland |
Herstel betonvakken Korte Kave | gepland |
Herinrichting Spoorweglaan | niet gestart |
Fietspad Hoekestraat | niet gestart |
Gelet op artikel 293 van het decreet over het lokaal bestuur dat stelt dat onroerende goederen van de gemeente en van de autonome gemeentebedrijven altijd vervreemd worden volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er een motivering wordt gegeven voor een afwijking daarvan;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 maart 1978 betreffende de goedkeuring van het gewestplan Eeklo-Aalter;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur en latere wijzigingen met daarin opgenomen ACT-1938: Aanleggen van een fietsbrug ter hoogte van Oostmolen-Veer;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 12 juli 2022 betreffende de goedkeuring van de intentieovereenkomst voor de bouw van fiets- en voetgangersbrug ter hoogte van Oostmolen-Veer;
Gelet op de collegebeslissing van 14 oktober 2019 betreffende de aanvraag voor een projectsubsidie voor het verduurzamen van bedrijventerreinen;
Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende het aantal beslissingen/wijzigingen in kader van het vastleggen van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF);
Gelet op de collegebeslissing van 1 maart 2021 betreffende de opmaak van een fietsnetwerkplan in het kader van het verduurzamen van de bedrijventerreinen in Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van 8 maart 2021 betreffende de opmaak van een conceptnota voor de aanleg van een fietsbrug over het kanaal ter hoogte van Oostmolen-Veer;
Gelet op de collegebeslissing van 9 mei 2022 betreffende de principiële goedkeuring van de intentieovereenkomst voor de bouw van de fiets- en voetgangersbrug over het kanaal ter hoogte van Oostmolen-Veer;
Gelet op de motivatienota van mei 2021, opgemaakt door het Studieburo Goegebeur, voor de aanleg van de fietsbrug;
Gelet op het kadastraal plan;
Gelet op de communicatie vanuit De Vlaamse Waterweg van vrijdag 30 september 2022 betreffende de getekende intentieovereenkomst voor de bouw van een fiets- en voetgangersbrug in Aalter met aansluiting ervan op de bestaande infrastructuur;
Overwegende dat de fietsbrug een deel is van het samenhangende functioneel fietsnetwerk; dat deze tevens een grote missing link wegwerkt en bijgevolg effectief gebruikt zal worden;
Overwegende dat de intentieovereenkomst als voorwerp heeft de samenwerking en de verbintenissen tussen partijen vast te leggen met betrekking tot de bouw van een fiets- en voetgangersbrug over het kanaal Gent-Oostende te Aalter ter hoogte van het oude veer opwaarts de Woestijnebrug, met aansluiting ervan op de bestaande infrastructuur; dat de overeenkomst in kwestie een inspanningsverbintenis betreft voor beide partijen;
Overwegende dat de intentieovereenkomst bepaalt dat, na ondertekening, de voorstudie met betrekking tot het uitvoeren van een alternatievenonderzoek voor onder meer de inplanting van de brug in opdracht van het gemeentebestuur voorbereid en opgestart zal worden; dat de resultaten van deze voorstudie integraal aan De Vlaamse Waterweg overgemaakt zullen worden; dat er na de studiefase een aftoetsmoment zal worden georganiseerd om te beslissen welk ontwerp verder zal worden uitgewerkt; dat het ontwerp van de fiets- en voetgangersbrug vervolgens het voorwerp zal uitmaken van een nieuwe studie die in opdracht van De Vlaamse Waterweg uitgevoerd zal worden;
Overwegende dat Studieburo Goegebeur in mei 2021 reeds een motivatienota opmaakte in verband met de mogelijkheden voor de aanleg van een fietsbrug aan Oostmolen-Veer; dat deze studie als basis kan dienen voor de alternatievenstudie die uitgevoerd dient te worden in het kader van de intentieovereenkomst; dat deze motivatienota uitgebreid kan worden naar een volwaardig alternatievenonderzoek voor onder meer de inplanting van de fiets- en voetgangersbrug;
Overwegende dat de intentieovereenkomst een einde neemt bij het afsluiten van een realisatieovereenkomst; dat in het kader van de realisatieovereenkomst De Vlaamse Waterweg zal optreden als bouwheer en opdrachtgever van de werken;
Overwegende dat de bouw van de fiets- en voetgangersbrug, met aansluiting ervan op de bestaande infrastructuur, voorlopig en indicatief geraamd wordt op 2.400.000 euro, exclusief btw, met volgende verdeling:
Akkoord te gaan met de opstart en uitvoering van een alternatievenonderzoek voor de aanleg van een fiets- en voetgangersbrug ter hoogte van Oostmolen-Veer met aansluiting ervan op de bestaande infrastructuur, in uitvoering van de intentieovereenkomst, en hiervoor de motivatienota van mei 2021 van Studieburo Goegebeur als basis te gebruiken.
