Terug
Gepubliceerd op 16/06/2022

2022_CBS_01295 - Collegebeslissing betreffende de kennisname van het aanbod van de Federale pensioendienst voor een nieuwe tweede pensioenpijler voor de contractuele medewerkers

College van Burgemeester en Schepenen
ma 25/04/2022 - 13:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Luc De Meyer, schepen

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2022_CBS_01295 - Collegebeslissing betreffende de kennisname van het aanbod van de Federale pensioendienst voor een nieuwe tweede pensioenpijler voor de contractuele medewerkers 2022_CBS_01295 - Collegebeslissing betreffende de kennisname van het aanbod van de Federale pensioendienst voor een nieuwe tweede pensioenpijler voor de contractuele medewerkers

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid;

Gelet op de wet van 1 februari 2022 betreffende de bevoegdheid van de Pensioendienst tot de taak van aankoopcentrale in het domein van de aanvullende pensioenen voor de contractuele personeelsleden van de provinciale en plaatselijke besturen en dit in te schrijven als nieuwe wettelijke opdracht van de Pensioendienst;

Gelet op het sectoraal akkoord 2008-2013 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 19 november 2008; 

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 25 januari 2019 betreffende de 2de pensioenpijler voor contractanten;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 21 december 2020 betreffende de wijziging 2de pensioenpijler voor contractanten;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 11 april 2022 betreffende de toetreding tot het aanbod voor een nieuwe tweede pensioenpijler voor de contractuele medewerkers van OFP Prolocus;

Gelet op de collegebeslissing van 7 januari 2019 betreffende de 2de pensioenpijler voor contractanten;

Gelet op de collegebeslissing van 5 juli 2021 betreffende de opzegging van het groepsverzekeringsreglement nr. 91006932;

Gelet op de collegebeslissing van 20 december 2021 betreffende de principebeslissing betreffende het aanbod tweede pensioenpijler van VVSG en OFP Provant;

Gelet op de collegebeslissing van 28 februari 2022 betreffende de toetreding tot het aanbod voor een nieuwe tweede pensioenpijler voor de contractuele medewerkers van OFP Prolocus;

Gelet op de brief van Belfius Insurance en Ethias van 23 juni 2021 betreffende de opzegging van het groepsverzekeringsreglement nr. 91006932;

Gelet op de brief van Belfius Insurance en Ethias van 1 december 2021 betreffende de wijzigingen aan de groepsverzekeringsovereenkomst;

Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;

Overwegende dat het lokaal bestuur Aalter de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel; 

Overwegende dat tot op heden het lokaal bestuur Aalter was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;

Overwegende dat het lokaal bestuur Aalter voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds); 

Overwegende onderstaande bepalingen met betrekking tot de tweede pensioenpijler voor contractuele medewerkers van OFP Prolocus;

Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden; 

Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het lokaal bestuur Aalter een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig – punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten;

Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;

Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;

Overwegende dat het lokaal bestuur Aalter kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het lokaal bestuur Aalter immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten;

Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;

Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;

Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen; dat deze mogelijkheid intern nog zal bekeken worden of dit in de toekomst zal worden toegepast of niet, aangezien er momenteel geen contractuele personeelsleden zijn die een hoger brutojaarloon hebben dan het wettelijke pensioenplafond 2022 van € 62.684,50 inclusief index;

Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement;

Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen in dienst van het lokaal bestuur Aalter, 0% voor passieve aangeslotenen, die het lokaal bestuur Aalter hebben verlaten en hun pensioenreserves in OFP PROLOCUS hebben laten staan) moet behaald worden;

Overwegende dat het lokaal bestuur Aalter als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;

Overwegende dat het lokaal bestuur Aalter met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;

Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1.000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;

Overwegende dat het protocol van het onderhandelingscomité C1 nog niet is goedgekeurd; dat dit ook niet voor de deadline van 30 april 2022 zal goedgekeurd zijn; dat VVSG stelt dat er inhoudelijk niets meer zal veranderen aan het protocol;

Overwegende dat een aanpassing van het meerjarenplan nodig is; 

Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met het Gemeentebestuur en OCMW Aalter een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen;

Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;

Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;

Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;

Overwegende onderstaande bepalingen met betrekking tot de tweede pensioenpijler voor contractuele medewerkers van de Federale Pensioendienst;

Overwegende dat met het oog op het waarborgen van de continuïteit het parlement beslist heeft dat de Federale Pensioendienst in de hoedanigheid van aankoopcentrale voor rekening van de provinciale en plaatselijke besturen een nieuwe overheidsopdracht zal organiseren en uitschrijven tot aanstelling van een pensioeninstelling die zal instaan voor het beheer van een tweede pensioenpijler na 31 december 2021;

Overwegende dat elk provinciaal en plaatselijk bestuur volledig vrij is om al dan niet toe te treden tot de overheidsopdracht van de Pensioendienst;

Overwegende dat voor de besturen die voor het beheer van het aanvullend pensioenplan van hun contractuele personeelsleden reeds een overeenkomst hebben afgesloten met een verzekeringsmaatschappij of een pensioenfonds of reeds de beslissing hebben genomen om een dergelijke overeenkomst af te sluiten, de overheidsopdracht van de Pensioendienst geen enkele wijziging teweeg brengt aan deze overeenkomst of beslissing;

Overwegende dat deze nieuwe opdracht van de Pensioendienst is beperkt tot het louter organiseren van overheidsopdrachten voor rekening van de provinciale en plaatselijke besturen;

Overwegende dat de Pensioendienst zelf geen rol zal opnemen in het beheer van de tweede pensioenpijler ten gunste van de contractuele personeelsleden van deze besturen;

