Terug
Gepubliceerd op 15/02/2022

2022_GR_00007 - Geuzestraat 48. Planologisch attest. Afgifte.

Gemeenteraad
ma 20/12/2021 - 20:30 Auditorium
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kris Ally, voorzitter; Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer, schepenen; Patrick Verwilst; Magda Boone; Mieke Schauvliege; Magda De Baets; Ann Depoortere; Hedeli Sassi; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Steven Devliegere; Michael Ally; Vic De Jaegher; Paul Beheyt; Mieke Vertriest; Linde Van Wonterghem, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur; Peter Ponnet , korpschef

Afwezig

Johan Van den Kerchove, schepen; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Jesse De Meulenaere; Peter Cornelis; Femke Deroo, raadsleden

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Kris Ally, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00007 - Geuzestraat 48. Planologisch attest. Afgifte.

Aanwezig

Kris Ally, Pieter De Crem, Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Patrick Verwilst, Magda Boone, Mieke Schauvliege, Magda De Baets, Ann Depoortere, Hedeli Sassi, Sofie Vermeersch, Lesley De Neve, Steven Devliegere, Michael Ally, Vic De Jaegher, Paul Beheyt, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Luc Jolie, Peter Ponnet
Stemmen voor 20
Philippe Verleyen, Herlinde Trenson, Paul Beheyt, Magda Boone, Steven Devliegere, Hedeli Sassi, Sofie Vermeersch, Mieke Vertriest, Michael Ally, Magda De Baets, Vic De Jaegher, Luc De Meyer, Lesley De Neve, Pieter De Crem, Dirk De Smul, Patrick Hoste, Patrick Verwilst, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Kris Ally
Stemmen tegen 3
Linde Van Wonterghem, Ann Depoortere, Mieke Schauvliege
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00007 - Geuzestraat 48. Planologisch attest. Afgifte. 2022_GR_00007 - Geuzestraat 48. Planologisch attest. Afgifte.

Motivering

Motivering

Gelet op het gewestplan Eeklo-Aalter goedgekeurd bij koninklijk besluit van 24 maart 1978;

Gelet op het ministerieel besluit van 19 december 2003 betreffende de goedkeuring van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van het prefusiebestuur Aalter;

Gelet op het ministerieel besluit van 16 maart 2006 betreffende de goedkeuring van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van het prefusiebestuur Knesselare;

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 29 maart 2013 tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest,

Gelet op het bij ministerieel besluit van 5 februari 2004 goedgekeurd BPA Zonevreemde bedrijven meer bepaald nr. 2/04 - De Baere;

Gelet op het RUP De Baere goedgekeurd op 9 november 2016;

Gelet op de collegebeslissing van 29 november 2021 betreffende het advies van de GECORO voor de aanvraag planologisch attest Geuzestraat 48;

Gelet op de aanvraag planologisch attest ingediend op 31 mei 2021 door DB Fourage, Geuzestraat 48 in Aalter; dat de aanvraag tot doel heeft te onderzoeken of het bedrijf op de locatie kan worden behouden en of er nog uitbreidingsmogelijkheden zijn;

Gelet op de volledigheidsverklaring van 21 juni 2021;

Gelet op de aanvraag planologisch attest ingediend op 31 mei 2021 door DB Fourage, Geuzestraat 48 in Aalter; dat de aanvraag tot doel heeft te onderzoeken of het bedrijf op de locatie kan worden behouden en of er nog uitbreidingsmogelijkheden zijn; dat de ruimtelijke behoeften op korte termijn als volgt luiden: een apart bureaugedeelte om tegemoet te komen aan de ruimtevraag voor een personeelsruimte, kantoor en archief, maar ook om het privé-gedeelte volledig te scheiden van het bedrijf en een uitbreiding van de opslagruimte voor het stockeren van grondstoffen en afgewerkt product in een loods, op de plaats waar op heden een varkensstal gevestigd staat; dat de ruimtelijke behoeften op middellange termijn als volgt luiden: een opslagloods voor afgewerkt product;

Gelet op de brief van 15 mei 2021 van het Departement Omgeving, Afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning en –projecten, Directie Gebiedsontwikkeling, Team Mer, waarin wordt geconcludeerd dat het  voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is;

Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van 6 september 2021 van het Agentschap Innoveren en Ondernemen; dat binnen het plangebied slechts 1 (bedrijfs)woning is toegelaten; 

Gelet op het gunstig advies van 26 augustus 2021 van het Agentschap Natuur en Bos;

Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van 6 september 2021 van het Departement landbouw en Visserij: dat binnen het plangebied 2 woningen worden uitgesloten en dat een grondige motivatie van 1 dienstwoning (conciërgewoning) en 1 bedrijfswoning noodzakelijk is; dat voldoende wordt aangetoond dat zuinig ruimtegebruik  (en dit ook voor de gehele site) voorop staat; dat een verdere uitbreiding in de toekomst zou leiden tot inname van onbebouwd agrarisch gebied niet meer aanvaard kan worden;

Gelet op het ongunstig advies van 24 augustus 2021 van het Departement Omgeving waarbij het beschikkende gedeelte letterlijk luidt als volgt: 'Het bedrijf DB FOURAGE (De Baere Dirk) kan worden bestendigd op de bestaande bedrijfssite. De voorliggende aanvraag tot planologisch attest wordt ongunstig geadviseerd voor de uitbreiding op korte en lange termijn. Door de uitbreiding van de bedrijfssite met de naastgelegen varkenskwekerij en de daarbij gepaard gaande bouw van twee nieuwe opslagloodsen (4.100 m²) en een afzonderlijk administratief volume (1.000 m³) zal het bedrijf uitgroeien tot een bovenlokaal agro-industrieel complex zonder enig aantoonbare band met de landbouwbedrijven in de omgeving. Bepaalde functies overstijgen bovendien het landbouwgebeuren. De schaal van het bedrijf past niet in een structureel samenhangend landbouwgebied waarvan de landschappelijke waarde beleidsmatig is verankerd. De geplande verkeerssituatie kan als problematisch worden ervaren, in het bijzonder wanneer de N44 wordt omgebouwd conform zijn wegenselectie. Ten overvloede wordt vermeld dat de noodzaak om over meer dan één bedrijfswoning te beschikken niet is aangetoond';

Gelet op het ongunstig advies van 9 september 2021 van de Deputatie van het provinciebestuur Oost-Vlaanderen voor de uitbreiding op korte en lange termijn omwille van:

- schaalvergroting tot bovenlokaal bedrijf

- activiteiten: ontbreken van de aantoonbare band met lokale landbouwbedrijven

- aantasten landschappelijke waarde en samenhangend landbouwgebied

- problematisch mobiliteitsprofiel en ontsluiting

- vraag tot drie bedrijfswoningen (juridisch onduidelijke toestand woning Lijsterhoekstraat);

Gelet op het gemotiveerd advies van de GECORO van 18 oktober 2021 betreffende de ingekomen adviezen en de tijdens het openbaar onderzoek ingediende bezwaarschriften; dat dit advies als volgt is opgebouwd:

1. Advies GECORO betreffende het advies van het Departement Omgeving:

Activiteiten

De GECORO is van oordeel dat de bestaande activiteiten (fourage, mestverwerking) een duidelijke en aantoonbare band hebben met de landbouw. Een bestendiging van deze activiteiten is op de site verantwoord. Deze activiteiten kunnen ook de nodige ontwikkelingsmogelijkheden krijgen wanneer dit gemotiveerd wordt vanuit bedrijfseconomische context om toekomstgericht een antwoord te bieden op noden en randvoorwaarden vanuit duurzame productie- of verwerkingsprocessen en waarbij de nodige flexibiliteit wordt ingebouwd (omgaan met seizoensgebondenheid van de landbouw, nood aan bijkomende overdekte opslag,…). Een diversificatie van de bestaande activiteiten (fourage, mestverwerking) met een aantoonbare band naar de landbouw is mogelijk. Een heroriëntering of nieuwe activiteiten die geen verband houden met landbouw (bijvoorbeeld opslag en verkoop van houtpellets) kunnen niet toegestaan worden. De GECORO is van oordeel dat de huidige activiteiten kunnen behouden blijven en mogelijkheden krijgen om te evolueren vanuit bedrijfseconomisch perspectief, weliswaar binnen randvoorwaarden. Deze worden hieronder aangegeven.

Schaalvergroting

Het bedrijf is ruimtelijk gegroeid binnen het kader van het planologisch attest en het RUP. De aankoop en integratie van het varkensbedrijf ten zuiden van de site en de daarmee verbonden huidige aanvraag tot planologisch attest, biedt mogelijkheden om finale grenzen en randvoorwaarden vast te leggen waarbinnen de bedrijfsactiviteiten zich kunnen ontwikkelen.

