Terug
Gepubliceerd op 10/10/2022

2022_CBS_03125 - Collegebeslissing betreffende de voortgangstoets 2022 om het Bindend Sociaal Objectief te bereiken

College van Burgemeester en Schepenen
ma 26/09/2022 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2022_CBS_03125 - Collegebeslissing betreffende de voortgangstoets 2022 om het Bindend Sociaal Objectief te bereiken 2022_CBS_03125 - Collegebeslissing betreffende de voortgangstoets 2022 om het Bindend Sociaal Objectief te bereiken

Motivering

Motivering

Overwegende dat Agentschap Wonen-Vlaanderen vraagt een plan van aanpak in te dienen met de inspanningen die gemaakt worden om het Bindend Sociaal Objectief (BSO) te bereiken; dat er in 2022 een voortgangstoets plaatsvindt; 

Overwegende dat gemeenten in categorie 1 hun BSO behaald hebben of op schema zitten om hun BSO tijdig te behalen; dat voor deze gemeenten de voortgangstoets ten einde is; dat gemeenten in categorie 2 niet op schema zitten om het BSO te realiseren; dat Aalter ingeschaald is onder categorie 2;

Overwegende dat aan de gemeenten in categorie 2 wordt gevraagd om in een plan van aanpak aan te tonen dat ze voldoende inspanningen leveren om het BSO te bereiken; dat het plan van aanpak dient goedgekeurd te worden door het college van burgemeester en schepenen; dat het plan van aanpak en de goedkeuring ervan uiterlijk op 4 oktober 2022 moest bezorgd worden aan Agentschap Wonen-Vlaanderen;

Overwegende dat in artikel 26 paragraaf 1 van het Monitoringbesluit van 10 november 2011 wordt aangegeven wat een gemeente in een plan van aanpak moet opnemen om te kunnen aantonen dat zij voldoende inspanningen levert om het Bindend Sociaal Objectief te bereiken;

Overwegende dat Energiehuis Veneco een plan van aanpak heeft opgemaakt dat aantoont dat Aalter sinds de vorige voortgangstoets voldoende inspanningen leverde om het BSO te bereiken; dat het plan van aanpak in bijlage is toegevoegd;

Overwegende dat Aalter zich sinds de nulmeting op 31 december 2007 heeft ingezet om heel wat projecten inzake sociaal wonen te ontwikkelen; dat er vandaag 115 sociale woningen gerealiseerd zijn op het grondgebied van de gemeente; 

Overwegende dat wanneer de lopende projecten gerealiseerd zijn, er 70,39% van het BSO zal bereikt zijn (136/193);

Overwegende dat de projectenlijst ook nog een aantal projecten bevat, die reeds besproken zijn op het Lokaal Woonoverleg en gunstig advies kregen (op de planning – niet stopzetbaar); dat het gaat over volgende projecten: 

  • Lotenhulle, Pittemstraat-Congostraat-Sperrestraat (fase 2) – 9 sociale huurwoningen
  • Lotenhulle, Pittemstraat-Congostraat (fase 3) – 16 sociale huurwoningen
  • Ursel, BPA Onderdale, Nonnekensweg (fase 2) – 15 sociale huurwoningen;

Overwegende dat de stand van zaken van de sociale woonprojecten een vast agendapunt op het Lokaal Woonoverleg vormt; dat het eerstvolgende Lokaal Woonoverleg in Aalter doorgaat op 29 september 2022;

Overwegende dat het percentage van de gerealiseerde projecten opgeteld bij de projecten in uitvoering, de geplande projecten en de projecten op de projectenlijst met een gunstig advies, het totaal op 91,10% van het BSO brengt (176/193); dat de gemeente Aalter nog een resterend BSO van 17 woningen heeft te volbrengen tegen 2025;

Overwegende dat de gemeente Aalter zich blijft engageren om andere mogelijkheden verder te onderzoeken; dat via het Lokaal Woonoverleg enkele pistes worden besproken en verder opgevolgd: 

  • Aalter, project achter het station
  • Aalter, WUG Oostmolenstraat-Houtem – 23 sociale huurwoningen 
  • Aalter, Kantwerkstraat 
  • Aalter, Aalterbrug (RUP Langevoorde en Oude Weverij) – zone gemeenschapsvoorzieningen
  • Knesselare, Prinsengoed-Sportstraat-Kloosterstraat, deel aansnijding PRUP + achterliggend WUG – 87 sociale woningen, met in een eerste fase 25 sociale huurwoningen
  • Lotenhulle, Lomolenstraat 37-39-41 – Guldensporenplein – 9 sociale huurwoningen
  • Poeke, schoolgebouw Poekedorpstraat 39 of 59
  • Ursel, WUG Onderdale fase 2 (resterend gebied);

