Punt 1 tot en met 4 werd hem meegedeeld door het vast bureau.
OPENBARE ZITTING
1. Ontslag lid bijzonder comité voor de sociale dienst. Aktename.
2. Installatie lid bijzonder comité voor de sociale dienst.
3. Lokaal bestuur. Meerjarenplan 2022/2 2020 - 2025. Aanpassing. Goedkeuring.
4. Welzijnsband Meetjesland. Statutenwijziging. Goedkeuring.
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 januari 2019 betreffende de verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 januari 2019 betreffende de verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019 betreffende de verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op de beslissingen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 1 april 2019 betreffende de voordrachtsakte en de samenstelling van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op de aktename van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 maart 2020 van het ontslag van een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 maart 2020 betreffende de installatie van het lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 26 september 2022 betreffende het ontslag van een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op de brief van 30 augustus 2022 van de heer Bart Dobbelaere, ontvangen op 12 september 2022;
Gelet op de brief van 30 september 2022 van de voorzitter van de gemeenteraad gericht aan de heer Bart Dobbelaere houdende de kennisgeving van ontvangst van het ontslag;
Overwegende dat de heer Bart Dobbelaere ontslag wil nemen; dat hij zijn mandaat als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst ter beschikking stelt; dat hij dit schriftelijk heeft meegedeeld aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn met zijn brief van 30 augustus 2022, ontvangen op 12 september 2022; dat het ontslag definitief is na ontvangst van de kennisgeving door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn; dat een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst het mandaat blijft uitoefenen tot de opvolger is geïnstalleerd;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 95 tot en met 98, betreffende de procedure in geval een lid van het bijzonder comité van de sociale dienst ontslag wil nemen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 103, dat bepaalt dat het lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst dat ontslag wil nemen, dat schriftelijk meedeelt aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn; dat het ontslag definitief is zodra de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn de kennisgeving ontvangt; dat het lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst zijn mandaat blijft uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd;
Akte te nemen van het ontslag van de heer Bart Dobbelaere als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/3;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 januari 2019 betreffende de verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 januari 2019 betreffende de verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019 betreffende de verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op de beslissingen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 1 april 2019 betreffende de voordrachtsakte en de samenstelling van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op de aktename van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 maart 2020 van het ontslag van een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 maart 2020 betreffende de installatie van het lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op de mededeling van 30 augustus 2022 van de heer Bart Dobbelaere betreffende zijn ontslag als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst, ontvangen op 12 september 2022;
Gelet op de brief van 30 september 2022 van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn gericht aan de heer Bart Dobbelaere houdende de kennisgeving van ontvangst van het ontslag;
Gelet op de voordrachtsakte, ontvangen op 12 september 2022, waarbij mevrouw Nancy Lootens wordt voorgedragen als kandidaat-opvolger;
Gelet op de brief van 30 september 2022 van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn aan mevrouw Nancy Lootens;
Overwegende dat de zetelverdeling er als volgt uit ziet:
CD&V/NVA heeft 5 zetels;
Groen heeft 2 zetels;
Open VLD Plus heeft 1 zetel;
Overwegende dat de heer Bart Dobbelaere ontslag heeft genomen als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Overwegende dat Groen een akte van voordracht bezorgde aan de algemeen directeur met volgende kandidaat: mevrouw Nancy Lootens;
Overwegende dat de akte tijdig werd ingediend;
Overwegende dat de akte van voordracht ter zitting werd overhandigd aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat uit nazicht door de voorzitter blijkt dat de voordrachtsakte van Groen ontvankelijk is aangezien deze voldoet aan volgende voorwaarden:
1° de voordrachtsakte vermeldt de naam, de voornamen, de geboortedatum, het beroep, het rijksregisternummer en de hoofdverblijfplaats van de kandidaat-leden;
2° de voordrachtsakte vermeldt de naam, de voornaam en het rijksregisternummer van de verkozenen op de lijsten die de voordracht doen;
3° de voordrachtsakte is voor akkoord ondertekend door de kandidaat-leden;
4° de voordrachtsakte is ondertekend door de meerderheid van de verkozenen van dezelfde lijst of groep van lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen, of, als de voorgedragen kandidaat deelgenomen heeft aan de lokale verkiezingen, door de meerderheid van de verkozenen van dezelfde lijst of groep van lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen. Het aantal handtekeningen wordt berekend na de handtekeningen, vermeld in het zevende lid. Als een lijst of groep van lijsten maar twee schrapping van de ongeldige verkozenen telt, volstaat de handtekening van een van hen;
5° tenzij het gaat om een lijst of groep van lijsten waaraan maar een zetel in het bijzonder comité voor de sociale dienst is toegewezen, vermeldt de voordrachtsakte kandidaat-leden van verschillend geslacht;
6° de voordrachtsakte vermeldt niet meer kandidaat-leden dan het aantal dat aan de lijst of groep van lijsten is toegewezen overeenkomstig artikel 91.