De GECORO is van oordeel dat de huidige activiteiten zich kunnen ontwikkelen binnen volgende randvoorwaarden:

- de footprint van de bestaande vergunde bedrijfsgebouwen (dus ook deze van het varkensbedrijf) vormen de maximale bebouwbare oppervlakte voor het bedrijf;

- de bestaande bedrijfsgebouwen zijn maatgevend qua gabarit (kroonlijsthoogte, hoogte nok bedrijfsgebouwen);

- het is aangewezen de bedrijfsgebouwen zoveel als mogelijk te clusteren. Dit biedt een voordeel naar het beperken van de hinder naar geluid of de hinder in het algemeen naar de omgeving;

- de randzone naar de Geuzestraat en de Lijsterhoekstraat wordt bouwvrij gehouden en ingezet in functie van landschappelijke buffering en waterberging. 

De GECORO acht de ontwikkeling van een afzonderlijke kantoorruimte, afgesplitst van de bedrijfswoning, verantwoord. De kantoorruimte kan zoals voorgesteld in het dossier gebundeld worden met bestaande bedrijfsgebouwen centraal op de site. De gevraagde 1.000 m² staat echter niet in relatie tot de schaal van het bedrijf (en het aantal werknemers). Een kantoorruimte met een maximale oppervlakte van 100 m² is afdoende.

 Landschappelijke waarde en samenhangend landbouwgebied

De GECORO is van oordeel dat de site reeds in belangrijke mate bebouwd is waardoor er moeilijk sprake kan zijn van een aantasting van de landschappelijke waarde of van de aantasting van een samenhangend landbouwgebied. De adviezen van het Departement Landbouw & Visserij en van het Agentschap Natuur & Bos (zie verder) onderschrijven deze visie of dit standpunt. De GECORO acht het wel noodzakelijk om een substantiële en aaneengesloten landschappelijke buffer rond de bedrijfssite te ontwikkelen.

Mobiliteitsprofiel en ontsluiting

De ontwikkeling op korte en lange termijn heeft relatief weinig impact op het mobiliteitsprofiel. Het bedrijf genereert op dagbasis eerder een beperkt aantal bewegingen, zowel qua autoverkeer als vrachtverkeer. Een belangrijk aandachtspunt is dat de ontsluiting gebeurt via de Oude Brugseweg naar de N44 en niet via het centrum van Knesselare. Dit situeert zich eerder op het niveau van een bedrijfsvervoersplan en handhaving, dan op het niveau van een ruimtelijk plan.

De GECORO is van oordeel dat het huidige en toekomstige mobiliteitsprofiel de draagkracht van de omgeving niet overschrijdt. De GECORO ziet ook weinig (direct) verband tussen de bedrijfssite en de (toekomstige) ombouw van de N44 als primaire weg. De ombouw van de N44 zal immers een antwoord moeten bieden op de (lokale) ontsluiting van ook andere economische activiteiten en landbouwactiviteiten in de omgeving van de N44.

 Bedrijfswoning

De GECORO acht één volwaardige bedrijfswoning voldoende in relatie tot de aard en de schaal van de activiteiten, zeker wanneer de kantooractiviteiten fysiek worden afgesplitst van de bedrijfswoning. De bedrijfswoning van het voormalige varkensbedrijf die wordt opgenomen binnen de bedrijfssite, wordt wenselijk opgeheven in functie van de ontwikkeling van een volwaardige buffer rond de bedrijfssite.

2. Advies GECORO betreffende het advies van de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen:

Activiteiten

De GECORO is van oordeel dat de bestaande activiteiten (fourage, mestverwerking) een duidelijke en aantoonbare band hebben met de landbouw. Een bestendiging van deze activiteiten is op de site verantwoord. Deze activiteiten kunnen ook de nodige ontwikkelingsmogelijkheden krijgen wanneer dit gemotiveerd wordt vanuit bedrijfseconomische context om toekomstgericht een antwoord te bieden op noden en randvoorwaarden vanuit duurzame productie- of verwerkingsprocessen en waarbij de nodige flexibiliteit wordt ingebouwd (omgaan met seizoensgebondenheid van de landbouw, nood aan bijkomende overdekte opslag,…). Een diversificatie van de bestaande activiteiten (fourage, mestverwerking) met een aantoonbare band naar de landbouw is mogelijk. Een heroriëntering of nieuwe activiteiten die geen verband houden met landbouw (bijvoorbeeld opslag en verkoop van houtpellets) kunnen niet toegestaan worden. De GECORO is van oordeel dat de huidige activiteiten kunnen behouden blijven en mogelijkheden krijgen om te evolueren vanuit bedrijfseconomisch perspectief, weliswaar binnen randvoorwaarden. Deze worden hieronder aangegeven.

