Terug
Gepubliceerd op 22/08/2022

2022_CBS_02592 - Collegebeslissing betreffende de goedkeuring en uitvaardiging van een tijdelijk aanvullend politiereglement en de afgifte van een toelating voor het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden naar aanleiding van de activiteit “Walking Dinner – Fuif – Pikdorsecross” van 26 augustus 2022 tot 28 augustus 2022 in organisatie van de vereniging “Poeke Doavert”

College van Burgemeester en Schepenen
ma 08/08/2022 - 09:00 *
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2022_CBS_02592 - Collegebeslissing betreffende de goedkeuring en uitvaardiging van een tijdelijk aanvullend politiereglement en de afgifte van een toelating voor het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden naar aanleiding van de activiteit “Walking Dinner – Fuif – Pikdorsecross” van 26 augustus 2022 tot 28 augustus 2022 in organisatie van de vereniging “Poeke Doavert” 2022_CBS_02592 - Collegebeslissing betreffende de goedkeuring en uitvaardiging van een tijdelijk aanvullend politiereglement en de afgifte van een toelating voor het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden naar aanleiding van de activiteit “Walking Dinner – Fuif – Pikdorsecross” van 26 augustus 2022 tot 28 augustus 2022 in organisatie van de vereniging “Poeke Doavert”

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen; 

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen; 

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen; 

Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens; 

Gelet op het algemeen politiereglement op de administratieve sanctie zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 13 juni 2022, meer bepaald artikel 52 betreffende het voeren en plaatsen van publiciteit en het plaatsen van tijdelijke bewegwijzeringsborden en artikel 58 betreffende de voorwaarde tot goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen voor het verlenen van een afwijking hierop; 

Gelet op de aanvraag van 8 juni 2022 van de vereniging Poeke Doavert tot het bekomen van een toelating voor:

  • het invoeren van een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen
  • het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden

naar aanleiding van de activiteit “Walking dinner – Fuif – Pikdorsecross” in Poeke van vrijdag 26 augustus 2022 tot en met zondag 28 augustus 2022;

Gelet op de e-mail van 1 juli 2022 van de Politiezone Aalter betreffende het afleveren van een advies voor de opmaak en uitvaardiging van een tijdelijk aanvullend politiereglement naar aanleiding van de activiteit “Walking dinner – Fuif – Pikdorsecross” in Poeke van vrijdag 26 augustus 2022 tot en met zondag 28 augustus 2022;

Overwegende dat wordt gevraagd om de volgende tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen in te voeren:

  •  Invoeren van een stilstaan- en parkeerverbod van vrijdag 26 augustus van 0.00 u tot zondag 28 augustus 2022 om 23.45 u op de volgende locaties: 
    • Beekstraat 
    • Vinktsestraat 
  • Invoeren van éénrichtingsverkeer  van vrijdag 26 augustus van 0.00 u tot zondag 28 augustus 2022 om 23.45 u in de Beekstraat waarbij de toegelaten rijrichting deze is komende van Kasteelstraat en rijdende naar de Vinktsestraat;

Overwegende dat de tijdelijke publiciteitsborden ten laatste de achtste dag na de activiteit dienen te worden verwijderd; 

Overwegende dat deze borden niet mogen worden aangebracht aan officiële verkeerssignalisatie, openbare verlichtingspalen en/of openbare beplanting; 

Overwegende dat deze borden geen hinder mogen vormen voor het doorgaand verkeer en niet voor verkeersverwarring mogen zorgen; 

Overwegende dat voor de invoering van een aangepaste verkeersregeling tijdens de activiteit de goedkeuring en uitvaardiging van een tijdelijk aanvullend politiereglement noodzakelijk is;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Ter gelegenheid van de activiteit “Walking dinner – Fuif – Pikdorsecross” in Poeke van vrijdag 26 augustus 2022 tot en met zondag 28 augustus 2022 een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen in te voeren.

Artikel 2

Van vrijdag 26 augustus 2022 om 0.00 u tot en met zondag 28 augustus 2022 om 23.45 u een stilstaan- en parkeerverbod in te voeren op de volgende locaties:

  • Beekstraat
  • Vinktsestraat.

