Terug
Gepubliceerd op 28/06/2022

2022_CBS_01648 - Collegebeslissing betreffende de opmaak van een hemelwaterdroogteplan voor het grondgebied Aalter

College van Burgemeester en Schepenen
ma 16/05/2022 - 16:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Mathias Van de Walle; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Dirk De Smul; Kristof De Blaere, schepenen

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2022_CBS_01648 - Collegebeslissing betreffende de opmaak van een hemelwaterdroogteplan voor het grondgebied Aalter 2022_CBS_01648 - Collegebeslissing betreffende de opmaak van een hemelwaterdroogteplan voor het grondgebied Aalter

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren;

Gelet op het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid;

Gelet op het verzameldecreet Omgeving van de Vlaamse regering van 26 april 2019;

Gelet op artikel 266 1° van het decreet lokaal bestuur, dat stelt dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan; op artikel 266 3°, dat stelt dat de gemeenteraad bepaalde categorieën van verrichtingen kan uitsluiten van visumverplichting; dat de gemeenteraad besliste op 14 september 2020 dat voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande netto kasstroom tot een bedrag van 30.000,00 euro excl. btw (aanvaarde factuur) zijn uitgesloten van de visumverplichting;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2017 en latere wijzigingen betreffende de subsidiëring van de werken, vermeld in artikel 2.6.1.3.1, § 1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 meer bepaald de subsidiëring van de aanleg van openbare rioleringen, andere dan prioritaire rioleringen, de bouw van kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties met inbegrip van de aanleg van individuele waterzuiveringsinstallaties door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden of de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van het prefusiebestuur Knesselare van 22 december 2004 betreffende de toetreding van de gemeente als Z-vennoot van TMVW waarbij de uitvoering van de lokale opdrachten inzake afvalwater en hemelwater op intergemeentelijk niveau op het grondgebied van prefusiegemeente Knesselare worden aangepakt door TMVW via de servicelijn AquaRio;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2021 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2022/1 2020 – 2025 van het lokaal bestuur;

Overwegende dat de Vlaamse regering het beleidsplan Blue Deal heeft opgemaakt in de strijd tegen waterschaarste en droogte daar ons klimaat de voorbije jaren extremen met afwisseling van lange droge periodes en momenten van intense overvloedige neerslag kende;

Overwegende dat het beleidsplan Blue Deal kadert binnen de reeds opgemaakte beleidsplannen van de Vlaamse regering:

  • Waterbeleidsnota 2020-2025;
  • Stroomgebiedsbeheerplannen 2016-2021 met bijhorend maatregelenprogramma: Het actieplan droogte en wateroverlast 2019-2021 is een aanvulling op de stroomgebiedbeheerplannen 2016-2021. In de volgende generatie stroomgebiedbeheerplannen wordt het overstromingsrisicobeheerplan en het waterschaarste- en droogterisicobeheerplan geïntegreerd in de stroomgebiedbeheerplannen 2022-2027;
  • Ruimtelijk structuurplan en beleidsplan ruimte Vlaanderen waarin de Vlaamse Regering

een beleidslijn uit te zetten die een vernieuwde filosofie en aanpak in het ruimtelijke beleid wil inzetten;

  • Vlaams klimaatadaptatieplan 2013-2020;
  • Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030 en Vlaamse Klimaatstrategie 2050;

Overwegende dat de Vlaamse regering conform het beleidsplan Blue Deal aan de lokale besturen vraagt een voldoende ambitieus hemelwater- en droogteplan (HWDP) op te maken met aandacht voor een geïntegreerd en gebiedsdekkend klimaatrobuust watersysteem en een hemelwaterhuishouding niet alleen gericht op afvoer maar met aandacht voor vasthouden van water, waterschaarste en multifunctionele oplossingen waarbij zowel het openbaar als privaat domein in rekening dient te worden genomen;

Overwegende dat het HWDP volgende concrete doelstellingen wenst na te streven:

  • Knelpunten, kansen en opportuniteiten voor verbetering waterhuishouding;
  • Opmaak visie op duurzaam hemelwaterbeheer;
  • Uitwerken stategieën duurzaam hemelwaterbeheer;
  • Meten van de impact van de visie op hemelwaterbeheer door middel van Keyperformance indicatoren;
  • De vertaling van de visie in maatregelen op het terrein met aandacht voor natuurvriendelijke oplossingen;

Overwegende dat het HWDP dient te worden gedragen en in samenspraak te worden opgemaakt door alle betrokken stakeholders: waterloopbeheerders, rioolbeheerders, aangrenzende gemeentes, stakeholders, adviesraden, brandweer, provinciale diensten, diensten Vlaams gewest;

Overwegende dat de Blue Deal bovendien stelt dat een gemeente vanaf 2024 enkel nog toegang heeft tot water-gerelateerde subsidies als zij beschikt over een voldoende ambitieus hemelwater- en droogteplan;

Overwegende dat voor de opmaak van de hemelwater- en droogteplannen een blauwdruk werd uitgewerkt door de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid, CIW goedgekeurd door de Vlaamse overheid in september 2021; dat deze blauwdruk de vereisten beschrijft waaraan een HWDP zowel inhoudelijk als procesmatig moet voldoen ; dat deze blauwdruk de methodologie die in 2017 ter beschikking werd gesteld vervangt;

Overwegende dat de opbouw van een HWDP dient te voldoen aan volgende structuur:

