Terug
Gepubliceerd op 02/05/2022

2022_CBS_01225 - Collegebeslissing betreffende het herstel van het 36kV-hoogspanningsnetwerk binnen de industriezone Lakeland op verzoek van Elia

College van Burgemeester en Schepenen
ma 11/04/2022 - 16:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Kristof De Blaere; Luc De Meyer, schepenen

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem
2022_CBS_01225 - Collegebeslissing betreffende het herstel van het 36kV-hoogspanningsnetwerk binnen de industriezone Lakeland op verzoek van Elia 2022_CBS_01225 - Collegebeslissing betreffende het herstel van het 36kV-hoogspanningsnetwerk binnen de industriezone Lakeland op verzoek van Elia

Motivering

Motivering

Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur van Aalter van 17 december 2018 betreffende de aanleg van optische vezelkabels in IZ Lakeland op verzoek van Elia;

Gelet op de aanvraag van 21 maart 2022 van Elia om toelating voor het herstel van het 36kV-hoogspanningsnet binnen de industriezone Lakeland (Venecolaan – Brugstraat) uit te voeren op 28 maart 2022;

Gelet op het situatieplan met nr. 220318 – Aalter, Brugstraat-Venecolaan van Elia met aanduiding van de plaats van de werken;

Overwegende dat de herstelwerken zo snel mogelijk moeten uitgevoerd worden; dat het aangelegde net door een beschadiging overbelast is; dat de stroomvoorziening voor de bedrijven in de industriezone Lakeland dreigt in gevaar te komen;

Overwegende dat op het situatieplan wordt aangegeven dat er mogelijks 4 werfputten moeten gemaakt worden voor dit herstel; dat ‘Elia’ het herstel op 2 manieren beoogt afhankelijk van de staat van de aangelegde reservebuis tijdens de werken voor de aanleg van optische vezelkabels in IZ Lakeland;

Overwegende dat put 1 zich bevindt in de Brugstraat; meer bepaald aan de kant van de rijweg zoals aangegeven op het situatieplan; dat deze put noodzakelijk is om het herstel van de beschadigde kabel te kunnen verwezenlijken; dat via deze put een kabeltrek en een nieuwe vermoffing  van de kabels in 1e fase wordt beoogd indien de reservebuis, geplaatst tijdens de werken voor de aanleg van optische vezelkabels in de industriezone Lakeland, niet is beschadigd;

Overwegende dat indien de reservebuis beschadigd is een nieuwe vermoffing in 3 fasen moet worden uitgevoerd; dat in dit geval put 3 zal worden gemaakt;

Overwegende dat put 2 zich bevindt in een groenzone en mogelijks deels in het fietspad in de Brugstraat zoals aangeduid op het situatieplan; dat deze put noodzakelijk is om een camera-inspectie van de reservebuis te kunnen uitvoeren; dat in deze put de verbindingen van 2 boringen voor een nieuwe kabeltrek worden beoogd; dat dit, afhankelijk van de staat van de reservebuis in 1 of 3 fase(n) kan worden vermoft;

Overwegende dat put 3 zich bevindt in de rijweg in de Venecolaan; dat deze put enkel wordt gemaakt als na de camera-inspectie blijkt dat de reservebuis is beschadigd;

Overwegende dat indien de reservebuis beschadigd is, alle buizen moeten worden geopend en worden verwijderd; dat na het verwijderen van de beschadigde kabelkokers een nieuwe kabeltrek moet worden gerealiseerd en de bijhorende vermoffing in 3 fasen;

Overwegende dat put 4 zich bevindt in de rijweg ter hoogte van het kruispunt van de Venecolaan en de Nijverheidslaan; dat deze put gemaakt wordt wanneer de reservebuis na camera-inspectie intact blijkt te zijn; dat via deze put een kabeltrek wordt uitgevoerd met een vermoffing in 1 fase;

Overwegende dat de zones met wegenisheraanleg die overlappen met de geplande projecten van het lokaal bestuur Aalter en die aansluitend op elkaar volgen, tijdelijk kunnen hersteld worden; dat voor dit tijdelijk herstel afspraken gemaakt worden met de projectverantwoordelijke van het lokaal bestuur Aalter;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan de aanvraag en het situatieplan met nummer 220318 – Aalter, Brugstraat-Venecolaan van Elia System Operator, Léon Monnoryerkaai 3 in Brussel voor het herstel van het 36kV-hoogspanningsnetwerk binnen de industriezone Lakeland, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:

