Terug
Gepubliceerd op 23/12/2021

2021_CBS_04348 - Collegebeslissing betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Schevestraat voor het snoeien van bomen door het Lokaal bestuur Aalter

College van Burgemeester en Schepenen
ma 20/12/2021 - 16:00 *
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Johan Van den Kerchove, schepen; Peter Ponnet, korpschef

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2021_CBS_04348 - Collegebeslissing betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Schevestraat voor het snoeien van bomen door het Lokaal bestuur Aalter 2021_CBS_04348 - Collegebeslissing betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Schevestraat voor het snoeien van bomen door het Lokaal bestuur Aalter

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;

Motivering

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen; 

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen; 

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen; 

Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens; 

Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen; 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein; 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein; 

Gelet op de aanvraag van 17 december 2021 van het Lokaal bestuur Aalter, tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Schevestraat, meer bepaald de berm en de rijweg, gedurende de periode van 10 januari 2022 tot en met 12 januari 2022, voor het snoeien van bomen in eigen beheer; 

Overwegende dat wordt voorgesteld om de volgende tijdelijke verkeersmaatregelen in te voeren tijdens de uitvoering van de werkzaamheden:

  • afsluiten van de werfzone in de Schevestraat
  • invoeren van wegomleiding voor het verkeer via de Processieweg en de Bellemstraat;

Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Aan het Lokaal bestuur Aalter een tijdelijke vergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein in de Schevestraat, meer bepaald de rijweg en de berm, voor het snoeien van bomen gedurende de periode van 10 januari 2022 tot en met 12 januari 2022 in eigen beheer.

Artikel 2

Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen.

Artikel 3

Het verkeer voor alle voertuigen te verbieden ter hoogte van de werfzone in de Schevestraat, door het plaatsen van een verkeersbord C3, gedurende de periode van 10 januari 2022 tot en met 12 januari 2022.

Artikel 4

Het plaatsen van een verkeersbord F45, gedurende de periode van 10 januari 2022 tot en met 12 januari 2022 op volgende locaties:

  • in de Schevestraat, ter hoogte van het kruispunt met de Bellemstraat
  • in de Schevestraat, ter hoogte van het kruispunt met de Processieweg.

Artikel 5

Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden de wegomleidingen uit te stippelen via de Processieweg en de Bellemstraat.

Artikel 6

De verkeersmaatregel uit artikel 7 ter kennis van de weggebruikers te brengen door het plaatsen van de volgende verkeersborden:

een verkeersbord F41 wijzend naar links

  • in de Bellemstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Schevestraat
  • in de Bellemstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Molenstraat
  • in de Processieweg, ter hoogte van het kruispunt met de Schevestraat

een verkeersbord F41 wijzend naar rechts

  • in de Processieweg, ter hoogte van het kruispunt met de Schevestraat
  • in de Bellemstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Molenstraat 
  • in de Schevestraat, ter hoogte van het kruispunt met de Bellemstraat.

Artikel 7

Aan de aanvrager opdracht te geven er voor te zorgen dat de fietsers en voetgangers op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren.

Artikel 8

De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de aanvrager.

Artikel 9

De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van deze vergunning te laten afdekken door de aanvrager.

Artikel 10

Aan de aanvrager opdracht te geven om alle noodzakelijke informatie omtrent deze tijdelijke vergunning in te geven in GIPOD.

Artikel 11

Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.

Artikel 12

Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.

Artikel 13

Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.

Artikel 14

Deze verordening in werking te laten treden op 10 januari 2022 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.

Artikel 15

De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:

  • het politieparket van de procureur des Konings in Gent
  • de Politiezone Aalter
  • Hulpverleningszone Meetjesland (Brandweerpost Aalter)
  • De Post (kantoor Aalter)
  • Aalterse huisartsen via Dr. Sabine Huyberechts
  • Huisartsen Wachtpost Meetjesland
  • afvalintercommunale I.V.M.
  • de aanvrager.