Terug
Gepubliceerd op 28/06/2022

2022_CBS_01874 - Collegebeslissing betreffende de subsidiewijziging IGS wonen Aalter-Eeklo-Lievegem

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/06/2022 - 16:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2022_CBS_01874 - Collegebeslissing betreffende de subsidiewijziging IGS wonen Aalter-Eeklo-Lievegem 2022_CBS_01874 - Collegebeslissing betreffende de subsidiewijziging IGS wonen Aalter-Eeklo-Lievegem

Motivering

Motivering

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 13 mei 2019 betreffende de principiële goedkeuring aan SOM vzw voor het voorbereiden van een nieuw subsidiedossier, het hernieuwen van de intergemeentelijke samenwerking en akkoord te gaan om de basisdienstverleningsbijdrage te begroten in de meerjarenplanning;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 9 september 2019 betreffende de goedkeuring van de statuten van de interlokale vereniging ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid in Aalter-Eeklo-Lievegem en de subsidieaanvraag van SOM vzw; 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 9 september 2019 om de heer Luc De Meyer aan te duiden als vertegenwoordiger voor het beheerscomité van de interlokale vereniging zonder rechtspersoon ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid in Aalter, Eeklo en Lievegem voor de resterende duur van de legislatuur;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 9 september 2019 om de heer Johan Van den Kerchove aan te duiden als plaatsvervanger voor het beheerscomité van de interlokale vereniging zonder rechtspersoon ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid in Aalter, Eeklo en Lievegem voor de resterende duur van de legislatuur;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 april 2019 betreffende het hernieuwen van de samenwerkingsovereenkomst met Wooncentrum Meetjesland;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 mei 2019 waarin een principiële goedkeuring werd gegeven om de intergemeentelijke samenwerking ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020 – 2025 te vernieuwen en een subsidiedossier in te dienen bij het Agentschap Wonen Vlaanderen;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepen van Lievegem van 20 mei 2019 waarin een principiële goedkeuring werd gegeven om de intergemeentelijke samenwerking ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020 – 2025 te vernieuwen en een subsidiedossier in te dienen bij het Agentschap Wonen Vlaanderen;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepen van Eeklo van 28 mei 2019 waarin een principiële goedkeuring werd gegeven om de intergemeentelijke samenwerking ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020 – 2025 te vernieuwen en een subsidiedossier in te dienen bij het Agentschap Wonen Vlaanderen;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 augustus 2019 betreffende de goedkeuring van de subsidieaanvraag 'Intergemeentelijk samenwerkingsverband Aalter - Eeklo - Lievegem' en van de statuten 'Interlokale vereniging ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid in Aalter, Eeklo en Lievegem';

Overwegende dat SOM vzw (Woonwijzer Meetjesland) inkantelt bij de kostendelende vereniging Veneco vanaf 1 juli 2022; dat bij de publicatie van de fusionering ook alle lopende overeenkomsten overgedragen zullen worden naar Veneco, inclusief de IGS-projecten wonen; dat de dienstverlening wonen deel zal uitmaken van de afdeling streekontwikkeling bij Veneco; dat samen met SOM vzw Veneco een strategisch plan opmaakte  om de dienstverlening rond klimaat-energie-wonen in de komende jaren op elkaar af te stemmen; dat dit plan uitgebreid werd  toegelicht op het algemeen directeursoverleg Meetjesland, het burgemeestersoverleg Meetjesland en een bijeenkomst met de schepenen bevoegd voor wonen op 5 oktober 2021; 

Overwegende dat met de Vlaamse subsidie voor IGS-projecten wonen de Vlaamse regering de gemeenten wil ondersteunen in hun regisseursrol en hen wil stimuleren om intergemeentelijk samen te werken met het oog op de realisatie van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten voor het lokaal woonbeleid:
1. De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod afhankelijk van de woonnoden -> lokaal woonoverleg
2. De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving -> woningcontroles en opvolging procedure ongeschikt/onbewoonbaar/overbewoning
3. De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen -> woonloket

Overwegende dat daartoe de deelnemende gemeenten een aantal verplichte activiteiten moeten uitvoeren (woonloket, opvolging procedures woonkwaliteit) en ten minste tweemaal per werkingsjaar een lokaal woonoverleg organiseren waarop een aantal thema’s besproken worden; dat zij desgewenst ook een aantal aanvullende activiteiten kunnen uitvoeren; dat bij de uitvoering van het project de gemeenten voor elk van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten voor het lokaal woonbeleid bijzondere aandacht moeten besteden aan de meest woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden en aan transversale en bovenlokale thema's die raakpunten hebben met wonen; 