  • Deze machtiging betreft de voorwaardelijke toelating vanuit het gemeentebestuur van Aalter om werken uit te voeren op het openbaar domein op het grondgebied Aalter. Deze machtiging stelt de aanvrager niet vrij van het verkrijgen van andere vergunningen of toelatingen die nodig zijn voor het uitvoeren van deze werken.
  • De wegvergunning voor deze werken dient tijdig te worden aangevraagd via www.aalter.be/inname.
  • Er dient contact opgenomen te worden met de politie omtrent eventuele wegomleidingen.
  • De aanpalende bewoners en bedrijven dienen door de aanvrager minimum 3 werkdagen op voorhand per brief op de hoogte gebracht te worden van de totaliteit van de ondergrondse én bovengrondse werken, de fasering en elke wijziging in de planning. Dit zowel voor de werken in eigen beheer als voor de werken die uitbesteed worden en in opdracht worden uitgevoerd door aannemers. De hinder dient tot een minimum te worden beperkt. Het lokaal bestuur wenst een digitale kopie te ontvangen van de brief die gericht wordt aan de bewoners en bedrijven.
  • Voor aanvang van de werken dient een plaatsbeschrijving digitaal of in 3 papieren exemplaren bezorgd te worden aan het lokaal bestuur, die door middel van een fotoreportage een globaal beeld geeft van de huidige toestand van het openbaar domein.
  • Alle werken worden uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van het standaardbestek 250 versie 4.1.
  • Voor de zones met wegenisheraanleg die overlappen met de geplande projecten van het lokaal bestuur Aalter en die aansluitend op elkaar volgen kan, in afwijking van de algemene voorwaarden, een tijdelijk herstel volgens richtlijnen van het lokaal bestuur uitgevoerd worden. Elia neemt hiervoor contact op met het lokaal bestuur Aalter, cel Wegen en domeinen op het telefoonnummer 09 325 22 00.
  • Het aanleggen van de nieuwe leidingen onder de rijbaan gebeurt normaalgezien steeds door middel van handboringen of gestuurde boringen. Uitzonderlijk wordt de aanleg van leidingen in de rijweg plaatselijk toegestaan omwille van de aard van de leidingen en de noodwendigheid van het herstel.
  • De opbraak van het wegdek (asphalt) ter hoogte van de Brugstraat en Nijverheidslaan wordt uitzonderlijk toegestaan mits te voldoen aan volgende voorwaarden:
  • De leiding wordt in open sleuf geplaatst die nadien wordt hersteld volgens het SB250.
  • De verharding wordt rechtlijnig ingesneden op volle dikte door middel van een zaagsnede. De te vervangen zone is steeds rechthoekig en loopt loodrecht op de as van de weg. 
  • Op- en afbraakmaterialen die niet ter plaatse gebruikt kunnen worden, worden eigendom van de aannemer en onmiddellijk afgevoerd van de werfzone. 
  • Bitumineuze verhardingen met teer als bindmiddel worden afzonderlijk opgebroken en selectief afgevoerd. 
  • Aanvullingen, onderfundering en fundering worden aangebracht conform SB 250 rekening houdend met de minimale draagkracht. Op eenvoudig verzoek dienen de resultaten van de proeven voorgelegd te worden aan het lokaal bestuur. 
  • De toplaag van het wegdek wordt zo vlak mogelijk hersteld met een asfaltmengsel die handmatige verwerking toelaat (AB-4C). Men verdicht het asfalt minimaal om de 6cm dikte. 
  • Indien de toplaag op een koude onderlaag wordt aangebracht is een kleeflaag vereist. 
  • Bij het aanbrengen van kws-verhardingen wordt rekening gehouden met de minimale temperatuur van de lucht zoals bepaald in het standaardbestek. 
  • Er wordt een voegband geplaatst ter hoogte van de aansluiting met de bestaande kws verharding, alsook met de lineaire elementen langs de rijweg. Indien nodig worden de voegen verder afgedicht met warm bitumineus product. 
  • De gekleurde markering van de opgebroken fietssuggestiestrook of fietspad wordt in zijn oorspronkelijke kleur hersteld. 