Gelet op de huidige verkeerssituatie in de Groendreef;
Gelet op de geplande herinrichting van het kruispunt N44 met de Brugstraat en de Groendreef, waarbij wordt voorgesteld om de twee T-kruispunten om te vormen tot één vierarmig kruispunt;
Overwegende dat wordt vastgesteld dat er in de Groendreef op de grasberm ter hoogte van 'de spade' wordt geparkeerd en dit gepaard gaat met sluikstorten;
Overwegende dat er dient aangegeven te worden dat parkeren op dit pleintje ter hoogte van 'de spade', verboden is;
Overwegende dat wordt vastgesteld dat er in de Groendreef in de zone tussen Groendreef 10 en Groendreef 50 tussen het fietspad en de rijweg wordt geparkeerd; dat dit zorgt voor onveilige situaties voor fietsers door openslaande deuren, door deels op het fietspad geparkeerde voertuigen alsook een minder vlotte doorstroom van vrachtwagens betekent;
Overwegende dat het aanbrengen van een witte onderbroken middellijn vanaf het kruispunt Groendreef met de N44 tot aan het deel waar men eenvoudig kan keren ter hoogte van Groendreef 50 ervoor kan zorgen dat er niet meer mag geparkeerd worden langs de rijweg;
Overwegende dat door de firma Meat&More nieuwe laad- en loskades zijn gebouwd dewelke binnenkort in gebruik zullen genomen worden;
Overwegende dat deze laad- en loskades bereikbaar zijn door het kruisen van een groene berm en het fietspad, dat op korte termijn door de firma Meat&More de aansluiting kan gemaakt worden tussen hun laad-en loszones en het fietspad;
Overwegende dat in de toekomst in kader van de veiligheid van fietsers een dubbelrichtingsfietspad langs de zuidkant vanaf het geplande 4-armenkruispunt (Groendreef, N44, Brugstraat) richting Manewaarde kan worden aangelegd;
Overwegende dat naar aanleiding van de uitbreiding van de nieuwe laad- en loszones en de de ontwerpfase van het 4-armenkruispunt (Groendreef, N44, Brugstraat) gevraagd kan worden aan Agentschap Wegen en Verkeer om in kader van het verdere ontwerp hiervan een wachtzone voor een 4-tal vrachtwagens komende van de N44 richting de Groendreef te voorzien;
Akkoord te gaan om aan te duiden dat het verboden is te wildparkeren op het pleintje ter hoogte van 'de spade', om naast de verkeersveiligheid ook het sluikstorten tegen te gaan.
Akkoord te gaan om in de Groendreef een witte onderbroken middellijn aan te brengen vanaf het kruispunt Groendreef met de N44 tot aan het deel waar men eenvoudig kan keren ter hoogte van Groendreef 50 om parkeren langs de rijweg te verbieden.
Akkoord te gaan dat de firma Meat&More de aansluiting maakt tussen hun nieuwe laad-en loszones en het fietspad.
Aan Agentschap Wegen en Verkeer te vragen om in kader van het verdere ontwerp rond het 4-armenkruispunt rekening te houden met:
Gelet op het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet);
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Vlarema);
Gelet op de jaarlijkse opmaak van de ophaalkalender voor het komende kalenderjaar door IVM;
Gelet op de brief van IVM van 15 juni 2022 betreffende de bronophaling asbest en de ophaling tijdens zomermaanden;
Gelet op de brief van IVM van 8 september 2022 betreffende de samenwerking met Recytyre;
Overwegende dat de projectsubsidies voor de bronophaling asbest zijn toegekend tot eind maart 2023; dat een verlenging wordt aangevraagd en dat de toekenning te verwachten valt; dat de kans bestaat dat bij het drukken van de ophaalkalender 2023 er nog geen uitsluitsel is; dat er gevraagd wordt om het project te continueren in 2023 ook indien de subsidie in het slechtste geval niet zou toegekend worden; dat er nog werkingsmiddelen zijn bij IVM; dat data proactief opgenomen zijn in de ophaalkalender 2023;
Overwegende dat voorgesteld wordt om tijdens een periode van hitte in de maanden juni, juli, augustus en september het startuur van ophalingen aan huis met 1 uur te vervroegen en dit zo in de ophaalkalender te vermelden; dat dit niet in strijd is met het GAS-reglement;
Overwegende dat in de ophaalkalender alle info opgenomen wordt inzake de ophaalrondes voor de huis-aan-huis-inzameling van restafval, PMD en papier & karton, de openingsuren en –dagen van het recyclagepark en groencomposteringspark, de inzameling grofvuil op afroep, de 6 data van repair café, de fracties die ingezameld worden, de data voor het ophalen van snoeihout (5 periodes op jaarbasis, ophaling op aanvraag), de textielinzameling,…;
Overwegende dat IVM voorstelt om als gespreks- en toekomstige contractpartij op te treden jegens Recytyre; dat dit voorstel er komt omdat er vastgesteld werd dat een aantal gemeenten van de IVM regio geen overeenkomst en/of vergoeding hebben en/of krijgen van Recytyre voor het inzamelen van afgedankte autobanden; dat het inzamelen van afgedankte autobanden niet verplicht is voor gemeentebesturen; dat indien het recyclagepark ter beschikking staat voor inzameling, Recytyre een overeenkomst dient af te sluiten waarbij een tonnagevergoeding (actueel 49,28 euro/ton excl. btw) aan het gemeentebestuur wordt gegeven;
Overwegende dat op het recyclagepark van Aalter momenteel afgedankte autobanden worden ingezameld waarvoor de tonnagevergoeding wordt gegeven; dat het gemeentebestuur wel instaat voor de transportkosten;
Overwegende dat IVM op de coördinatievergadering van 19 september 2022 het akkoord vroeg voor het inzamelen van de fracties kurk en CD's, DVD's en hun doosjes; dat deze fracties uit de restafvalzak kunnen gehaald worden om vervolgens te recycleren;
Overwegende dat op het recyclagepark van Aalter momenteel gratis kurk wordt ingezameld; dat de inzamelaar nog geen bericht heeft gestuurd dat het wenselijk is om de ophaling via IVM te laten verlopen; dat het wel mogelijk is dat er in de loop van 2023 een overgangsregeling zal zijn gelet op de stijgende kosten;
Overwegende dat de ophaalcontracten van de meeste fracties in beheer van het gemeentebestuur aflopen eind april 2023; dat een nieuwe prijsvraag zal gebeuren in het voorjaar van 2023;
Overwegende dat er nog geen financiële gegevens gekend zijn voor het inzamelen van afgedankte autobanden, kurk en CD's, DVD's en hun doosjes via IVM;
Overwegende dat opmerkingen/aanpassingen voor de ophaalkalender 2023 (opgemaakt op basis van de kalender van 2022) aan IVM moeten bezorgd worden ten laatste tegen 21 oktober 2022;
De ophaalkalender 2023 op te maken naar analogie met de werkwijze van 2022. Als aanvulling ook het maken van een afspraak via de Aalterapp mee te geven als eerste optie en als suggestie zal gevraagd worden om zo mogelijk de ophaalkalender aan te vullen met info bij:
Het project bronophaling asbest in 2023 te continueren.
