Terug
Gepubliceerd op 28/11/2022

2022_CBS_03256 - Collegebeslissing betreffende het concept van het jobevent 2023 in Aalter

College van Burgemeester en Schepenen
ma 07/11/2022 - 14:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2022_CBS_03256 - Collegebeslissing betreffende het concept van het jobevent 2023 in Aalter 2022_CBS_03256 - Collegebeslissing betreffende het concept van het jobevent 2023 in Aalter

Motivering

Motivering

Gelet op het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025, strategische beleidsdoelstelling J'8' op werkgelegenheid en innovatie en de daaruit volgende operationele beleidsdoelstelling Aalter stimuleert werken in eigen gemeente en treedt op als regisseur in verband met werkgelegenheidsbeleid, meer concreet de actieplannen De gemeente als initiator inzake het werkgelegenheidsbeleid i.s.m. de lokale actoren en Regierol Sociale Economie voor de gemeenten; actie 2087 Jaarlijks initiëren en organiseren van een jobevent;

Gelet op de collegebeslissing van 30 mei 2022 betreffende het principe voor het jaarlijks organiseren en ondersteunen van een jobevent;

Gelet op de startvergadering van de werkgroep van het jobevent JobsInAalter 2023 op donderdag 25 augustus 2022;

Overwegende dat na de evaluatievergadering van woensdag 18 mei 2022 reeds bleek dat het jobevent en de gehanteerde formule op heel wat positieve feedback onthaald werd door de aanwezige standhouders en leden van de werkgroep; dat het initiatief vanuit het lokaal bestuur zeer gewaardeerd wordt; dat alle deelnemende bedrijven zeer tevreden waren over de professionele organisatie, promotie en toeleiding; dat niet elke standhouder even veel instroom op vlak van werknemers kon genereren, maar dat elke werkgever het event en de formule zeer positief onthaalt als formule voor 'employer branding' en ook minstens even waardevol vindt als netwerkmoment waar nieuwe samenwerkingen met bedrijven gesmeed worden; dat deelnemende bedrijven nog heel wat potentieel zien in dit event en deze formule mocht dit jaarlijks opnieuw georganiseerd worden;

Overwegende dat het lokaal bestuur maximale logistieke en promotionele ondersteuning biedt in de uitwerking van het concept: het ter beschikking stellen van locaties en materiaal, catering, het veilig laten verlopen van het evenement, de communicatie en promotie van het evenement; dat het jobevent ook in 2023 opnieuw georganiseerd zal worden met professionele partners zoals VDAB, VOKA, Welzijnsband, VLAM en Theon;

Overwegende dat tijdens de startvergadering praktische zaken qua locatie, tijdstip en verfijnd eventconcept van het event verder concreet besproken werden; dat Veilige Have als locatie voorgesteld wordt voor het jobevent 2023; dat deze locatie voldoende ruim, vlot bereikbaar en fysiek toegankelijk is en over een toegankelijk wifi-netwerk beschikt; dat zaterdag 25 maart 2023 van 9 uur tot 13 uur voorgesteld wordt als tijdstip; dat op dit tijdstip zowel schoolverlaters, stagiair(e)s, werkenden én werkzoekenden bereikt kunnen worden; dat de directie van Veilige Have reeds de goedkeuring gaf voor de organisatie van een jobevent op zaterdag 25 maart 2023 en hier maximaal wenst aan mee te werken als organisator en uiteraard ook als standhouder; dat zij de cafetaria en aansluitende vergaderzalen ter beschikking stellen; dat de opbouw van het jobevent reeds kan gebeuren op vrijdag 24 maart 2023;

Overwegende dat het jobevent 2023 opnieuw ruim en gericht op diverse doelgroepen (zowel technische, logistieke, administratieve en hoog opgeleide profielen) opgevat zal worden; dat gezien de locatie ook zorgberoepen extra in de kijker geplaatst zullen worden; dat de klemtoon op het fysieke jobevent op 23 maart 2023 zal liggen; dat communicatie en promotie aan het event gekoppeld gevoerd zullen worden;

Overwegende dat voorgesteld wordt een voorafgaand netwerk- en informatiemoment voor standhouders een tweetal weken voorafgaand aan het jobevent georganiseerd zal worden, bij voorkeur samen met werkgeversorganisaties Theon en VOKA; dat de kost voor een gastspreker (geschat op 2000 euro) op dat event binnen het vastgelegde budget van het lokaal bestuur voorzien kan worden;

Overwegende dat de toeleiding naar het jobevent zal gebeuren vanuit VDAB, Welzijnsband, VLAM en het lokaal bestuur; dat ook scholen en kwetsbare werkzoekenden belangrijke doelgroepen zijn;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan met het concept van het jobevent JobsInAalter 2023 en de nodige stappen voor de uitwerking hiervan te ondernemen.