Overwegende dat het lokaal bestuur reageerde op de zesde oproep inzake het afsluiten van een sociaal woonbeleidsconvenant; dat er een convenant werd afgesloten voor 9 bijkomende sociale woningen;

Overwegende dat Aalter een goed uitgebouwde samenwerking heeft met het sociaal verhuurkantoor; dat het is aangesloten bij het Sociaal Verhuurkantoor Meetjesland (SVK) met als doel het sociaal woonaanbod te kunnen uitbreiden; dat het SVK-aanbod is uitgegroeid tot 35 woongelegenheden, dat Aalter, samen met het SVK, zich blijft inzetten om een verdere groei te bekomen:

  • Bij het aanschrijven van de zakelijk gerechtigden bij de opname van leegstaande woningen en gebouwen wordt steeds geïnformeerd over de werking van het Sociaal Verhuurkantoor Meetjesland
  • Het Sociaal Verhuurkantoor Meetjesland wordt op regelmatige basis bekend gemaakt via het gemeentelijk infoblad
  • Ieder Lokaal Woonoverleg wordt een stand van zaken opgevraagd bij het SVK (aantal woningen verhuurd, lopende onderhandelingen, etc.);

Overwegende dat OCMW in oktober 2021 met ondersteuning van Energiehuis Veneco een projectaanvraag heeft ingediend bij het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) voor het verstrekken van renteloze kredieten via het Vlaamse Noodkoopfonds;

Overwegende dat het lokaal bestuur actief deelnam aan de afbakening van het werkingsgebied en de vorming van de woonmaatschappij; dat er heel wat inspanningen werden geleverd bij het vormgeven van een afsprakenkader, waarin gezamenlijke inhoudelijke punten werden opgenomen, die iedere gemeente belangrijk vindt;

Overwegende dat in het afsprakenkader volgende punten werden opgenomen:

  • De lokale besturen engageren zich om in het beleid van de woonmaatschappij het belang van de sociale doelgroep/huurders te laten primeren. De lokale besturen beseffen daarbij dat de noden verder reiken dan de geformuleerde sociale objectieven. 
  • Verder wordt aandacht gevraagd om bij de vorming, in de werking en in het besturen van de woonmaatschappij dat er voldoende oog is voor beide methodieken (SHM en SVK). Voor beide methodieken moet een sterk verhaal ontwikkeld worden.
  • Ze wensen de centrale rol van het lokaal bestuur in het vastleggen van haar eigen lokaal woonbeleid te bestendigen, waarbij voorstellen van aankoop van (of voor de vestiging van andere zakelijke rechten op) gronden en gebouwen, de realisatie van bouw- en renovatieprojecten en voorstellen van toewijzingsmodaliteiten (ook bij renovatieprojecten), steeds voor akkoord aan het lokaal bestuur worden voorgelegd. Deze afspraken worden bij voorkeur vastgelegd op het lokaal woonoverleg.
  • De betrokken gemeenten kiezen uitdrukkelijk voor een samenwerking als partners. Zo wordt onderling afgesproken om het bestuursorgaan samen te stellen met eerst en vooral vertegenwoordigers van de betrokken gemeenten. Samenwerking en transparantie zijn belangrijke aandachtspunten bij de werking van de woonmaatschappij. Hierbij is een korte communicatielijn tussen het bestuur van de woonmaatschappij en de gemeente essentieel;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 2 april 1996 betreffende de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting van gebouwen en/of woningen, met latere wijzigingen; 

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018 betreffende het lokaal woonbeleid;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 9 september 2019 betreffende de goedkeuring van de subsidieaanvraag 'Intergemeentelijk samenwerkingsverband Aalter-Eeklo-Lievegem' en van de statuten 'Interlokale vereniging ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid in Aalter, Eeklo en Lievegem';

Gelet op de collegebeslissing van 13 mei 2019 betreffende de regels over de behoeftebepaling van sociale verhuurkantoren in het kader van een Sociaal Verhuurkantoor Pro-oproep;

Gelet op de collegebeslissing van 26 augustus 2019 betreffende de goedkeuring van de subsidieaanvraag 'Intergemeentelijk samenwerkingsverband Aalter-Eeklo-Lievegem' en van de statuten 'Interlokale vereniging ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid in Aalter, Eeklo en Lievegem';

Gelet op de collegebeslissing van 7 maart 2022 betreffende de goedkeuring van de visie op sociaal wonen 2022;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 3 augustus 2020 betreffende het principieel akkoord tot het instappen in de projectoproep 'Noodwoningen' van het Agentschap Wonen-Vlaanderen;

Gelet op de vraag van Agentschap Wonen-Vlaanderen, gegeven op 27 juli 2022;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan met de voortgangstoets 2022 opgemaakt door Energiehuis Veneco om het Sociaal Bindend Objectief te bereiken.