Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen:
Gelet op de gemeenteraadbeslissing van 14 juni 2021 betreffende de goedkeuring van de codex erkenning verenigingen - subsidiëring - zalen- en materialengebruik met addenda en retributiereglement;
Gelet op de collegebeslissing van 7 februari 2022 betreffende de goedkeuring om de infrastructuursubsidie te verhogen naar 4.000 euro; dat bijgevolg in artikel 94 bijkomende categorieën klantentype C1/3/1 Jeugdvereniging / jeugdbeweging, het onderdeel Categorie G. infrastructuursubsidie het bedrag wordt verhoogd naar 4000 euro;
Gelet op de collegebeslissing 21 februari 2022 betreffende de goedkeuring dat het lokaal bestuur voortaan de kosten draagt voor de verzekering van het auditorium en theater ArtA'A; dat deze kosten niet meer dienen gedragen te worden door de aanvrager; dat de premie voortaan ten laste is van het lokaal bestuur Aalter; (bijlage 02);
Gelet op collegebeslissing van 25 april 2022 betreffende het voorstel van Unisono voor het optimaliseren van de overeenkomsten Sabam en Billijke vergoeding voor diverse gemeentelijke gebouwen; (bijlage 03);
Gelet op de collegebeslissing van 20 juni 2022 betreffende de goedkeuring wijzigingen na evaluatie codex erkenning verenigingen - subsidiëring - zalen- en materialengebruik met addenda specifieke bepalingen zalen- en materialengebruik en retributiereglement; (bijlage 04);
Gelet op het globaal rapport "Thema-audit gemeentelijke premies, subsidies en toelagen" van 13 mei 2019, opgemaakt door Audit Vlaanderen; dat de toetsing aan dit rapport nogmaals is gebeurd op basis van concrete voorbeelden "Iemand (=klant) vraagt (financiële) ondersteuning; dat volgende vaststellingen zijn gebeurd:
Overwegende dat het oorspronkelijk de bedoeling was om de wijzigingen voor te leggen aan de raden in juli 2022, opdat de aangepaste codex, met addenda en het gekoppelde retributiereglement van kracht zou gaan op 1 september 2022; dat wordt voorgesteld om artikel 5 van het collegebesluit van 20 juni 2022 op te heffen en de gewijzigde reglementen pas in werking te laten treden vanaf goedkeuring door de verschillende raden tot en met 31 december 2025;
Overwegende dat de projecteigenaars voorstelden om toch nog eerst verder onderzoek te doen rond de problematiek bijzondere projectsubsidies versus nominatieve subsidies, het ontlenen van afvaleilanden en vuilnisbakken bij de organisatie van evenementen; een nieuwe jubileumsubsidie; ....en bepaalde artikels te verduidelijken;
Overwegende dat wordt voorgesteld om in DEEL II. ZALEN- EN MATERIALENGEBRUIK artikel 17 sabam, billijke vergoeding en andere wettelijke verplichtingen - paragraaf § 3 als volgt te verduidelijken: De aanvrager dient enkel voor fuiven, live-optredens en theatervoorstellingen (of andere dergelijke activiteiten met inkomgeld) zelf in te staan. Wat precies onder deze termen valt vindt men op de website van de Vlaamse Overheid (https://www.vlaanderen.be/sabam-en-de-billijke-vergoeding). Activiteiten met achtergrondmuziek zijn volledig ingedekt door de overeenkomst die het lokaal bestuur afsloot met Sabam. De kosten voor Sabam voor activiteiten met achtergrondmuziek worden gedragen door het lokaal bestuur Aalter;
Overwegende dat wordt voorgesteld om in DEEL IV. SUBSIDIERING hoofdstuk 1. Werkingssubsidies erkende verenigingen - artikel 96 bijkomende categorieën klantentype C1/3/5 Culturele vereniging volgende zaken worden aangevuld in:
Overwegende dat wordt voorgesteld om de verhoging van de infrastructuursubsidie naar 4000 euro, zoals opgenomen in DEEL IV. SUBSIDIERING hoofdstuk 1. Werkingssubsidies erkende verenigingen - artikel 91 berekening, gezien de huidige energiecrisis met terugwerkende kracht te laten ingaan op 1 september 2021 en bijgevolg ook op te nemen in de subsidieberekening van het werkingsjaar 1 september 2021 tot 1 september 2022;
Overwegende dat wordt voorgesteld om in DEEL IV. SUBSIDIERING HOOFDSTUK 2 Werkingssubsidies erkende gemeentelijke feestcomités - artikel 105 berekening van de subsidies paragraaf 2 als volgt aan te passen: “Het variabele bedrag hangt af van de grootte van de deelkern. De berekening gebeurt in functie van de inwonersaantallen van de respectieve deelkernen en bedraagt 0,5 euro per inwoner.”
