Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wet van 4 juli 2005 en de wet van 20 juli 2006, en vervangen door het decreet van de Vlaamse Overheid van 24 februari 2017;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende het "gemeentelijk politiereglement op de organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein";
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende "de retributie op kermisattracties en circussen";
Gelet op artikel 28 van het Gemeentelijk Politiereglement op de organisatie van de kermisactiviteiten op het openbaar domein van 16 december 2019 dat stelt dat "De gemeenteraad kan beslissen om de periode tijdens dewelke de kermis gehouden wordt, te wijzigen of de kermis om één of andere reden, hetzij tijdelijk, hetzij definitief, niet meer te laten doorgaan. In deze gevallen heeft de kermisreiziger geen enkel recht op een vergoeding.";
Gelet op artikel 30 van het Gemeentelijk Politiereglement op de organisatie van de kermisactiviteiten op het openbaar domein van 16 december 2019 dat stelt dat "Indien de omstandigheden het vereisen (besmettelijke ziekten, rampen en alle andere ernstige, onvoorziene gevallen) kan het college van burgemeester en schepenen, zelfs na het opstellen van de inrichtingen, de toelating tot het houden van de kermis intrekken en de duur ervan wijzigingen, zonder dat de kermisreizigers enige schadevergoeding kunnen eisen. De terugbetaling van de retributie zal gebeuren in verhouding tot de duur van de exploitatie van de standplaatsen.";
Gelet op artikel 14 van het Gemeentelijk Politiereglement op de organisatie van de kermisactiviteiten op het openbaar domein van 16 december 2019 dat stelt dat "Het abonnement heeft een duur van vijf jaar. Na afloop wordt het stilzwijgend verlengd, behalve in geval van opschorting zoals bepaald in artikel 15 of afstand van het abonnement zoals bepaald in artikel 16 van dit reglement. In geval van overdracht van abonnement neemt de overnemer de lopende duur van het abonnement over. Bij de overdracht van de abonnementen van de prefusiebesturen Knesselare en Aalter worden alle lopende abonnementen overgedragen en verlengd tot 2023."
Gelet op de collegebeslissing van collegebeslissing van 27 januari 2020 betreffende de organisatie en voorbereidingen van alle gemeentelijke kermissen voor het jaar 2020 waarbij de lopende abonnementen voor de kermissen in Knesselare en Ursel werden verlengd voor de periode van 3 jaar met de einddatum in 2022 gelijklopend aan de einddata van de lopende abonnementen in de andere deelkernen in Aalter.
Gelet op de collegebeslissing van 20 december 2021 betreffende de principiële goedkeuring van de aanpassing van het gemeentelijk politiereglement op de organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein en in het bijzonder op artikel 3 gegevens van openbare kermissen: de toevoeging van het soort kermis en de Pierlalakermis in Ursel;
Gelet op het feit dat volgende regeling van kracht is betreffende het vastleggen van de kermisdata:
Overwegende dat alle standplaatsabonnementen van prefusiebestuur Aalter werden hernieuwd voor de periode van vijf jaar met startdatum in 2018, dat alle standplaatsabonnementen van prefusiebestuur Knesselare werden hernieuwd voor de periode van drie jaar met startdatum in 2020; dat alle standplaatsabonnementen moeten hernieuwd worden in 2023;
Overwegende dat de eerste kermis op 11 en 12 maart 2023 in Ursel een zeer kleine kermis is met nog slechts 1 lopend abonnement 'gebakkraam' en als nevenactiviteit het inrichten van een wielerwedstrijd; dat het hierdoor aangewezen is om voor deze kermis het lopende abonnement 'gebakkraam' niet meer automatisch te vernieuwen; dat de tweede kermis op 18 en 19 maart 2023 in Knesselare een middelgrote kermis is met 9 lopende abonnementen waaronder 'kindermolen', 'lambada', 'gebakkraam', 'suikerspin' en 5 'spelkramen' en als nevenactiviteit het inrichten van een wielerwedstrijd; dat het daardoor aangewezen is dat deze kermis behouden blijft en deze abonnementen opnieuw automatisch voor 5 jaar worden verlengd;
