Terug
Gepubliceerd op 09/02/2022

2022_CBS_00397 - Collegebeslissing betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein ter hoogte van Stationsstraat 149-151 voor het slopen van het gebouw door de firma “Grondwerken L&L” voor eigen rekening

College van Burgemeester en Schepenen
ma 07/02/2022 - 16:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Karen Serlet, algemeen directeur wnd.

Afwezig

Pieter De Crem; Dirk De Smul; Luc Jolie, algemeen directeur; Ineke Poelman, directeur Sociale en Juridische zorg; Peter Ponnet, korpschef
2022_CBS_00397 - Collegebeslissing betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein ter hoogte van Stationsstraat 149-151 voor het slopen van het gebouw door de firma “Grondwerken L&L” voor eigen rekening 2022_CBS_00397 - Collegebeslissing betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein ter hoogte van Stationsstraat 149-151 voor het slopen van het gebouw door de firma “Grondwerken L&L” voor eigen rekening

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen; 

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen; 

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen; 

Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens; 

Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen; 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein; 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein; 

Gelet op de aanvragen van 27 januari 2022 en 31 januari 2022 van de firma Grondwerken L&L in Aalter tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Stationsstraat, meer bepaald het voetpad en de helft van de rijweg ter hoogte van het gebouw gelegen Stationsstraat 149-151, gedurende de periode van 11 februari 2022 tot en met maandag 7 maart 2022, voor het slopen van het gebouw, voor eigen rekening; 

Gelet op het ingediend verkeerssignalisatieplan; 

Overwegende dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden steeds doorgaand verkeer mogelijk zal zijn ter hoogte van de werfzone, dit op een versmalde rijstrook waarbij de verkeersdoorstroming verloopt via beurtelingse passage; 

Overwegende dat het wenselijk is om in de tijdelijke vergunning te voorzien in de mogelijkheid om te kunnen overschakelen naar een regeling van de verkeersdoorstroming via driekleurige verkeerslichten indien wordt vastgesteld dat de verkeersdoorstroming via beurtelingse passage moeilijk verloopt; 

Overwegende dat de aanvrager er dient voor te zorgen dat de fietsers en voetgangers op elk ogenblik op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren; 

Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Aan de firma Grondwerken L&L in Aalter een tijdelijke vergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein in de Stationsstraat, meer bepaald het voetpad en de helft van de rijweg ter hoogte van het gebouw gelegen Stationsstraat 149-151, gedurende de periode van 11 februari 2022 tot en met maandag 7 maart 2022, voor het slopen van het gebouw, voor eigen rekening.

Artikel 2

Als door de Politiezone Aalter wordt vastgesteld dat de verkeersdoorstroming via beurtelingse passage voor verkeersproblemen zorgt, de verkeersdoorstroming ter hoogte van de werfzone voor de resterende duur van de signalisatievergunning dient geregeld te worden via driekleurige verkeerslichten.

Artikel 3

Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen, en het ingediend verkeerssignalisatieplan.

Artikel 4

De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de uitvoerder van de werken.

Artikel 5

De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van de werken te laten afdekken door de uitvoerder van de werken.

Artikel 6

Aan de aanvrager opdracht te geven alle nodige maatregelen te treffen om schade aan het openbaar domein te voorkomen.

Artikel 7

Aan de aanvrager opdracht te geven om alle noodzakelijke informatie omtrent deze tijdelijke vergunning in te geven in GIPOD.

Artikel 8

Aan de aanvrager opdracht te geven er voor te zorgen dat de fietsers en voetgangers op elk ogenblik op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren.

Artikel 9

Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.

Artikel 10

Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.

Artikel 11

Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.

Artikel 12

Deze verordening in werking te laten treden op 11 februari 2022 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.

Artikel 13

De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:

  • het politieparket van de procureur des Konings in Gent
  • de Politiezone Aalter
  • Hulpverleningszone Meetjesland (Brandweerpost Aalter)
  • De Lijn Oost-Vlaanderen
  • De Post (Kantoor Aalter)
  • Huisartsen Wachtpost Meetjesland
  • de Aalterse huisartsen via Dr. Sabine Huyberechts
  • Afvalintercommunale IVM
  • de aanvrager.