Gelet op het gewestplan Eeklo-Aalter goedgekeurd bij koninklijk besluit van 24 maart 1978;
Gelet op het ministerieel besluit van 19 december 2003 betreffende de goedkeuring van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van het prefusiebestuur Aalter;
Gelet op het ministerieel besluit van 16 maart 2006 betreffende de goedkeuring van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van het prefusiebestuur Knesselare;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten;
Gelet op de gemeentelijke algemeen gecoördineerde stedenbouwkundige verordening definitief vastgesteld op 12 september 2022;
Gelet op het Beeldkwaliteitsplan Spoorweglaan van december 2022 waarbij de ruimtelijke visie wordt beschreven van de stationsomgeving ten zuiden van de spoorlijn in Aalter;
Overwegende dat de stationsomgeving van Aalter de afgelopen jaren een grondige transformatie kende waarbij ten noorden van de sporen een volledig gemengd kernversterkend project werd gerealiseerd met nieuwbouwappartementen, assistentiewoningen, diensten, handel en een cultureel centrum in een parkomgeving; dat de afgeleverde verkavelingsvergunning hier als structurerend kader geldt;
Overwegende dat deze vernieuwingen ook de ruimtelijke ontwikkelingen ten zuiden van de sporen beïnvloeden;
Overwegende dat het bestaande woonweefsel en zijn karakter ten zuiden van de sporen zo veel mogelijk behouden dient te worden; dat een beeldkwaliteitsplan er kan voor zorgen dat de kwaliteiten van het huidige weefsel worden bewaard en dat de toekomstige ontwikkelingen op een kwalitatieve manier worden geïntegreerd in het bestaande weefsel;
Overwegende dat in het plan wordt uitgegaan van een bewaring van het karakter van de (zuidelijke) stationsomgeving gelet op het historische basis; dat de fijne perceelsstructuur met schakering van gevels en een levendige plint er als kwalitatief wordt ervaren; dat kwalitatieve vernieuwingsprojecten deze zijn waarbij de oorspronkelijke structuur en ritmiek voelbaar blijft, waarbij de nieuwe gevelarchitectuur in de omgeving passend en geïntegreerd is; dat binnengebieden niet volledig verhard of bebouwd worden (voldoen aan de gemeentelijke algemene stedenbouwkundige verordening), dat zijgevels kwalitatief worden afgewerkt en niet als wachtgevel achtergelaten, dat wanneer nieuwe projecten de bestaande bebouwing niet volgen gewerkt wordt met een teruggetrokken verdieping;
Overwegende dat de (zuidelijke) ligging aan het station van Aalter een grote knooppuntwaarde heeft en dus een verdichting mogelijk is; dat grondgebonden woningen als norm worden aanzien, dat rijwoningen of bel-etagewoningen of stapelwoningen er eveneens kernversterkend zijn; dat wanneer gekozen wordt voor meergezinswoningen het aangewezen is dat de appartementen van het doorlooptype zijn zodat slaapgevels aan de straatzijde worden vermeden en dat de maximale bouwhoogte tot aan de voorbouwlijn 10 meter is waarbij een 4de bouwlaag teruggetrokken is; dat de nieuwe bouwmaterialen best aansluiten bij het bestaande kleurenpalet waarbij tevens baksteen beter aansluit bij het bestaande karakter dan een crepi-gevel en glazen balustrades;
Het beeldkwaliteitsplan Spoorweglaan van december 2022 als beleidsmatige ruimtelijke visie te onderschrijven.