IVM mee te delen momenteel niet in te gaan op hun voorstel voor het verzamelen van afgedankte autobanden, kurk en CD's, DVD's en hun doosjes via hun werking in afwachting van de nieuwe prijsvraag die zal gebeuren in het voorjaar van 2023 door het gemeentebestuur van Aalter.
Gelet op het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet);
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Vlarema);
Gelet op de beslissing van de deputatie van 1 september 2016 houdende het verlenen van een milieuvergunning aan het gemeentebestuur Aalter voor de exploitatie van een gemeentelijk recyclagepark in de Durmelaan en dit voor een termijn van 20 jaar;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 8 juli 2019 met betrekking tot de kosteloze grondafstand van een perceel grond in de Durmelaan voor de uitbreiding van het gemeentelijk recyclagepark;
Gelet op de collegebeslissing van 25 januari 2021 met betrekking tot de goedkeuring van het proces-verbaal van voorlopige oplevering van de opdracht 'Leveren en plaatsen nieuw containergebouw groencomposteringspark';
Gelet op het krediet dat opgenomen was in het investeringsbudget van 2020, ACT-1657) Uitbreiden van het recyclagepark Aalter en vernieuwen van de bureelcontainer groenpark;
Overwegende dat onder ACT-1657 Uitbreiden van het recyclagepark Aalter en vernieuwen van de bureelcontainer groenpark er 110.000 euro krediet is voorzien;
Overwegende dat in het kader van de uitbreiding een nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag noodzakelijk zal zijn; dat de huidige 'milieuvergunning' nog geldig is tot 2036;
Overwegende dat bij een uitbreiding en hernieuwing van de 'milieuvergunning' de kans reëel is dat het recyclagepark zijn werking zal dienen aan te passen; dat de huidige exploitatie niet meer via aan vrije toegang voor Aalternaren zal kunnen werken; dat de huidige (betalende) werking met betrekking tot bedrijven en zelfstandigen wel zal behouden kunnen blijven;
Overwegende dat rekening houdende met de huidige termijn van de 'milieuvergunning' er kan geopteerd worden om de uitbreiding uit te stellen;
Overwegende dat het reeds verworven terrein nu braak gelegen is; dat het mogelijk is om het terrein in te zaaien met een bloemenmengsel; dat de kost voor het bloemenzaad ongeveer 478 euro (incl. btw) bedraagt; dat via ACT-1657 voldoende budget aanwezig is hiervoor;
Overwegende dat het aan te raden is om hekwerk te voorzien rondom het verworven terrein; dat hiertoe de toegang door derden wordt vermeden;
Overwegende dat in deze beweging het aangewezen is om het huidige hekwerk, dat reeds sporen vertoont van de tand des tijds (zie bijlage), te verwijderen en te vernieuwen volgens de nieuwe contour van het perceel; dat voor het onderhoud het perceel dan ook bereikbaar wordt via eigen terrein en bijgevolg niet meer via het naburige terrein;
Overwegende dat de nabijgelegen garagehouder stelt overlast te ondervinden van overwaaiend materiaal (plastic, kalk, steenstof,...) en vraagt om een andere afsluiting te plaatsen; dat hij ook bereid is om te delen in de helft van de kosten;
Overwegende dat de meest gerede procedure dient gevolgd te worden; dat via ACT-1657 budget aanwezig is;
De uitbreiding van het recyclagepark Aalter in de Durmelaan voorlopig on-hold te plaatsen.
Het hekwerk rond het volledige recyclagepark te vernieuwen, het braakliggende gedeelte in te zaaien met een bloemenmengsel en hiertoe de meest gerede procedure te hanteren.