Overwegende dat op de stuurgroepen werd meegedeeld dat Wonen-Vlaanderen in de toekomst (timing nog niet gekend) de conformiteitscontroles in kader van de aanvragen voor een huursubsidie voor SVK-woningen zal doorgeven aan de lokale besturen/ IGS-projecten; dat daarnaast werd ook meegedeeld dat samenwerken met het Vredegerecht en de deurwaarder in het kader van de procedure gerechtelijke uithuiszetting sinds de vorige subsidieaanvraag een verplichting is geworden; dat daarom Wonen-Vlaanderen aanraadt  om 2 extra aanvullende activiteiten op te nemen in het subsidiedossier:

  • Aanvullende Activiteit 2.7: Een afsprakenkader met de minister en het sociaal verhuurkantoor dat actief is in de gemeente aanvragen en, als het afsprakenkader wordt gesloten, conformiteits- onderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het sociaal verhuurkantoor.

De nieuwe woningmaatschappijen zijn een belangrijke partner voor het samenwerkingsverband. Zowel voor de lokale besturen als voor het sociaal verhuren via het sociaal verhuurkantoorprincipe is het van belang dat de woningkwaliteit en het woonpatrimonium voldoen aan de huidige kwaliteitseisen. We willen de inspanningen die de maatschappij levert, versterken door een afsprakenkader op te maken om zo het beleid van te onderschrijven. Het al dan niet ten laste nemen van de kosten of een deel van de kosten voor het conformiteitsonderzoek door de woonmaatschappij/het SVK kan een onderdeel vormen van deze afsprakennota. Dit zal deel uitmaken van de voorbereidende gesprekken en bespreking op de stuurgroep. Zolang het afsprakenkader ministerieel niet werd ondertekend, verbindt het SVK/de woonmaatschappij zich er toe om een conformiteitsattest aan te vragen bij Wonen Vlaanderen/ lokaal bestuur. Het uitvoeren van de controles gebeurt na het maken van een afsprakenkader door de project- woningcontroleur. 

Dit houdt volgende acties in voor 2023-2025:  Overleg wordt gevoerd tussen de gemeenten, het sociaal verhuurkantoor en het agentschap Wonen Vlaanderen om het ontwerp van het afsprakenkader te bespreken en de gewenste keuzes vast te leggen. Doel is om te beschikken over een ontwerp-afsprakenkader, dat afgestemd is met alle partijen. Deze aanvullende activiteit zal bijkomend ook besproken worden op het lokaal woonoverleg.  Ten laatste eind 2024 hebben de gemeenten het afsprakenkader laten goedkeuren op de gemeenteraad. Het afsprakenkader wordt bezorgd aan de betrokken instanties voor ondertekening door de minister. Na goedkeuring van het afsprakenkader zal dit opgestart worden en volgt er een jaarlijkse rapportering op de stuurgroep.  

  • Aanvullende Activiteit 3.3: Samenwerken met het Vredegerecht en de deurwaarder in het kader van de procedure gerechtelijke uithuiszetting.

 Elke uithuiszetting schaadt meer dan het baat, vandaar dat elke vorm van informatie- uitwisseling tussen Vredegerecht en deurwaarder met het sociaal huis/woonadviseur/gemeente van belang is. Het woninghuurdecreet (Goedkeuring Vlaamse Regering 18/05/2018) verplicht gerechtsdeurwaarders om de OCMW'S op de hoogte te brengen van elk vonnis tot uithuiszetting dat zij betekenen. Dit decreet is echter enkel van toepassing voor huurovereenkomsten afgesloten vanaf 01/01/2019, maar het IGS wenst een afsprakenkader te maken met de gerechtsdeurwaarders in het  arrondissement om dit ook te doen voor vonnissen bij oudere huurovereenkomsten. Dit maakt het voor mogelijk outreachend op te treden en de impact van de uitvoering van het vonnis zo laag mogelijk te houden. Vanuit het IGS willen we de afspraken verfijnen, met als doel vermijdbare uithuiszettingen te vermijden en maatschappelijke kosten te verlagen

 Dit houdt volgende acties in voor 2023-2025: Het uitbouwen van een afsprakenkader tussen IGS, Vredegerecht en gerechtsdeurwaarders voor huurovereenkomsten ouder dan 2019 en toezien op de goede uitvoering ervan. Partners aantrekken, informeren en de huidige werkingen onder de loep nemen en ondersteunen (CAW, familiezorg, thuiszorg, …)

