Artikel 89 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het vast bureau;
Het verslag van 3 oktober 2022 goed te keuren, te bezorgen aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en - mits anonimisering - te publiceren op de gemeentelijke website.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 en 83 die bepalen dat het vast bureau zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;
Gelet op de beslissing van het vast bureau op 6 december 2021 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in 2022;
Gelet op het voorstel van kalender:
Maandag 17 oktober 2022 - vast bureau
Maandag 24 oktober 2022 - vast bureau
Maandag 31 oktober 2022 - geen vast bureau
Maandag 7 november 2022 - vast bureau
De kalender goed te keuren.
Gelet op het aanbod van TMVS, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging opgericht in 2017;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 april 2022 betreffende de toetreding als A-vennoot tot Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services en het aanstellen van een vertegenwoordiger;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 21 maart 2022 betreffende de toetreding als A-vennoot tot Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services;
Gelet op de kapitaalinbreng én de voorgeschreven betalingsmodaliteiten zoals beschreven in het toetredingsdossier;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de brief van 27 september 2022 betreffende de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS;
Gelet op de dagorde van de buitengewone algemene jaarvergadering op 13 december 2022:
Overwegende dat de heer Michael Ally werd aangeduid als vertegenwoordiger;
Overwegende dat het mandaat moet worden vastgesteld voor elke algemene vergadering;
Overwegende dat de raad voor maatschappelijk welzijn hiervoor bevoegd is;
De goedkeuring van de agendapunten en de vaststelling van het mandaat voor de buitengewone algemene jaarvergadering op 13 december 2022 van TMVS dv voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;
Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;
Overwegende dat het vast bureau ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;
De rapportering goed te keuren.
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2021 betreffende de wijziging van de rechtspositieregeling met betrekking tot aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden, bijlage II: overzicht verloven en afwezigheden, verhoging eindejaarstoelage, uitbreiding rouwverlof, toelage opdrachthouderschap, fietsleasing, evaluatieprocedure;
Gelet op artikel 16 van de rechtspositieregeling van de specifieke graden en van de rechtspositieregeling van de gemeenschappelijke graden, alinea 1 en 2: Elke selectie wordt uitgevoerd op basis van selectiecriteria en met behulp van een of meer selectietechnieken. De selectiecriteria en de selectietechnieken zijn afgestemd op de functiebeschrijving. Voor functies van dezelfde graad zijn de selectietechnieken gelijkwaardig.;
Gelet op de selectieprogramma's die als bijlage III zijn opgenomen bij de rechtspositieregeling van de specifieke graden en als bijlage VI bij de rechtspositieregeling van de gemeenschappelijke graden;
Overwegende dat momenteel de uitgeschreven selectieprogramma’s zijn opgenomen als bijlage bij de rechtspositieregeling; dat dit niet altijd de nodige flexibiliteit biedt om de selectietechnieken af te stemmen op de specifieke functie; dat voorgesteld wordt om volgende bepaling op te nemen in de rechtspositieregeling: "De aanstellende overheid bepaalt voor de aanvang van de selectieprocedure de selectietechnieken die zullen worden aangewend";
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 151 van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 februari 2013 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;
In bijlage III van de rechtspositieregeling - specifieke graden en bijlage VI van de rechtspositieregeling - gemeenschappelijke graden de vastgelegde selectieprogramma's te schrappen.
Artikel 22 van de rechtspositieregeling - specifieke graden en van de rechtspositieregeling - gemeenschappelijke graden als volgt te wijzigen: De aanstellende overheid bepaalt voor de aanvang van de selectieprocedure de selectietechnieken die zullen worden aangewend.
Deze wijziging van de rechtspositieregeling voor te leggen aan de representatieve vakbonden.
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2021 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2022/1 2020-2025;
Overwegende dat het vast bureau bevoegd is voor:
- het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;
Overwegende de opgemaakte bestelbonnen O/2022/126 tot en met O/2022/128;
De bestelbonnen goed te keuren.
