Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen op 1 maart 2021 beslist heeft het Rode Kruis Vlaanderen afdeling Aalter toelating te verlenen om gebruik te maken van de voormalige voetbalkantine voor hun bloedinzamelingen tot zolang het Sportpark dienst doet als vaccinatiecentrum;
Overwegende dat het Rode Kruis Vlaanderen afdeling Aalter jaarlijks vraagt om het Sportpark ter beschikking te stellen gedurende 8 avonden per jaar, van 17.00 u tot 19.30 u, in het kader van bloedinzamelingen; dat het Rode Kruis Vlaanderen afdeling Aalter het Sportpark heeft gereserveerd via het AGB;
Overwegende dat het Rode Kruis Vlaanderen afdeling Aalter ook jaarlijks de cafetaria reserveert; dat het lokaal bestuur, in het kader van een gemeente met een hart, dit bedrag jaarlijks op zich neemt; dat het gebruik van de cafetaria jaarlijks 12,50 euro per avond kostte; dat de bloedinzamelingen sinds 2021 langer duren, van 15.00 u tot 20.00 en sinds 2022 van 15.00 u tot 21.00 u; dat de prijs voor de cafetaria 5 euro per uur bedraagt; dat dit wil zeggen dat het lokaal bestuur voor 25 euro per avond moet tussenkomen voor het jaar 2021 en voor 30 euro per avond voor het jaar 2022;
Overwegende dat volgende data werden aangevraagd:
Overwegende dat de data van de bloedinzamelingen gecommuniceerd worden via TotAalter en de gemeentelijke website;
Overwegende dat de strategische doelstelling 5 stelt dat ‘Aalter sociaal is en denkt aan het welzijn van iedereen’ en dat de operationele doelstelling 2 stelt dat ‘Aalter een gezonde gemeente is (Gezondheid)’;
Overwegende dat het Rode Kruis Vlaanderen afdeling Aalter geen aanvraag heeft gedaan voor deze bloedinzamelmomenten bij de cel Jeugdwerk en Welzijn en er bijgevolg geen bestelbonnen werden opgemaakt;
Overwegende dat het Rode Kruis Vlaanderen afdeling Aalter wel factureert aan het lokaal bestuur; dat voor het jaar 2021 de totale som 50 euro bedraagt en 240 euro voor het jaar 2022;
Overwegende dat er 150 euro budget voorzien is onder ACT-1404: Acties in het kader van 'Gemeente met een hart'; dat een interne kredietverschuiving wordt voorgesteld om het totale bedrag voor de bloedinzamelmomenten te betalen;
Overwegende dat voor komende jaren voorgesteld wordt om het ter beschikking stellen van gemeentelijke locaties voor de bloedinzamelmomenten op te nemen in een samenwerkingsovereenkomst met het Rode Kruis Vlaanderen afdeling Aalter;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 maart 2009 van prefusiebestuur Aalter betreffende de goedkeuring van het project Gezonde gemeente;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 maart 2021 betreffende de aanvraag van Rode Kruis Vlaanderen afdeling Aalter om de bloedinzamelingen in Aalter-centrum te organiseren in de voormalige voetbalkantine van KVE Aalter;
Financieel tussen te komen in de organisatie van 2 bloedinzamelingen in 2021 en 8 bloedinzamelingen in 2022 in het sportpark door het Rode Kruis Vlaanderen afdeling Aalter ten bedrage van 290 euro.
De data van de bloedinzamelingen te communiceren via TotAalter en de gemeentelijke website.
De bloedinzamelmomenten op te nemen in een samenwerkingsovereenkomst met het Rode Kruis Vlaanderen afdeling Aalter.
Het nodige budget te voorzien via een interne kredietverschuiving.