Gelet op de CODEX betreffende de erkenning en subsidiëring van verenigingen en het gebruik van zalen en materialen inclusief het addendum gebruik sportparken outdoor goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 juni 2021;
Gelet op het retributiereglement op gebruik zalen- en materialengebruik goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 juni 2021;
Gelet op het collegebesluit van 16 maart 2020 betreffende de gunning van de opdracht Onderhoud van sportgazons;
Gelet op het collegebesluit van 2 mei 2022 betreffende de uitvoering van het onderhoud sportgazons 2022 - voetbalterrein B sportpark Aalter-centrum in het bijzonder artikel 3;
Gelet op de aanvraag van Club Brugge van 3 oktober 2022 betreffende het gebruik van de sportaccommodatie in sportpark Aalter-centrum voor de jeugdwerking (NXT) en de dameswerking (YLA) van Club Brugge op een structurele manier voor mogelijk de komende drie jaren (2023 / 2024 / 2025);
Overwegende dat bij het ontvangen van de omgevingsvergunning voor de bouw van een nieuw voetbalstadion voor Club Brugge de werken vanaf 2023 aan het nieuwe stadion zouden aanvatten; dat het stadion zal gebouwd worden op de huidige trainingsterreinen van Cercle Brugge en Cercle Brugge hierdoor dient uit te wijken naar de trainingsterreinen van Club Brugge; dat voor de jeugd en dameswerking van Club Brugge daarom op korte termijn (komende 3 jaar) een oplossing wordt gezocht door de vereniging (in afwachting van een definitief en nieuw trainingscomplex); dat het voor Club Brugge enigszins problematisch is om in de ruime omgeving geschikte accommodatie te vinden die het mogelijk maakt de werking te kunnen clusteren;
Overwegende dat de gemeente Aalter iedere vraag van een sportvereniging die zich tijdelijk in problematische omstandigheden zou bevinden wegens onbeschikbaarheid van haar oefeninfrastructuur op gelijke wijze zou benaderen;
Overwegende dat de uitstraling van het sportpark Aalter-centrum versterkt kan worden met de aanwezigheid van de werking van Club Brugge; dat het zijn polyvalentie, bereikbaarheid, kwaliteit en bovenlokaal karakter versterkt; dat bezoekende topploegen uit zowel het binnen- als buitenland kunnen verwacht worden voor trainingen, wedstrijden en tornooien;
Overwegende dat als algemeen uitgangspunt bij een eventuele samenwerking moet gelden dat de beginselen vervat in de Codex betreffende de erkenning en subsidiëring van verenigingen en het gebruik van zalen en materialen zoveel mogelijk dienen gerespecteerd;
Overwegende dat gelet op het verdergaand karakter van de samenwerking er afwijkingen op voormelde Codex noodzakelijk zullen zijn en het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst met Club Brugge zich hierdoor zal opdringen;
Overwegende dat het goedkeuren van deze samenwerkingsovereenkomst een bevoegdheid is van de gemeenteraad;
Overwegende dat de gemeente Aalter slechts gevolg kan geven aan de vraag van Club Brugge in zoverre er voldoende capaciteit beschikbaar is binnen de sportinfrastructuur voor lokale sportverenigingen;
Overwegende dat de gemeente Aalter een eventuele capaciteitsbeperking jaarlijks wil kunnen herevalueren en derhalve een eventuele samenwerking maar zal aangaan voor een maximale termijn van telkens een jaar;
Overwegende dat er in functie van voormelde capaciteitsbeperking knelpunten bestaan die dienen te worden doorgesproken met Club Brugge;
Overwegende dat Club Brugge specifieke wensen heeft qua onderhoud en uitrusting van de voetbalterreinen alsook de aanhorigheden ervan;
Overwegende dat het gemeentebestuur Aalter wenst dat de huidige overheidsopdracht voor onderhoud van de sportgazons onverkort verder van toepassing blijft en dit bij uitsluiting van enige andere opdrachtnemer aangebracht door Club Brugge; eventuele bijkomende prestaties die Club Brugge zou vragen, zullen in beginsel door het gemeentebestuur gegund worden als ‘meerwerken’ en de kostprijs zal integraal worden verhaald op Club Brugge;
Overwegende dat de vraag van Club Brugge infrastructurele werken zal impliceren aan of rond de voetbalterreinen, waarvan de kostprijs zal worden doorgerekend aan Club Brugge;
Overwegende dat de doorrekening van de kostprijs van deze infrastructurele werken een permanente verbetering van de gemeentelijke sportinfrastructuur zal impliceren die niet ten laste valt van het meerjarenplan 2020-2025;
Overwegende dat voormelde doorrekening van de infrastructurele kosten aan Club Brugge geenszins aanleiding kan geven voor een rechtstreekse of onrechtstreekse vergoeding door het gemeentebestuur Aalter;
Overwegende dat een samenwerking met Club Brugge op het vlak van onderhoud en uitrusting van de terreinen een opportuniteit is om de staat ervan te optimaliseren alsook om interne kennis rond het onderhoud, beheer en uitrusting ervan te verbeteren;
Overwegende dat Club Brugge voor het gebruik aan gemeentelijke sportinfrastructuur weliswaar in afwijking van de Codex een redelijke forfaitaire vergoeding zal betalen;
Gelet op artikel 56 §3 1° van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels;
De vraag van Club Brugge om de jeugd- en dameswerking tijdelijk te huisvesten in sportpark Aalter-centrum positief te benaderen en hiertoe verdere gesprekken op te starten.
De opmaak van een samenwerkingsovereenkomst met Club Brugge na te streven.
In geval een definitief voorstel van samenwerkingsovereenkomst kan worden bereikt met Club Brugge, dit voor te leggen aan de gemeenteraad ter goedkeuring.