Schaalvergroting

Het bedrijf is ruimtelijk gegroeid binnen het kader van het planologisch attest en het RUP. De aankoop en integratie van het varkensbedrijf ten zuiden van de site en de daarmee verbonden huidige aanvraag tot planologisch attest, biedt mogelijkheden om finale grenzen en randvoorwaarden vast te leggen waarbinnen de bedrijfsactiviteiten zich kunnen ontwikkelen.

De GECORO is van oordeel dat de huidige activiteiten zich kunnen ontwikkelen binnen volgende randvoorwaarden:

- de footprint van de bestaande vergunde bedrijfsgebouwen (dus ook deze van het varkensbedrijf) vormen de maximale bebouwbare oppervlakte voor het bedrijf;

- de bestaande bedrijfsgebouwen zijn maatgevend qua gabarit (kroonlijsthoogte, hoogte nok bedrijfsgebouwen);

- het is aangewezen de bedrijfsgebouwen zoveel als mogelijk te clusteren. Dit biedt een voordeel naar het beperken van de hinder naar geluid of de hinder in het algemeen naar de omgeving;

- de randzone naar de Geuzestraat en de Lijsterhoekstraat wordt bouwvrij gehouden en ingezet in functie van landschappelijke buffering en waterberging. 

De GECORO acht de ontwikkeling van een afzonderlijke kantoorruimte, afgesplitst van de bedrijfswoning, verantwoord. De kantoorruimte kan zoals voorgesteld in het dossier gebundeld worden met bestaande bedrijfsgebouwen centraal op de site. De gevraagde 1.000 m² staat echter niet in relatie tot de schaal van het bedrijf (en het aantal werknemers). Een kantoorruimte met een maximale oppervlakte van 100 m² is afdoende.

 Landschappelijke waarde en samenhangend landbouwgebied

De GECORO is van oordeel dat de site reeds in belangrijke mate bebouwd is waardoor er moeilijk sprake kan zijn van een aantasting van de landschappelijke waarde of van de aantasting van een samenhangend landbouwgebied. De adviezen van het Departement Landbouw & Visserij en van het Agentschap Natuur & Bos (zie verder) onderschrijven deze visie of dit standpunt. De GECORO acht het wel noodzakelijk om een substantiële en aaneengesloten landschappelijke buffer rond de bedrijfssite te ontwikkelen.

Mobiliteitsprofiel en ontsluiting

De ontwikkeling op korte en lange termijn heeft relatief weinig impact op het mobiliteitsprofiel. Het bedrijf genereert op dagbasis eerder een beperkt aantal bewegingen, zowel qua autoverkeer als vrachtverkeer. Een belangrijk aandachtspunt is dat de ontsluiting gebeurt via de Oude Brugseweg naar de N44 en niet via het centrum van Knesselare. Dit situeert zich eerder op het niveau van een bedrijfsvervoersplan en handhaving, dan op het niveau van een ruimtelijk plan.

De GECORO is van oordeel dat het huidige en toekomstige mobiliteitsprofiel de draagkracht van de omgeving niet overschrijdt. De GECORO ziet ook weinig (direct) verband tussen de bedrijfssite en de (toekomstige) ombouw van de N44 als primaire weg. De ombouw van de N44 zal immers een antwoord moeten bieden op de (lokale) ontsluiting van ook andere economische activiteiten en landbouwactiviteiten in de omgeving van de N44.

Bedrijfswoning

De GECORO acht één volwaardige bedrijfswoning voldoende in relatie tot de aard en de schaal van de activiteiten, zeker wanneer de kantooractiviteiten worden fysiek afgesplitst van de bedrijfswoning. De bedrijfswoning van het voormalige varkensbedrijf die wordt opgenomen binnen de bedrijfssite, wordt wenselijk opgeheven in functie van de ontwikkeling van een volwaardige buffer rond de bedrijfssite.

3. Advies GECORO betreffende het advies van het Agentschap Innoveren en Ondernemen:

De GECORO neemt kennis van dit advies. Het geeft geen aanleiding tot andere/bijkomende randvoorwaarden of aandachtspunten die hierboven reeds zijn gegeven naar aanleiding van de adviezen van het Departement Omgeving of de provincie Oost-Vlaanderen.

4. Advies GECORO betreffende het advies van het Departement Landbouw en Visserij:

De GECORO neemt kennis van het advies naar schaal en aard van de activiteiten. Het geeft geen aanleiding tot andere/bijkomende randvoorwaarden of aandachtspunten die hierboven reeds zijn gegeven naar aanleiding van de adviezen van het Departement Omgeving of de provincie Oost-Vlaanderen.

