Terug
Gepubliceerd op 30/08/2022

Notulen  Vast Bureau

ma 08/08/2022 - 10:30 *

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, voorzitter

Agendapunten

1.

2022_VB_00211 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
1.

2022_VB_00211 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

2022_VB_00211 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Motivering

Motivering

Artikel 89 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het verslag van 18 juli 2022 goed te keuren, te bezorgen aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en - mits anonimisering - te publiceren op de gemeentelijke website.

2.

2022_VB_00212 - Agenda

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
2.

2022_VB_00212 - Agenda

2022_VB_00212 - Agenda

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 en 83  die bepalen dat het vast bureau zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;

Gelet op de beslissing van het vast bureau op 6 december 2021 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in 2022;

Gelet op het voorstel van kalender:

Maandag 15 augustus 2022 - geen vast bureau

Maandag 22 augustus 2022 - vast bureau

Maandag 29 augustus 2022 - vast bureau

Maandag 5 september 2022 -vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De kalender goed te keuren.

3.

2022_VB_00213 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
3.

2022_VB_00213 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

2022_VB_00213 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Motivering

Motivering

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;

Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;

Overwegende dat het vast bureau ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 170 : De algemeen directeur
<p><span class="artikelversie">artikel 170 van het decreet over het lokaal bestuur: De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en hij is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden. De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comit&eacute; voor de sociale dienst</span></p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De rapportering goed te keuren.

4.

2022_VB_00214 - Beslissing van het vast bureau betreffende de beëindiging van de arbeidsovereenkomst van een administratief medewerkster niveau C1-C3, cel Personeel

Goedgekeurd
4.

2022_VB_00214 - Beslissing van het vast bureau betreffende de beëindiging van de arbeidsovereenkomst van een administratief medewerkster niveau C1-C3, cel Personeel

2022_VB_00214 - Beslissing van het vast bureau betreffende de beëindiging van de arbeidsovereenkomst van een administratief medewerkster niveau C1-C3, cel Personeel
5.

2022_VB_00215 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de uitgaven

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
5.

2022_VB_00215 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de uitgaven

2022_VB_00215 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de uitgaven

Motivering

Motivering

Gelet op de goedkeuringslijst van de aanrekeningen 2022 L241;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op artikel 177 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 oktober 2021 betreffende de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2021/1 2020-2025;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2021 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2022/1 2020-2025;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De goedkeuringslijsten van de aanrekeningen goed te keuren.

6.

2022_VB_00216 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
6.

2022_VB_00216 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

2022_VB_00216 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Motivering

Motivering

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2021 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2022/1 2020-2025;

Overwegende dat het vast bureau bevoegd is voor:

- het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;

- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;

Overwegende de opgemaakte bestelbon O/2022/114 - O/2022/115;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn</p>
Artikel 84 §3 4° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De bestelbonnen goed te keuren.

7.

2022_VB_00217 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van het nieuw opmetingsplan 'Project Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning"

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
7.

2022_VB_00217 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van het nieuw opmetingsplan 'Project Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning"

2022_VB_00217 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van het nieuw opmetingsplan 'Project Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning"

Motivering

Motivering

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van prefusiebestuur Aalter op 15 februari 2017 betreffende de goedkeuring van de onderhandse aankoop gebouwen Rijsestraat waarbij notaris Frits Guisson werd aangesteld voor de opmaak van de akte;

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van prefusiebestuur Aalter op 19 september 2018 betreffende de goedkeuring van de gunning voor het aanstellen van een architect voor het realiseren van een nieuwbouwproject pand Rijsestraat 1-9 in Aalter;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 april 2021 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, raming en gunningswijze voor de opdracht 'Project Rijsestraat - Bouwen van een Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning';

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 september 2021 betreffende de gunning van de opdracht ‘Project Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning';

Gelet op de beslissing van het vast bureau op 22 maart 2021 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, raming en gunningswijze voor de opdracht 'Project Rijsestraat - Bouwen van een Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning';

Gelet op de beslissing van het vast bureau op 30 augustus 2021 betreffende de goedkeuring van dgunning van de opdracht 'Project Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning';

Gelet op de beslissing van het vast bureau op 6 december 2021 betreffende het afsluiten van ABR verzekering voor het project Rijsestraat;

Gelet op de collegebeslissing van 19 augustus 2019 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Aanstellen consultant voor begeleiding in de opdracht: het verzekeren van alle mogelijke risico's', deelopdracht 3 'nazorg/expertise van de consultant bij specifieke vragen in de materie gedurende de volledige looptijd van de geoptimaliseerde verzekeringsportefeuille', aan Aon Belgium;

Gelet op de beslissing van het vast bureau op 30 mei 2022 betreffende de gewijzigd bouwplannen ‘Project Rijsestraat – Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning;

Gelet op de subsidie, toegekend door de Vlaamse overheid;

Gelet op het beschikbare budget onder budgetsleutel 2022/ACT-1738/0900-30/221007/OCMW/VB/IP0501_005, ACT-1738 'Bouwen van een ruimte voor een sociaal kruidenier (i.s.m. De Toevlucht), een noodwoning en LOI', zoals opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025;

Gelet op het opmetingsplan opgemaakt door de heer Thomas Termote-Verhalle, te Gent op 24 april 2022;

Gelet op het aangetekend schrijven verzonden op 19 juli 2022 aan de buur van de Rijsestraat 1-9 in Aalter, met als bijlage het nieuw getekend opmetingsplan;

Overwegende dat de aanpalende buur beweerd dat de perceelgrens op het kadastraal plan niet overeenstemt met de lijn die werd uitgezet door de aannemer; dat een nieuw opmetingsplan werd opgemaakt door een beëdigd landmeter in opdracht van de aannemer;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 1° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 &sect;3 1&deg; van het decreet lokaal bestuur: Het vast bureau is bevoegd voor de daden van beheer over de inrichtingen en eigendommen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, in voorkomend geval binnen de door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgestelde algemene regels

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan het opmetingsplan opgemaakt door de heer Thomas Termote-Verhalle, beëdigd landmeter voor de rechtbank van 1ste aanleg te Gent ingeschreven op tableau der landmeter-experten onder het nummer identificatie LAN111456, te Gent op 21 april 2022.

8.

2022_VB_00218 - Beslissing van het vast bureau betreffende de vertegenwoordiging in de Commissie voor Juridische Bijstand Gent

Goedgekeurd
8.

2022_VB_00218 - Beslissing van het vast bureau betreffende de vertegenwoordiging in de Commissie voor Juridische Bijstand Gent

2022_VB_00218 - Beslissing van het vast bureau betreffende de vertegenwoordiging in de Commissie voor Juridische Bijstand Gent