Gelet op actieplan 0202_003: Citybranding. De gemeente stimuleert ambulante handel, toeristische uitbatingen en lokale horeca, actie 1152: Promotie van de lokale horeca, zoals opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025 van het lokaal bestuur, goedgekeurd door de gemeenteraad op 10 oktober 2022;
Gelet op de organisatie van de Vlaamse campagne Week van de Smaak, van 21 tot en met 27 november 2022, met als jaarthema Samen smaakt beter;
Overwegende dat het gebruik van lokale producten in plaatselijke horeca een pertinente meerwaarde betekent voor lokale horeca, streekproducenten en citybranding;
Overwegende dat het lokaal bestuur de plaatselijke horeca, streekproducenten en fabricanten met elkaar in contact wenst te brengen om creatieve acties rond streekproducten en networking te stimuleren in februari 2023 aan de hand van het concept horecatafels i.s.m. Horeca Vlaanderen;
Overwegende dat geen sluitende inventaris van lokale producten beschikbaar is; dat bijgevolg voorgesteld wordt om tijdens Week van de Smaak een oproep te lanceren in de gemeentelijke communicatiekanalen naar producenten van lokale producten om hen kenbaar te maken; dat een digitaal formulier ter beschikking gesteld kan worden via de website waarin de producent in kwestie zijn contactgegevens en de aard van het product kan beschrijven; dat deze lijst gebruikt zal worden om deze producenten uit te nodigen voor de horecatafels in februari 2023; dat het lokaal bestuur deze streekproducenten actief mee wenst te ondersteunen in het kader van citybranding;
Overwegende dat het de bedoeling is om met deze actie Aalter als culinaire trekpleister verder in de kijker zetten;
Principieel akkoord te gaan om tijdens Week van de Smaak een oproep te lanceren in de gemeentelijke communicatiekanalen naar producenten van lokale producten om hen kenbaar te maken met het oog op de opstart van de horecatafels en hiervoor de nodige stappen te ondernemen.