Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid, in het bijzonder artikel 8 betreffende de taakstelling van de vervoerregioraad;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2020 betreffende de kennisname van het Openbaar Vervoerplan 2021 van Vervoerregio Gent;
Gelet op de visienota 2.0 in bijlage;
Gelet op de PowerPointpresentatie als bijlage die een bondige samenvatting van de visienota voorstelt;
Overwegende dat de visie de basis zal vormen voor:
Overwegende dat de geïntegreerde visie volgende omvat: Vervoerregio Gent wil MEER én MINDER:
MEER: Aan de ene kant een versnelling hoger schakelen en reizigers en goederen bereiken sneller, duurzamer en vlotter hun bestemming. Dit betekent:
MINDER: Aan de andere kant bewust gas terug nemen en stadswijken, dorpskernen en omliggende landschappen omtoveren tot aangename omgevingen waar de mens centraal staat:
Overwegende dat de meer-en-minder-aanpak wordt vertaald in 7 strategieën, die op hun beurt de basis vormen voor de netwerken binnen het beleidsscenario in het regionaal mobiliteitsplan;
Overwegende dat het gaat om volgende 6 thematische strategieën: openbaar vervoer, fiets, knopen, auto, logistiek en ruimte. Een zevende en laatste strategie behandelt enkele horizontale thema’s zoals gedrag, parkeren, verkeersveiligheid en innovatie;
Overwegende dat de vervoerregioraad een maximaal draagvlak voor de visienota ambieert en daarom de gemeentebesturen de raad geeft om de visienota ter kennis te brengen aan het college van burgemeester en schepenen én de gemeenteraad;
Kennis te nemen van de "visienota Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Gent".
De "visienota Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Gent" ter kennisgeving voor te leggen aan de gemeenteraad.