5. Advies GECORO betreffende het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos:

De GECORO neemt kennis van dit advies. Het geeft geen aanleiding tot bijkomende randvoorwaarden of aandachtspunten voor het verdere procesverloop.

 6. Advies van de GECORO over de gebundelde en gecoördineerde thema's van de bezwaren en opmerkingen:

De GECORO heeft gebruik gemaakt van de haar decretaal toegewezen bevoegdheid om de bezwaren te bundelen en te coördineren. Uit alle tijdig ingediende bezwaarschriften (3 bezwaarschriften) heeft de GECORO enkele thema’s weerhouden:

1. Groenbuffer - landschappelijke inpassing

Essentie van de bezwaren en voorstellen:

De noordelijke buffer van 9 meter als randvoorwaarde van het planologisch attest van 2010 is niet gerealiseerd.

De groenbuffer rond de schapenweide is niet winterhard en is veel te laat aangeplant. De buffer staat op de verkeerde plaats, niet conform het planologisch attest van 2010.

Op perceel 189 en 160a wordt wenselijk een volwaardige en brede groenbuffer aangeplant. De groenbuffer moet voldoen aan volgende randvoorwaarden: streekeigen beplanting, menging van struiken en hoogstammige bomen, combinatie van snelgroeiende pionierssoorten en trager groeiende soorten, geen grasstroken, zo snel mogelijk aan te planten (volgend plantseizoen). De groenbuffer kan de hinder (lawaai, stof, geluid) reduceren. 

Standpunt GECORO:

De groenbuffer van 9 meter breed aan de noordzijde en oostzijde van het bedrijf dient zo snel mogelijk aangelegd, conform de bepalingen van het bestaande RUP voor de bedrijfssite. De effectieve realisering vormt een randvoorwaarde voor het afleveren van een omgevingsvergunning.

Aan de westzijde (kant Geuzestraat) en zuidzijde (kant Lijsterhoekstraat) van het bedrijf wordt, rekening houdend met de integratie van het varkensbedrijf in de bedrijfssite en rekening houdend met de ontwikkelingsmogelijkheden (footprint van de bestaande vergunde gebouwen als maximale bezetting, gabarit van de bestaande gebouwen als maatgevend, streven naar clustering van bebouwing) een forse en brede groenbuffer ingericht, waarbij de bestaande buffer langs de Geuzestraat als referentie en maatgevend wordt beschouwd. Dit betekent dat de landschappelijke buffer bestaat uit een combinatie van hoogstammige bomen en struiken en een combinatie van wintergroene en bladverliezende beplanting. De woningen Lijsterhoek 1 (voormalige bedrijfswoning landbouwbedrijf) en Lijsterhoek 5 (leegstaande en verkrotte woning/bouwval) worden opgeheven in functie van het realiseren van de groenbuffer.

De groenbuffer kan ook een rol vervullen naar waterbeheer en waterbuffering (zie verder punt 2. Waterbeheer). 

2. Waterbeheer

Essentie van de bezwaren en voorstellen:

De schapenweide (perceel A189) is illegaal opgehoogd (uitgegraven grond van de mestverwerkingsinstallatie). Hierdoor is er wateroverlast in de omgeving.

Standpunt GECORO:

Integraal waterbeheer vormt een belangrijk aandachtspunt voor de ontwikkeling van de site. Waterbeheer is onderbelicht en wordt niet volwaardig aangepakt in het dossier. De GECORO gaat uit van volgende principes voor het bedrijf:

  • Hemelwater van de daken wordt maximaal opgevangen en gebruikt binnen de bedrijfsprocessen.
  • Hemelwater van de daken en verharding wordt op eigen terrein gebufferd en geïnfiltreerd in de bodem. De zanderige bodem laat maximale infiltratie toe. Een bui T2 is maatgevend. Buffering en infiltratie kan worden gerealiseerd in de landschapsbuffer (meervoudig gebruik) door middel van wadi’s, grachten of bufferbekken (of een combinatie ervan). Het afgraven van de schapenweide kan hier ook een rol in spelen. Op het systeem wordt een vertraagde afvoer en overloop voorzien op de waterloop.

3. Bedrijfsactiviteiten - schaal van het bedrijf

Essentie van de bezwaren en voorstellen:

De toekomstige uitbreidingen zullen extra overlast met zich meebrengen. Het bedrijf heeft eerder een industrieel dan een agrarisch karakter.

Palettentransport en het leveren van houtpellets is niet verenigbaar met de agrarisch gebonden activiteiten van het bedrijf.

Op het aangekochte varkensbedrijf is reeds verharding aangebracht. Het is niet duidelijk of dit vergund is. 

