Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2020 betreffende de kennisname van het Openbaar Vervoerplan 2021 van Vervoerregio Gent;
Gelet op de collegebeslissing van 31 mei 2021 betreffende de toekomstige haltes van De Lijn in het openbaar vervoerplan en de invloed vanuit het circulatieplan;
Gelet op de invoering van het circulatieplan vanaf 1 september 2021;
Overwegende dat naar aanleiding van de invoering van het circulatieplan de haltes 'Aalter Scholen' in de Stationsstraat gesupprimeerd werden voor het reguliere net;
Overwegende dat deze haltes bleven behouden voor de belbusdiensten;
Overwegende dat vanaf januari 2023 een eerste fase van het nieuw openbaar vervoersnetwerk Basisbereikbaarheid zal worden uitgerold;
Overwegende dat dit voor Aalter volgende wijzigingen impliceert:
Overwegende dat dit volgende aanpassingen voor de haltes impliceert:
Overwegende dat gevraagd werd door de exploitanten van de belbus om de haltes Aalter Scholen in de Stationsstraat niet langer te voorzien en de belbushalte en reizigers door te verwijzen naar de nieuwe haltes Aalter Kouter (in de Weibroekdreef);
Overwegende dat de naam van de haltes standaard zo worden gekozen als straatnaam van een kruispunt/zijstraat in de directe omgeving;
Overwegende dat het verboden parkeren is op de rijbaan en op de berm 15 meter voor of achter een bushalte;
Overwegende dat er in de Weibroekdreef ter hoogte van de Stationsstraat en Kouter een parkeerstrook is waar betalend parkeren (2 uur) geldt;
Overwegende het voorstel om de halte verder te voorzien richting Mergelput zodanig deze parkeerstrook kan blijven behouden;
Overwegende dat de haltes Aalter scholen in de Stationsstraat bijgevolg volledig geschrapt kunnen worden;
Overwegende dat het plaatsen/wegnemen van de haltepalen door De Lijn wordt voorzien;
Akkoord te gaan met de uitrol van een eerste fase van het nieuw openbaar vervoernetwerk Basisbereikbaarheid vanaf 1 januari 2023.
Akkoord te gaan met de invoering van twee nieuwe haltes in de Weibroekdreef (213053 en 212053 Aalter Kouter) ter hoogte van het kruispunt met Stationsstraat en Kouter en deze zodanig te voorzien dat de parkeerstrook in de Weibroekdreef (betalend parkeren max. 2uur) kan blijven behouden.