Gelet op artikel 50 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het college van burgemeester en schepenen;
Het verslag van de zitting van 4 oktober 2021 goed te keuren, te bezorgen aan de raadsleden en - mits anonimisering- te publiceren op de gemeentelijke website.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;
Gelet op de collegebeslissing van 23 november 2020 betreffende de planning van de zittingen van het college en van de gemeenteraad in 2021;
Gelet op het voorstel van kalender:
Maandag 18 oktober 2021 - college
Maandag 25 oktober 2021 - college
Maandag 1 november 2021 - geen college
Maandag 8 november 2021 - college - gemeenteraad;
De kalender goed te keuren.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 21 mei 2021 tot regeling van de vervanging van analoge bestuursdocumenten door elektronische kopieën;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur;
Gelet op gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020/2 2020 - 2025 van het lokaal bestuur;
Gelet op ACT-1755 Uitbouwen van een degelijk uniform archief en laten opstellen van een informatiebeheersplan;
Overwegende dat er binnen het lokaal bestuur Aalter een groeiende nood is aan digitaal werken, dat personeelsleden door digitale dossiers plaats- en tijdsonafhankelijk kunnen werken, dat de kastruimte in de bureaus aanzienlijk verminderd is door de herinrichting van het gemeentehuis;
Overwegende dat er momenteel nog te weinig controle is op de uitvoering van de verschillende digitaliseringsprojecten; dat personeelsleden vaak op eigen initiatief dossiers scannen zonder specifieke aandacht voor het scanproces zelf; dat personeelsleden vaak te weinig kennis hebben van belangrijke aandachtspunten bij het digitaliseren;
Overwegende dat digitaliseren een tijdsintensief werk is; dat personeelsleden vaak te weinig tijd hebben om dit werk goed uit te voeren;
Overwegende dat digitaliseren meer is dan enkel het inscannen van dossiers; dat er heel wat metadata en context moeten vastgelegd worden voor de digitale bestanden zodat deze bruikbaar zijn, terug te vinden zijn en op termijn goed gearchiveerd kunnen worden;
Overwegende dat het rechtsgeldig vervangen van analoge bestuursdocumenten door digitale bestuursdocumenten mogelijk is door het besluit van de Vlaamse Regering; dat dit dient te gebeuren via een werkwijze beschreven in het besluit; dat de papieren dossiers kunnen vernietigd worden wanneer er gedigitaliseerde dossiers zijn waardoor de papierstroom vermindert;
Overwegende dat tijdens de coronamaatregelen eigen personeelsleden bijkomende digitaliseringsopdrachten hebben opgenomen; dat verwacht wordt dat de behoefte aan digitalisering zal blijven bestaan en nog zal toenemen; dat hiervoor ook beroep zal moeten gedaan worden op externe ondersteuning; dat bij de meerjarenplanaanpassing 2022 een indicatief budget van 5.000 euro kan opgenomen worden; dat met een dergelijk budget vermoedelijk ca 25 lopende meter archief kan gedigitaliseerd worden; dat de effectieve kostprijs voor een digitaliseringsopdracht afhangt van het soort dossiers en formaat (bv kaartmateriaal);
Gelet op artikel II.22 tot en met artikel II.25 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 die elektronische uitwisseling van berichten mogelijk maken, toelaten dat bestuurshandelingen in elektronische vorm gebeuren, ook als de toepasselijke regelgeving enkel voorziet in analoge procedures en die het mogelijk maakt de analoge bestuursdocumenten opgemaakt of ontvangen bij de toepassing van wettelijke of reglementaire bepalingen, te laten vervangen door rechtsgeldige elektronische kopieën;
Een indicatief budget van 5.000 euro op te nemen in de meerjarenplanaanpassing 2022 voor externe digitaliseringsopdrachten.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissingen van 11 maart 2019 betreffende de aanduidingen van de vertegenwoordiger en de plaatsvervanger in de algemene vergadering;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de brief van 1 oktober 2021;
Gelet op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2021:
Overwegende dat de heer Steven Devliegere werd aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Magda Boone werd aangeduid als plaatsvervanger;
Overwegende dat het mandaat moet worden vastgesteld voor elke algemene vergadering;
Overwegende dat de gemeenteraad hiervoor bevoegd is;
De goedkeuring van de agendapunten en de vaststelling van het mandaat voor de algemene vergadering van 14 december 2021 van TMVS dv voor te leggen aan de gemeenteraad.
Gelet op het ministerieel besluit van 27 september 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen ter zitting mondeling geïnformeerd werd over de evolutie van het aantal besmettingen in de gemeente en de acties in het vaccinatiecentrum;
De rapportering goed te keuren.
Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;
De rapportering goed te keuren.
Gelet op de collegebeslissing van 25 november 2019 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Aankoop van een zaalreservatiesysteem' via de opdrachtencentrale van Cipal dv (vervanging reservatiesystemen Chiron en Ithaca);
Gelet op de detailtoewijs van de gunning:
Gelet op de collegebeslissing van 8 juni 2020 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Aankoop van een zaalreservatiesysteem'. Eenvormig maken configuratie op basis van bestaande reglementen en verdere automatisatie met bijkomende goedgekeurde artikelen waaronder ‘koppeling boekhoudpakket’, ‘mailingmodule’ en ‘online betalingen’;
Gelet op de collegebeslissing van 29 juni 2020 betreffende de gunning 'Aankoop van een zaalreservatiesysteem'. Bijkomende modules 'Inschrijvingen' en 'Ticketing' voor bijkomende digitale automatisatie;
Gelet op de collegebeslissing van 13 juli 2020 betreffende de gunning 'Aankoop van een zaalreservatiesysteem'. Verzoek tot goedkeuring configuratiedocument en bijkomende configuratiekost;
Gelet op de collegebeslissing van 31 augustus 2020 betreffende de gunning 'Aankoop van een zaalreservatiesysteem'. Stavaza oplevering module "verhuur van zalen en materialen" en planning "evenementenloket";
Gelet op de collegebeslissing van 23 november 2020 betreffende de ondertekening van het configuratiedocument voor de modules "verhuur van zalen" en "verhuur en materialen";
Gelet op de collegebeslissing van 1 maart 2021 betreffende de goedkeuring van het configuratiedocument voor de module 'evenementenloket';
Overwegende dat op 24 maart 2020 de eerste workshop voor de module 'materialen' plaatsvond, dat de projectmedewerkers voor deze module feedback en aanpassingen hebben doorgegeven, waarna de leverancier e2e een configuratiedocument opmaakte als basis voor de programmatie van de software, dat goedgekeurd werd door het college van burgemeester en schepenen op 23 november 2020;
Overwegende dat de leverancier de programmatie zoals goedgekeurd aanleverde;
Overwegende dat de zeer flexibele werking van de uitleendienst het bestuur exclusief maakt tegenover andere lokale besturen; dat lokaal bestuur Aalter aan haar verenigingen en bedrijven de mogelijkheid biedt om materiaal op te halen en/of te leveren; dat deze werking in de eerdere workshop onvoldoende overgebracht werd en dient toegevoegd te worden aan de configuratie: klein materiaal wordt standaard opgehaald, groot materiaal wordt standaard geleverd; dat de aanvrager er toch voor kan kiezen om groot materiaal, dat standaard uitgeleverd wordt, zelf te komen ophalen, bijv. om transportkosten uit te sparen of omdat het materiaal buiten het grondgebied Aalter terecht komt en het lokaal bestuur Aalter geen transport voorziet buiten Aalter; dat daarnaast in de back-office dient aangeduid te kunnen worden of het op te halen materiaal toch geleverd moet worden op speciaal verzoek, bijv. voor evenementen georganiseerd door het lokaal bestuur; dat daarom de leverancier per materiaal een eigenschap dient toe te voegen of het standaard 'ophalen', 'leveren' of beiden kan hebben; dat daaruit voortvloeiend de communicaties en exportlijsten verder moeten afgesteld worden; dat in elke communicatie naar de aanvrager de opsplitsing duidelijk dient te zijn welk materiaal de aanvrager moet komen ophalen en welk materiaal geleverd zal worden; dat voor cel Middelenbeheer overzichten dienen gegenereerd te worden van de reservatielijsten per week, per ophaaldatum en per leverdatum, of eender welke periode;
Overwegend dat op dinsdag 14 september 2021 met de medewerkers van de uitleendienst (cel Evenementen) en de betrokken directeurs het configuratiedocument besproken werd samen met de leverancier e2e om de wensen van het bestuur tegenover de technische mogelijkheden af te toetsen;
Overwegend dat de leverancier een bijkomend finaal configuratiedocument opmaakte voor de module 'materialen' (zie bijlage);
Overwegende dat dit document in bijlage ondertekend dient te worden om zich akkoord te verklaren met de scope en functionaliteiten zoals daarin beschreven;
Overwegende dat na ondertekening van het document de leverancier de programmatie zal opstarten;
Overwegend dat de bijkomende programmatie 20 werkdagen in beslag neemt, waarvan 7,5 dagen ontwikkelkost aan het bestuur aangerekend zal worden, of 5.898,75 euro btw inclusief en 15% onderhoudskost aan 884,82 euro btw inclusief;
Akkoord te gaan met het bijkomende configuratiedocument voor de module "materialen" (in bijlage).