Overwegende dat wordt voorgesteld om in HOOFDSTUK 3. SUBSIDIES VOOR BIJZONDERE PROJECTEN in
Overwegende dat wordt voorgesteld om in HOOFDSTUK 7. NIEUWJAARSSUBSIDIE VOOR ERKENDE GEMEENTELIJKE FEESTCOMITES in
Overwegende dat een simulatie, om de noodzakelijke kredieten in het meerjarenplan te voorzien, op basis van gegevens 2021, volgend resultaat oplevert:
Deelkern | Inwoners 2021 | basisbedrag |
| Totaalbedrag |
Aalter centrum | 12411 | € 250 | 0,5 | € 6.206 |
Maria-Aalter | 2021 | € 250 | 0,5 | € 1.011 |
Aalter brug | 1075 | € 250 | 0,5 | € 538 |
Bellem | 2269 | € 250 | 0,5 | € 1.135 |
Lotenhulle | 2606 | € 250 | 0,5 | € 1.303 |
Poeke | 547 | € 250 | 0,5 | € 274 |
Ursel | 2815 | € 250 | 0,5 | € 1.408 |
Knesselare | 5399 | € 250 | 0,5 | € 2.700 |
Totaal | 29143 | € 2.000 |
| € 14.572 |
Overwegende dat wordt voorgesteld om een nieuwe subsidie “Jubileumsubsidie” te lanceren met volgende uitgangspunten en voorwaarden:
Overwegende dat een simulatie, om de noodzakelijke kredieten in het meerjarenplan te voorzien, op basis van gegevens vanuit 275 erkenningsdossiers van de verenigingen 2021, volgend resultaat oplevert:
Bedrag: 250 euro/veren. | 2022 - # verenigingen | 2023 - # verenigingen | 2024 - # verenigingen |
25 | 5 | 4 | 1 |
50 | 1 | 1 | 2 |
75 | 1 | 3 | 0 |
100 | 3 | 1 | 1 |
125 | 0 | 0 | 0 |
150 | 0 | 0 | 0 |
175 | 0 | 0 | 0 |
200 | 0 | 0 | 0 |
10 | 9 | 4 | |
Te voorzien in budget | 2 500 euro | 2 250 euro | 1 000 euro |
Overwegende dat wordt voorgesteld om in het retributiereglement op gebruik zalen- en materialen van 20 juni 2021 de tarieven voor het klantentype C1/8 Politieke fractie Aalter voor elke vermelde accommodatie in de codex te herleiden tot het nultarief; dat het klantentype C1/8 Politieke fractie Aalter voor vervoer van materiaal van de uitleendienst eveneens geen retributie dient te betalen; dat dit klantentype eveneens de algemene reserveringsregels dient te volgen;
Overwegende dat wordt voorgesteld om in het retributiereglement op gebruik zalen- en materialen van 20 juni 2021 artikel 1: Grondslag volgende aanpassingen te doen:
Overwegende dat wordt voorgesteld om in het retributiereglement op gebruik zalen- en materialen van 20 juni 2021 artikel 3:Tarieven volgende aanpassingen te doen:
Overwegende dat wordt voorgesteld om in het retributiereglement op gebruik zalen- en materialen van 20 juni 2021 artikel 4: Vrijstellingen volgende aanpassingen te doen:
Overwegende dat wordt voorgesteld om in het retributiereglement op gebruik zalen- en materialen van 20 juni 2021 artikel 5: Voorrangsregels volgende aanpassingen te doen:
Overwegende dat de uitleendienst afvaleilanden en vuilnisbakken ontleent bij de organisatie van evenementen van derden; dat het ingezameld afval op een evenement voortaan als ‘bedrijfsafval’ wordt aanzien, wat betekent dat dergelijk afval niet met de wekelijkse huisvuilophalingsdienst mag meegegeven worden; dat dit een impact heeft op de ontlening van afvaleilanden en vuilnisbakken, aanwezig in het gamma van de uitleendienst;