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de aanvraag van 30 september 2022 van de firma Mevaco in Aalter tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Rijsestraat, meer bepaald een deel van de rijweg ter hoogte van Rijsestraat 1-9 voor het plaatsen van een stelling op de weg, gedurende de periode van 13 oktober 2022 tot en met 30 november 2022, voor het uitvoeren van bouwwerken, in opdracht van het lokaal bestuur Aalter;
Overwegende dat wordt gevraagd om een stilstaan- en parkeerverbod in te voeren in de Rijsestraat, meer bepaald in het deel tussen de huisnummers 1 en 9 waar de stelling zal geplaatst worden, zodat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden steeds doorgaand verkeer mogelijk blijft ter hoogte van de werfzone;
Overwegende dat de aanvrager er dient voor te zorgen dat de fietsers en voetgangers op elk ogenblik op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren;
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Aan de firma Mevaco in Aalter een tijdelijke vergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein in de Rijsestraat, meer bepaald een deel van de rijweg ter hoogte van Rijsestraat 1-9 voor het plaatsen van een stelling op de weg, gedurende de periode van 13 oktober 2022 tot en met 30 november 2022, voor het uitvoeren van bouwwerken, in opdracht van het lokaal bestuur Aalter.
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen, en het ingediend verkeerssignalisatieplan.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de uitvoerder van de werken.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van de werken te laten afdekken door de uitvoerder van de werken.
Aan de aanvrager opdracht te geven er voor te zorgen dat de fietsers en voetgangers op elk ogenblik op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 13 oktober 2022 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de collegebeslissing van 13 juni 2022 betreffende de principiële goedkeuring van het onderhoudsprogramma 'Groot onderhoud lokale wegen - bitumineuze en cementgebonden verhardingen' met een uitbreiding van het eerstvolgende programma;
Gelet op de aanvraag van 30 september 2022 van de firma De Vriese in Koolskamp, tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in een deel van de Prieelstraat, Lindestraat, Verbroederingslaan en Creuselaan, meer bepaald de volledige rijweg ter hoogte van de werfzone, gedurende 3 werkdagen tijdens de periode van 12 oktober 2022 tot en met 31 oktober 2022, afhankelijk van de weersomstandigheden en planning, voor het uitvoeren van asfalteringswerken in opdracht van het lokaal bestuur Aalter;
Gelet op de signalisatieplannen;
Overwegende dat ter hoogte van de werfzones geen verkeer mogelijk is en per werfzone een wegomleiding dient voorzien te worden zoals aangeduid op de signalisatieplannen;
Overwegende dat, indien de werken na 13 oktober 2022 starten, de aanvrager minstens drie werkdagen voor aanvang van de inname van het openbaar domein, de uitvoeringsdatum per e-mail dient door te sturen naar het lokaal bestuur Aalter zodat de hulp- en veiligheidsdiensten hieromtrent tijdig kunnen geïnformeerd worden;
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Aan de firma De Vriese in Koolskamp een tijdelijke vergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein in een deel van de de Prieelstraat, Lindestraat, Verbroederingslaan en Creuselaan, meer bepaald de volledige rijweg ter hoogte van de werfzone, gedurende 3 werkdagen tijdens de periode van 12 oktober 2022 tot en met 31 oktober 2022, voor het uitvoeren van asfalteringswerken in opdracht van het lokaal bestuur Aalter.
De aanvrager moet, indien de werken na 13 oktober 2022 starten, minstens drie werkdagen voor aanvang van de inname van het openbaar domein, de uitvoeringsdatum per e-mail doorsturen naar mobiliteit@aalter.be, zodat het lokaal bestuur Aalter de hulp- en veiligheidsdiensten hieromtrent tijdig kan informeren.
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen.
Aan de aanvrager opdracht te geven er voor te zorgen dat de fietsers en voetgangers op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de aanvrager.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van deze vergunning te laten afdekken door de aanvrager.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 12 oktober 2022 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op de aanvraag van 29 september 2022 van Natuurpunt Natuuracademie tot het bekomen van een toelating voor het invoeren van een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen naar aanleiding van de activiteit Natuurgidsendag op zaterdag 22 oktober 2022 in het kasteel van Poeke;
Overwegende dat wordt gevraagd om het vast stilstaan- en parkeerverbod in de Kasteelstraat, meer bepaald het deel tussen de Leurebroekdreef en de Middendreef, op te heffen op zaterdag 22 oktober 2022 van 8.00 u tot 19.00 u zodat kan geparkeerd worden op de rijweg en/of berm, dit aan de rechterzijde van de straat en dit gezien komende van Poeke en rijdende richting Lotenhulle;
Overwegende dat voor de invoering van een aangepaste verkeersregeling tijdens deze activiteit de goedkeuring en uitvaardiging van een tijdelijk politiereglement noodzakelijk is;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Ter gelegenheid van de activiteit Natuurgidsendag op zaterdag 22 oktober 2022 in het kasteel van Poeke een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen in te voeren.
Het vast stilstaan- en parkeerverbod in de Kasteelstraat, meer bepaald het deel tussen de Leurebroekdreef en de Middendreef, op te heffen op zaterdag 22 oktober 2022 van 8.00 u tot en met 19.00 u, zodat kan geparkeerd worden op de rijweg en/of berm, dit aan de rechterzijde van de straat en dit gezien komende van Poeke en rijdende richting Lotenhulle.
De verkeersmaatregel uit artikel 2 ter kennis van de weggebruikers te brengen door:
De voorvermelde verbodsbepalingen niet te laten gelden voor de voertuigen van de hulp- en veiligheidsdiensten en voor de voertuigen nodig voor de organisatie van de activiteit.