Akkoord te gaan met de bijkomende programmatiekosten op de module "materialen" t.b.v. 5.898,75 euro incl. btw en bijkomende jaarlijkse hosting aan 884,82 euro btw incl.
Gelet op het decreet van 24 mei 2002, betreffende water bestemd voor menselijke aanwending, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 6bis §1 en §3, stellende dat elke exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk wordt belast met de sanering van het door de exploitant aan haar abonnees geleverde water met het oog op het behoud van de kwaliteit van het geleverde water en dat de exploitant aan de uitvoering van de gemeentelijke saneringsverplichting voldoet door een overeenkomst af te sluiten met de gemeente;
Gelet op de vervoersovereenkomst met TMVW, goedgekeurd door de gemeenteraad van prefusiebestuur Aalter op 11 december 2006 en latere wijzigingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 8 maart 2021 betreffende de saneringsbijdrage en vergoeding eigen waterwinners;
Gelet op het verzoek van Farys van 5 oktober 2021 om het voorstel van TMVW betreffende het tarief van de saneringsbijdrage voor 2022 te aanvaarden of hiervan af te wijken;
Overwegende dat het tarief van de gemeente Aalter net zoals bij de meeste vennoten gelijk wordt gesteld aan de maximale bijdrage zoals decretaal bepaald; dat dit tarief tot stand komt door de bovengemeentelijke saneringsbijdrage te vermenigvuldigen met de coëfficiënt die het maximum bepaalt; dat de coëfficiënt en de bovengemeentelijke saneringsbijdrage pas eind december worden vastgelegd middels een programmadecreet;
Overwegende dat onderstaande tarieven vandaag aangerekend worden:
Tarieftype |
Maximum tarief collectieve gemeentelijke bijdrage (€/m³) |
Maximum tarief individuele gemeentelijke bijdrage (€/m³) |
Vastrecht |
30,00 |
30,00 |
Korting per gedomicilieerde (max. 5) |
6,00 |
6,00 |
Huishoudelijk - basistarief |
1,4039 |
2,4067 |
Huishoudelijk - comforttarief |
2,8078 |
4,8134 |
Niet-huishoudelijk / niet GV heffingplichtig - vlak tarief |
1,5905 |
2,7266 |
Overwegende dat de collectieve bijdrage toegepast wordt voor klanten aangesloten op het rioleringssysteem; dat de individuele bijdrage toegepast wordt voor klanten met een individuele behandelingsinstallatie afvalwater (IBA) die gebruik maken van het aanbod opgezet door de drinkwatermaatschappij, rioolbeheerder of gemeente;
Overwegende dat het intercommunaal voorstel "Toepassing van de maximale tarieven voor de gemeentelijke bijdrage en- vergoeding, berekend door de tarieven voor de bovengemeentelijke bijdrage voor 2022 te vermenigvuldigen met een vermenigvuldigingscoëfficiënt (momenteel 1,4 onder voorbehoud van decretale aanpassing)" is; dat het elke vennoot vrij staat om het intercommunaal voorstel al dan niet te aanvaarden; dat het voorstel is om voor 2022 zoals voorgaande jaren het intercommunaal voorstel toe te passen;
Overwegende dat de keuze van het gemeentebestuur tegen uiterlijk 17 december 2021 dient meegedeeld te worden om Farys toe te laten de facturatie tijdig aan te passen;
Overwegende dat het uiteindelijke tarief ter bevestiging in januari 2022 wordt meegedeeld;
Het aangepast reglement 'Saneringsbijdrage en vergoeding eigen waterwinners' ter goedkeuring voor te leggen tijdens een volgende gemeenteraadszitting.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020 - 2025 van het lokaal bestuur;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020/2 2020 - 2025 van het lokaal bestuur;
Overwegende dat het college bevoegd is voor:
- het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad;
- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;
Overwegende de opgemaakte bestelbonnen van het gemeentebestuur: G-2021-1885 tot en met G-2021-1924;
De bestelbonnen goed te keuren.
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst; gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van de begroting 2021 en het meerjarenplan 2021-2023 van de politiezone Aalter;
Overwegende dat het college bevoegd is voor:
- het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad;
- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;
Overwegende de opgemaakte bestelbon van de politiezone Aalter: bestelbonnummer 1080;
De bestelbon politiezone Aalter goed te keuren.