Overwegende dat er sinds juni 2020 infrastructuurwerkzaamheden plaatsvinden in de stationsbuurt van Aalter-centrum; dat deze werken (fietsstallingen, groenperken,...) mogelijks nog niet volledig zullen afgewerkt zijn in 2023; dat hierdoor de oorspronkelijke ruimte voor het plaatsen van kermisattracties dient aangepast te worden om aan alle 14 abonnementhouders van de Sinksenkermis een standplaats aan te bieden; dat er in de directe omgeving geen andere uitwijkmogelijkheid is op minder dan 400 meter; dat momenteel nog geen werkplannen gekend zijn van Infrabel voor de nieuwe fietsstallingen; dat er opnieuw een voorlopig kermisplan zal worden opgemaakt naar het voorbeeld van de activiteiten in 2022; dat de bestaande ingevulde abonnementen opnieuw automatisch voor 5 jaar worden verlengd; dat het invullen van de niet toegekende abonnementen niet vacant worden verklaard maar opnieuw worden ingevuld door tijdelijke contracten en dit voor het resterende aantal vrije meters totdat de infrastructuurwerken in de stationsomgeving en het plaatsen van de fietsstallingen zijn afgerond;
Overwegende dat de Pierlalakermis en de Winterkermis in Ursel sinds 2015 niet meer in de kermisagenda waren opgenomen; dat deze geannuleerd werden door de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende het "Gemeentelijk politiereglement op de organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein”; dat het college van burgemeester en schepenen op 20 december 2021 een principebeslissing heeft genomen om de Pierlalakermis opnieuw op te nemen in het gemeentelijk reglement en deze Pierlalakermis jaarlijks te laten doorgaan op de 2de zondag van september;
Overwegende dat de foorreizigers het gemeentebestuur volgende documenten moeten bezorgen, uiterlijk een maand vóór aanvang van de kermis:
Overwegende dat de foorreizigers het gemeentebestuur volgende documenten moeten bezorgen, uiterlijk de vrijdagnamiddag vóór aanvang van de kermis:
Overwegende dat in het kader van de civiele veiligheid, het aangewezen is dat de gemeentelijke preventieadviseur een controle uitvoert van de kermisattracties in het bijzijn van de foorreizigers bij aanvang van de Sinksenkermis en de Septemberkermis in Aalter-centrum;
Overwegende dat in het kader van de brandveiligheid het aangewezen is dat de lokale brandweer en de lokale politie een controle uitvoeren van de kermisattracties in het bijzijn van de foorreizigers van de Septemberkermis in Aalter-centrum;
Overwegende dat voor de overige kermissen enkel een controle dient uitgevoerd te worden indien blijkt dat de nodige documenten niet in orde zijn;
Overwegende dat een aantal kermisattracties, meer bepaald de grotere zoals een 'lunapark' of 'autoscooter', minstens 3 avonden vóór aanvang van de kermis aankomen omwille van de langere duurtijd voor de opstelling van hun attracties;
Overwegende dat een tijdelijk aanvullend politiereglement dient opgemaakt te worden dat ingaat ten laatste 3 dagen vóór aanvang van de kermisperiode en dit op dinsdagavond om 19.00 u voor de kermissen in Aalter-centrum, Aalter-Brug, Bellem, Lotenhulle, Poeke, Sint-Maria-Aalter en Bellem; op woensdagavond om 17.00 u voor de kermissen in Knesselare en Ursel;
Overwegende dat alle standplaatsabonnementen dienen te worden hernieuwd in januari 2023; overwegende dat de foorreizigers jaarlijks ten laatste in januari schriftelijk op de hoogte worden gebracht van de data van de kermissen waarvoor zij een standplaatsabonnement hebben met daarin de vermelding dat zij bij afwezigheid, conform het kermisreglement, de gemeentelijke diensten ten minste 3 maanden op voorhand dienen te verwittigen;