De nodige verkeerssignalisatie ter plaatse te laten brengen en ophalen door de cel Middelenbeheer. De nodige verkeerssignalisatie te laten plaatsen en verwijderen door de organisator en/of de politiezone Aalter. Borden die tegenstrijdig zijn met onderhavig verkeersreglement dienen te worden afgedekt door de organisator en/of de lokale politie Aalter.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de organisatie van de bovenvermelde activiteit.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 22 oktober 2022 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op de aanvraag van 30 september 2022 van Toerisme Vlaanderen tot het bekomen van een toelating voor het invoeren van een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen naar aanleiding van de activiteit Workshops participatief toekomsttraject voor het kasteel van Poeke op woensdag 26 oktober 2022 en donderdag 27 oktober 2022 in het kasteel van Poeke;
Overwegende dat wordt gevraagd om het vast stilstaan- en parkeerverbod in de Kasteelstraat, meer bepaald het deel tussen de Leurebroekdreef en de Middendreef, op te heffen van woensdag 26 oktober 2022 om 12.00 u tot en met donderdag 27 oktober 2022 om 19.00 u zodat kan geparkeerd worden op de rijweg en/of berm, dit aan de rechterzijde van de straat en dit gezien komende van Poeke en rijdende richting Lotenhulle;
Overwegende dat voor de invoering van een aangepaste verkeersregeling tijdens deze activiteit de goedkeuring en uitvaardiging van een tijdelijk politiereglement noodzakelijk is;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Ter gelegenheid van de activiteit Workshops participtief toekomsttraject voor het kasteel van Poeke van woensdag 26 oktober 2022 om 12.00 u tot en met donderdag 27 oktober 2022 om 19.00 u in het kasteel van Poeke een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen in te voeren.
Het vast stilstaan- en parkeerverbod in de Kasteelstraat, meer bepaald het deel tussen de Leurebroekdreef en de Middendreef, op te heffen van woensdag 26 oktober 2022 om 12.00 u tot en met donderdag 27 oktober 2022 om 19.00 u, zodat kan geparkeerd worden op de rijweg en/of berm, dit aan de rechterzijde van de straat en dit gezien komende van Poeke en rijdende richting Lotenhulle.
De verkeersmaatregel uit artikel 2 ter kennis van de weggebruikers te brengen door:
De voorvermelde verbodsbepalingen niet te laten gelden voor de voertuigen van de hulp- en veiligheidsdiensten en voor de voertuigen nodig voor de organisatie van de activiteit.
De nodige verkeerssignalisatie ter plaatse te laten brengen en ophalen door de cel Middelenbeheer. De nodige verkeerssignalisatie te laten plaatsen en verwijderen door de organisator en/of de politiezone Aalter. Borden die tegenstrijdig zijn met onderhavig verkeersreglement dienen te worden afgedekt door de organisator en/of de lokale politie Aalter.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de organisatie van de bovenvermelde activiteit.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 26 oktober 2022 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk bestuur van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op de aanvraag van 20 september 2022 van de vereniging Feestcomité Testedoene tot het bekomen van een toelating voor het invoeren van een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen naar aanleiding van de activiteiten Wedstrijd Hanenkraai op zaterdag 22 oktober 2022 en de activiteit Rommelmarkt op zondag 23 oktober 2022;
Gelet op de e-mail van 5 oktober 2022 van de Politiezone Aalter betreffende het verlenen van een advies voor het opmaken en uitvaardigen van een tijdelijk aanvullend politiereglement voor deze activiteiten;
Overwegende dat wordt gevraagd om op zaterdag 22 oktober 2022 van 8.00 u tot 11.00 u de volgende tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen in te voeren naar aanleiding van de activiteit Wedstrijd Hanenkraai:
Overwegende dat wordt gevraagd om op zondag 23 oktober 2022 van 5.00 u tot 19.00 u de volgende tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen in te voeren naar aanleiding van de activiteit Rommelmarkt:
Overwegende dat voor de invoering van een aangepaste verkeersregeling tijdens de activiteit de goedkeuring en uitvaardiging van een tijdelijk aanvullend politiereglement noodzakelijk is;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Ter gelegenheid van de activiteiten Wedstrijd Hanenkraai op zaterdag 22 oktober 2022 en de activiteit Rommelmarkt op zondag 23 oktober 2022 een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen in te voeren.
Op zaterdag 22 oktober 2022 van 8.00 u tot 11.00 u het verkeer voor alle voertuigen, in beide richtingen, te verbieden in de De Craenestraat.
De verkeersmaatregel uit artikel 2 ter kennis van de weggebruikers te brengen door het plaatsen van een verkeersbord C3 op hekken met bijkomende hekkens over de volledige wegbreedte en met voldoende knipperlichten in de De Craenestraat ter hoogte van de aansluiting met de Mariahovelaan.
Op zaterdag 22 oktober 2022 van 8.00 u tot 11.00 u een stilstaan- en parkeerverbod in te voeren in de De Craenestraat.
De verkeersmaatregel uit artikel 4 ter kennis van de weggebruikers te brengen door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3, volgens noodwendigheid, met de onderborden type Xa – Xb – Xd en een onderbord met de tekst “op zaterdag 22 oktober 2022 van 8.00 u tot 11.00 u” op alle parkeerplaatsen en/of parkeerstroken in de De Craenestraat.