Gelet op artikel 293 van het decreet over het lokaal bestuur dat stelt dat onroerende goederen van de gemeente en van de autonome gemeentebedrijven altijd vervreemd worden volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er een motivering wordt gegeven voor een afwijking daarvan;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 maart 1978 betreffende de goedkeuring van het gewestplan Eeklo-Aalter;
Gelet op het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Knesselare Centrum, goedgekeurd op 13 september 2017, waarbij het perceel gelegen is binnen een zone waar geen meergezinswoningen zijn toegestaan;
Gelet op het gewestelijk rooilijnplan Knokseweg, goedgekeurd op 18 september 1985;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;:
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2021 betreffende het principieel akkoord met het online biedingssysteem voor de gebeurlijke verkopen en de verdere afhandeling (metingsplan, schattingsverslag) ervan;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 oktober 2021 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2021/1 2020-2025 van het OCMW;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2021 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2022/1 2020-2025 van het OCMW;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 april 2022 betreffende het principieel akkoord met de openbare verkoop van het onroerend goed Knokkebaan 36;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 14 maart 2022 betreffende het principieel akkoord voor de openbare verkoop van de woning in de Knokkebaan 36 in 9910 Aalter en de opzeg van de drie opvangplaatsen in het lokaal opvanginitiatief;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 13 juni 2022 betreffende de goedkeuring van het metingsplan, de kennisname van het schattingsverslag en het bepalen van de instelprijs voor de online openbare verkoop van het voormalige LOI Knokkebaan 36;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 22 augustus 2022 betreffende het resultaat van de eerste biedingsfase voor de online openbare verkoop van de site Knokkebaan 36 en de verlenging van de biedingstermijn;
Gelet op het advies van het AWV van 29 mei 2022 over het geldende rooilijnplan;
Gelet op het uittreksel uit kadastrale legger;
Gelet op het bodemattest van 20 mei 2022;
Gelet op het metingsplan van 29 april 2022, opgemaakt door het Studieburo Goegebeur voor de online openbare verkoop van het onroerend goed Knokkebaan 36, met een oppervlakte van 789,69 m², kadastraal gekend als 7de afdeling, sectie B, nummer 720G;
Gelet op het schattingsverslag van 9 mei 2022, opgemaakt door het Studieburo Goegebeur voor de online openbare verkoop van het onroerend goed Knokkebaan 36;
Gelet op de e-mail van Covast van 11 augustus 2022 met de feedback van de immobiliënkantoren en het advies voor de verkoop van het onroerend goed;
Gelet op de e-mail van Covast van 30 september 2022 met het advies over de verdere afhandeling van het dossier voor de verkoop van het onroerend goed Knokkebaan 36;
Overwegende dat het schattingsverslag bepalend is voor de vervreemding van de site; dat Studiebureau Goegebeur de site, zoals vastgesteld in het metingsplan van 29 april 2022, gewaardeerd heeft op een totale prijs van 215.000 euro; dat de instelprijs (startprijs) voor de verkoop van het onroerend goed bepaald werd op basis van het schattingsverslag;
Overwegende dat de site Knokkebaan 36 op 24 juni 2022 op de website van Covast werd geplaatst; dat de eerste biedingsfase eindigde op 9 augustus 2022 om 15u; dat in deze biedingsfase 1 bod werd uitgebracht van 154.000 euro, terwijl de schattingsprijs 215.000 euro bedraagt;
Overwegende dat, rekening houdende met de door Covast opgevraagde feedback van de immobiliënkantoren, beslist werd om de eerste biedingsfase te verlengen met 1 maand; dat deze verlenging startte op 29 augustus 2022 en eindigde op 29 september 2022 om 15u; dat in de verlenging van de eerste biedingsfase 6 biedingen werden uitgebracht; dat het hoogste bod 171.500 euro bedraagt; dat het aantal biedingen aantonen dat er toch een matige interesse is voor dit onroerend goed;
Overwegende dat er op 29 september 2022 een groter advertentiebord werd geplaatst door Covast voor de verkoop van het onroerend goed; dat op die manier de verkoop van het onroerend goed langs de Knokkebaan meer zichtbaarheid krijgt;
Overwegende dat geopteerd wordt om de eerste biedingsfase opnieuw te verlengen met 30 dagen, vanaf 11 oktober 2022 tot en met 9 november 2022; dat met deze verlenging de kloof tussen de biedingen en de instelprijs mogelijks nog een stuk kleiner kan worden; dat er nadien alsnog een tweede biedingsfase kan opgestart worden;
Overwegende dat deze verkoop werd opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025;
De biedingstermijn voor de verkoop van het onroerend goed, Knokkebaan 36, opnieuw te verlengen met 30 dagen, vanaf 11 oktober 2022 tot en met 9 november 2022.
Covast opdracht te geven om de biedingstermijn van het onroerend goed, Knokkebaan 36, te verlengen met 30 dagen, vanaf 11 oktober 2022 tot en met 9 november 2022.
Het notariaat Ann Chijs in kennis te stellen van de stand van zaken van het dossier.
De verkoop te publiceren op de gemeentelijke website.
Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van het prefusiebestuur Aalter van 11 oktober 2017 betreffende de definitieve goedkeuring van de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Aalter en Knesselare met ingang van 1 januari 2019;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van het prefusiebestuur Knesselare van 11 oktober 2017 betreffende de definitieve goedkeuring van de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Aalter en Knesselare met ingang van 1 januari 2019;
Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur Aalter van 22 oktober 2012 houdende de goedkeuring van het reglement betreffende de Minder Mobielen Centrale;
Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur Aalter van 20 januari 2016 houdende de goedkeuring van de afsprakennota van de Minder Mobielen Centrale;
Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur Aalter van 6 juli 2016 houdende de goedkeuring van de overeenkomst met de firma SpecialAd betreffende bruikleen van een aangepast voertuig/minibus voor vervoer van rolstoelgebruikers;
Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur Knesselare van 13 april 2017 houdende de goedkeuring van het reglement Minder Mobielen Centrale;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 november 2019 houdende de goedkeuring van het reglement Minder Mobielen Centrale;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2020 houdende de goedkeuring van het reglement Minder Mobielen Centrale;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 november 2021 houdende de goedkeuring van het reglement Minder Mobielen Centrale;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 9 november 2020 betreffende de goedkeuring van het reglement Minder Mobielen Centrale;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 27 september 2021 betreffende de goedkeuring van het reglement Minder Mobielen Centrale;
Overwegende dat momenteel 0,33 euro/kilometer voor een gewone rit en 0,40 euro/kilometer voor een rit met de minibus wordt aangerekend;
Overwegende dat Mpact op 27 juni 2022 communiceerde dat de nieuwe kilometervergoeding werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en dit vanaf 1 juli 2022 0,4170 euro/kilometer bedraagt; dat Mpact adviseert om 0,41 euro/ kilometer aan te rekenen aan de gebruikers; dat hierdoor het reglement moet aangepast worden;
Overwegende dat Mpact bij iedere kilometervergoeding verhoging een bedrag/kilometer adviseert;
Overwegende dat het automatisch volgen van het geadviseerde bedrag/kilometer door Mpact werklastvermindering betekent;
De kilometervergoeding op te trekken naar 0,40 euro/kilometer bij een gewone rit en naar 0,45 euro/kilometer bij het gebruik van de minibus.
Bij iedere aanpassing van de kilometervergoeding het advies van Mpact wat betreft bedrag/kilometer te volgen en voor de minibus het voorgestelde bedrag verhoogd met 0,05 euro/kilometer aan te rekenen.
Het aangepaste reglement Minder Mobielen Centrale ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn in een volgende zitting.
Gelet op de projectoproep voor het Vlaams impulsprogramma "Iedereen Verdient Vakantie";
Gelet op het besluit van Toerisme Vlaanderen van 30 november 2020 tot toekenning van een subsidie voor het project 'vakantie is dromen, doen en delen';
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 8 juni 2020 betreffende het indienen van een project binnen het Vlaams impulsprogramma "Iedereen Verdient Vakantie";
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 10 mei 2021 betreffende de aanvraag tot verlenging en verandering van focus in het project 'Iedereen Verdient Vakantie';
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 25 april 2022 betreffende de aanvraag tot verlenging van het project 'Iedereen Verdient Vakantie';
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 26 september 2022 betreffende de organisatie van een activiteit onder het project 'Iedereen verdient vakantie';
Overwegende dat Toerisme Vlaanderen met dit impulsprogramma sociaal toerisme centraal stelt; dat men projecten ondersteunt die vakantiedrempels wegnemen; dat deze projecten drempels moeten wegnemen in de volledige vakantieketen, van dromen over vakantie tot herinneringen ophalen aan vakantie; dat de focus van het project werd verlegd naar het wegnemen van drempels om aan lokale vrijetijdsbesteding te doen; dat dit omwille van de toen geldende COVID-19 maatregelen de beste optie was; dat er sinds de start van het project een aantal personeelswissels waren; dat er een aantal lockdown periodes waren; dat de effectieve opstart van de activiteiten daardoor tot het najaar van 2022 op zich heeft laten wachten; dat er geen inschrijvingen voor de georganiseerde activiteit zijn; dat daardoor werd beslist om de activiteit te annuleren;
Overwegende dat dit wil zeggen dat de opstart van het project niet in uitvoering is gebracht; dat bij de eindrapportering geen acties en resultaten voor te leggen zijn; dat dit mogelijks wil zeggen dat het ontvangen subsidiebedrag zal moeten worden teruggestort; dat het ontvangen bedrag werd aangewend om personeelskosten mee te betalen;
Overwegende dat indien de projectsubsidie moet worden terugbetaald de totale kost voor dit project op 46.352,00 euro zal neerkomen in plaats van 16.500,00 euro zoals voorzien in het laatste ontwerp van de meerjarenplanaanpassing;
Kennis te nemen van het verloop van het project 'Iedereen verdient vakantie'.
Om de terugbetaling van het subsidiebedrag te voorzien in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.