Gelet op het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 3 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 17 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 30 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 8 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel schrijven van 8 mei 2020 inzake het beheer van de openbare ruimte bij de heropening van winkels en winkelcentra waarin de richtlijnen werden meegegeven voor de winkelcentra en de winkelstraten;
Gelet op het ministerieel besluit van 15 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 20 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 30 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 5 juni 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID–19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 10 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID−19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 24 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 22 augustus 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 25 september 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 8 oktober 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 18 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 23 oktober 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 18 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 oktober houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 1 november 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 november 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 19 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 20 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 21 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 24 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 12 januari 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 14 januari 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; ;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 januari 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 29 januari 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 6 februari 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 6 maart 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 20 maart 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 maart 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 24 april 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 april 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 4 juni 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 23 juni 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 juli 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 25 augustus 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 september 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op de collegebeslissing van 17 augustus 2020 betreffende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op de collegebeslissing van 24 augustus 2020 betreffende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op de collegebeslissing van 7 september 2020 betreffende aanpassing densiteitregels sportpark Aalter-centrum;
Gelet op de collegebeslissing van 12 oktober 2020 betreffende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken vanaf 9 oktober 2020;
Gelet op de collegebeslissing van 19 oktober 2020 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 19 oktober 2020;
Gelet op de collegebeslissing van 26 oktober 2020 betreffende het advies van dr. Alain Van Hevele, medisch expert COVID-team Meetjesland betreffende de vraag naar drastische maatregelen;
Gelet op de collegebeslissing van 9 november 2020 betreffende aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 1 november 2020;
Gelet op de collegebeslissing van 30 november 2020 betreffende de werking van de bibliotheken, jeugdcentrum en sportinfrastructuur binnen de geldende coronamaatregelen vanaf 1 december 2020;
Gelet op de collegebeslissing van 7 december 2020 betreffende aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 1 december 2020;
Gelet op de collegebeslissing van 20 december 2020 betreffende de organisatie en voorbereidingen van alle gemeentelijke kermissen voor het jaar 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 11 januari 2021 betreffende aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 15 januari 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 18 januari 2021 betreffende de oprichting van een vaccinatiecentrum in het Sportpark van Aalter-centrum;
Gelet op de collegebeslissing van 26 januari 2021 betreffende aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 1 februari 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 1 februari 2021 betreffende aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 1 februari 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 1 maart 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot 1 april 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 8 maart 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 8 maart 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 15 maart 2021 betreffende de organisatie van een studielokaal in jeugdcentrum Kadans onder de geldende coronamaatregelen;
Gelet op de collegebeslissing van 22 maart 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 22 maart 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 29 maart 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 12 april 2021 betreffende de annulering van de registratie van de identiteitscontrole van de marktbezoekers tijdens de wekelijkse markten;
Gelet op de collegebeslissing van 19 april 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 19 april 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 26 april 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 26 april 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 17 mei 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 17 mei 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 31 mei 2021 betreffende de verhoging van personeelsinzet van diverse cellen in het vaccinatiecentrum en het callcenter;
Gelet op de collegebeslissing van 7 juni 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 9 juni 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 21 juni 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 27 juni 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 28 juni 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 27 juni 2021 op basis van het ministerieel besluit van 23 juni 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op de collegebeslissing van 2 augustus 2021 betreffende het transitieplan van het vaccinatiecentrum in het Sportpark van Aalter-centrum;
Gelet op de collegebeslissing van 30 augustus 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 1 september 2021 op basis van het overlegcomité van 20 augustus 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het besluit van de burgemeester van 28 oktober 2020 betreffende het uitvaardigen van een aantal veiligheidsmaatregelen op het grondgebied Aalter naar aanleiding van een aantal algemene ‘Corona-maatregelen’;
Gelet op de bestuursvergadering van de sportraad op woensdag 29 september 2021 waarbij de mogelijke verlenging van de organisatie van het vaccinatiecentrum in sporthal B van sportpark Aalter-centrum ter sprake kwam; dat de sportraad hierbij onderstaand advies formuleerde:
Geachte Heer Burgemeester, geachte Schepenen,
Bij het vernemen van het nieuws dat de vaccinatiecentra langer zullen geopend blijven, maken de leden van het Dagelijks Bestuur van de Gemeentelijke Sportraad zich zorgen. Wij vragen om het vaccinatiecentrum te verleggen van locatie en dit om de volgende redenen:
Trainen op andere locaties buiten de gemeente, trainen op overbevolkte terreinen in Sporthal A of elders, trainen op onverantwoorde avonduren voor onze allerjongsten heeft iedereen uit noodzaak aanvaard, maar is niet langer houdbaar en verdedigbaar. Ook zullen sommige competitiewedstrijden in het gedrang komen.
Wij zullen het aan de leden van onze sportverenigingen en hun ouders niet langer kunnen uitleggen dat Sporthal B nog altijd niet in gebruik kan genomen worden wegens vaccinatiecentrum. De onzekerheid die er blijft heersen over de komende vaccinatiestrategie eist om een visie op langere termijn.
Wij hebben alle begrip gehad voor de vele noodzakelijke maatregelen en de vele adequate ingrepen die door de verschillende overheden, door de sportfederaties, door het CBS en door de sportfunctionarissen-ambtenaren genomen en uitgewerkt werden. Al die maatregelen en ingrepen waren ten bate van de gezondheid van de (sportende) Aalternaren. Wij kregen daarbij zeker de nodige administratieve en logistieke ondersteuning.
Wij wensen U ook te feliciteren met de vlotheid en de organisatie van de vaccinatiecampagne.
Wij zijn er dan ook van overtuigd dat een doeltreffend beleid zal gevoerd worden vanuit de gemeente in samenspraak met haar burgers.
Overwegende dat de interministeriële conferentie beslist heeft om alle 65+ een boostervaccin te geven; dat er een kans is dat nog doelgroepen volgen; dat aangezien dit over een vrij grote groep mensen gaat, de Vlaamse overheid gevraagd heeft aan de lokale besturen om de vaccinatiecentra langer geopend te houden (vermoedelijk tot eind 2021), minstens 1 per eerstelijnszone; dat als alle 65+-plussers uitgenodigd worden, het vaccinatiecentrum minstens tot het voorjaar 2022 moet geopend blijven; dat door de Vlaamse overheid financiering voorzien wordt tot eind 2021; dat indien geen vaccinatiecentrum wordt opengehouden op grondgebied van de gemeente Aalter, er kan samengewerkt worden met het vaccinatiecentrum in Sijsele; dat de organisatie van een vaccinatiecentrum niet eenvoudig is; dat het vaccinatiecentrum in het Sportpark zeer goed draait waardoor het niet verstandig zou zijn om te verhuizen naar een andere locatie in de gemeente of buiten de gemeente;
Overwegende dat het callcenter ook moet open blijven; dat gezien het aantal prikken voorlopig lager ligt dan in het voorjaar wordt voorgesteld om het callcenter niet langer volledige dagen open te houden, maar enkel in de voormiddag van 8.30 u tot 12.00 u op weekdagen; dat uit een analyse blijkt dat de meeste telefoons dan binnenkomen;
Het vaccinatiecentrum in het Sportpark Aalter-centrum (sporthal Sportstraat) open te houden.
Tijdens de duur van het gebruik van het vaccinatiecentrum alle (sport)evenementen te verbieden met uitzondering van reguliere trainingen, competitiewedstijden, tornooien, schoolsport, sportstages, sportkampen en zwemactiviteiten in sportpark Aalter-centrum. Tijdens de duur van het gebruik van het vaccinatiecentrum alle wielerwedstrijden, toertochten, loopwedstrijden, ed te verbieden in de omgeving van sportpark Aalter-centrum zodat de site vlot bereikbaar blijft en geen straten voor deze evenementen (tijdelijk) worden afgesloten. Alle parkeerplaatsen in de Sportlaan voor te behouden voor bezoekers van het vaccinatiecentrum en de parking langs de Lindestraat en ter hoogte van het zwembad in gebruik te laten nemen door de bezoekers van het sportpark die komen sporten/zwemmen.
Het callcenter van het vaccinatiecentrum open te houden op weekdagen van 8.30 u tot 12.00 u, behalve op feest- en sluitingsdagen.