Op zondag 23 oktober 2022 van 5.00 u tot 19.00 u het verkeer voor alle voertuigen, in beide richtingen, te verbieden in de volgende straten en/of straatgedeelten:
De verkeersmaatregel uit artikel 6 ter kennis van de weggebruikers te brengen door het plaatsen van een verkeersbord C3 op hekken met bijkomende hekkens over de volledige wegbreedte en met voldoende knipperlichten op de volgende locaties:
Op zondag 23 oktober 2022 van 5.00 u tot 19.00 u het verkeer voor alle voertuigen, in beide richtingen, met uitzondering van plaatselijk verkeer, te verbieden in de volgende straten en/of straatgedeelten:
De verkeersmaatregel uit artikel 8 ter kennis van de weggebruikers te brengen door het plaatsen van een verkeersbord C3 op hekken en met een verkeersbord F45 en met een onderbord met de tekst “Uitgezonderd plaatselijk verkeer” en met voldoende knipperlichten op de volgende locaties:
Op zondag 23 oktober 2022 van 5.00 u tot 19.00 u een stilstaan- en parkeerverbod in te voeren in de volgende straten en/of straatgedeelten:
De verkeersmaatregel uit artikel 10 ter kennis van de weggebruikers te brengen door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3, volgens noodwendigheid, met de onderborden type Xa – Xb – Xd en een onderbord met de tekst “op zondag 23 oktober 2022 van 5.00 u tot 19.00 u” op alle parkeerplaatsen en/of parkeerstroken in de volgende straten en/of straatgedeelten:
De voormelde verbodsbepalingen niet te laten gelden voor de voertuigen van de hulp- en/of veiligheidsdiensten en voor de voertuigen nodig voor de organisatie van de activiteit.
De nodige verkeerssignalisatie ter plaatse te laten brengen en ophalen door de cel middelenbeheer. De nodige verkeerssignalisatie te laten plaatsen en verwijderen door de organisator en/of de Politiezone Aalter. Borden die tegenstrijdig zijn met onderhavig verkeersreglement dienen te worden afgedekt door de organisator en/of de Politiezone Aalter.
Aan de organisator te vragen om de omwonenden minstens één week op voorhand in kennis te stellen van de geplande activiteit, dit door middel van een infofolder die ter beschikking zal worden gesteld door het lokaal bestuur Aalter.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de organisatie van de bovenvermelde activiteit.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op zaterdag 22 oktober 2022 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 20 april 2020 betreffende de goedkeuring van het Bibliotheekreglement voor de bibliotheken Aalter-Ruiselede;
Overwegende de intentie van COMEET Regiobib om te migreren van een samenwerkingsniveau 1 (1x lidgeld betalen, wel nog apart inschrijven per bibliotheek) naar 3b (1 gemeenschappelijk ledenbestand, 1 gemeenschappelijk reglement met overal gelijke parameterinstellingen, 1 financiële organisatie = om het even waar, om het even wat betalen, met jaarlijks 1 transfer van ontvangsten, 1 regiobib met transport = om het even wat van de Regiobib, om het even waar terugbrengen);
Overwegende dat COMEET zich bij dat traject wil laten begeleiden door de Artevelde Hogeschool (Zwijnaardsesteenweg 316 in Gent);
Gelet op de vraag van COMEET (Cultuuroverleg Meetjesland) die via e-mail op dinsdag 20 september 2022 werd doorgezonden:
Onderzoekstraject Regiobib Meetjesland door Artevelde Academy
Geachte Burgemeester en Schepenen,
Sinds juni is Regiobib Meetjesland gestart met een kortlopend onderzoekstraject door Artevelde Academy (onderzoekers Jan Van Hee en Jowyn Vandeputte).
In de loop van dit najaar willen we immers nagaan of de Regiobib op vlak van collectiebeleid een aantal verdere stappen qua samenwerking en afstemming kan zetten binnen het beheerssysteem WISE (uitgerold door Cultuurconnect). Enerzijds zijn er mogelijke administratieve back office aanpassingen, anderzijds ligt een eventuele uitbreiding van de dienstverlening naar de gebruikers op tafel.
Om dit onderzoek grondig te kunnen voeren, willen we zowel een kwantitatieve als kwalitatieve analyse uitvoeren.
Het nodige materiaal voor de cijfermatige analyse (bv. aantal leners en uitleningen qua doelgroep, qua herkomst, hoeveel leners ook in andere bibliotheken lid zijn etc) wordt anoniem geëxporteerd uit de dashboards binnen WISE en valt integraal onder de gegevens die ook doorstromen naar Statistiek Vlaanderen. De bibliothecarissen kunnen die informatie zelf ter beschikking stellen aan de onderzoekers.
Het tweede – kwalitatieve - onderzoeksluik bestaat uit focusgesprekken met gebruikers en een enquête bij bezoekers, afgenomen door studenten van de Artevelde Hogeschool, in de loop van oktober-november. Alle afspraken worden gemaakt in nauw overleg met de bibliothecaris van uw gemeente.
We hielden eraan u hierover te informeren en toestemming te vragen voor het afnemen van de enquête. We hopen het onderzoeksrapport in de loop van januari te kunnen voorleggen.
Voor eventuele verdere vragen kan u uiteraard terecht bij COMEET of de bibliothecaris.