Overwegende dat de geloofsbrieven van mevrouw Nancy Lootens dienen te worden onderzocht overeenkomstig artikel 96 van het decreet over het lokaal bestuur; dat het onderzoek van de geloofsbrieven betrekking heeft op het nagaan of de verkozene als de verkiesbaarheidsvereisten ononderbroken is blijven vervullen en dit vanaf de verkiezing, meer bepaald:
Belg zijn
De volle leeftijd van 18 jaar hebben bereikt
Woonplaats hebben in de gemeente
Voor enig verblijf of voor hoofdverblijf in het bevolkingsregister van de gemeente zijn ingeschreven;
Overwegende dat het onderzoek van de geloofsbrieven betrekking heeft op het nagaan of de verkozene zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid zoals bepaald in artikel 10 van het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald:
1° de provinciegouverneurs, de vicegouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, de hoge ambtenaar die de Brusselse Hoofdstedelijke Regering aanwijst overeenkomstig artikel 48, derde lid, van de bijzondere wet van 12 januari 1989 betreffende de Brusselse Instellingen en de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, de provinciegriffiers, de arrondissementscommissarissen en de adjunct-arrondissementscommissarissen als de gemeente in kwestie deel uitmaakt van hun ambtsgebied;
2° de magistraten, de plaatsvervangende magistraten en de griffiers bij de hoven en de rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Grondwettelijk Hof;
3° de leden van het operationeel, administratief of logistiek kader van de politiezone waar de gemeente toe behoort;
4° de personeelsleden van de gemeente in kwestie of van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat die gemeente bedient of van de gemeentelijke extern verzelfstandigde agentschappen van de gemeente;
5° de leden van een districtsraad;
6° de personen die in een lokale decentrale overheid van een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een mandaat uitoefenen dat gelijkwaardig is aan dat van gemeenteraadslid, voorzitter van de gemeenteraad, schepen of burgemeester;
7° de bloedverwanten tot en met de tweede graad, de aanverwanten in de eerste graad of de echtgenoten in de gemeenteraad van dezelfde gemeente.
Overwegende dat uit de bekomen inlichtingen blijkt dat mevrouw Nancy Lootens de hoedanigheid van Belg behouden heeft, dat zij meer dan 18 jaar oud is en in de bevolkingsregisters van de gemeente Aalter is ingeschreven; dat geen enkel geval van onverkiesbaarheid of van onverenigbaarheid zoals voorzien in artikel 10 van het decreet over het lokaal bestuur, op haar van toepassing is;
Overwegende dat mevrouw Nancy Lootens tot de eed toegelaten mag worden, vereist voor de uitoefening van het mandaat; dat de eedaflegging dient te gebeuren ten overstaan van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur;
Gelet op artikel 87 2de lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, dat bepaalt dat de voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst moeten voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden, vermeld in artikel 58 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;
Gelet op artikel 92 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, betreffende de modaliteiten van de schriftelijke voordracht van de leden en kandidaat-opvolgers van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op artikel 94 1ste lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, dat bepaalt dat het bijzonder comité voor de sociale dienst bestaat uit personen van verschillend geslacht;
Gelet op artikel 95 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, betreffende de procedure voor de voordracht van een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op artikel 96 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het onderzoek van de geloofsbrieven van de verkozen leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet op artikel 100 1ste lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat artikel 10 van overeenkomstige toepassing is op de voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst, met dien verstande dat het onderwijzend personeel van de gemeente, die door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt bediend, wel lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst kan zijn;
Gelet op artikel 105 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat het lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst dat ontslag heeft genomen, wordt vervangen door zijn opvolger; dat als het lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst geen opvolger meer heeft, wordt overgegaan tot de verkiezing van een nieuw lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst overeenkomstig artikel 95;
De voordrachtsakte van Groen ontvankelijk te verklaren.