Deze beslissing ter kennis te brengen van de Sportraad.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 18 mei 2020 om de erkenning van de Aalterse erkende verenigingen te verlengen tot en met 31 augustus 2021;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 juni 2021 betreffende de goedkeuring van de codex erkenning verenigingen - subsidiëring - zalen- en materialengebruik met addenda en retributiereglement;
Gelet op de collegebeslissing van 16 augustus 2021 betreffende de erkenning van Aalterse verenigingen conform de vernieuwde procedure;
Gelet op de collegebeslissing van 30 augustus 2021 betreffende de erkenning van Aalterse verenigingen conform de vernieuwde procedure - deel 2;
Gelet op de collegebeslissing van 30 augustus 2021 betreffende de erkenning van Aalterse verenigingen conform de vernieuwde procedure - deel 2 - bijkomende aanvragen;
Gelet op de collegebeslissing van 6 september 2021 betreffende de erkenning van Aalterse verenigingen conform de vernieuwde procedure - deel 3;
Gelet op de collegebeslissing van 13 september 2021 betreffende de erkenning van Aalterse verenigingen conform de vernieuwde procedure - deel 4;
Gelet op de collegebeslissing van 27 september 2021 betreffende de erkenning van Aalterse verenigingen conform de vernieuwde procedure - deel 5;
Gelet op de collegebeslissing van 4 oktober 2021 betreffende de erkenning van Aalterse verenigingen conform de vernieuwde procedure - deel 6;
Overwegende dat de voormelde codex van kracht ging op 1 september 2021;
Overwegende dat de bestaande erkenningen gebaseerd op de reglementen van de prefusiebesturen Aalter en Knesselare vervielen op 31 augustus 2021; dat de nieuwe erkenningsprocedure werd opgestart;
Overwegende dat 301 verenigingen werden aangeschreven om een aanvraag tot erkenning in te dienen;
Overwegende dat een vereniging die een erkenningsaanvraag heeft ingediend, wordt erkend onder voorbehoud dat ze voldoet aan de erkenningsvoorwaarden; dat er steekproefsgewijs toetsing aan de erkenningsvoorwaarden is gebeurd en op basis hiervan bepaalde verenigingen reeds zijn aangespoord om bij te sturen, wil men de erkenning continueren;
Overwegende dat er tot op 6 oktober 2021, 11.00 u, nog 2 verenigingen een erkenningsaanvraag hebben ingediend, zoals weergegeven in onderstaande tabel:
Klantentype / vereniging |
C1/3/2 Sportvereniging |
Pecora Cycling Club |
C1/3/5 Culturele vereniging |
Nationale Strijdersbond Ursel (NSB) |
Om de verenigingen zoals weergegeven in bovenstaande tabel te erkennen aan het toegewezen klantentype en onder voorbehoud dat de vereniging voldoet aan de erkenningsvoorwaarden.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 juni 2021 betreffende de goedkeuring van de codex erkenning verenigingen - subsidiëring - zalen- en materialengebruik met addenda en retributiereglement;
Gelet op het evenement "De Vrijheid In Zicht", zijnde een evenement voor wandelaars, fietsers, mountainbikers en moto's, dat plaatsvond op dinsdag 14 september 2021, georganiseerd door het Militair Commando Provincie Oost-Vlaanderen;
Gelet op de e-mail van woensdag 8 september 2021 van de heer Mario Lootens, Adjudant Militair Commando Provincie Oost-Vlaanderen, betreffende de vraag om, net zoals in 2019, geen transportkosten te moeten betalen voor het leveren en terug ophalen van gemeentelijk uitleenmateriaal;
Overwegende dat de organisatie van het evenement ten voordele is van het goede doel, namelijk 'Vzw Feestvarken';
Overwegende dat 'Vzw Feestvarken' een organisatie is, opgericht in 2013, met twee duidelijke doelstellingen:
Overwegende dat er steeds een goede samenwerking was met het Militair Commando Provincie Oost-Vlaanderen;
Akkoord te gaan met een vrijstelling van de retributie voor het transport van gemeentelijk uitleenmateriaal voor de organisatie van het evenement "De Vrijheid In Zicht", dat plaatsvond op dinsdag 14 september 2021.
Deze afwijking van de codex erkenning verenigingen - subsidiëring - zalen- en materialengebruik met addenda en retributiereglement ter bekrachtiging voor te leggen tijdens een volgende gemeenteraadszitting.
Gelet op de planning van de cel Middelenbeheer (Team Middelenbeheer, Team Wegen, Team Aalter Proper, Team Onderhoud kerkhoven) en de cel Wegen en Domeinen (Groendienst);
De planning van de cel Middelenbeheer en de cel Wegen en Domeinen goed te keuren.
Gelet op het voorstel tot schenking van 14 stuks betonnen zitbanken door de firma Urbastyle uit Doornik met volgende afmetingen:
Overwegende dat reeds voor bepaalde projecten werd gekozen voor betonnen zitelementen, onder meer voor de groenzone in de Sint Gerolflaan, het Hof van Praet en het Guldensporenpark; dat betonnen zitelementen tijdloos, eigentijds, duurzaam en onderhoudsarm zijn; dat de zitelementen op verschillende locaties kunnen worden ingepast zoals in speeltuin Flabbaert; dat de zitelementen tijdelijk kunnen gestockeerd worden aan de loods in Knesselare en dat bijgevolg wordt voorgesteld om principieel akkoord te gaan op het voorstel tot schenking van 14 betonnen zitbanken;
Principieel akkoord te gaan met het voorstel tot schenking van 14 stuks betonnen zitbanken.
De schenking te laten goedkeuren in een volgende gemeenteraadszitting.
