Terug
Gepubliceerd op 28/06/2022

Notulen  Vast Bureau

ma 09/05/2022 - 17:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer, leden; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Johan Van den Kerchove, lid

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, voorzitter

Agendapunten

1.

2022_VB_00125 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Johan Van den Kerchove, lid
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
1.

2022_VB_00125 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

2022_VB_00125 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Motivering

Motivering

Artikel 89 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het verslag van 2 mei 2022 goed te keuren, te bezorgen aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en - mits anonimisering - te publiceren op de gemeentelijke website.

2.

2022_VB_00126 - Agenda

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Johan Van den Kerchove, lid
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
2.

2022_VB_00126 - Agenda

2022_VB_00126 - Agenda

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 en 83  die bepalen dat het vast bureau zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;

Gelet op de beslissing van het vast bureau op 6 december 2021 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in 2022;

Gelet op het voorstel van kalender:

Maandag 16 mei 2022 - vast bureau

Maandag 23 mei 2022 - vast bureau

Maandag 30 mei 2022 - vast bureau

Maandag 6 juni 2022 - geen vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De kalender goed te keuren.

3.

2022_VB_00127 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Johan Van den Kerchove, lid
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
3.

2022_VB_00127 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

2022_VB_00127 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Motivering

Motivering

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;

Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;

Overwegende dat het vast bureau ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 170 : De algemeen directeur
<p><span class="artikelversie">artikel 170 van het decreet over het lokaal bestuur: De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en hij is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden. De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comit&eacute; voor de sociale dienst</span></p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De rapportering goed te keuren.

4.

2022_VB_00128 - Beslissing van het vast bureau betreffende de gezamenlijke selectie en bevorderingsprocedure voor de functie van contractueel administratief medewerk(st)er (C1-C3) diverse cellen

Goedgekeurd
4.

2022_VB_00128 - Beslissing van het vast bureau betreffende de gezamenlijke selectie en bevorderingsprocedure voor de functie van contractueel administratief medewerk(st)er (C1-C3) diverse cellen

2022_VB_00128 - Beslissing van het vast bureau betreffende de gezamenlijke selectie en bevorderingsprocedure voor de functie van contractueel administratief medewerk(st)er (C1-C3) diverse cellen
5.

2022_VB_00129 - Beslissing van het vast bureau betreffende de selectieprocedure voor de functie van contractueel adjunct van de directie (A1a-A3a) cel Gebouwen

Goedgekeurd
5.

2022_VB_00129 - Beslissing van het vast bureau betreffende de selectieprocedure voor de functie van contractueel adjunct van de directie (A1a-A3a) cel Gebouwen

2022_VB_00129 - Beslissing van het vast bureau betreffende de selectieprocedure voor de functie van contractueel adjunct van de directie (A1a-A3a) cel Gebouwen
6.

2022_VB_00130 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de uitgaven

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Johan Van den Kerchove, lid
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
6.

2022_VB_00130 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de uitgaven

2022_VB_00130 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de uitgaven

Motivering

Motivering

Gelet op de goedkeuringslijst van de aanrekeningen 2021 L559  en 2022 L77, L79, L98 tem L101, L104 en L108 en L117 tot en met L133;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op artikel 177 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 oktober 2021 betreffende de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2021/1 2020-2025;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2021 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2022/1 2020-2025;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De goedkeuringslijsten van de aanrekeningen goed te keuren.

7.

2022_VB_00131 - Beslissing betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Leveren en installeren van meubilair voor LOI Sint-Godelievestraat 19'

Goedgekeurd
7.

2022_VB_00131 - Beslissing betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Leveren en installeren van meubilair voor LOI Sint-Godelievestraat 19'

2022_VB_00131 - Beslissing betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Leveren en installeren van meubilair voor LOI Sint-Godelievestraat 19'
8.

2022_VB_00132 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Johan Van den Kerchove, lid
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
8.

2022_VB_00132 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

2022_VB_00132 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Motivering

Motivering

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2021 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2022/1 2020-2025;

Overwegende dat het vast bureau bevoegd is voor:

- het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;

- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;

Overwegende de opgemaakte bestelbonnen O/2022/68 tot O/2022/72 ;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn</p>
Artikel 84 §3 4° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De bestelbonnen goed te keuren.

9.

2022_VB_00133 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van vorderingsstaat 1 voor de opdracht 'Project Rijsestraat - Sloop huidig pand'

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Johan Van den Kerchove, lid
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
9.

2022_VB_00133 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van vorderingsstaat 1 voor de opdracht 'Project Rijsestraat - Sloop huidig pand'

2022_VB_00133 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van vorderingsstaat 1 voor de opdracht 'Project Rijsestraat - Sloop huidig pand'

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;

Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42 §1 1° a) de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139.000,00 euro niet;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, artikel 90, 1°;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2021 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2022/1 2020 – 2025 van het lokaal bestuur; op het krediet dat opgenomen is actie 1738) Bouwen van een ruimte voor een sociaal kruidenier (i.s.m. De Toevlucht), een noodwoning en LOI;

Gelet op het besluit van het vast bureau van 19 september 2018 van prefusiebestuur OCMW Aalter betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht Aanstellen architect voor het realiseren van een nieuwbouwproject pand Rijsestraat 1-9 in Aalter aan Architecten Boulez & Degrande, Kortrijksesteenweg 381, 9800 Deinze, tegen een ereloonpercentage van 7,40%.

