Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de collegebeslissing van 30 augustus 2021 betreffende de afgifte van een jaarvergunning voor de inname van het openbaar domein naar aanleiding van het bouwen van handelspanden en appartementen ter hoogte van het kruispunt Lostraat - Bellemstraat door de firma "Mevaco";
Gelet op de e-mail van 15 september 2021 van de firma Mevaco in Aalter waarin beschreven wordt welke maatregelen er zullen genomen worden ter bescherming van het openbaar domein tijdens de werken:
Werf: Pluba Aalter
Adres: Hoek Bellemstraat-Lostraat Aalter
Maatregelen ter bescherming van het openbaar domein tijdens werken door Mevaco Bouwbedrijf
Gelet op de e-mail van 1 oktober 2021 van de firma Mevaco in Aalter om de inname van het openbaar domein in fase 1 met 4 dagen te verlengen tot en met 15 oktober 2021 voor de afbraakwerken van de panden gelegen aan het kruispunt Lostraat - Bellemstraat met huidig adres Lostraat 1 en 3 en Bellemstraat 2, 2A en 2B omwille van uitzonderlijke omstandigheden:
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om een verlenging van 4 dagen toe te staan in fase 1 tot en met 15 oktober 2021 voor de inname van het openbaar domein, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Overwegende dat er een inname openbaar domein in de Bellemstraat via melding werd toegestaan voor een verhuis op donderdag 14 oktober 2021 aan de firma Verhuizingen De Pestel; dat de firma Mevaco hiermee rekening dient te houden en onderling met de verhuisfirma dient af te stemmen zodat beiden zo weinig mogelijk hinder ondervinden van de inname;
Overwegende dat gezien de impact van deze inname op het verkeer in het centrum het wenselijk is de burgers hiervan in kennis te stellen via de gemeentelijke communicatiekanalen;
Aan de firma Mevaco in Aalter een verlenging van 4 dagen toe te staan voor de inname van het openbaar domein in fase 1, tot en met 15 oktober 2021 voor de afbraakwerken van de panden gelegen aan het kruispunt Lostraat - Bellemstraat met huidig adres Lostraat 1 en 3 en Bellemstraat 2, 2A en 2B zijnde:
Aan de firma Mevaco in Aalter mee te delen dat een inname van het openbaar domein in de Bellemstraat werd toegestaan aan de firma Verhuizingen De Pestel op donderdag 14 oktober 2021 voor een verhuis en zij samen met de verhuisfirma dienen af te stemmen hoe dit zal verlopen zodat beiden zo weinig mogelijk hinder ondervinden van elkaars inname.
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen, en de ingediende verkeerssignalisatieplannen.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de aanvrager.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van deze vergunning te laten afdekken door de aanvrager.
Aan de aanvrager opdracht te geven om alle noodzakelijke informatie omtrent deze tijdelijke vergunning in te geven in GIPOD.
Aan de aanvrager opdracht te geven er voor te zorgen dat de fietsers en voetgangers op elk ogenblik op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 12 oktober 2021 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
De burgers in kennis te stellen van deze werken via de gemeentelijke communicatiekanalen.