Terug
Gepubliceerd op 28/12/2022

Notulen  Vast Bureau

ma 12/12/2022 - 17:30 *

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Dirk De Smul; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Herlinde Trenson; Mathias Van de Walle

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, voorzitter

Agendapunten

1.

2022_VB_00360 - Agenda

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Dirk De Smul; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Herlinde Trenson; Mathias Van de Walle
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
1.

2022_VB_00360 - Agenda

2022_VB_00360 - Agenda

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 en 83  die bepalen dat het vast bureau zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;

Gelet op de beslissing van het vast bureau op 6 december 2021 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in 2022;

Gelet op het voorstel van kalender:

Maandag 19 december 2022 - vast bureau - raad voor maatschappelijk welzijn

Maandag 26 december 2022 - geen vast bureau

Maandag 2 januari 2023 - geen vast bureau

Maandag 9 januari 2023 - vast bureau - nieuwjaarsreceptie

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De kalender goed te keuren.

2.

2022_VB_00361 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Dirk De Smul; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Herlinde Trenson; Mathias Van de Walle
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
2.

2022_VB_00361 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

2022_VB_00361 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Motivering

Motivering

Artikel 89 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het verslag van 5 december 2022 goed te keuren, te bezorgen aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en - mits anonimisering - te publiceren op de gemeentelijke website.

3.

2022_VB_00362 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Dirk De Smul; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Herlinde Trenson; Mathias Van de Walle
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
3.

2022_VB_00362 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

2022_VB_00362 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Motivering

Motivering

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;

Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;

Overwegende dat het vast bureau ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 170 : De algemeen directeur
<p><span class="artikelversie">artikel 170 van het decreet over het lokaal bestuur: De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en hij is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden. De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comit&eacute; voor de sociale dienst</span></p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De rapportering goed te keuren.

4.

2022_VB_00363 - Beslissing van het vast bureau betreffende de selectieprocedure en de aanstelling voor de functie van contractueel adjunct van de directie (A1a-A3a) cel Patrimoniumontwikkeling

Goedgekeurd
4.

2022_VB_00363 - Beslissing van het vast bureau betreffende de selectieprocedure en de aanstelling voor de functie van contractueel adjunct van de directie (A1a-A3a) cel Patrimoniumontwikkeling

2022_VB_00363 - Beslissing van het vast bureau betreffende de selectieprocedure en de aanstelling voor de functie van contractueel adjunct van de directie (A1a-A3a) cel Patrimoniumontwikkeling
5.

2022_VB_00364 - Beslissing van het vast bureau betreffende kennisname indiening stakingsaanzegging ACV – Lokale en Regionale Besturen gewest Gent-Eeklo

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Dirk De Smul; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Herlinde Trenson; Mathias Van de Walle
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
5.

2022_VB_00364 - Beslissing van het vast bureau betreffende kennisname indiening stakingsaanzegging ACV – Lokale en Regionale Besturen gewest Gent-Eeklo

2022_VB_00364 - Beslissing van het vast bureau betreffende kennisname indiening stakingsaanzegging ACV – Lokale en Regionale Besturen gewest Gent-Eeklo

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 19 augustus 1948 betreffende de prestaties van algemeen belang in vredestijd;

Gelet op de wet van 11 juli 1990 houdende goedkeuring van het Europees Sociaal Handvest;

Gelet op de officiële stakingsaanzegging van het ACV - Lokale en Regionale Besturen Gewest Gent-Eeklo voor de duur van 24 uren op 16 december 2022 in openbare diensten; 

Overwegende dat een staking voorafgaandelijk dient aangezegd te worden aan de werkgever om de personeelsleden in de mogelijkheid te stellen te participeren aan deze nationale actiedag op 16 december 2022; 

Overwegende dat het ACOD LRB haar leden niet oproept  om te staken maar hen wel de mogelijkheid geeft om solidair te zijn en deel te nemen aan de actie;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 84§3 waarin de bevoegdheden van het vast bureau staan;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Kennis te nemen van de stakingsaanzegging van het ACV – Lokale en Regionale Besturen gewest Gent-Eeklo.

6.

2022_VB_00365 - Beslissing van het vast bureau betreffende de uitvoering van de bepalingen van de wet van 6 november 2022 betreffende de verbetering van binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Dirk De Smul; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Herlinde Trenson; Mathias Van de Walle
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
6.

2022_VB_00365 - Beslissing van het vast bureau betreffende de uitvoering van de bepalingen van de wet van 6 november 2022 betreffende de verbetering van binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn

2022_VB_00365 - Beslissing van het vast bureau betreffende de uitvoering van de bepalingen van de wet van 6 november 2022 betreffende de verbetering van binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn

Motivering

Motivering

Overwegende dat de wet van 6 november 2022 betreffende de verbetering van de binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn bepaalt dat:

  • een gesloten plaats een binnenruimte is die afgesloten is door wanden, deuren of deuropening en voorzien is van een plafond of zoldering,
  • een publiek toegankelijke ruimte een ruimte is waarvan de toegang niet beperkt is tot de gezinssfeer of louter de werksfeer;

Overwegende dat de wet van 6 november 2022 betreffende de verbetering van de binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn bepaalt dat:

  • vanaf 10 december 2022 een wettelijk kader is vastgelegd welke geen onmiddellijke verplichtingen voorziet maar in eerste instantie de eigenaars en/of uitbaters van gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn wil doen nadenken over de verbetering van de binnenluchtkwaliteit,
  • vanaf 10 december 2023 het verplicht is een luchtkwaliteitsmeter te gebruiken alsook en risicoanalyse en een actieplan te ontwikkelen en beschikbaar te stellen, 
  • vanaf 1 januari 2025 een certificatie aan te vragen en het toegekende label te afficheren;

Overwegende dat de wet van 6 november 2022 betreffende de verbetering van de binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn de volgende zaken expliciteert:

  • er worden twee referentieniveaus, in overeenstemming met de CO²-concentratie in een ruimte, worden vastgelegd:
    • referentieniveau A: gewoonlijk lager dan 900 ppm
    • referentieniveau B: gewoonlijk lager dan 1200 ppm
    • de specifieke criteria voor het bepalen van de referentieniveaus in een later stadium verder uitgewerkt worden door een expertengroep
  • de eigenaar van een gesloten plaats die publiek toegankelijk is dient aan de volgende verplichtingen te voldoen:
    • het gebruik van een luchtkwaliteitsmeter
    • het uitwerken en beschikbaar houden van een risicoanalyse
    • het uitwerken en beschikbaar houden van het actieplan indien de risicoanalyse de noodzaak tot corrigerende acties aan het licht brengt
    • het aanvragen van een certificatie
    • het beschikbaar en het kenbaar maken van het label door aanplakking
    • na behalen van het label de nodige acties blijvend ondernemen om de voorwaarden van de certificatie te blijven voldoen
    • de specifieke criteria van de verplichtingen worden in een later stadium verder uitgewerkt door een expertengroep, 
    • het ter beschikking stellen houden van relevante documentatie over de aanwezige systemen voor ventilatie en luchtzuiveringssystemen en het onderhoud hiervan
    • het verlenen van toegang aan de certificeerder tot de installaties; 
  • de certificatie wordt aangevraagd door de eigenaar en uitgevoerd door de certificeerder.
    • de certificeerder controleert de uitvoering van de verplichtingen en maakt op basis hiervan een analyse op
    • de procedure ter erkenning van de certificeerders wordt in een later stadium verder uitgewerkt door een expertengroep
    • voor de erkenning zijn volgende gegevens noodzakelijk:
      • de identificatiegegevens van de certificeerder
      • de identificatiegegevens van de uitbater
      • de identificatiegegevens van de eigenaar
      • de contactgegevens van de uitbater
      • de contactgegevens van de eigenaar
      • het IP-adres van de eigenaar of uitbater die de certificering registreert
      • het adres van de publiek toegankelijke ruimte
  • de inspectie op de naleving van de wet van 6 november 2022 zal uitgevoerd worden door de inspecteurs van de inspectiedienst van het Directoraat-generaal Dier, Plant en Voeding van de FOD Volksgezondheid. De vastgestelde inbreuken kunnen leiden tot sancties en administratieve geldboetes,
  • de oprichting van een expertengroep 'Platform binnenluchtkwaliteit'
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op de wet van 6 november 2022 betreffende de verbetering van binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn; 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Beleidsdoelstellingen

SD082025 EEN BESTUURSKR'8'IGE GEMEENTE (organisatiebeheersing).
Inzetten op veilige gemeentelijke gebouwen.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Tegen uiterlijk 1 februari 2023 een overzicht te maken van de gebouwen waarvan het OCMW Aalter eigenaar en/of uitbater  is en die als 'gesloten plaats die publiek toegankelijk is'  beschouwd moeten worden. Bij de overzicht wordt bepaald of er reeds een luchtkwaliteitsmeter voorzien is evenals de aanwezigheid van luchtzuiverings- en/of luchtventilatiesystemen. Tegen uiterlijk 10 december 2023 is in elke gesloten plaats een luchtkwaliteitsmeter voorzien.

Artikel 2

Tegen uiterlijk 10 december 2023 voor elk gebouw waarvan OCMW Aalter eigenaar en/of uitbater is en die als 'gesloten plaats die publiek toegankelijk is' beschouwd moet worden, op basis van de nog nader te bepalen criteria door de expertengroep 'Platform binnenkwaliteit', een risicoanalyse op te maken en indien nodig een actieplan op te maken.

Artikel 3

Vanaf 1 januari 2025 voor elk gebouw  waarvan het OCMW Aalter eigenaar en/of uitbater is en die als 'gesloten plaats die publiek toegankelijk is' beschouwd moet worden, een certificering aan te vragen en het verkregen label te afficheren.

7.

2022_VB_00366 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Dirk De Smul; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Herlinde Trenson; Mathias Van de Walle
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
7.

2022_VB_00366 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

2022_VB_00366 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Motivering

Motivering

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2021 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2022/1 2020-2025;

Overwegende dat het vast bureau bevoegd is voor:

- het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;

- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;

Overwegende de opgemaakte bestelbon  O/2022/151 - O/2022/155;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn</p>
Artikel 84 §3 4° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De bestelbon goed te keuren.

8.

2022_VB_00367 - Beslissing van het vast bureau betreffende de bestemming van de extra energiesubsidies voor het OCMW

Goedgekeurd
8.

2022_VB_00367 - Beslissing van het vast bureau betreffende de bestemming van de extra energiesubsidies voor het OCMW

2022_VB_00367 - Beslissing van het vast bureau betreffende de bestemming van de extra energiesubsidies voor het OCMW