Gelet op het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden;
Gelet op Verord. (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG);
Gelet op Richtlijn (EU) nr. 2016/680, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS);
Gelet op de Wet op het Politieambt van 5 augustus 1992 (WPA);
Gelet op de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (bestaande wetten, koninklijke besluiten en andere reglementering die verwijzen naar de Wet van 8 december 1992 worden geacht te verwijzen naar de nieuwe wet);
Gelet op de collegebeslissing van 8 maart 2021 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht "plaatsen trajectsnelheidscontrole in de Lotenhullestraat";
Gelet op de toestemmingsaanvraag ingediend door de korpschef van de lokale politiezone Aalter op 11 maart 2019, waarin het type camera, de doeleinden, de gebruiksmodaliteiten, de plaats en een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau beschreven worden;
Overwegende dat de aanwezigheid van camera's met automatische nummerplaatherkenning (ANPR-camera’s) op het grondgebied van de politiezone Aalter vanuit politioneel oogpunt zal toelaten om de volgende nationale doeleinden te bereiken:
“Art. 25/3, §2. Het zichtbare gebruik van camera's voor het inwinnen van informatie van bestuurlijke politie bedoeld in artikel 44/5, §1 WPA, is uitsluitend toegelaten in de gevallen bedoeld in artikel 44/5, §1, eerste lid, 2° tot 6° WPA. Wat artikel 44/5, §1, lid 1, 5° WPA, betreft, kan dat gebruik bovendien alleen worden toegelaten ten aanzien van de categorieën van personen bedoeld in artikelen 18, 19 en 20 WPA";
Overwegende dat, om deze doelen te realiseren de politiezone Aalter gebruik wenst te maken van het centrale beheerssysteem van de federale politie, die dienst doet als technische gegevensbank voor het nationale ANPR.-netwerk. Dit impliceert volgende modaliteiten om deze technische gegevensbanken te mogen gebruiken, cf. artikel 44/11/3septies WPA:
“De opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie die een technische gegevensbank rechtvaardigen, zijn de volgende:
1° de hulp bij de uitvoering van de opdrachten van gerechtelijke politie betreffende:
a) het opsporen en de vervolging van wanbedrijven en misdaden, met inbegrip van de uitvoering van straffen of vrijheidsbeperkende maatregelen;
b) de inbreuken betreffende de politie over het wegverkeer, met toepassing van artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer;
c) het opsporen van personen van wie de verdwijning onrustwekkend is, wanneer er ernstige vermoedens of aanwijzingen bestaan dat de fysieke integriteit van de vermiste persoon in onmiddellijk gevaar is;
2° de hulp bij de uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke politie voor de categorieën van personen bedoeld in artikel 44/5, §1, lid 1, 2° tot 5° WPA;
Wat artikel 44/5, §1, lid 1, 5° WPA, betreft, kan dat alleen betrekking hebben op de categorieën van personen bedoeld in de artikelen 18, 19 en 20 WPA.”;
Overwegende dat de aanwezigheid van ANPR-camera’s op het grondgebied van de politiezone Aalter zal toelaten om de volgende lokale doeleinden te bereiken: het delen van geanonimiseerde data met de wegbeheerders en de gemeentelijke overheden in het raam van de mobiliteit. Het betreft het delen van telgegevens over het aantal voertuigen dat de camera’s voorbij reed en bevat geen persoonsgegevens, noch elementen die verbonden zijn met het beroepsgeheim van de politiefunctie;
Overwegende dat de ANPR-camera’s een eigentijds antwoord bieden op de nood aan efficiënte mogelijkheden in strafonderzoeken naar georganiseerde eigendomscriminaliteit, opsporen van geseinde voertuigen en het aanpakken van verkeersmisdrijven. De ANPR-camera’s verhogen de pakkans, ophelderingsgraad en bieden dan ook een meerwaarde zowel op bestuurlijk als op gerechtelijk vlak. Het gebruik van de ANPR-camera’s draagt zonder twijfel bij aan de informatiegestuurde politiezorg;
Overwegende dat er in de politiezone, bijkomend aan de huidige sites, een ANPR-camera in Kraenepoelpad ter hoogte van het kruispunt met de Lotenhullestraat, alsook in de Lotenhullestraat ter hoogte van het Kruispunt met Kraenepoelpad (trajectsnelheidscontrole) en in de Lotenhullestraat ter hoogte van het kruispunt met de Oude Gentweg (trajectsnelheidscontrole), op een zichtbare manier zal worden gebruikt door de politiezone Aalter;
Overwegende dat de politiezone camera's kan plaatsen en gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad;
Aan de gemeenteraad te vragen principiële toestemming te geven voor het gebruik van bijkomend 3 vaste ANPR-camera's, gelegen in Kraenepoelpad ter hoogte van het kruispunt met de Lotenhullestraat, in de Lotenhullestraat ter hoogte van het kruispunt met Kraenepoelpad en in de Lotenhullestraat ter hoogte van het kruispunt met de Oude Gentweg, op zichtbare wijze door de politiediensten op het grondgebied van Aalter.