Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 2 april 1996 betreffende de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting van gebouwen en/of woningen, met latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018 betreffende het lokaal woonbeleid;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 9 september 2019 betreffende de goedkeuring van de subsidieaanvraag 'Intergemeentelijk samenwerkingsverband Aalter-Eeklo-Lievegem' en van de statuten 'Interlokale vereniging ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid in Aalter, Eeklo en Lievegem';
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 13 mei 2019 betreffende de regels over de behoeftebepaling van sociale verhuurkantoren in het kader van een Sociaal Verhuurkantoor Pro-oproep;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 26 augustus 2019 betreffende de goedkeuring van de subsidieaanvraag 'Intergemeentelijk samenwerkingsverband Aalter-Eeklo-Lievegem' en van de statuten 'Interlokale vereniging ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid in Aalter, Eeklo en Lievegem';
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 4 oktober 2020 betreffende de voortgangstoets 2020 om het Bindend Sociaal Objectief te bereiken;
Gelet op de vraag van Agentschap Wonen-Vlaanderen, gegeven op 14 juli 2021;
Overwegende dat elke gemeente een Bindend Sociaal Objectief (BSO) heeft, dat bestaat uit de realisatie van een aantal sociale huurwoningen tegen 31 december 2025; dat als Aalter zich wil engageren om bovenop het BSO bijkomende sociale huurwoningen te realiseren, ze alleen aanspraak kan maken op gesubsidieerde financiering als ze beschikt over een Sociaal Woonbeleidsconvenant met daarin een contingent sociale huurwoningen; dat het contingent is opgebouwd uit huurwoningen in projecten die effectief in de pijplijn zitten maar nog niet op de projectenlijst staan;
Overwegende dat Agentschap Wonen-Vlaanderen op 8 juli 2020 vroeg een plan van aanpak in te dienen met de inspanningen die gemaakt worden om het Bindend Sociaal Objectief (BSO) te bereiken; dat in artikel 26 paragraaf 1 van het Monitoringbesluit van 10 november 2011 wordt aangegeven wat een gemeente in een plan van aanpak moet opnemen om te kunnen aantonen dat zij voldoende inspanningen levert om het BSO te bereiken;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen op 5 oktober 2020 heeft beslist akkoord te gaan met de voortgangstoets 2020 opgemaakt door Woonwijzer Meetjesland om het Sociaal Bindend Objectief te bereiken;
Overwegende dat de eindmeet van het huidige BSO in zicht komt; dat volgens de beschikbare informatie Aalter:
Overwegende dat volgens de voortgangstoets 2020 de nieuwe situatie voor de gemeente Aalter op 31 december 2020 is:
Overwegende dat volgens de BSO-planner in het projectportaal Aalter:
Overwegende dat vanaf er 173 woningen zijn gerealiseerd en gepland, de 14 woningen van het SVK worden meegerekend; dat dit wil zeggen dat Aalter op dit ogenblik nog een resterend saldo heeft van 21 (min het goedgekeurde project op dat ogenblik); dat Aalter daarom nu de kans krijgt om een Sociale Woonbeleidsconvenant af te sluiten; dat het convenant nodig is om nog bijkomende projecten te kunnen goedkeuren de komende 3 jaren;
Overwegende dat indien er bijkomende projecten gepland zijn en het resterend saldo voor de realisatie van deze projecten ontoereikend is, deze projecten ingediend kunnen worden in het kader van deze zesde oproep voor sociale woonbeleidsconvenanten; dat het Agentschap Wonen-Vlaanderen zo kan anticiperen op toekomstige projecten waar Aalter, als lokaal bestuur, het beste zicht op heeft; dat begin 2022 tot eind 2024 het streefdoel is van de zesde reeks sociale woonbeleidsconvenanten;
Overwegende dat Aalter, na het afsluiten van een convenant, binnen het toegekende contingent prioriteiten kan stellen; dat dit de regisseursrol op het vlak van lokaal sociaal woonbeleid versterkt; dat Aalter ook de mogelijkheid krijgt in te spelen op opportuniteiten die zich kunnen aandienen tijdens de looptijd van het convenant;
Overwegende dat volgende verrichtingen meetellen om het contingent van het sociaal woonbeleidsconvenant te bepalen:
Overwegende dat volgende verrichtingen niet meetellen om het contingent van het sociaal woonbeleidsconvenant te bepalen:
Overwegende dat project 'Congostraat/Pittemstraat/Lomolenstraat' van Volkshaard cvba een project is voor de bouw van huurwoningen dat in aanmerking komt;
Overwegende dat Agentschap Wonen-Vlaanderen vraagt tegen uiterlijk 31 oktober 2021 het sjabloon in bijlage aan de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) te bezorgen;
Overwegende dat de VMSW samen met het Agentschap Wonen-Vlaanderen de ingediende gegevens zal beoordelen en voorleggen aan de Vlaamse minister van Wonen; dat de beslissing om al dan niet een sociaal woonbeleidsconvenant af te sluiten afhangt van het totale contingent sociale huurwoningen dat alle gemeenten samen vragen en van het beschikbare budget;
Overwegende dat op basis van deze beoordeling, er geen garantie is dat een gemeente het gevraagde contingent ook effectief verkrijgt; dat de VMSW terugkoppelt naar Aalter, met het bezorgen van een ontwerpconvenant, met daarin het definitieve contingent voor de gemeente;
Akkoord te gaan met het indienen van een aanvraag voor een Sociaal Woonbeleidsconvenant.