Gelet op de collegebeslissing van 27 september 2021 betreffende het verlenen van een omgevingsvergunning (OMV_2021117571) in Aalter, Léon Bekaertlaan 1;
Gelet op de aanvraag van 18 mei 2021 van Fluvius voor het inlussen van een klantencabine 6415 Axiona in de Léon Bekaertlaan 1;
Gelet op het ontwerpplan nr. 352197-MS met aanduiding van de plaats van de werken;
Overwegende dat een nieuwe klantencabine 6415 Axiona wordt ingelust ter hoogte van de Léon Bekaertlaan; dat het middenspanningsnet over 30 meter wordt uitgebreid vanaf het bestaande middenspanningsnet met de nieuw te plaatsen cabine;
Goedkeuring te verlenen aan de aanvraag en het ontwerpplan nr. 352197-MS van Fluvius, Bomastraat 11 in Gent voor het inlussen van een klantencabine 6415 Axiona in de Léon Bekaertlaan 1, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van het prefusiebestuur Knesselare van 22 december 2004 betreffende de toetreding van de gemeente als Z-vennoot van TMVW waarbij de uitvoering van de lokale opdrachten inzake afvalwater en hemelwater op intergemeentelijk niveau op het grondgebied van prefusiegemeente Knesselare worden aangepakt door TMVW via de servicelijn AquaRio;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van het prefusiebestuur Aalter van 26 oktober 2009 betreffende de goedkeuring om de bovengemeentelijke en gemeentelijke rioleringsprojecten Aansluiting van het afvalwater stationsbuurt Sint Maria Aalter te koppelen en gezamenlijk uit te voeren;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van het prefusiebestuur Aalter van 26 oktober 2009 betreffende het aanstellen van studiebureau Goegebeur-Van den Bulcke voor het ontwerp en begeleiding van de bovengemeentelijke en gemeentelijke rioleringsprojecten Aansluiting van het afvalwater stationsbuurt Sint Maria Aalter;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 23 juni 2014 van het prefusiebestuur Aalter betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst voor de aanleg van een fietspad lange afstand langs het kanaal Gent-Oostende;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 10 september 2014 van het prefusiebestuur Knesselare betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst voor de aanleg van een fietspad lange afstand langs het kanaal Gent-Oostende;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van het prefusiebestuur Aalter van 7 maart 2016 betreffende de goedkeuring van een samenwerkings- en dienstverleningsovereenkomst met Aquafin nv in het kader van de bovengemeentelijke en gemeentelijke rioleringsprojecten Aansluiting van het afvalwater stationsbuurt Sint Maria Aalter;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 november 2020 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de gunningswijze voor de aanleg van het lange afstandsfietspad, wegenis en riolering in de Overleiestraat;
Gelet op de collegebeslissing van 16 maart 2020 betreffende het principieel akkoord om de aanleg van een gescheiden rioleringsnet in de Overleiestraat in synergie uit te voeren met de aanleg van het lange afstandsfietspad en de vernieuwing van de wegenis in die straat;
Gelet op de collegebeslissing van 9 november 2020 betreffende de principiële goedkeuring van de realisatieovereenkomst tussen het provinciebestuur, het gemeentebestuur, TMVW en de Vlaamse Waterweg nv voor de aanleg van het lange afstandsfietspad, de wegenis en riolering in de Overleiestraat en Jezuïetengoed;
Gelet op de collegebeslissing van 9 november 2020 betreffende de principiële goedkeuring van het ontwerp, de ontwerpplannen, lastvoorwaarden, raming en gunningswijze van het project Aanleg lange afstandsfietspad, wegenis en riolering in de Overleiestraat;
Gelet op de collegebeslissing van 25 januari 2021 betreffende de goedkeuring van de aangepaste offertes van Fluvius voor het plaatsen van Led Verlichting en accentverlichting in het kader van de aanleg van lange afstandsfietspad in de Overleiestraat;
Gelet op de collegebeslissing van 8 maart 2021 betreffende het vervangen en uitbreiden van de openbare verlichting in de Overleiestraat op verzoek van Fluvius;
Gelet op de aanvraag van 17 september 2021 van Fluvius voor het vervangen en uitbreiden van de openbare verlichting in de Overleiestraat;
Gelet op het ontwerpplan nr. 325932_OV_versie 2 met aanduiding van de plaats van de werken;
Overwegende dat Fluvius het ontwerp heeft aangepast op vraag van De Vlaamse Waterweg;
Overwegende dat voor het vervangen en uitbreiden van de openbare verlichting over een afstand van 79 meter het kabelnet ondergronds wordt aangelegd; dat voor het kruisen van de weg gebruik gemaakt wordt van wachtbuizen;
Overwegende dat voor de motivatie van de plaats van verlichting voor de oversteek van het fietspad het volgende vanuit Fluvius wordt gemeld:
Overwegende dat de werken uitgevoerd worden conform de reeds gemaakte afspraken tussen Fluvius en de betrokken partijen binnen het project Aanleg lange afstandsfietspad, wegenis en riolering in de Overleiestraat;
Overwegende dat bij de aanleg van de openbare verlichting rekening dient te worden gehouden met:
Goedkeuring te verlenen aan het ontwerpplan nr. 325932_OV_versie 2 van Fluvius, Bomastraat 11 in Gent voor het vervangen en uitbreiden van de openbare verlichting in de Overleiestraat mits er rekening gehouden wordt met volgende voorwaarden:
Gelet op de collegebeslissing van 15 februari 2021 betreffende de principiële goedkeuring van het ontwerp en de verkavelingsovereenkomst voor de realisatie van de verkaveling ter hoogte van Vaart-Zuid 13;
Gelet op de aanvraag van 27 september 2021 van Fluvius voor het uitbreiden van het distributienet in Vaart-Zuid;
Gelet op het ontwerpplan nr. 343361-LS-MS-OV met aanduiding van de plaats van de werken;
Overwegende dat de cabine DC523 KERKSTRAAT in de Museumstraat wordt gesloopt in functie van de nieuw te plaatsen distributiecabine DC6109 VAART-ZUID in het te verkavelen perceel; dat het bestaande distributienet vanuit DC523 KERKSTRAAT verbonden wordt met de nieuw te plaatsen cabine DC6109 VAART-ZUID; dat voor deze werken over een afstand van 200 meter op openbaar domein gewerkt wordt;
Overwegende dat voor het kruisen van de Museumstraat gebruik gemaakt wordt van wachtbuizen onder de rijweg;
Overwegende dat een groot deel van de kabellegging op privé domein van de verkaveling wordt uitgevoerd;
Goedkeuring te verlenen aan de aanvraag en het ontwerpplan nrs. 343361-LS-MS-OV van Fluvius, Bomastraat 11 in Gent voor het uitbreiden van het distributienet in Vaart-Zuid, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:
Gelet op de aanvraag van 4 oktober 2021 van Telenet voor het plaatsen van een ondergrondse kabel in Jezuïetengoed;
Gelet op het ontwerpplan nr. 25070236 met aanduiding van de plaats van werken;
Overwegende dat voor het plaatsen van de ondergrondse kabel over een afstand van 9 meter in open sleuf op openbaar domein wordt gewerkt; dat voor het kruisen van de rijweg een handboring wordt uitgevoerd;Goedkeuring te verlenen aan de aanvraag en het ontwerpplan nr. 25070236 van Telenet, Antoon Catriestraat 18 in Drongen voor het plaatsen van een ondergrondse kabel in Jezuïetengoed, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:
Gelet op het koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen, betreffende de politie over het wegverkeer;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet lokaal bestuur, artikel 369 (hoofdstuk 2: samenvoeging van gemeenten): Alle reglementen over de gemeentelijke belastingen of retributies, goedgekeurd door de gemeenteraden van de samengevoegde gemeenten, behouden hun rechtskracht voor het grondgebied van de samengevoegde gemeenten waarvoor de respectieve reglementen zijn goedgekeurd, tot op de dag dat ze door de gemeenteraad van de nieuwe gemeente worden opgeheven. In elk geval worden die reglementen van rechtswege opgeheven een jaar na de samenvoegingsdatum;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad op 14 april 1998 van het prefusiebestuur Aalter, gewijzigd bij besluit van 14 september 2009, betreffende de goedkeuring van het politiereglement op het plaatsen van terrassen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad op 11 mei 2011 van het prefusiebestuur Knesselare, betreffende het terrasreglement voor een gedeelte van Urseldorp;
Gelet op actie 1947 van het gemeentelijk meerjarenplan: optimaliseren van het terrasreglement, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019;
Gelet op de collegebeslissing van 8 juni 2020 betreffende de goedkeuring en uitvaardiging van een tijdelijk politiereglement naar aanleiding van Terrazz Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van 7 september 2020 betreffende de principiële goedkeuring voor het behoud van de uitbreidingen van de horeca-terrassen tot en met 31 oktober 2020;
Overwegende dat prefusiebestuur Aalter en prefusiebestuur Knesselare beiden beschikten over een terrasreglement; dat omwille van de uniformiteit deze reglementen worden samengevoegd en geoptimaliseerd; dat het resultaat een nieuw, grondgebieddekkend terrasreglement is;
Overwegende dat schepen van Ruimtelijke organisatie Patrick Hoste als projecteigenaar wordt voorgesteld, dat de gemeentelijk deskundige lokale economie als projectleider wordt voorgesteld; dat na de aanstelling van projectleider en -eigenaar zij een voorstel aan het MT kunnen doen tot samenstelling van het projectteam;
Overwegende dat volgend projectverloop voorgesteld wordt:
Mijlpaal | Timing |
Opstart: projectfiche CBS + MT | 19/10/21 |
Samenkomst 1 projectgroep | 8/11/21 |
Participatie horeca (poll?) | 29/11/21 |
Samenkomst 2 projectgroep | 9/12/21 |
Voorstel CBS | 20/12/21 |
Goedkeuring terrasreglement GR | 14/02/22 |
Nazorg: communicatie terrasreglement | 28/02/22 |
Overwegende het voorstel om principieel akkoord te gaan om het project om deze gemeentelijke terrasreglementen te verenigen en te actualiseren tot één gemeentelijk terrasreglement voor het hele grondgebied van gemeente Aalter op te starten;
Principieel akkoord te gaan om de gemeentelijke terrasreglementen van prefusiegemeente Aalter en prefusiegemeente Knesselare te actualiseren tot één grondgebieddekkend terrasreglement van gemeente Aalter.
