Gelet op artikel 1382 en 1383 van het burgerlijk wetboek, dat stelt dat hij die door zijn fout, nalatigheid of onvoorzichtigheid aan een ander schade veroorzaakt heeft, die schade moet vergoeden, op voorwaarde dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen deze fout, nalatigheid of onvoorzichtigheid, en de toegebrachte of veroorzaakte schade;
Gelet op artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet en latere wijzigingen, dat stelt dat gemeenten tot taak hebben het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen, waaronder alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten…;
Gelet op de collegebeslissing van 13 mei 2019 betreffende de principiële goedkeuring van het strooiplan in het kader van de opmaak van het nieuw raamcontract ‘gladheidbestrijding’;
Gelet op de collegebeslissing van 17 oktober 2022 betreffende de goedkeuring van de gunning voor de opdracht 'Het uitvoeren van gladheidbestrijding op gemeentewegen';
Gelet op het ontwerp van het geactualiseerde strooiplan voor de uitvoering van de gladheidbestrijding op wegen, bruggen, tunnels en fietspaden in extern beheer;
Gelet op het ontwerp van het geactualiseerde strooiplan voor de uitvoering van de gladheidbestrijding ter hoogte van onder andere toegangen tot schoolgebouwen, gemeentelijke gebouwen, parkings en kerkhoven in eigen beheer;
Overwegende dat de veiligheidsverplichting van de overheid een inspanningsverbintenis is en geen resultaatsverbintenis; dat ijzelvorming het gevolg is van een natuurlijk fenomeen en indien de weg niet gebrekkig is volgens artikel 1384 uit het burgerlijk wetboek, de overheid niet aansprakelijk kan gesteld worden voor een gladde weg; dat in de eerste plaats de weggebruiker verplicht is om zijn rijgedrag aan te passen aan de staat van de weg en de weersomstandigheden;
Overwegende dat de wegbeheerder moet kunnen aantonen dat hij alle redelijke inspanningen leverde om aan de rechtmatige verwachtingen van de weggebruiker te voldoen; dat een prioritair strooiplan in die zin gerechtvaardigd is;
Overwegende dat het ontwerp van het geactualiseerde strooiplan voor uitvoering in extern beheer volgende categorieën onderscheidt:
Overwegende dat de effectiviteit van het strooien ter hoogte van minder intens bereden wegen niet verzekerd is; dat deze wegen of woonwijken om die reden niet opgenomen zijn in het strooiplan;
Overwegende dat het strooiplan volgende uitvoeringsprincipes nastreeft:
Overwegende dat bij extreme weersomstandigheden kan afgeweken worden van dit strooiplan, waarbij extra wegen geruimd of gestrooid worden in het kader van de veiligheid op vraag van inwoners, politie of beleid; dat de beslissing hierover kan genomen worden vanuit de bevoegdheid voor het verzekeren van de openbare veiligheid;
Overwegende dat het geactualiseerde strooiplan na goedkeuring door het schepencollege publiek zal worden ontsloten via een geografisch informatiesysteem (GIS), raadpleegbaar via de gemeentelijke website;
Overwegende dat het gemeentebestuur de gladheidbestrijding ter hoogte van onder andere toegangen tot schoolgebouwen, gemeentelijke gebouwen, parkings en kerkhoven in eigen beheer uitvoert zodra gladheid voorspeld of vastgesteld wordt;
Overwegende dat de aansturing en opvolging van de gladheidbestrijding als een gedeelde taak tussen de gemeentelijke administratie en de politie wordt opgevat; dat de dagelijkse communicatie tussen de verschillende betrokken partijen gebeurt via een Whatsapp-groep;
Overwegende dat de gemeentelijke administratie de lokale weersvoorspellingen op basis van meerdere bronnen opvolgt; dat ze weerwaarschuwingen ontvangt via het BE-Alert alarmeringssysteem; dat ze op de hoogte wordt gebracht telkens het Agentschap Wegen en Verkeer in het district Eeklo overgaat tot het strooien en/of ruimen;
Overwegende dat de leidend ambtenaar dagelijks op werkdagen op basis van de beschikbare informatie bepaalt om al dan niet over te gaan tot de uitvoering van een strooi- en/of ruimopdracht op het geschikte moment; dat telkens op vrijdag een inschatting wordt gemaakt voor het aansluitende weekend;
Overwegende dat de politie omwille van de permanente aanwezigheid op het terrein extra waakzaam is tijdens de avond, de nacht, de vroege ochtend, het weekend en tijdens feestdagen en ook over kan gaan tot het rechtstreeks oproepen van de uitvoerder;
Akkoord te gaan met het ontwerp van het geactualiseerde strooiplan voor wegen prioriteit 1, wegen prioriteit 2, bruggen en tunnels en vrijliggende fietspaden en fietstunnels dat in extern beheer zal uitgevoerd worden. Dit strooiplan zal publiek ontsloten worden, via de gemeentelijke website.
Akkoord te gaan met het ontwerp van het geactualiseerde strooiplan dat in eigen beheer zal uitgevoerd worden.
De leden van het college als leden toe te voegen in de ‘Whatsapp’-groep waarin de communicatie tussen alle betrokken partijen plaatsvindt.