Overwegende dat volgende uitzondering op deze regel geldt: max. 3 vuilniszakken (60 liter) restafval én max. 3 vuilniszakken (60 liter) pmd; dat dit betekent dat wanneer er tijdens een activiteit of evenement 3 vuilniszakken restafval en 3 vuilniszakken pmd worden verzameld, dit toch ‘mag’ worden meegegeven met de huis-aan-huisophalingen;
Overwegende dat voor evenementen die méér restafval “produceren” dan bovengenoemde uitzonderingsregel, een private ophaalfirma moet worden ingeschakeld;
Overwegende dat de cel Gebruiksbeheer en evenementen aan verenigingen volgende boodschap meegeeft: “Verenigingen dienen voortaan zelf in te staan voor hun afvalbeleid (bv. gebruik van tonnen, houten constructies,… waarbij het ontstane afval vervolgens in gemeentelijke huisvuilzakken wordt gedeponeerd (restafval en pmd), rekening houdend met de uitzonderingsregel”; dat dit tot gevolg heeft dat het lokaal bestuur in principe geen afvalcontainers meer ter beschikking kan stellen aan de verenigingen; gezien een dergelijke afvalcontainer 240 liter inhoud bevat (de uitzonderingsregel van 60 liter huisvuilzakken kan hier niet toegepast worden);
Overwegende dat het lokaal bestuur toch opteert om de verenigingen de kans te geven om een degelijk afvalbeleid te organiseren tijdens hun evenementen; dat voorgesteld werd om de huidige afvalcontainers (240 liter) toch nog te ontlenen onder volgende specifieke voorwaarden:
Akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen aan de codex betreffende de erkenning en subsidiëring van verenigingen en het gebruik van zalen en materialen en deze voor te leggen aan de gemeenteraad in een volgende zitting.
Akkoord te gaan met de nieuwe nieuwjaarssubsidie per deelkern, zoals opgenomen in de codex en deze voor te leggen aan de gemeenteraad in een volgende zitting.
Akkoord te gaan met de nieuwe jubileumsubsidie, zoals opgenomen in de codex en deze voor te leggen aan de gemeenteraad in een volgende zitting.
Akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen aan het retributiereglement zalen en materialen en deze voor te leggen aan de gemeenteraad in een volgende zitting.
De wijzigingen in de addenda, gekoppeld aan het zalen- en materialengebruik, goed te keuren en voor te leggen aan de gemeenteraad in een volgende zitting.
De verhoging van de infrastructuursubsidie naar 4000 euro, zoals opgenomen in DEEL IV. SUBSIDIERING hoofdstuk 1. Werkingssubsidies erkende verenigingen - artikel 91, met terugwerkende kracht te laten ingaan op 1 september 2021. Deze verhoging wordt eveneens opgenomen in de subsidieberekening van het werkingsjaar 1 september 2021 tot 1 september 2022.
Om voor de nieuwjaarssubsidie een jaarlijks bedrag van 17.000 euro op te nemen in het ontwerpmeerjarenplan.
Om voor de fusiesubsidie een jaarlijks bedrag van 3.000 euro op te nemen in het ontwerpmeerjarenplan.
Artikel 5 van het collegebesluit van 20 juni 2022 op te heffen en deze reglementen pas in werking te laten treden vanaf goedkeuring door de verschillende raden tot en met 31 december 2025.
De adviesraden, na goedkeuring door de gemeenteraad, van de optimalisaties aan de codex schriftelijk op de hoogte te brengen.