Gelet op het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet);
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Vlarema);
Gelet op de collegebeslissing van 30 augustus 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 1 september 2021 op basis van het overlegcomité van 20 augustus 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken waarbij besloten werd dat het groenpark Knesselare gesloten blijft;
Gelet op de jaarlijkse opmaak van de ophaalkalender voor het komende kalenderjaar door IVM;
Overwegende dat in de ophaalkalender alle info opgenomen wordt inzake de ophaalrondes voor de huis-aan-huis-inzameling van restafval, pmd en papier&karton, de openingsuren en –dagen van het recyclagepark, groencomposteringspark en groeninzameling, de inzameling grofvuil op afroep, de 6 data van repair café, de fracties die ingezameld worden, de data voor het ophalen van snoeihout (5 periodes op jaarbasis, ophaling op aanvraag), de textielinzameling,…;
Overwegende dat sinds 20 april 2020 het recyclagepark enkel toegankelijk is op afspraak; dat er momenteel maximum 4 aanbrengers per kwartier worden toegelaten omwille van de coronamaatregelen; dat de wachttijden van afspraken tijdens drukke periodes nooit langer dan 1 week zijn; dat indien nodig er voor drukke dagen/periodes extra bezoekers kunnen toegelaten worden via de afsprakenmodule; dat het werken op afspraak zijn meerwaarde aantoont en tevens een goede dienstverlening aan de burger biedt;
Overwegende dat met de huidige afsprakenmodule afspraken mogelijk zijn tot 2 kalenderdagen op voorhand; dat er software op de markt is waarbij afspraken kunnen gemaakt worden tot op de dag zelf (bijvoorbeeld na annuleren van een afspraak);
Overwegende dat de inzameling van groenafval aan de Prinsengoeddreef enkel plaatsvond in oktober 2020; dat er tijdens die periode klachten inzake geurhinder werden gemaakt door de gebruikers van de nabijgelegen padelvelden;
Overwegende dat er in de voorbije periode een vijftal vragen kwamen bij de gemeentelijke administratie over het al dan niet heropenen van de groeninzameling Prinsengoeddreef;
Overwegende dat op zaterdagen en op een drukke weekdag er een tweede parkwachter op het groencomposteringspark in de Durmelaan te werk gesteld staat om de goede en vlotte werking te kunnen garanderen; dat op deze manier 700+ bezoekers kunnen bediend worden op een (zater)dag;
Overwegende dat opmerkingen/aanpassingen voor de ophaalkalender 2022 (opgemaakt op basis van de kalender van 2021) aan IVM moeten bezorgd worden ten laatste tegen vrijdag 22 oktober 2021;
In de ophaalkalender 2022 Aalter, opgemaakt door afvalintercommunale IVM, op te nemen dat het recyclagepark in de Durmelaan enkel toegankelijk is op afspraak en in de afvalkalender 2022 op te nemen dat de groeninzameling enkel op het composteringspark in de Durmelaan wordt georganiseerd (niet aanvullend naast de padelvelden in de Prinsengoeddreef).
Gelet op het gewestplan Eeklo-Aalter goedgekeurd bij koninklijk besluit van 24 maart 1978;
Gelet op het ministerieel besluit van 19 december 2003 betreffende de goedkeuring van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van het prefusiebestuur Aalter;
Gelet op het ministerieel besluit van 16 maart 2006 betreffende de goedkeuring van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van het prefusiebestuur Knesselare;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten;
Gelet op het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 15 §1 dat stelt dat het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg is bevoegd voor volgende aanvragen van: 1° de gemeentelijke projecten, 2° andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of deputatie bevoegd is;
Gelet op het omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 februari 2019 betreffende de afgifte van een planologisch attest voor het garagebedrijf De Prest bvba, Hooiestraat 24 in Knesselare;
Gelet op de collegebeslissing van 2 december 2019 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Opmaak van een RUP naar aanleiding van het planologisch attest op naam van Garage De Prest Bvba';
Gelet op het startoverleg van 21 februari 2020 tussen het gemeentebestuur en Veneco; dat de concrete aanpak voor de opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) werd besproken; dat de startvergadering de eerste stap is in de procesnota;
Gelet op de collegebeslissing van 16 maart 2020 betreffende de aanstelling van het planteam RUP Garage De Prest;
Gelet op de collegebeslissing van 6 april 2020 betreffende het goedkeuren van de startnota RUP Garage De Prest;
Gelet op de publieke consultatie van 1 juni 2020 tot en met 30 juli 2020; dat geen bezwaren en opmerkingen werden geformuleerd;
Gelet op het participatiemoment van 29 juni 2020;
Gelet op de scopingnota van 17 augustus 2020;
Gelet op het ontwerp RUP Garage De Prest van 20 augustus 2020;
Gelet op de voorlopige vaststelling van 14 juni 2021 van het ontwerp RUP Garage De Prest;
Gelet op het openbaar onderzoek van 1 augustus 2021 tot en met 29 september 2021; dat geen bezwaren en/of opmerkingen zijn ingediend;
Gelet op het advies van 8 september 2021 van het Departement Omgeving waarin wordt gesteld dat het planproces voortvloeit uit een eerder afgeleverd planologisch attest en dan ook beschouwd wordt als een lokale aangelegenheid;
Gelet op het gunstig advies van 16 september 2021 van de Deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen;
Overwegende dat de GECORO een gemotiveerd advies dient uit te brengen bij de gemeenteraad over de ingekomen adviezen;
Het resultaat van het gevoerde openbaar onderzoek en de uitgebrachte adviezen over het ontwerp RUP Garage De Prest voor te leggen aan de GECORO.