Standpunt GECORO:

Activiteiten

De GECORO is van oordeel dat de bestaande activiteiten (fourage, mestverwerking) een duidelijke en aantoonbare band hebben met de landbouw. Een bestendiging van deze activiteiten is op de site is verantwoord. Deze activiteiten kunnen ook de nodige ontwikkelingsmogelijkheden krijgen wanneer dit gemotiveerd wordt vanuit bedrijfseconomische context om toekomstgericht een antwoord te bieden op noden en randvoorwaarden vanuit duurzame productie- of verwerkingsprocessen en waarbij de nodige flexibiliteit wordt ingebouwd (omgaan met seizoensgebondenheid van de landbouw, nood aan bijkomende overdekte opslag,…). Een diversificatie van de bestaande activiteiten (fourage, mestverwerking) met een aantoonbare band naar de landbouw is mogelijk. Een heroriëntering of nieuwe activiteiten die geen verband houden met landbouw (bijvoorbeeld opslag en verkoop van houtpellets) kunnen niet toegestaan worden. De GECORO is van oordeel dat de huidige activiteiten kunnen behouden blijven en mogelijkheden krijgen om te evolueren vanuit bedrijfseconomisch perspectief, weliswaar binnen randvoorwaarden. Deze worden hieronder aangegeven.

Schaalvergroting

Het bedrijf is ruimtelijk gegroeid binnen het kader van het planologisch attest en het rup. De aankoop en integratie van het varkensbedrijf ten zuiden van de site en de daarmee verbonden huidige aanvraag tot planologisch attest, biedt mogelijkheden om finale grenzen en randvoorwaarden vast te leggen waarbinnen de bedrijfsactiviteiten zich kunnen ontwikkelen.

De GECORO is van oordeel dat de huidige activiteiten zich kunnen ontwikkelen binnen volgende randvoorwaarden:

- de footprint van de bestaande vergunde bedrijfsgebouwen (dus ook deze van het varkensbedrijf) vormen de maximale bebouwbare oppervlakte voor het bedrijf;

- de bestaande bedrijfsgebouwen zijn maatgevend qua gabarit (kroonlijsthoogte, hoogte nok bedrijfsgebouwen);

- het is aangewezen de bedrijfsgebouwen zoveel als mogelijk te clusteren. Dit biedt een voordeel naar het beperken van de hinder naar geluid of de hinder in het algemeen naar de omgeving;

- de randzone naar de Geuzenhoek en de Lijsterhoekstraat wordt bouwvrij gehouden en ingezet in functie van landschappelijke buffering en waterberging. 

De GECORO acht de ontwikkeling van een afzonderlijke kantoorruimte, afgesplitst van de bedrijfswoning, verantwoord. De kantoorruimte kan zoals voorgesteld in het dossier gebundeld worden met bestaande bedrijfsgebouwen centraal op de site. De gevraagde 1.000 m² staat echter niet in relatie tot de schaal van het bedrijf (en het aantal werknemers). Een kantoorruimte met een maximale oppervlakte van 100 m² is afdoende. 

4. Bedrijfswoning(en)

Essentie van de bezwaren en voorstellen:

Woning Lijsterhoek 1 (bedrijfswoning varkensbedrijf).

Woning Lijsterhoek 3. Het is niet duidelijk waarom deze woning die verhuurd wordt aan werknemers van DB Fourage moet deel uitmaken van het planologisch attest.

Woning Lijsterhoek 5. Deze woning is leegstaand en verkrot. Ze is deels ingestort. Ook het bijgebouw staat op instorten. Het is wenselijk deze bouwval af te breken en in te richten als groenbuffer. Bij voorkeur met streekeigen groen: menging van hoogstammige bomen en struiken. 

Standpunt GECORO:

De GECORO acht één volwaardige bedrijfswoning voldoende in relatie tot de aard en de schaal van de activiteiten, zeker wanneer de kantooractiviteiten fysiek worden  afgesplitst van de bedrijfswoning. De bedrijfswoning van het voormalige varkensbedrijf (Lijsterhoek 1) die wordt opgenomen binnen de bedrijfssite, wordt wenselijk opgeheven in functie van de ontwikkeling van een volwaardige buffer rond de bedrijfssite. Hetzelfde geldt voor de woning Lijsterhoek 5 (leegstaande en verkrotte woning/bouwval).

Woning Lijsterhoek 3 (vergunde zonevreemde woning) heeft geen relatie met de bedrijfssite en wordt wenselijk niet opgenomen binnen het RUP. 

5. Mobiliteit

Essentie van de bezwaren en voorstellen:

Vrachtverkeer rijdt regelmatig door de dorpskern van Knesselare.