Overwegende dat de voorbije jaren telkens werd vastgesteld dat tijdens verscheidene kleinere kermissen een aantal foorreizigers onwettig afwezig waren, waardoor telkens een spoedprocedure diende te worden opgestart om alsnog voldoende kermisattracties te vinden;
Overwegende dat het steeds moeilijker is om voor de kleinere deelgemeenten foorkramers te vinden die bereid zijn een abonnement in te vullen tenzij ze meerdere attracties tegelijkertijd mogen plaatsen om winstgevend te zijn;
Overwegende dat het voor de kleinere kermissen in Aalter wenselijk is om, in samenspraak met de gemeentelijke feestcomités, een andere attractie zoals een speeldorp met springkastelen, Vlaamse kermis, volksspelen,.. aan te bieden tijdens de jaarlijkse kermissen die over geen of een tekort aan standplaatsabonnementen beschikken (o.a. Poeke en Ursel);
Overwegende dat elk feestcomité vrij is om in samenspraak met de foorkramers een gratis uurtje kermis aan te bieden, het gemeentebestuur komt hier niet in tussen;
Overwegende dat de foorkramers opnieuw vragen om tijdens de voorjaarskermis in Sint-Maria-Aalter hun attracties een dag langer te laten staan waardoor ze tijdens de schooldag op maandag (extra) kunnen open zijn;
Overwegende dat de foorreizigers een standplaatsvergoeding dienen te betalen voor de septemberkermis in Aalter-centrum en dat er voor de kermissen in alle andere deelgemeenten een vrijstelling van retributie van kracht is;
Overwegende dat er geen waterhydranten ter beschikking gesteld worden voor de foorreizigers en zij zelf voor de drinkwatervoorziening moeten instaan; dat het in alle deelgemeentes aan de foorkramers is toegelaten om water te halen op of rond het nabijgelegen kerkplein of kerkhof als daar drinkwatervoorzieningen aanwezig zijn;
Overwegende dat er voor alle foorreizigers gratis elektriciteit ter beschikking wordt gesteld voor kleine attracties, in die mate dat de capaciteit van het gemeentelijk aftakpunt voor elektriciteit voldoende vermogen bezit om de foorreizigers te bevoorraden; dat de grote attracties zelf dienen te voorzien in elektriciteit;
Overwegende dat de lay-out van de kermisaffiches door het lokaal bestuur wordt verzorgd en affiches gedrukt worden volgens de voorwaarden, opgenomen in het gegunde raamcontract "Leveren van promotioneel drukwerk aan het gemeentebestuur, OCMW en AGB";
Overwegende dat Aalter via kermissen ontmoetingsmomenten organiseert om het gemeenschapsgevoel te versterken;
Overwegende dat voor deze actie budget voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025 onder actie 1078 Jaarlijkse organisatie kermissen;
Akkoord te gaan met de agenda vanaf 12 maart 2023 voor de gemeentelijke kermissen in 2023 en deze mee te delen aan de kermiskramers en de feestcomités.
Voor de Sinksenkermis in Aalter-centrum (station) aan de abonnementhouders mee te delen dat het kermisplan zal worden opgemaakt naargelang de overblijvende beschikbare ruimte nadat de infrastructuurwerken in de stationsomgeving en het plaatsen van de fietsenstallingen zijn afgerond.
Bij elke gemeentelijke kermis een tijdelijk aanvullend politiereglement op te maken dat ingaat minimum 3 dagen vóór aanvang van de kermis.
Alle kermisreizigers op te leggen om de wettelijke documenten te bezorgen aan het gemeentebestuur.
De lokale brandweer, politie en de gemeentelijke preventieadviseur opdracht te geven een controle te laten uitvoeren van de kermisattracties voor de aanvang van de Sinksenkermis en de septemberkermis in Aalter-centrum.
Voor de kleinere kermissen in Poeke, Ursel en Sint-Maria-Aalter in 2023 een bijkomende attractie aan te bieden in samenspraak met de desbetreffende feestcomités indien er minder dan twee attracties aanwezig zijn.
Aan de feestcomités mee te delen dat zij, in samenspraak met de foorkramers, een gratis kermisuurtje mogen aanbieden (zonder financiële tussenkomst van het lokaal bestuur).