Gelet op het koninklijk besluit van 16 maart 1968 houdende de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 oktober 2017 betreffende de goedkeuring van een aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer naar aanleiding van de wekelijkse boerenmarkt op parking Aard op zaterdag;
Gelet op de e-mail van 19 september 2021 van de school Basisschool De Beuk betreffende de vraag tot het bekomen van een toelating voor het invoeren van een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen in het kader van het realiseren van een verkeersveilige schoolomgeving in de Warandestraat tijdens het schooljaar 2021-2022;
Overwegende dat wordt gevraagd om tot en met 30 juni 2022, op elke maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag, telkens van 8.00 u tot 9.00 u, een stilstaan- en parkeerverbod in te voeren in de Warandestraat, dit met uitzondering van het deel ter hoogte van het gebouw gelegen Warandestraat 7 (architectenbureau Lievens – De Craemer);
Overwegende dat deze verkeersmaatregelen worden ingevoerd in het kader van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving;
Overwegende dat voor de invoering van een aangepaste verkeersregeling de goedkeuring en uitvaardiging van een tijdelijk aanvullend politiereglement noodzakelijk is;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Naar aanleiding van het realiseren van een verkeersveilige schoolomgeving in de Warandestraat een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen in te voeren tijdens het schooljaar 2021-2022.
Tot en met 30 juni 2022, elke maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag, telkens van 8.00 u tot 9.00 u, een stilstaan- en parkeerverbod in te voeren in de Warandestraat, met uitzondering van de strook ter hoogte van het gebouw gelegen Warandestraat 7.
De verkeersmaatregel uit artikel 2 ter kennis van de weggebruikers te brengen door het plaatsen van voldoende verkeersborden E1, volgens noodwendigheid, met de onderborden type Xa – Xb – Xd en een onderbord type V met de tekst “elke maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag, telkens van 8.00 u tot 9.00 u” op alle parkeerplaatsen en/of parkeerstroken gelegen in de Warandestraat, met uitzondering voor de strook ter hoogte van het gebouw gelegen Warandestraat 7.
De voormelde verbodsbepalingen niet te laten gelden voor de voertuigen van de hulp- en veiligheidsdiensten.
De nodige verkeerssignalisatie ter plaatse te laten brengen en ophalen door de cel Middelenbeheer. De nodige verkeerssignalisatie te laten plaatsen en verwijderen door de organisator en/of de Politiezone Aalter. Borden die tegenstrijdig zijn met onderhavig verkeersreglement dienen te worden afgedekt door de organisator en/of de Politiezone Aalter.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de organisatie van de bovenvermelde activiteit.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 6 oktober 2021 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
het politieparket van de procureur des Konings in Gent
de Politiezone Aalter
Hulpverleningszone Meetjesland (Brandweerpost Aalter)
De Lijn Oost-Vlaanderen
de Aalterse huisartsen via Dr. Sabine Huyberechts
De Post (kantoor Aalter)
de aanvrager.