Het aantal vrachtbewegingen is recent gestegen van 5 naar 9 vrachtwagens.

De Geuzestraat en Oude Brugse Weg zijn relatief smal en niet geschikt voor vrachtverkeer.

Het is niet duidelijk of de weegbrug van het bedrijf ook mag gebruikt worden door externen 

Standpunt GECORO:

De ontwikkeling op korte en lange termijn heeft relatief weinig impact op het mobiliteitsprofiel. Het bedrijf genereert op dagbasis eerder een beperkt aantal bewegingen, zowel qua autoverkeer als vrachtverkeer. Een belangrijk aandachtspunt is dat de ontsluiting gebeurt via de Oude Brugseweg naar de N44 en niet via het centrum van Knesselare. Dit situeert zich eerder op het niveau van een bedrijfsvervoersplan en handhaving, dan op het niveau van een ruimtelijk plan. De inrichting van de Oude Brugseweg en Geuzestraat laat toe het economische verkeer naar de N44 op te nemen. De doortocht door Knesselare is niet toegestaan (tonnagebeperking) en dit dient door handhaving te worden afgedwongen.

De GECORO is van oordeel dat het huidige en toekomstige mobiliteitsprofiel de draagkracht van de omgeving niet overschrijdt. De GECORO ziet ook weinig (direct) verband tussen de bedrijfssite en de (toekomstige) ombouw van de N44 als primaire weg. De ombouw van de N44 zal immers een antwoord moeten bieden op de (lokale) ontsluiting van ook andere economische activiteiten en landbouwactiviteiten in de omgeving van de N44. 

6. Hinderaspecten

Essentie van de bezwaren en voorstellen:

De huidige overlast is nu reeds ontoelaatbaar

Geluidshinder. De mestverwerkingsinstallatie draait 24/7. In 2014 is klacht ingediend. De genomen maatregelen zijn niet afdoende.

Geurhinder. Op regelmatige basis is er geurhinder. Het biobed wordt niet regelmatig vernieuwd.

Stofhinder. In het verleden was er stofhinder. Door de recent vernieuwde ontstoffingsinstallatie is het niet duidelijk of er nu nog hinder is.

Vrachtbewegingen. Er zijn regelmatig vrachtbewegingen buiten de toegelaten uren; 

Standpunt GECORO:

De ruimtelijke configuratie van bebouwing kan bijdragen (clustering, voldoende aaneengesloten geheel, ontsluiting en poorten gericht op de centrale ruimte,…) tot het beperken van de hinder.

De modaliteiten worden vastgelegd in de milieuvergunning en afgedwongen door handhaving. Deze vormen op zich niet het voorwerp van een RUP. 

7. Algemeen - procedurele aspecten

Essentie van de bezwaren en voorstellen:

Voor de indiener van het bezwaarschrift zijn bepaalde termen in het dossier onduidelijk, ook in de plan-mer screening of het MER advies.

Het is niet duidelijk waarom opnieuw een RUP wordt opgemaakt terwijl het vorig RUP dateert van 2016. 

Standpunt GECORO:

De GECORO kan hier geen standpunt in nemen. Dit is zonder voorwerp.

Gelet op de reactie op 26 november 2021 van de vertegenwoordiger van Voka in de GECORO om de formulering in de tekst van het advies van de GECORO als volgt aan te passen: “de GECORO stelt zich de vraag of één volwaardige bedrijfswoning niet voldoende is in relatie tot de aard en de schaal van de activiteiten, zeker wanneer de kantooractiviteiten fysiek worden afgesplitst van de bedrijfswoning. De bedrijfswoning van het voormalige varkensbedrijf die wordt opgenomen binnen de bedrijfssite, zou indien noodzakelijk kunnen opgeheven worden in functie van de ontwikkeling van een volwaardige buffer rond de bedrijfssite”;

Gelet op de collegebeslissing van 29 november 2021 waarbij het gemotiveerd advies van de GECORO van 18 oktober 2021 integraal wordt bijgetreden met uitzonderling van het aspect inzake conciërgewoning;

Overwegende dat het gemotiveerd advies van de GECORO integraal kan worden bijgetreden met uitzondering van 1 aspect met name een bijkomende woning (conciërgewoning) bij het bedrijf; dat het om redenen van een goede bedrijfsvoering aangewezen is dat naast de bedrijfsleider ook een werknemer wordt gehuisvest op de site zodat er steeds toezicht en controle mogelijk is; dat bijgevolg de bestaande vergunde woning bij het varkensbedrijf kan worden behouden weliswaar te herbouwen meer langs de Lijsterhoekstraat zodat aan de Geuzestraat en de hoek Lijsterhoekstraat een volwaardige landschappelijke buffer kan worden aangelegd;