  1. Omgevingsanalyse: de belangrijkste risico’s, kwetsbaarheden en kansen met betrekking tot het integraal watersysteem in het huidige en toekomstig klimaat (2050) zullen worden geïdentificeerd op basis van data en input van actoren. Uit de omgevingsanalyse volgt een beschrijvende rapportage incl. kaartmateriaal.
  1. Juridische en Vlaamse, provinciale en lokalebeleidsmatige context: Er dient rekening te worden gehouden met de visie, doelstellingen en acties omtrent water in reeds bestaande centrale en lokale beleidsplannen en hierop dient verder gebouwd te worden;
  2. Doelstellingen: Vastleggen van de minimale en operationele (inzake ontharding, buffering, drainage en infiltratie, …) doelstellingen en bepalen van watergerelateerde indicatoren;
  1. Potentieelkaarten: Op basis van GIS analyses en verrijkt met lokale kennis worden kaarten opgemaakt om duidelijkheid te verschaffen over locaties waar voorgestelde maatregelen technisch mogelijk zijn en het verwacht effect het grootst is. Er kunnen potentieelkaarten voor vb. infiltratie, buffering, ontharding, groendaken, … worden opgemaakt.
  1. Visie en actieplan per deelzone: Na afbakenen van de deelzones wordt de visie opgemaakt op basis van een stappenplan.
  1. Niet technische samenvatting en dit zowel in functie van de communicatie met de bevolking en belanghebbenden als ten behoeve van beleidsmakers;

Overwegende dat de blauwdruk enkel de inhoud en het proces voor de opmaak van een hemelwater- en droogteplan beschrijft tot de goedkeuring door de gemeenteraad; dat de verdere goedkeuringsprocedure in relatie tot de toegang tot watergerelateerde subsidies nog in voorbereiding is; dat momenteel wordt voorgesteld dat de provincie het HWDP beoordeelt aan de hand van nog vast te leggen beoordelingscriteria;

Overwegende dat na de opmaak van het hemelwater en droogteplan op terrein een aantal acties op korte termijn als quick wins zullen worden vastgelegd en uitgevoerd en een aantal beleidsmatige acties zullen voortvloeien;

Overwegende dat rioolbeheerder Farys een aanpak heeft uitgewerkt om voor al haar deelnemers, steden en gemeenten, die tot de Z-divisie behoren een aanbod te kunnen doen, opdat elk lokaal bestuur tijdig over een hemelwaterdroogteplan zou kunnen beschikken; dat rioolbeheerder Farys bereid is dit plan uit te werken voor volledig grondgebied van Aalter; dat voor de opmaak van de studie een doorlooptijd van 6 tot 8 maand wordt voorzien; dat de uitgave voor de opmaak van het hemelwaterdroogteplan ten laste kan worden gelegd van de AquaRio enveloppe;

Overwegende dat Farys voor de opmaak van de inhoud van het HWDP werkt met modules; dat de basismodule minimaal de inhoud bevat zoals bepaald in de Blauwdruk; dat de inhoud van het GWDP kan worden uitgebreid tegen betaling met verschillende modules o.a. visuals, extra detailzones, waterveiligheid, overstromingsvoorspellingssysteem, droogtemodellering, wateraudits, ..;

Overwegende dat de aanpak van Farys er in bestaat om in functie van het typegebied (bebouwde kom, lintbebouwing, verkavelingen, landelijk buitengebied, groengebied, ….), de hydraulische deelgebieden en potentieelkaarten een maatregelencatalogus op te stellen en zoekzones ruimte voor water en strategische hemelwaterassen vast te leggen; dat 2 detailzones verder concreter worden uitgewerkt met impactanalyse food4cast, mogelijke maatregelen en opportuniteiten;

Overwegende dat de kostprijs voor het opmaken van een hemelwaterdroogteplan voor Aalter 51.310 euro excl. btw bedraagt (basismodule Farys);

Overwegende dat een HWDP enkel succesvol is indien er voldoende input is van terreindeskundigen en ervaringsexperten inzake inventarisatie en visie; dat werd geoordeeld om een raming op te vragen voor het uitvoeren van deze studie aan Studiebureau Jonckheere, Torhoutse Steenweg 378C in Brugge en Studieburo Goegebeur, Kestelstraat 2/02 in Aalter, twee dienstverleners die over goede terreinkennis op grondgebied Aalter beschikken; dat de kostprijs voor de opmaak van een hemelwaterdroogteplan volgens de richtlijnen van de CIW, door studiebureau Jonckheere wordt geschat op 38.400 euro excl. btw;

Overwegende dat de opmaak van het beleidsplan hemelwaterdroogteplan niet is opgenomen in het meerjarenplan 2022/1 2020 – 2025 van het lokaal bestuur;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Niet in te gaan op het voorstel van rioolbeheerder Farys om aan Farys de opdracht te geven een hemelwaterdroogteplan voor het volledig grondgebied Aalter op te maken.

Artikel 2

De meest gereide procedure op te starten voor het aanstellen van een ontwerper voor de opmaak van een hemelwaterdroogteplan.

Artikel 3

De nodige kredieten te voorzien voor de opmaak van het beleidsplan hemelwaterdroogteplan in het meerjarenplan 2022/1 2020 – 2025 van het lokaal bestuur bij eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

Artikel 4

Een afschrift van dit besluit aan rioolbeheerder Farys te bezorgen.