Artikel 3

De verkeersmaatregel uit artikel 2 ter kennis van de weggebruikers te brengen door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3, volgens noodwendigheid, met de onderborden type Xa – Xb – Xd en een onderbord met de tekst “van vrijdag 26 augustus 2022 om 0.00 u tot en met zondag 28 augustus 2022 om 23.45 u” op alle parkeerplaatsen en/of parkeerstroken op de volgende locaties: 

  • Beekstraat 
  • Vinktsestraat.

Artikel 4

Van vrijdag 26 augustus 2022 om 0.00 u tot en met zondag 28 augustus 2022 om 23.45 u éénrichtingsverkeer in te voeren in de Beekstraat waarbij de toegelaten rijrichting deze is komende van Kasteelstraat en rijdende naar de Vinktsestraat.

Artikel 5

De verkeersmaatregelen uit artikel 4 ter kennis van de weggebruikers te brengen door het plaatsen van de volgende verkeersborden:

verkeersbord F19 op staander

  • in de Beekstraat ter hoogte van de aansluiting met de Kasteelstraat
  • in de Beekstraat ter hoogte van de aansluiting met de Beekstraat

Verkeersbord C1 op staander

  • in de Beekstraat ter hoogte van de aansluiting met de Vinktsestraat
  • in de Beekstraat ter hoogte van de aansluiting met de Beekstraat.

Artikel 6

De voormelde verbodsbepalingen niet te laten gelden voor de voertuigen van de hulp- en veiligheidsdiensten voor de voertuigen nodig voor de organisatie van de activiteit.

Artikel 7

De nodige verkeerssignalisatie ter plaatse te laten brengen en ophalen door de cel Middelenbeheer. De nodige verkeerssignalisatie te laten plaatsen en verwijderen door de organisator en/of de Politiezone Aalter. Borden die tegenstrijdig zijn met onderhavig verkeersreglement dienen te worden afgedekt door de organisator en/of de Politiezone Aalter.

Artikel 8

Aan de organisator te vragen de omwonenden minstens één week op voorhand in kennis te stellen van de geplande activiteit, dit door middel van een infofolder die ter beschikking zal worden gesteld door het lokaal bestuur Aalter.

Artikel 9

Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de organisatie van de bovenvermelde activiteit.

Artikel 10

Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.

Artikel 11

Deze verordening in werking te laten treden op 26 augustus 2022 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, en latere wijzigingen.

Artikel 12

Toelating te verlenen voor het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden, mits wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • de tekst op de borden mag uitsluitend betrekking hebben op het evenement, mag bijgevolg geen reclame voor handel of andere publiciteit bevatten
  • de publiciteitsborden dienen op eigen palen geplaatst te worden, te plaatsen op minstens 0,75 meter van de rand van de rijweg en niet in de nabijheid van kruispunten, en niet te plaatsen in plantvakken alsook onder de kruin van bomen om beschadiging te voorkomen
  • dat inzake de kleuren, de helderheid, de verkeersveiligheid en de zichtbaarheid het verboden is om inrichtingen aan te brengen die enerzijds de bestuurders (mogelijks kunnen) verblinden of misleiden en anderzijds op enige andere wijze de doelmatigheid van reglementaire tekens aantasten
  • dat de borden de weggebruikers en voetgangers niet mogen hinderen
  • dat de vergunningshouder zowel tegenover het Lokaal bestuur Aalter als tegenover derden aansprakelijk is voor alle schade als gevolg van het plaatsen en het bestaan van de borden
  • dat de nodige maatregelen worden genomen om ook bij slechte weersomstandigheden de borden in goede staat te houden en de verkeersveiligheid te verzekeren
  • de borden dienen ten laatste de achtste dag na de activiteit verwijderd te zijn
  • het is verplicht om op de achterkant van het publiciteitsbord het nummer van de vergunning te vermelden.

Artikel 13

De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:

  • het politieparket van de procureur des Konings in Gent
  • de Politiezone Aalter
  • Hulpverleningszone Meetjesland (Brandweerpost Aalter)
  • De Post (kantoor Aalter)
  • Aalterse huisartsen via Dr. Sabine Huyberechts
  • Huisartsen Wachtpost Meetjesland
  • de aanvrager.