Gelet op de collegebeslissing van 5 juli 2021 betreffende de opmaak van een gemeentelijk RUP voor de verkaveling Oostmolenstraat en de Sint Jozef Site; dat Veneco als ruimtelijk planner gevraagd werd om hiertoe een offerte in te dienen;
Gelet op de reactie van Veneco ontvangen op 30 september 2021; dat Veneco eerder te kennen gaf onvoldoende informatie te hebben om een gedetailleerde offerte te kunnen opmaken voor de opmaak van een gemeentelijk RUP voor de Sint Jozef Site; dat Veneco inzage vroeg in het bezwaarschrift tegen de afgeleverde verkavelingsvergunning Oostmolenstraat;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen op 3 mei 2021 een omgevingsvergunning verleende voor de ontwikkeling van de site in de Oostmolenstraat; dat deze ontwikkeling het gevolg is van het afleveren van het PRIAK door de Deputatie; dat bijgevolg het gemeentebestuur dient over te gaan tot de opmaak van een gemeentelijk RUP;
Overwegende dat Veneco het standpunt inneemt om eerst de beslissing van de Deputatie inzake het beroepsdossier af te wachten; dat indien de Deputatie beslist dat de verkavelingsvergunning kan standhouden Veneco afziet van de opdracht om een RUP op te maken omdat zij geen extra kwaliteit in het dossier kan brengen; dat indien de Deputatie beslist dat de verkavelingsvergunning geen stand kan houden Veneco bereid is om in overleg een nieuw masterplan op te maken;
Kennis te nemen van het standpunt van Veneco en Veneco te informeren dat niet akkoord wordt gegaan met hun voorstel.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de aanvraag van 30 september 2021 van de firma Visser & Smit Hanab in Gent tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein voor het aanleggen van een drinkwaterleiding in de Biesemveldstraat;
Gelet op het feit dat de realisatie van de drinkwaterleiding zal verlopen volgens volgende fases:
dat gestreefd wordt om alle fases af te werken binnen de periode van 18 oktober 2021 tot en met 31 december 2021;
Gelet op het ingediend faseringsplan en signalisatieplan voor fase 1;
Overwegende dat tijdens de uitvoering van deze werkzaamheden tijdens fase 1 geen verkeer mogelijk zal zijn in de Biesemveldstraat, deel tussen de Steenweg op Deinze tot Baarlaars en een wegomleiding wordt uitgestippeld via de Baarlaars, Cijnsstraat, Dobbelaarsdreef en Steenweg op Deinze;
Overwegende dat tijdens de uitvoering van deze werkzaamheden tijdens fase 1 gewerkt wordt in zones van circa 200 meter en de signalisatie mee opschuift met de werken;
Overwegende dat de signalisatieplannen voor fase 2 tot en met fase 5 nog in opmaak zijn en een bijkomende aanvraag met concrete timing voor de inname van het openbaar domein voor deze fases nog volgt zodat de volledige aanleg van de drinkwaterleiding kan afgewerkt worden voor 31 december 2021;
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Aan de firma Visser & Smit Hanab in Gent een tijdelijke vergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein in de Biesemveldstraat voor fase 1 van de aanleg van een drinkwaterleiding in de periode van 18 oktober 2021 tot en met 31 december 2021 in opdracht van de nutsmaatschappij Farys.
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen, en het ingediend verkeerssignalisatieplan.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de aanvrager.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van deze vergunning te laten afdekken door de aanvrager.
Aan de aanvrager opdracht te geven om alle noodzakelijke informatie omtrent deze tijdelijke vergunning in te geven in GIPOD.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 18 oktober 2021 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de aanvraag van 4 oktober 2021 van de firma RQ-Pools in Aalter tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Sint-Gerolflaan, meer bepaald 20 lopende meter rijweg ter hoogte van de woning gelegen Sint-Gerolflaan 6, gedurende de periode van 18 oktober 2021 tot en met 21 oktober 2021, voor het plaatsen van een container en een telescopische kraan naar aanleiding van het uitvoeren van werkzaamheden aan de woning, voor eigen rekening;
Gelet op het ingediend verkeerssignalisatieplan;
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden steeds doorgaand verkeer mogelijk zal zijn ter hoogte van de werfzone, dit op een versmalde rijstrook waarbij de verkeersdoorstroming verloopt via beurtelingse passage;
Overwegende dat de inname gebeurt in een schoolomgeving waardoor de innames dienen beperkt te blijven tot de volgende tijdstippen:
Overwegende dat de aanvrager er dient voor te zorgen dat de fietsers en voetgangers op elk ogenblik de werfzone op een veilige en vlotte manier kunnen passeren;
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Aan de firma RQ-Pools in Aalter een tijdelijke vergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein in de Sint-Gerolflaan, meer bepaald 20 lopende meter rijweg ter hoogte van de woning gelegen Sint-Gerolflaan 6, gedurende de periode van 18 oktober 2021 tot en met 21 oktober 2021, voor het plaatsen van een container en een telescopische kraan naar aanleiding van het uitvoeren van werkzaamheden aan de woning, voor eigen rekening, op voorwaarde dat de innames gebeuren binnen de volgende tijdspannes:
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen, en het ingediend verkeerssignalisatieplan.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de aanvrager.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van deze vergunning te laten afdekken door de aanvrager.
Aan de aanvrager opdracht te geven er voor te zorgen dat de fietsers en voetgangers op elk ogenblik de werfzone op een veilige en vlotte manier kunnen passeren.
Aan de aanvrager opdracht te geven om alle noodzakelijke informatie omtrent deze tijdelijke vergunning in te geven in GIPOD.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 18 oktober 2021 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de aanvraag van 5 oktober 2021 van de firma Pieter Van Damme in Beernem tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Kestelstraat, meer bepaald:
op zaterdag 16 oktober 2021 en op maandag 18 oktober 2021, voor het uitvoeren van chapewerken in de woning gelegen Kestelstraat 26, voor eigen rekening;
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden steeds doorgaand verkeer mogelijk zal zijn ter hoogte van de werfzone, dit op een versmalde rijstrook waarbij de verkeersdoorstroming verloopt via beurtelingse passage;
Overwegende dat de aanvrager er dient voor te zorgen dat de fietsers en voetgangers op elk ogenblik de werfzone op een veilige en vlotte manier kunnen passeren;
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Aan de firma Pieter Van Damme in Beernem een tijdelijke vergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein in de Kestelstraat, meer bepaald:
op zaterdag 16 oktober 2021 en op maandag 18 oktober 2021, voor het uitvoeren van chapewerken in de woning gelegen Kestelstraat 26, voor eigen rekening.
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de aanvrager.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van deze vergunning te laten afdekken door de aanvrager.
Aan de aanvrager opdracht te geven er voor te zorgen dat de fietsers en voetgangers op elk ogenblik de werfzone op een veilige en vlotte manier kunnen passeren.