Overwegende dat de federale pensioendienst, rekening houdend met de wet van 1 februari, de bevoegdheid heeft de taak van aankoopcentrale in het domein van de aanvullende pensioenen voor de contractuele personeelsleden van de provinciale en plaatselijke besturen op te nemen en dit in te schrijven als nieuwe wettelijke opdracht van de Pensioendienst;

Overwegende dat deze nieuwe opdracht van de Pensioendienst is beperkt tot het louter organiseren van overheidsopdrachten voor rekening van de provinciale en plaatselijke besturen en dat de Pensioendienst dus zelf geen rol zal opnemen in het beheer van de tweede pensioenpijler ten gunste van de contractuele personeelsleden van deze besturen;

Overwegende dat in het kader van deze nieuwe wettelijke opdracht het in de schoot is van de Pensioendienst ingestelde Beheerscomité van de pensioenen van de provinciale en lokale besturen, dat reeds bevoegd was voor het beheer van het Gesolidariseerd pensioenfonds, ook bevoegd geworden voor de door de Pensioendienst te organiseren overheidsopdrachten inzake het beheer van een aanvullende pensioenregeling ten gunste van de contractuele personeelsleden van de provinciale en plaatselijke besturen;

Overwegende dat het Beheerscomité niet alleen het initiatief kan nemen tot het organiseren van een dergelijke overheidsopdracht maar ook bepaalt, met inachtneming van de regelgeving inzake de overheidsopdrachten, de te volgen gunningsprocedure, de offerteaanvraag (bestek) vaststelt en  na vergelijking van de verschillende ingediende offertes, de gunningsbeslissing neemt;

Overwegende dat om de continuïteit van de tweede pensioenpijler te verzekeren de aard van de bestaande pensioentoezegging niet gewijzigd wordt en het bestaande pensioenreglement maximaal behouden blijft;

Overwegende dat de pensioentoezegging die uitgevoerd wordt in het kader van de tweede pensioenpijler die tot 1 januari 2022 door Belfius Insurance en Ethias werd beheerd, een kapitaalsplan is van het type vaste bijdrage (Defined Contribution);

Overwegende dat voor de financiering van het aanvullend pensioenplan wordt geopteerd voor de aansluiting bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (= IBP) en meer bepaald bij een bestaand multi-werkgeverspensioenfonds met een afzonderlijk vermogen voor de provinciale en lokale besturen;

Overwegende dat ten opzichte van een verzekeringsmaatschappij een pensioenfonds over meer vrijheid inzake belegging van de reserves beschikt. Hierbij moeten weliswaar de financiële en prudentiële vereisten van de FSMA (= toezichthoudende overheid van de pensioenfondsen) ter bescherming van de aangesloten leden worden in acht genomen doch potentieel kunnen hogere rendementen worden gehaald (= betere rendementsperspectieven via een meer gediversifieerde portefeuille en een beleggingsbeleid op maat van de inrichters). Bijkomende voordelen van de keuze voor een (multi-werkgevers)pensioenfonds zijn de structurele betrokkenheid van de aangesloten werkgevers (met mogelijke participatie van de sociale partners in het beheer van het fonds), de transparantie en de kostenefficiëntie doordat de kosten inzake beheer, financieel beleid en dienstverlening (o.a. Compliance, Interne Audit, Boekhouding, Juridisch Toezicht, Risk Management, Externe Audit) over de verschillende aangesloten werkgevers kunnen worden gespreid;

Overwegende dat overeenkomstig de planning van de Federale Pensioendienst de overheidsopdracht en de selectiecriteria gepubliceerd werden op 14 maart 2022 (= aanvang van fase 1) en het bestek van de opdracht aan de geselecteerde kandidaten bezorgd zal worden in de loop van de maand mei 2022 (= aanvang van fase 2). Na de onderhandelingen over de eerste offertes en de indiening van de tweede offertes zal het Beheerscomité van de Pensioendienst de opdracht gunnen in de loop van de maand augustus 2022 waarna het aangeduide pensioenfonds in september 2022 van start zal kunnen gaan met de uitvoering van de overheidsopdracht;

Overwegende dat indien het lokaal bestuur Aalter zou wensen toe te treden tot de overheidsopdracht van de Pensioendienst, het een toetredingsbeslissing zou moeten overmaken aan het pensioenfonds en deze door het bevoegde orgaan van dit fonds moeten worden aanvaard om toe te kunnen treden tot de overheidsopdracht van de pensioendienst;

Overwegende dat in dat geval na aanvaarding van de toetredingsbeslissing, het pensioenfonds vanaf 1 januari 2022 zou instaan voor het beheer van de tweede pensioenpijler van de contractuele personeelsleden van het lokaal bestuur Aalter. De reserves die tot en met 31 december 2021 opgebouwd werden in dit pensioenplan blijven in principe ook na deze datum verder beheerd door Belfius Insurance en Ethias tegen de voorwaarden die golden op het ogenblik van de storting van de pensioentoelagen;

Overwegende de Federale Pensioendienst pas in september 2022 van start zal kunnen gaan met de uitvoering van de overheidsopdracht;

Overwegende dat de gemeenteraad per 11 april 2022 en het college van burgemeester en schepenen per 28 februari 2022 beslist hebben om toe te treden tot het aanbod voor een nieuwe tweede pensioenpijler voor de contractuele medewerkers van OFP Prolocus;

Overwegende dat het opportuun is om na de gunning van een nieuwe tweede pensioenpijler voor de contractuele medewerkers van de Federale Pensioendienst de vergelijking te maken met het aanbod van de nieuwe tweede pensioenpijler voor de contractuele medewerkers van OFP Prolocus;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor en voert de besluiten van de gemeenteraad uit</p>
Artikel 56 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Kennis te nemen van het aanbod van een nieuwe tweede pensioenpijler voor de contractuele medewerkers van de Federale Pensioendienst.