Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012, en latere wijzigingen, tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), in het bijzonder artikel 4.3.3 dat vaststelt wanneer een sloopopvolgingsplan dient opgemaakt te worden en de traceerbaarheidssystemen dienen toegepast te worden;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 maart 1978 betreffende de goedkeuring van het gewestplan Eeklo-Aalter;
Gelet op het gemeentelijk rooilijnplan Kerkstraat, goedgekeurd op 24 april 1979;
Gelet op het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Knesselare Centrum, goedgekeurd op 13 september 2017;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur en latere wijzigingen met daarin opgenomen: ACT-1935 – herinrichten van het dorpsplein “De Plaats” in Knesselare i.s.m. Vlaams gewest;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 8 november 2021 betreffende het principieel akkoord met de aankoop van de site Kerkstraat 23 in Knesselare in functie van de sloop van het gebouw en de aanleg van een volwaardige parking;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 13 juni 2022 betreffende de goedkeuring van de authentieke akte voor de aankoop van de site Kerkstraat 23 in Knesselare;
Gelet op de collegebeslissing van 3 mei 2021 betreffende de goedkeuring en de verdere uitrol van het circulatieplan Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van 25 april 2022 betreffende de goedkeuring van de scope Realisatie centrumparking in Knesselare;
Gelet op de collegebeslissing van 12 juli 2022 betreffende de inrichting van de voorlopige parking ter hoogte van Kerkstraat 23;
Overwegende dat het gemeentebestuur belang hecht aan de verkeersveiligheid en een beleid voert dat gericht is op een duurzame mobiliteitsontwikkeling waarbij de mobiliteit wordt beheerd voor de huidige generatie zonder de behoeftevoorziening van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen;
Overwegende dat de site Kerkstraat 23 in Knesselare aangekocht werd om een erkende reden van openbaar nut, namelijk in het kader van de dorpskernvernieuwing Knesselare en meer specifiek om de verkeersproblematiek en de verkeersveiligheid aldaar te verbeteren; dat de site in Knesselare werd verworven met het oog op de oprichting van een parking in het centrum van de deelkern; dat het creëren van bijkomende parkeergelegenheid de handelszaken dient tegemoet te komen en de doelstelling heeft om een aangename leefomgeving in het dorp te creëren;
Overwegende dat het gebouwencomplex dient gesloopt te worden alvorens het realiseren van een parking; dat voorgesteld wordt om de vlakte die vrijkomt na de sloop aan te leggen in waterdoorlatende betonstraatstenen in functie van de inrichting als parkeerplaats; dat de eventuele plaatsing van een obstakel / afsluiting ter hoogte van de rooilijn kan meegenomen worden in het dossier van de sloop in functie van de verkeersgeleiding (in- en uitrit vs. parkeerplaatsen)
Overwegende dat het slopen van dit gebouwencomplex groter dan 100 m² vergunningsplichtig is; dat een sloopopvolgingsplan verplicht is aangezien het een niet-residentieel volume van meer dan 1000 m³ betreft;
Overwegende dat een studiebureau dient aangesteld te worden voor de opmaak van het sloopopvolgingsplan, de omgevingsvergunningsaanvraag, het bestek en de opvolging van de werken;
Overwegende dat in het ontwerp meerjarenplanaanpassing 2022/2 2020-2025 een budget van 325.000 euro voorzien wordt voor deze actie onder budgetsleutel BP2020_2025-5/ACT-2084/0220-40/222007/GEMEENTE/CBS/IP-OVERIG/U/0;
Principieel akkoord te gaan om over te gaan tot sloop van het gebouwencomplex (voormalige KBC-site) in de Kerkstraat 23 in Knesselare.
Principieel akkoord te gaan om de vrijgekomen vlakte na sloop aan te leggen in waterdoorlatende klinkerverharding.
Principieel akkoord te gaan om de plaatsing van eventuele obstakels of een afsluiting ter hoogte van de rooilijn in functie van de verkeersgeleiding mee te nemen in het dossier van de sloop.
Over te gaan tot het aanstellen van een studiebureau volgens de meest gerede procedure in functie van de opmaak van de omgevingsvergunningsaanvraag, het bestek en de opvolging van de werken.