Terug
Gepubliceerd op 10/10/2022

2022_CBS_03029 - Collegebeslissing betreffende de vraag tot inzage van een raadslid

College van Burgemeester en Schepenen
ma 26/09/2022 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2022_CBS_03029 - Collegebeslissing betreffende de vraag tot inzage van een raadslid 2022_CBS_03029 - Collegebeslissing betreffende de vraag tot inzage van een raadslid

Motivering

Motivering

Gelet op de omzendbrief BA2002/10 van 28 juni 2002 betreffende het inzage- en afschriftrecht van de leden van de gemeenteraden met betrekking tot de e-mailberichten en de geïnformatiseerde stukken;

Gelet op de brief van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen van 12 juni 2003 betreffende het inzagerecht van raadsleden waaruit blijkt dat het verlenen van het inzagerecht niet zo ver gaat dat het inzageverlenende bestuur erdoor verplicht zou worden op vraag van het raadslid bepaalde stukken op te maken en dat het verstrekken van listings geen bijkomende organisatie of werkdruk mag vragen, doch eenvoudig een afdruk van een bestaand informaticabestand is;

Gelet op artikel 12 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 januari 2019 betreffende het inzagerecht:

De raadsleden kunnen een afschrift verkrijgen van de dossiers, stukken en akten waarvan sprake in vorig artikel. Dit geldt niet voor de dossiers die betrekking hebben op de persoonlijke levenssfeer van cliënten van het OCMW of hun onderhoudsplichtigen.

Om de doelstelling, zoals beschreven in artikel 2 van dit reglement, niet in het gedrang te brengen kan niet worden ingegaan op een loutere vraag tot het bekomen van afschriften, maar dienen raadsleden het betrokken document en de gewenste passages nauwkeurig te omschrijven in een vraag aan het college van burgemeester en schepenen respectievelijk het vast bureau volgens de procedure opgenomen in artikel 37 §1 van dit reglement.

De raadsleden zullen, gelet op de belangen van de gemeente, in alle redelijkheid gebruik maken van deze faciliteit. Derhalve zullen geen afschriften worden verstrekt van documenten die kunnen worden geraadpleegd op de website van de gemeente, documenten die hoe dan ook ter beschikking werden gesteld aan de raadsleden of die ter beschikking staan van de inwoners en het publiek in de gemeente. Het college van burgemeester en schepenen respectievelijk vast bureau onderzoekt of de vraag niet kennelijk onredelijk is;

Gelet op de e-mail van 13 september 2022 van raadslid Steven Devliegere;

Overwegende dat het raadslid graag inzage had gekregen in het dossier van het oud gemeentehuis en meer bepaald de erfpacht en de verplichtingen, verantwoordelijkheden, eisen,...;

Overwegende dat het dossier over de erfpacht van het oud gemeentehuis op maandag 12 september 2022 werd voorgelegd aan de gemeenteraad; dat bij het agendapunt ook alle relevante bijlagen werden toegevoegd; dat het raadslid alle informatie reeds ter beschikking heeft;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op artikel 29 ยง 1 van het decreet lokaal bestuur betreffende het inzage- en afschriftrecht;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Raadslid Steven Devliegere mee te delen dat het dossier reeds werd voorgelegd aan de gemeenteraad met de bijhorende relevante bijlagen en de stukken dus beschikbaar zijn.