Gelet op de visienota slimme stadsdistributie van januari 2022 opgemaakt door Tomorrowlab;
Overwegende dat met de Ecozones van Bpost men emissievrij wil werken tegen 2030 met betrekking tot de last mile; dat dit een autonome entiteit is die zich richt tot B2C; dat gedurende een halfjaar een proefproject in Mechelen werd uitgevoerd en dit succesvol geëvalueerd werd; dat recent in Leuven ook werd gestart met een project van Bpost; dat in de nabije toekomst aan de Liefkenshoektunnel ook een dergelijk project wordt geïnstalleerd;
Overwegende dat er voldoende dropcapaciteit dient te zijn, nl. voldoende woningen dicht bij een centrum; dat dit niet onmiddellijk economisch rendabel is; dat de nabijheid van een depot wenselijk is (binnen 2 km); dat een depot snel 100 m² bedraagt;
Overwegende dat een actief mobiliteitsbeleid nodig is om andere partners als UPS en Post NL te doen overwegen om de laatste km via dergelijke project af te leggen; dat zij dit niet graag afgeven omwille van hun commitment die zij aangaan met de klant;
Overwegende dat de voorziening op slipperafstand dient te zijn; dat het niet de bedoeling is dat mensen hun wagen gebruiken om het pakket in de Ecozone op te halen; dat nabijheid bijgevolg een zeer belangrijk item hierin is;
Overwegende dat het betrekken van de lokale handelaars als surplus kan worden beschouwd; dat dit het project ten goede komt;
Overwegende dat het werken met Ecozones als voordelen heeft dat: het 24/7 beschikbaar is, er geen wachtrijen zijn, er geen uitstoot wordt gegenereerd voor de drop van de last mile en het een 24/7 retourkanaal is;
Overwegende dat de Vlaamse Waterweg betrokken wordt in het project Bpost Ecozones; dat er principieel interesse is en dit intern verder zal worden opgevolgd binnen de Vlaamse Waterweg; dat er op deze manier een koppeling kan zijn met vervoer over water en slimme stadsdistributie; dat een regionaal overslagcentrum kan worden overwogen in Aalter; dat er een connectie kan zijn met het citydepot in Evergem;
Overwegende dat de visienota slimme stadsdistributie werd besproken met het agentschap Wegen & Verkeer; dat een nota zal voorbereid worden tegen half juni 2022; dat het de bedoeling zou zijn om een uitrol te verwezenlijken in september 2022;
Overwegende dat op basis van de info aangereikt door Tomorrowlab er geen kosten verbonden zijn, noch een tegenprestatie; dat wel een overeenkomst zal moeten worden afgesloten;
Principieel akkoord te gaan om toe te treden tot het project Bpost Ecozones.