In de hoop op een zo spoedig mogelijk akkoord van het college,
Met vriendelijke groeten,
Rebecca Van Rechem Herlinde Trenson
Coördinator COMEET Voorzitter COMEET
Overwegende dat afstemming en samenwerking op het vlak van collectiebeleid strikt genomen geen voorwaarden zijn om het beoogde traject naar 3b af te leggen;
Overwegende dat in de mededeling niets is terug te vinden over de werkmethode van het Artevelde Hogeschool-team: over welke gegevens men wil detecteren, welke metingen men wil doen, hoe de resultaten zullen worden opgeslagen en gebruikt, welke garanties worden ingebouwd betreffende de anonimiteit van de gegevens;
Overwegende dat in de mededeling niet expliciet staat vermeld dat het onderzoeksteam zelf toegang wil tot het bibliotheekbestand, wat nochtans mag blijken uit de zin "In grote lijnen willen we peilen naar volgende parameters binnen Wise", in het antwoord dat de bibliotheek van de Artevelde Hogeschool mocht ontvangen op zondag 25 september 2022 naar aanleiding van een vraag tot meer verduidelijking:
Beste Jan
In grote lijnen willen we peilen naar volgende parameters binnen Wise:
Er kan nog afgeweken worden van die lijst mocht donderdag blijken dat sommige andere beschikbare gegevens ook relevant zijn.
Met betrekking tot anonimiteit: in Wise worden geen persoonsgegevens opgeslagen, en ook in onze enquête vragen we geen namen:
Gegevens Wise
Niet alle data uit Wise wordt meegenomen naar Wise Analytics. Bij elk veld moeten we de overweging maken of het statistisch relevant is. Voor persoonsgegevens komt daar nog het extra gegeven bij dat deze niet bewaard mogen worden in het datawarehouse. Wat betreft persoonsgegevens nemen we dus enkel de parameters geboortejaar, postcode en geslacht mee. Wat verder in deze cursus vind je een naslagwerk met alle parameters die momenteel beschikbaar zijn.
Verder stuur ik een geheimhoudingsdocument mee. De gegevens worden dus enkel aan jullie voorgelegd en worden door ons nergens anders gebruikt. Door een directeurswissel is dat document wat langer blijven liggen.
De huidige gegevens worden bewaard in een beveiligde Onedrivemap, waar enkel Jan (Van Hee sic.) en ik toegang tot hebben.
We begrijpen dat we omgaan met gevoelige informatie en dat dat twijfels en bezorgdheden oproept. We willen daarom benadrukken dat we heel omzichtig te werk gaan met die gegevens en dat we ze enkel gebruiken waarvoor we ze nodig hebben: het opmaken van een cijferrapport voor jullie gemeenten.
Alvast een fijn weekend gewenst.
Met vriendelijke groeten
Jowyn Vandeputte
Overwegende het Geheimhoudingscontract dat eveneens bij de mail werd gevoegd;
Overwegende artikel 15 van het Bibliotheekreglement voor de bibliotheken Aalter-Ruiselede: "De persoonlijke gegevens die worden verzameld, worden beheerd volgens de geldende wetgeving op de privacy"; dat het ter beschikking stellen van volledige toegang tot de bibliotheekdatabase van de instantie Aalter aan anonieme personen in strijd is met bovenvermeld artikel;
Overwegende het advies van de heer Jan Van Vooren, functionaris voor gegevensbescherming, provincie Oost-Vlaanderen:
Overwegende het voorstel om, rekening houdend met alle bovengenoemde factoren:
Akkoord te gaan met de deelname aan het onderzoekstraject Regiobib Meetjesland met het oog op een meer intensere samenwerking tussen de bibliotheken van het Meetjesland (migratie naar niveau 3b).
Niet akkoord te gaan met het verlenen van toegang tot de gegevensbank van de bibliotheek Aalter-Ruiselede aan medewerkers of studenten van de Artevelde Hogeschool maar wel om zelf de gewenste metingen te verrichten en de resultaten geanonimiseerd ter beschikking te stellen van het onderzoeksteam.
Akkoord te gaan met het verlenen van toegang aan de enquêteurs om hun onderzoek te voeren in ArtA'A, voor zover geen persoonsgegevens worden opgevraagd en als de vragenlijst op voorhand ter goedkeuring aan het college wordt voorgelegd.
Schepen Philippe Verleyen verlaat de zitting.
Gelet op actie 1544: Ontsluiten van oorlogserfgoed en oorlogsrelicten zoals opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025 van het lokaal bestuur, goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 december 2021;
Gelet op de brief van 25 juli 2022 van de Vereniging Eerste Poolse Pantserdivisie België vzw met het aanbod om de film "Maczek Onoverwinnelijk" ter beschikking te stellen van plaatselijke scholen voor leerlingen vanaf 16 jaar in het kader van de lessen geschiedenis;
Overwegende dat op Wapenstilstand het einde van de Eerste Wereldoorlog van 11 november 1918 jaarlijks wordt herdacht;
Overwegende het voorstel van de heer Philippe Verleyen om het vijfde en zesde middelbaar van de Aalterse scholen voor de filmvoorstelling "Maczek Onoverwinnelijk" uit te nodigen en aansluitend aan de film een getuigenis van een zoon of dochter van een Poolse veteraan aan te bieden; dat voor de filmvertoning een vergoeding van 25 euro en voor de getuigenis enkel verplaatsingsonkosten worden gevraagd;
Overwegende het feit dat de film vertoond kan worden in zaal Theater in ArtA'A met aansluitend een getuigenis op 15, 16 en/of 17 november 2022;
Overwegende het aanbod van de heer Johan Gussé om een uiteenzetting van een lesuur te willen geven aan de Aalterse klassen van het vijfde en zesde leerjaar rond deze herdenking; dat deze uiteenzetting voorbereid werd conform de eindtermen van deze leerjaren;
Overwegende het feit dat dit aanbod een unieke kans is om kinderen van zowel het vijfde en zesde leerjaar als van het vijfde en zesde middelbaar op een interactieve manier te laten kennis maken met een belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis;
Overwegende dat de vrijwilligers die deze activiteiten mogelijk maken een Aalterbon ter waarde van 50 euro geschonken kan worden;
Overwegende dat voor deze organisatie voldoende krediet beschikbaar is op budgetsleutel 2022/ACT-1544/0710-20/614011/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (Inrichten activiteiten: 2.000 euro);
De organisatie van activiteiten voor klassen van het vijfde en zesde leerjaar en vijfde en zesde middelbaar van Aalterse scholen in het kader van Wapenstilstand op 11 november goed te keuren.
