Terug
Gepubliceerd op 22/03/2022

2022_VB_00057 - Beslissing van het vast bureau betreffende het toetreden tot het aanbod voor een nieuwe tweede pensioenpijler voor de contractuele medewerkers van OFP Prolocus

Vast Bureau
ma 28/02/2022 - 17:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Kristof De Blaere

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem
2022_VB_00057 - Beslissing van het vast bureau betreffende het toetreden tot het aanbod voor een nieuwe tweede pensioenpijler voor de contractuele medewerkers van OFP Prolocus 2022_VB_00057 - Beslissing van het vast bureau betreffende het toetreden tot het aanbod voor een nieuwe tweede pensioenpijler voor de contractuele medewerkers van OFP Prolocus

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid;

Gelet op het sectoraal akkoord 2008-2013 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 19 november 2008; 

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 januari 2019 betreffende de 2de pensioenpijler voor contractanten;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2020 betreffende de wijziging 2de pensioenpijler voor contractanten;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 7 januari 2019 betreffende de 2de pensioenpijler voor contractanten;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 5 juli 2021 betreffende de opzegging van het groepsverzekeringsreglement nr. 91006932;

Gelet op de brief van Belfius Insurance en Ethias van 23 juni 2021 betreffende de opzegging van het groepsverzekeringsreglement nr. 91006933;

Gelet op de mail van VVSG van 8 juni 2021 betreffende het bericht, gericht aan alle besturen aangesloten bij de groepsverzekering VVSG-FPD aangehouden bij Belfius Insurance en Ethias;

Gelet op de brief van Belfius Insurance en Ethias van 1 december 2021 betreffende de wijzigingen aan de groepsverzekeringsovereenkomst;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 20 december 2021 betreffende de principebeslissing betreffende het aanbod tweede pensioenpijler van VVSG en OFP Provant;

Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;

Overwegende dat het lokaal bestuur Aalter de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel; 

Overwegende dat tot op heden het lokaal bestuur Aalter was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;

Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds); 

Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden; 

Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het lokaal bestuur Aalter een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig -   punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten;

Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;

Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;

Overwegende dat het lokaal bestuur Aalter kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten;

Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;

Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;

Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen; dat deze mogelijkheid intern nog zal bekeken worden of dit in de toekomst zal worden toegepast of niet, aangezien er momenteel geen contractuele personeelsleden zijn die een hoger brutojaarloon hebben dan het wettelijke pensioenplafond 2022 van € 62.684,50 inclusief index;

Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement;

Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen in dienst van het lokaal bestuur Aalter, 0% voor passieve aangeslotenen, die het lokaal bestuur Aalter hebben verlaten en hun pensioenreserves in OFP PROLOCUS hebben laten staan) moet behaald worden;

Overwegende dat het lokaal bestuur Aalter als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;

Overwegende dat het lokaal bestuur Aalter met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;

Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;

Overwegende dat het protocol van het onderhandelingscomité C1 nog niet is goedgekeurd; dat dit ook niet voor de deadline van 30 april 2022 zal goedgekeurd zijn; dat VVSG stelt dat er inhoudelijk niets meer zal veranderen aan het protocol;

Overwegende dat een aanpassing van het meerjarenplan nodig is; 

Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met gemeentebestuur en OCMW Aalter een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen;

Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;

Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;

Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Kennis te nemen van en in te stemmen met

  • de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte  van OFP PROLOCUS  ;
  • het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement.

Kennis te nemen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

Artikel 2

Principieel goed te keuren om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.

Artikel 3

In te stemmen dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

Artikel 4

De pensioentoezegging bedraagt 3 % van het pensioengevend loon.

Artikel 5

Het OCMW Aalter vormt samen met gemeentebestuur Aalter een zogenaamde MIPS-groep.

Artikel 6

Een afgevaardigde als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus aan te stellen en een vervanger van de voorgaande aan te stellen indien hij/zij niet aanwezig kan zijn.

Artikel 7

Deze beslissing voor te leggen aan de representatieve vakbonden en de raad voor maatschappelijk welzijn.