  • Er wordt voldoende bewijsmateriaal verzameld over de herstelling (weegbonnen fundering en asfalt (type), fotomateriaal).
  • Voor rijwegen in betonverharding gelden onder meer volgende richtlijnen:
  • Betonvak minimaal over halve lengte van het vak uitbreken en herstellen tot aan bestaande voeg en nieuwe plaat verdeuvelen.
  • Er wordt steeds over de volledige dikte van de verharding ingesneden. De vorm van de te vernieuwen zone is steeds rechthoekig.
  • Voor doorgaand gewapend beton is de lengte en de breedte van de uitbraakzone nooit kleiner dan 2,5 m. De breedte is nooit kleiner dan een halve rijstrookbreedte.
  • De nominale lengte van de betonplaten bij ongewapend beton is 5 m, tenzij anders vermeld in de opdrachtdocumenten.
  • Wanneer evenwel de lengte van de te vernieuwen strook niet overeenstemt met een veelvoud van 5 m, mag de plaatlengte variëren van 4 m tot 6 m.
  • Voor fietspaden in betonverharding gelden volgende richtlijnen: 
  • Het fietspad over de volledige lengte van het vak  uitbreken en herstellen tot aan een bestaande voeg (desgevallend over een lengte van 4 – 5 meter)
  • Opbraak over volledige breedte van het fietspad.
  • Fundering minimaal conform bestaande.
  • Aansluiting op bestaand beton wordt behandeld als dwarse werkvoeg (inclusief voegvulling) en de voegen worden verdeuveld.
  • Kleur en markeringen idem bestaande fietspad.
  • Aanleg van leidingen in open sleuf is toegestaan ter hoogte van bermen, opritten en in voetpaden mits er voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
  • Aanvullingen boven leidingen in open sleuf aangelegd dienen goed te worden gedicht.
  • De opgebroken opritten en fietspaden in kleinschalige verharding dienen oordeelkundig te worden hersteld, met minimale dikte van fundering in mager beton van 20 cm en een legbed van 3 cm zandcement. Gebroken of beschadigde klinkers of betontegels worden vervangen door identieke of gelijkwaardige exemplaren (nieuwe exemplaren vooraf ter goedkeuring voorleggen). Het bestaand legverband wordt gevolgd. De klinkers en betontegels dienen meermaals te worden ingezand. Kasseien worden met voegmortel of split terug ingevoegd.
  • Bermen in steenslagverharding worden met de nodige steenslag heraangelegd, aarden bermen worden terug ingezaaid.
  • Resultaten van de genomen slagsonde langs de sleuven in berm, voetpadzone en opritten dienen op vraag van het lokaal bestuur ter beschikking te worden gesteld.
  • De nieuwe leidingen worden aangelegd op minimum 30 cm afstand van de bestaande hoofdriolering en ingebuisde grachten. Ze kruisen op minimum 20 cm afstand de bestaande huisaansluitingen op het rioleringsstelsel. Schade aan de openbare riolering (inclusief huisaansluitingen en kolkaansluitingen) ten gevolge van graafwerken wordt onmiddellijk gemeld aan het lokaal bestuur en oordeelkundig hersteld, waarvan het bewijs geleverd wordt door fotomateriaal.
  • In geval van werken ter hoogte van beplanting gelden volgende voorwaarden:
  • De te verwijderen beplanting dient vervangen te worden door nieuwe beplanting van dezelfde soort en maat ofwel dient de beplanting gedurende de duur van de werken (maximaal 1 week) te worden ingekuild en zo snel mogelijk opnieuw te worden aangeplant (bij droogte dient aan de beplanting regelmatig water te worden gegeven).
  • Het is verboden materialen ‘allerlei’ te stockeren in beplantingsvakken.
  • Na de uitvoering van de werken dient het openbaar domein volgens de regels van de kunst in goede staat te worden hersteld.
  • Het lokaal bestuur wordt in kennis gesteld van de einddatum van de werken zodat een nacontrole kan uitgevoerd worden in aanwezigheid van de opdrachtgever en uitvoerder.