De aankoop van een Aalterbon ter waarde van 50 euro voor de vrijwilligers goed te keuren.
Overwegende dat een leerkracht van VTI Brugge een aanvraag doet tot toekenning van de subsidie ontwikkelingssamenwerking met daadwerkelijke uitvoering ter plaatse voor het jaar 2022; dat de leerkracht een inwoner is van Aalter;
Overwegende dat studenten van het 7e jaar bouw van VTI Brugge, met onder andere een leerkracht/begeleider en twee leerlingen uit Aalter naar Tanzania gaan om er een basisschool te bouwen; dat het reeds de 4e keer is dat VTI Brugge een dergelijk bouwkamp organiseert;
Overwegende dat het ontwikkelingsproject van VTI Brugge op basis van artikel 3 van het Gemeentelijk subsidiereglement voor ontwikkelingssamenwerking in aanmerking komt voor volgende subsidie:
soort ontwikkelingsproject | subsidiebedrag |
Initiatieven uitgevoerd in ontwikkelingslanden | Subsidie van 500 euro |
initiatieven gecombineerd zijn met een fundraising voor ontwikkelingssamenwerking georganiseerd door Aalterse verenigingen | Subsidie ten bedrage van het dubbele van de fundraising, rekening houdend met een geplafonneerd bedrag van 200 euro |
Overwegende dat de leerkracht van 11 oktober tot 11 november 2022 ter plaatse gaat in Tanzania; dat de leerlingen van 6 bouwtechnieken en 7 restauratie bouw van het VTI Brugge er samen met enkele begeleiders en de plaatselijke bevolking een plaatselijke school zullen renoveren; dat het gaat om de meisjestoiletten, de jongenstoiletten en de toiletten voor de leerkrachten; dat het doel is om daar volledig nieuwe wc-units te bouwen met alle nodige comfort; dat ze daarnaast ook een nieuw vuur en nieuwe kookpotten willen voorzien alsook de schoorsteen willen herstellen;
Overwegende dat er reeds heel wat acties ondernomen zijn om geld in te zamelen zoals een tapas en wijn verkoop of een foto-avond van het vorige bouwkamp; dat de leerkracht in kwestie veel tapas en wijn heeft verkocht aan inwoners van Aalter, dat zij nodige bewijsstukken hiervoor nog zal indienen;
Overwegende dat er voldoende budget voorzien is onder ACT-0184 - Het geven van een subsidie aan en ondersteunen van ontwikkelingssamenwerkingsprojecten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van het Gemeentelijk subsidiereglement voor ontwikkelingssamenwerking;
Gelet op het verzoek van VTI Brugge, gegeven op 19 september 2022;
Een financiële steun te verlenen van 700 euro aan het ontwikkelingsproject van VTI Brugge.
Gelet op het decreet van 20 november 2013 betreffende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning, hoofdstuk 3, artikel 7 dat bepaalt dat een Huis van het Kind een lokaal samenwerkingsverband is tussen actoren op vlak van preventieve gezinsondersteuning;
Gelet op het decreet van 20 november 2013 betreffende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning, hoofdstuk 3, artikel 8 dat stelt dat een Huis van het Kind minimaal inzet op preventieve gezondheidszorg, opvoedingsondersteuning en activiteiten met als doel om ontmoeting en sociale cohesie te bevorderen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 12 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst in het kader van de zitdag Groeipakket;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 28 mei 2019 betreffende de oprichting van Huis van het Kind Aalter;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 10 mei 2021 betreffende de organisatie van een zitdag Groeipakket in samenwerking met FONS;
Overwegende dat de uitbouw van het Huis van het Kind is opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 onder AP0501_010 Aalter zet in op de uitbouw van een netwerk Huis van het Kind;
Overwegende dat er elke 2de dinsdag van de maand een zitdag Groeipakket plaatsvindt in het gemeentehuis van Aalter; dat elke Aalterse burger daar welkom is met al zijn vragen over het Groeipakket, ongeacht bij welke aanbieder die burger is aangesloten; dat de afspraken voor deze zitdag via Huis van het Kind Aalter verlopen;
Overwegende dat er reeds een samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten in het kader van deze zitdag; dat de aanbieder, FONS, nu een aantal kleine aanpassingen in die overeenkomst wenst te doen; dat de aanpassingen bestaan uit:
- het toevoegen van contactgegevens van elke afzonderlijke aanbieder van het Groeipakket
- het toevoegen van de naam van de verantwoordelijke van het Huis van het Kind Aalter
- het toevoegen van het e-mailadres van het Huis van het Kind Aalter;
De aanpassingen in de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.