Aan de aanvrager opdracht te geven om alle noodzakelijke informatie omtrent deze tijdelijke vergunning in te geven in GIPOD.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 16 oktober 2021 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de collegebeslissing van 4 oktober 2021 betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Vaartlaan en de Blekkervijverstraat naar aanleiding van het project “Aansluiting afvalwater stationsbuurt Sint-Maria-Aalter” door de firma “Norré-Behaegel” in opdracht van het lokaal bestuur Aalter en de nutsmaatschappij “Aquafin”, meer in het bijzonder de goedkeuring voor de inname van het openbaar domein voor fase 4 “deel Vaartlaan” voor de periode van 1 november 2021 tot en met 24 december 2021 waarbij geen verkeer mogelijk zal zijn in de Vaartlaan, meer bepaald het deel tussen het kruispunt met de Knesselaarsestraat en Vaartlaan 49 en waarbij een wegomleiding wordt uitgestippeld via de Knesselaarsestraat en de Overleiestraat;
Overwegende dat voor aanvang van de wegen- en rioleringswerken in de Vaartlaan nog een aantal bijkomende voorbereidende werkzaamheden dienen uitgevoerd te worden, zijnde:
Overwegende dat het noodzakelijk is om de aanvangsdatum voor de inname van het openbaar domein in de Vaartlaan te vervroegen naar 18 oktober 2021 zodat de bijkomende voorbereidende werkzaamheden tijdig afgewerkt zijn om de effectieve wegen- en rioleringswerken te kunnen opstarten vanaf 1 november 2021;
De tijdelijke vergunning, afgeleverd aan de firma Norré-Behaegel in Westende, voor de inname van het openbaar domein in de Vaartlaan, meer bepaald het deel tussen het kruispunt met de Knesselaarsestraat en Vaartlaan 49, gedurende de periode van 1 november 2021 tot en met 24 december 2021, te laten aanvangen op 18 oktober 2021 in plaats van op 1 november 2021, zodat de volgende bijkomende voorbereidende werkzaamheden kunnen uitgevoerd worden:
waarbij deze werkzaamheden gecoördineerd worden door de firma Norré-Behaegel.
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen, en het ingediend verkeerssignalisatieplan.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de aanvrager.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van deze vergunning te laten afdekken door de aanvrager.
Aan de aanvrager opdracht te geven om alle noodzakelijke informatie omtrent deze tijdelijke vergunning in te geven in GIPOD.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 18 oktober 2021 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de aanvraag van 7 oktober 2021 van de firma Vanhulle in Zele tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Kleine Kapellestraat, meer bepaald de berm en de rijweg, gedurende de periode van 18 oktober 2021 tot en met 30 oktober 2021, voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de nutsleidingen, in opdracht van de nutsmaatschappij Proximus;
Gelet op het ingediende verkeerssignalisatieplan;
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden enkel plaatselijk verkeer wordt toegestaan in de werfzone;
Overwegende dat de aanvrager er dient voor te zorgen dat de fietsers en voetgangers op elk ogenblik de werfzone op een veilige en vlotte manier kunnen passeren;
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Aan de firma Vanhulle in Zele een tijdelijke vergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein in de Kleine Kapellestraat, meer bepaald de berm en de rijweg, gedurende de periode van 18 oktober 2021 tot en met 30 oktober 2021, voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de nutsleidingen, in opdracht van de nutsmaatschappij Proximus.
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen, en het ingediend verkeerssignalisatieplan.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de aanvrager.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van deze vergunning te laten afdekken door de aanvrager.
Aan de aanvrager opdracht te geven er voor te zorgen dat de fietsers en voetgangers op elk ogenblik de werfzone op een veilige en vlotte manier kunnen passeren.
Aan de aanvrager opdracht te geven om alle noodzakelijke informatie omtrent deze tijdelijke vergunning in te geven in GIPOD.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 18 oktober 2021 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten inzonderheid artikel 5.2.2. betreffende de verdeling van een onroerend goed zonder dat een verkavelingsvergunning werd verleend;
Gelet op de brief van 30 september 2021 van notariskantoor Frits Guisson, Bellemstraat 94 in Aalter betreffende de verdeling van eigendom voor een onroerend goed gelegen in Aalter, Schapersbosstraat 9, gekend in het kadaster als Aalter, afd. 7, sectie B, nrs. 29D;
Gelet op de ligging van het eigendom volgens het gewestplan Eeklo-Aalter in een landschappelijk waardevol agrarisch gebied;
Overwegende dat de aanvraag betrekking heeft op de splitsing van het eigendom met het oog op de ruil van het perceel waarbij de bestaande bestemming wordt gerespecteerd;
Akkoord te gaan met de verdeling van eigendom op voorwaarde dat de bestemming en de planologische voorschriften volgens het gewestplan worden gerespecteerd.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten inzonderheid artikel 5.2.2. betreffende de verdeling van een onroerend goed zonder dat een verkavelingvergunning werd verleend;
Gelet op de brief van 15 september 2021 van notarissen Wittesaele & Verhamme, Tramstraat 22 in Tielt betreffende de verdeling van eigendom voor een onroerend goed gelegen in Aalter, Eekloseweg 20, 20A, 20B en 22, gekend in het kadaster als Aalter, afd. 8, sectie A, nrs. 672F2 en 672G2;
Gelet op de ligging van het eigendom volgens het gewestplan Eeklo-Aalter in een woongebied;
Gelet op de omgevingsvergunningsaanvraag (OMV_2019156412) van 2 maart 2020 voor het bouwen van 4 koppelwoningen en het bouwen van 8 prefabgarages;
Overwegende dat de aanvraag betrekking heeft op de splitsing van het eigendom met het oog op de verkoop waarbij de bestaande bestemming wordt gerespecteerd;
Akkoord te gaan met de verdeling van eigendom op voorwaarde dat de bestemming en de planologische voorschriften volgens het gewestplan worden gerespecteerd.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 11 februari 2019 betreffende de principiële goedkeuring van de aankoop van het oud klooster (Kloosterstraat 77);
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 13 september 2021 betreffende de goedkeuring van de selectieleidraad, de raming en de gunningswijze voor de gunning van de opdracht Sloop huidig gebouw, ontwerp en bouw van een multifunctioneel centrum 'Oud klooster' in Knesselare;
Gelet op de collegebeslissing van 15 maart 2021 betreffende de goedkeuring van de scope voor het Kloosterproject;
Gelet op de collegebeslissing van 31 mei 2021 betreffende de gunning van de overheidsopdracht Financiering met projectondersteuning voor het Kloosterproject (nieuwbouw multifunctioneel centrum in Knesselare) aan Belfius Bank en verzekeringen;
Gelet op de vraag van de externe projectleider om de goedgekeurde scope gedetailleerd uit te schrijven volgens de wensen van de gebruikers en aan te vullen met een visie omtrent de look and feel van het gebouw;
Overwegende dat in de door het college op 15 maart 2021 goedgekeurde scope, de totale oppervlakte 1.375 m² bedroeg, maar daar geen technieken waren inbegrepen; dat ook de grote toiletruimte op de gelijkvloerse verdieping iets groter uitvalt dan aanvankelijk geraamd; dat ook geen sanitaire voorzieningen op de andere verdiepingen in rekening waren gebracht; dat in de scope ook geen circulatieruimte was vervat: gangen, traphal, liftkoker (alles samen ca. 200 m²);
Overwegende dat uitgaande van drie bouwlagen en bovengenoemde opmerkingen, de totale oppervlakte van het gebouw 1.666 m² zou bedragen;
Overwegende het voorliggende document Uitgewerkte scope Kloosterproject;
De gedetailleerde en gecoördineerde versie van de scope voor het Kloosterproject, zoals die voorligt, goed te keuren.