Overwegende dat bijgevolg de huidige activiteiten van het bedrijf kunnen behouden blijven en mogelijkheden krijgen om te evolueren vanuit bedrijfseconomisch perspectief met de volgende randvoorwaarden:

- de bestaande bedrijfsgebouwen zijn maatgevend qua gabarit (kroonlijsthoogte, hoogte nok bedrijfsgebouwen);

- het is aangewezen de bedrijfsgebouwen zoveel als mogelijk te clusteren. Dit biedt een voordeel naar het voorkomen van hinder in het algemeen naar de omgeving;

- de randzone naar de Geuzestraat en de Lijsterhoekstraat wordt bouwvrij gehouden en ingezet in functie van landschappelijke buffering en waterberging;

- de bouw van een conciërgewoning is mogelijk  aan de Lijsterhoekstraat op voldoende afstand van het kruispunt met de Geuzestraat met ontsluiting op de Lijsterhoekstraat. Deze ontsluiting kan ook voor het bedrijf worden gebruikt;

- een afzonderlijke kantoorruimte, afgesplitst van de bedrijfswoning is verantwoord met een maximale oppervlakte van 100 m²;

- de ontsluiting van het bedrijf dient te gebeuren via de Oude Brugseweg naar de N44 en niet via het centrum van Knesselare;

- de ruimtelijke configuratie van bebouwing moet bijdragen  tot het beperken van de hinder door clustering, voldoende aaneengesloten geheel, ontsluiting en poorten gericht op de centrale ruimte,…; de modaliteiten dienen te worden vastgelegd in de milieuvergunning en afgedwongen te worden door handhaving;

- de groenbuffer van 9 meter breed aan de noordzijde en oostzijde van het bedrijf dient zo snel mogelijk aangelegd, conform de bepalingen van het bestaande RUP voor de bedrijfssite;

- integraal waterbeheer vormt een belangrijk aandachtspunt voor de ontwikkeling van de site;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 ยง1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 40 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Een voorwaardelijk positief planologisch attest af te leveren aan  DB Fourage, Geuzestraat 48 in Aalter voor de ruimtelijke behoeften op korte termijn waaronder een apart bureaugedeelte met personeelsruimte, kantoor en archief en de uitbreiding van de opslagruimte voor het stockeren van grondstoffen en afgewerkt product en de ruimtelijke behoeften op middellange termijn zijnde de bouw van een opslagloods voor afgewerkt product. De volgende voorwaarden worden opgelegd:

- de bestaande bedrijfsgebouwen zijn maatgevend qua gabarit (kroonlijsthoogte, hoogte nok bedrijfsgebouwen);

- het is aangewezen de bedrijfsgebouwen zoveel als mogelijk te clusteren. Dit biedt een voordeel naar het voorkomen van hinder in het algemeen naar de omgeving;

- de randzone naar de Geuzestraat en de Lijsterhoekstraat wordt bouwvrij gehouden en ingezet in functie van landschappelijke buffering en waterberging;

- de bouw van een conciërgewoning is mogelijk  aan de Lijsterhoekstraat op voldoende afstand van het kruispunt met de Geuzestraat met ontsluiting op de Lijsterhoekstraat. Deze ontsluiting kan ook voor het bedrijf worden gebruikt;

- een afzonderlijke kantoorruimte, afgesplitst van de bedrijfswoning is verantwoord met een maximale oppervlakte van 100 m²;

- de ontsluiting van het bedrijf dient te gebeuren via de Oude Brugseweg naar de N44 en niet via het centrum van Knesselare;

- de ruimtelijke configuratie van bebouwing moet bijdragen  tot het beperken van de hinder door clustering, voldoende aaneengesloten geheel, ontsluiting en poorten gericht op de centrale ruimte,…; de modaliteiten dienen te worden vastgelegd in de milieuvergunning en afgedwongen te worden door handhaving;

- de groenbuffer van 9 meter breed aan de noordzijde en oostzijde van het bedrijf dient zo snel mogelijk aangelegd, conform de bepalingen van het bestaande RUP voor de bedrijfssite;

- integraal waterbeheer vormt een belangrijk aandachtspunt voor de ontwikkeling van de site.

Artikel 2

Een afschrift van het besluit op te sturen aan de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen, het Departement Omgeving, het Agentschap Innoveren en Ondernemen, het Agentschap voor Natuur en Bos en het Departement Landbouw en Visserij.