Overwegende dat gezien de beide aanvullende activiteiten de komende jaren moeten uitgevoerd worden door het IGS-project, Wonen-Vlaanderen aanraadt  om deze dan ook op te nemen in de subsidieaanvraag en er zodoende ook een kleine extra Vlaamse subsidie voor te ontvangen als ze worden uitgevoerd; dat Veneco zal de subsidiewijziging indienen, gezien de inkanteling van Woonwijzer Meetjesland/SOM vzw in de kostendelende vereniging Veneco; dat de nieuwe subsidieaanvraag geen implicaties heeft op de verplicht uit te voeren activiteiten en de eerder gekozen aanvullende activiteiten in het IGS-subsidiedossier; 

Overwegende dat in 2018 door de toenmalige coördinator van SOM vzw een voorstel werd uitgewerkt voor alle deelnemende gemeentebesturen aan Woonwijzer Meetjesland; dat de gemeentelijke bijdrage aan Woonwijzer voor de basisdienstverlening (3 verplichte activiteiten) en de toen gekozen aanvullende activiteiten werd vastgelegd tot het einde van de werkingsperiode 2025; dat bij de overname van SOM vzw/ Woonwijzer Meetjesland dezelfde financiële engagementen van de deelnemende gemeentebesturen aan het IGS-project  blijven gelden; dat deze wijziging aan de subsidieaanvraag geen bijkomende financiële implicaties heeft voor de gemeentelijke bijdragen aan het IGS-project; dat deze dezelfde blijven zoals goedgekeurd in 2019; dat Veneco zich engageerde om in de loop van 2025, bij de voorbereiding van een nieuwe projectperiode, de gemeentelijke bijdragen te evalueren en herbekijken;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op deel 3, titel 3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat de voorwaarden tot intergemeentelijke samenwerking bepaalt;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid;

Gelet op het besluit Vlaamse Codex Wonen 2021 Boek 2, artikel 2.2, §1, de gemeenten hebben de regierol voor het woonbeleid op hun grondgebied. Dat betekent dat ze binnen de grenzen van het subsidiariteitsbeginsel zorgen voor de uitwerking, sturing, afstemming en uitvoering van het lokaal woonbeleid; 

Gelet op het besluit Vlaamse Codex Wonen 2021 Boek 2, artikel 2.10. de gemeenten kunnen voor de realisatie van de Vlaamse beleidsprioriteiten, vermeld in artikel 2.5, eerste lid, en de uitvoering van de daarmee verbonden activiteiten, vermeld in artikel 2.7 tot en met 2.9, een beroep doen op: 

  • 1° het agentschap dat conform artikel 2.3 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 de gemeenten begeleidt en ondersteunt bij de uitwerking van het lokaal woonbeleid en het lokaal woonoverleg; 
  • 2° intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid, die conform titel 4 van dit deel gesubsidieerd kunnen worden.

Gelet op het besluit Vlaamse Codex Wonen 2021 Boek 2, Deel 2, Titel 4 betreffende de subsidieregeling voor IGS-projecten lokaal woonbeleid voor de huidige periode 2020-2025 waarin opgenomen is dat  die periode sindsdien voor alle projecten overstemt met de BBC; dat hierin beschreven staat dat het 1 keer per periode mogelijk is om de aanvullende activiteiten te wijzigen; dat de herzieningsaanvraag uiterlijk 30 juni 2022 dient ingediend te worden bij Wonen-Vlaanderen en bij goedkeuring ervan geldt voor de periode 2023-2025;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor en voert de besluiten van de gemeenteraad uit</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Volgende voorstellen goed te keuren en ter bekrachtiging voor te leggen aan de gemeenteraad: 

  • akkoord te gaan dat Veneco optreedt als initiatiefnemer en projectuitvoerder van het IGS-project wonen Aalter-Eeklo-Lievegem vanaf 1 juli 2022 ten gevolge van de inkanteling van  SOM vzw bij Veneco
  • akkoord dat Veneco een subsidiewijziging indient en twee extra aanvullende activiteiten aanvraagt binnen het IGS-project wonen Aalter-Eeklo-Lievegem. Deze subsidiewijziging heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente. De twee aanvullende activiteiten zijn:
    • aanvullende Activiteit 2.7: Een afsprakenkader met de minister en het sociaal verhuurkantoor dat actief is in de gemeente aanvragen en, als het afsprakenkader wordt gesloten, conformiteits- onderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het sociaal verhuurkantoor. 
    • aanvullende Activiteit 3.3: Samenwerken met het Vredegerecht en de deurwaarder in het kader van de procedure gerechtelijke uithuiszetting.