Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 12 oktober 2020 betreffende de participatie in de hydronautstudie van Aquafin in prefusiegemeente Aalter en de goedkeuring van het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst;
Gelet op de collegebeslissing van 8 juni 2020 betreffende het principieel akkoord tot monitoring van de wegenis op het grondgebied Aalter;
Gelet op het dashboard wegen zoals opgenomen in de roadmap december 2021 – januari 2022;
Overwegende dat een database van de wegen werd opgemaakt op basis van visuele inspectie en opmeting; dat de wegen volgens het type verharding en hun schadebeeld per segment gecatalogeerd werden in verschillende ernstklasses; dat op basis van deze database de prioritaire wegen op een objectieve, snelle manier bepaald kunnen worden in functie van heraanleg;
Overwegende dat het intern verzamelen van deze data manueel werk vraagt en arbeidsintensief is; dat de beoordeling door de inspecteur kan zorgen voor een mogelijke persoonlijke interpretatie van het schadebeeld;
Overwegende dat geautomatiseerde softwaretoepassingen de inventarisatie op een objectievere en uniformere manier kunnen uitvoeren; dat op die manier het up-to-date houden van de inventaris efficiënter kan gebeuren en er meer rapporteringsmogelijkheden zijn; dat deze informatie automatisch gekoppeld wordt aan een geografisch informatiesysteem (kaartweergave), zodat een duidelijker beeld kan gegeven worden van de geografische spreiding van de infrastructuur;
Overwegende dat de vraag gesteld werd om een gelijkaardige database aan te leveren met de informatie over andere onderdelen van het openbaar domein, zoals voetpaden en fietspaden; dat deze informatie momenteel niet (integraal) beschikbaar is; dat verdere inventarisatie van het openbaar domein noodzakelijk is om snel over correcte informatie te kunnen beschikken en een efficiënt beheer toe te passen;
Overwegende dat de inventaris rioleringen momenteel verfijnd en up-to-date gebracht wordt via participatie met Aquafin; dat de inventaris rond voetpaden, fietspaden en grachten opgemaakt of vervolledigd dient te worden;
Overwegende dat via een geautomatiseerd systeem of via een externe dienstverlener de inventaris verder verrijkt kan worden met de gegevens over fietspaden, voetpaden en grachten op een efficiëntere manier waardoor de focus intern op de kerntaken kan gericht worden;
Akkoord te gaan om een externe dienstverlener aan te stellen om over te gaan tot verdere inventarisatie van het openbaar domein (voetpaden, fietspaden, grachten) en de overeenkomstige staat van de elementen volgens de meest gerede procedure en hiervoor het nodige te doen.