Terug
Gepubliceerd op 22/03/2022

2022_CBS_00572 - Collegebeslissing betreffende de "visienota Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Gent"

College van Burgemeester en Schepenen
ma 21/02/2022 - 16:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2022_CBS_00572 - Collegebeslissing betreffende de "visienota Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Gent" 2022_CBS_00572 - Collegebeslissing betreffende de "visienota Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Gent"

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid, in het bijzonder artikel 8 betreffende de taakstelling van de vervoerregioraad;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2020 betreffende de kennisname van het Openbaar Vervoerplan 2021 van Vervoerregio Gent;

Gelet op de visienota 2.0 in bijlage;

Gelet op de PowerPointpresentatie als bijlage die een bondige samenvatting van de visienota voorstelt;

Overwegende dat de visie de basis zal vormen voor:

  • Gebruik in het participatietraject
  • De opmaak van het MER
  • De uitwerking van de verschillende netwerken (openbaar vervoer, fiets, auto, hoppinpunten en logistiek)
  • De uitwerking van het flankerend beleid op vlak van ruimte, gedrag, innovatie en verkeersveiligheid;

Overwegende dat de geïntegreerde visie volgende omvat: Vervoerregio Gent wil MEER én MINDER:

MEER: Aan de ene kant een versnelling hoger schakelen en reizigers en goederen bereiken sneller, duurzamer en vlotter hun bestemming. Dit betekent:

  • MEER keuze voor de fietsers met een meerlagig fietsnetwerk
  • MEER en sneller openbaar vervoer met Hoogwaardig Openbaar Vervoer als ruggengraat         
  • Vlottere doorstroming op hoofdwegen
  • MEER duurzame transportmodi met een sterk logistiek netwerk efficiënte hubs

MINDER: Aan de andere kant bewust gas terug nemen en stads­wijken, dorpskernen en omliggende landschappen omtoveren tot aangename omgevingen waar de mens centraal staat:

  • MINDER autoverplaatsingen door een fijnmazig fietsnetwerk
  • MINDER doorgaand auto- en vrachtverkeer in kernen binnen autoluwe mazen
  • MINDER aandeel voor auto en vracht bij investeringen infrastructuur en meer aandeel voor fiets en openbaar vervoer;

Overwegende dat de meer-en-minder-aanpak wordt vertaald in 7 strategieën, die op hun beurt de basis vormen voor de netwerken binnen het beleidsscenario in het regionaal mobiliteitsplan;

Overwegende dat het gaat om volgende 6 thematische strategieën: openbaar vervoer, fiets, knopen, auto, logistiek en ruimte. Een zevende en laatste strategie behandelt enkele horizontale thema’s zoals gedrag, parkeren, verkeersveiligheid en innovatie;

Overwegende dat de vervoerregioraad een maximaal draagvlak voor de visienota ambieert en daarom de gemeentebesturen de raad geeft om de visienota ter kennis te brengen aan het college van burgemeester en schepenen én de gemeenteraad;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Kennis te nemen van de "visienota Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Gent".

Artikel 2

De "visienota Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Gent" ter kennisgeving voor te leggen aan de gemeenteraad.