Terug
Gepubliceerd op 05/09/2022

2022_CBS_02681 - Collegebeslissing betreffende het aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer betreffende zone 30 in Lotenhulle

College van Burgemeester en Schepenen
ma 22/08/2022 - 16:00 *
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Hoste, de eerste schepen - burgemeester wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Pieter De Crem, burgemeester

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur
2022_CBS_02681 - Collegebeslissing betreffende het aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer betreffende zone 30 in Lotenhulle 2022_CBS_02681 - Collegebeslissing betreffende het aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer betreffende zone 30 in Lotenhulle

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;

Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, artikel 5 §1 tweede lid;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen; 

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen; 

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 10 februari 2020 betreffende de delegatie van het opstellen van aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen;

Gelet op de collegebeslissing van 16 augustus 2021 betreffende het aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer betreffende de afbakening van zone 30 in Lotenhulle;

Gelet op de collegebeslissing van 18 juli 2022 betreffende aanpassingen naar aanleiding van een toetsing van het circulatieplan 2021;

Overwegende dat naar aanleiding van de toetsing van het circulatieplan Aalter wordt voorgesteld om de zone 30 in Lotenhulle deels te supprimeren;

Overwegende dat deze zone 30, conform bijgevoegde kaart, met volgende grenzen wordt vastgesteld;

  • In de Breestraat net voorbij de bebouwde kom
  • In de Paddestraat net voorbij de bebouwde kom
  • In de Barelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Breestraat
  • In de Pittemstraat ter hoogte van het kruispunt met Steenweg op Deinze
  • In de Eikenlaan ter hoogte van het kruispunt met Steenweg op Deinze
  • In de Kapellelaan ter hoogte van het kruispunt met Steenweg op Deinze
  • In de Achterstraat ter hoogte van het kruispunt met Steenweg op Deinze
  • In het Lodorp ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat
  • In de Melkerijstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat
  • In het Guldensporenplein ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat 
  • In de Pastorijstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat 
  • In de Lomolenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat
  • In het Boterstraatje ter hoogte van het kruispunt met de Breestraat
  • In de Kasteelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Poekestraat
  • In de Poekestraat ter hoogte van het kruispunt met de Breestraat;

Overwegende dat het noodzakelijk is de nodige maatregelen te treffen om een vlot en veilig verloop van het verkeer te verzekeren;

Overwegende dat dit aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer maatregelen betreft over gemeentewegen;

Overwegende dat dit aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer in werking treedt op 1 september 2022;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer betreffende zone 30 in Lotenhulle, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 16 augustus 2021, wordt opgeheven bij het in voege treden van dit reglement.

Artikel 2

Zone 30 in Lotenhulle met volgende grenzen vast te leggen:

  • In de Breestraat net voorbij de bebouwde kom
  • In de Paddestraat net voorbij de bebouwde kom
  • In de Barelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Breestraat
  • In de Pittemstraat ter hoogte van het kruispunt met Steenweg op Deinze
  • In de Eikenlaan ter hoogte van het kruispunt met Steenweg op Deinze
  • In de Kapellelaan ter hoogte van het kruispunt met Steenweg op Deinze
  • In de Achterstraat ter hoogte van het kruispunt met Steenweg op Deinze
  • In het Lodorp ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat
  • In de Melkerijstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat
  • In het Guldensporenplein ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat 
  • In de Pastorijstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat 
  • In de Lomolenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat
  • In het Boterstraatje ter hoogte van het kruispunt met de Breestraat
  • In de Kasteelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Poekestraat
  • In de Poekestraat ter hoogte van het kruispunt met de Breestraat.

De maatregelen worden aangeduid met de verkeersborden F4a en F4b.

Artikel 3

Dit aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer treedt in werking op 1 september 2022.

Artikel 4

Dit aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.