De geloofsbrieven van mevrouw Nancy Lootens, Bellemdorpweg 65 in Aalter, te hebben onderzocht in openbare vergadering en goed te keuren.
Mevrouw Nancy Lootens verkozen te verklaren als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2021 betreffende de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan (2022/1) 2020 - 2025;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 juni 2022 betreffende de goedkeuring van de jaarrekening 2021;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 september 2022 betreffende de goedkeuring van de opvolgingsrapportering;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 28 februari 2022 betreffende de overdrachten 2021;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 29 augustus 2022 betreffende de opvolgingsrapportering 2022;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 12 september 2022 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 (2022/2);
Overwegende dat de exploitatiekredieten werden aangepast aan de evolutie van de kredieten 2022 en de beleidsbeslissingen van de eerste 3 kwartalen van 2022;
Overwegende dat de invloed van de beslissingen werd doorgetrokken tot en met 2025;
Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een wijziging van de strategische nota, het financieel doelstellingenplan, de staat van het financieel evenwicht, het overzicht van de kredieten en een motivering van de wijzigingen;
Overwegende dat het aangepast meerjarenplan financieel in evenwicht is; dat het geraamd beschikbaar budgettair resultaat voor elk jaar groter dan of gelijk is aan nul; dat de autofinancieringsmarge in het laatste jaar van de rapporteringsperiode positief is;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen deel 2 Titel 4 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen artikel 257 §1 dat stelt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan wordt aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen, dat bij elke aanpassing van het meerjarenplan het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen wordt verwerkt;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen artikel 257 §2 dat stelt dat een aanpassing van het meerjarenplan minstens een aangepaste financiële nota omvat, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota bevat;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 en latere wijzigingen betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op de omzendbrief van 18 september 2020 betreffende de aanpassing van het meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Het aangepast deel van het meerjarenplan 2022/2 2020-2025 van het OCMW, bevattende de aangepaste strategische nota en financiële nota, als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 490;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 23 november 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (BBC-besluit);
Gelet op de vraag van 14 september 2022 van Welzijnsband Meetjesland om de goedkeuring van de statutenwijziging voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat de Algemene Vergadering van Welzijnsband op 6 mei 2020 met unanimiteit van stemmen beslist had om de termijn van deze welzijnsvereniging te verlengen tot 30 juni 2026; dat deze beslissing evenwel niet helemaal conform de regels van het administratief toezicht gebeurde; dat hierdoor de verlenging ongeldig blijft en de oorspronkelijke termijn van 20 jaar van toepassing is; dat de termijn afloopt op 7 november 2024;
Overwegende dat dit probleem werd voorgelegd aan de raad van bestuur op 24 augustus 2022; dat deze stelde dat de eerder goedgekeurde maar ongeldige termijnverlenging qua administratief toezicht in orde moet worden gebracht en voorgelegd aan de eerst haalbare algemene vergadering;
Overwegende dat artikel 33 van de statuten van Welzijnsband Meetjesland stelt dat elke beslissing tot wijziging van de statuten onderworpen is aan het goedkeuringstoezicht;
Een gunstig advies uit te brengen over de termijnverlenging van de welzijnsvereniging Welzijnsband Meetjesland van 7 november 2024 tot 30 juni 2026.