Gelet op het besluit van het vast bureau van 14 juni 2021 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht Project Rijsestraat - Sloop huidig pand aan Grondwerken Eggermont, Filliersdreef 17, 9800 Deinze, tegen het nagerekende offertebedrag van 27.200,86 euro excl. btw medecontractant;

Overwegende dat de uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 861.7/21d0035;

Overwegende dat aannemer Grondwerken Eggermont, vorderingsstaat 1 indiende voor een bedrag van 28.459,86 euro excl. btw of 31.875,04 euro incl. 12% btw;

Overwegende dat Architecten Boulez & Degrande, op 28 april 2022 een proces-verbaal van nazicht heeft opgesteld, waaruit blijkt dat het eindtotaal wordt vastgesteld op 28.459,86 euro excl. btw of 31.875,04 euro incl. 12% btw;

Overwegende dat de werken correct werden uitgevoerd;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 4° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Vorderingsstaat 1 van Grondwerken Eggermont, Filliersdreef 17, 9800 Deinze, voor de opdracht Project Rijsestraat - Sloop huidig pand goed te keuren, waarin het eindtotaal wordt vastgesteld op 28.459,86 euro excl. btw en waarvan nog 28.459,86 euro excl. btw of 31.875,04 euro incl. 12% btw (3.415,18 euro btw medecontractant) moet betaald worden.

10.

2022_VB_00134 - Beslissing van het vast bureau betreffende de organisatie van "Zorg voor je buur(t)"

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Johan Van den Kerchove, lid
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
10.

2022_VB_00134 - Beslissing van het vast bureau betreffende de organisatie van "Zorg voor je buur(t)"

2022_VB_00134 - Beslissing van het vast bureau betreffende de organisatie van "Zorg voor je buur(t)"

Motivering

Motivering

Overwegende dat het vast bureau op 7 maart 2022 heeft beslist akkoord te gaan om een zorgbeurs te organiseren in Jeugdcentrum Kadans op dinsdagvoormiddag 10 mei 2022;

Overwegende dat VDAB in hun voorstel vooral mikt op kwetsbare werkzoekenden; dat tijdens het overleg voorgesteld werd om deze initiatieven, namelijk een jobbeurs voor de zorgsector en voor Aalterse bedrijven voor de (kwetsbare) werkzoekenden en schoolverlaters, op elkaar af te stemmen, op maat van de verschillende aanbieders en doelgroepen en op hetzelfde tijdstip of periode te laten plaatsvinden;

Overwegende dat Aalter gezien de ideale ligging een dynamisch economisch knooppunt is, vlot bereikbaar met verschillende vervoermiddelen; dat dit een absolute troef is voor de werkgelegenheid en economie; dat deze troef de vlag moet zijn waaronder een jobbeurs georganiseerd wordt;

Overwegende dat het lokaal bestuur ruime logistieke ondersteuning kan bieden in de uitwerking van het concept, het ter beschikking stellen van locaties en materiaal, het veilig laten verlopen van het evenement, de communicatie en promotie van het evenement;

Overwegende dat wordt voorgesteld om broodjes en water te voorzien aan de standhouders; dat het water voorzien wordt door Gemeentelijk jeugdcentrum Aalter

Overwegende dat geen budget beschikbaar is in de gemeentelijke meerjarenplanning voor de organisatie van een dergelijk evenement; 

Overwegende dat voor de bestelling van de broodjes en de facturatie van het water een interne kredietverschuiving word voorgesteld van budgetsleutel 2022/GBBGEBR/0710-20/614505/OCMW/VB/IP-GEEN;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025, strategische beleidsdoelstelling J'8' op werkgelegenheid en innovatie en de daaruit volgende operationele beleidsdoelstelling Aalter stimuleert werken in eigen gemeente en treedt op als regisseur in verband met werkgelegenheidsbeleid, meer concreet de actieplannen De gemeente als initiator inzake het werkgelegenheidsbeleid i.s.m. de lokale actoren en Regierol Sociale Economie voor de gemeenten;

Gelet op het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025, strategische beleidsdoelstelling Aand'8' voor iedere bewoner; en de daaruit volgende operationele beleidsdoelstelling Aalter is toegankelijk voor elke doelgroep;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 december 2021 betreffende het annuleren van de zorgbeurs 'Brugfiguren';

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 februari 2022 betreffende het principe voor de organisatie van een jobbeurs in Aalter;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 7 maart 2022 betreffende de organisatie van een zorgbeurs in Aalter;

Gelet op de vraag van de VDAB van 25 oktober 2021 betreffende de mogelijkheden/interesse voor de organisatie van een jobbeurs in Aalter voor de ruime doelgroep van (kwetsbare) werkzoekenden in Aalter uitsluitend met het oog op het invullen van vacatures in de Aalterse zorgsector;

Gelet op het verkennend overleg met VDAB en het team arbeidstrajectbegeleiding van de Welzijnsband Meetjesland van 17 januari 2022 betreffende de mogelijkheden voor de organisatie van een jobbeurs in Aalter voor de ruime doelgroep van (kwetsbare) werkzoekenden in Aalter met het oog op het invullen van vacatures in de Aalterse bedrijven;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De bestelling te betalen met de kredieten ingeschreven in het budget 2022, budgetsleutel 2022/GBBGEBR/0710-20/614505/OCMW/VB/IP-GEEN na kredietverschuiving.