Terug
Gepubliceerd op 14/10/2021

2021_CBS_03505 - Collegebeslissing betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Vaartlaan naar aanleiding van het project “Aansluiting afvalwater stationsbuurt Sint-Maria-Aalter” door de firma “Norré-Behaegel” in opdracht van het lokaal bestuur Aalter en de nutsmaatschappij “Aquafin”

College van Burgemeester en Schepenen
ma 11/10/2021 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Luc De Meyer, schepen; Peter Ponnet, korpschef

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2021_CBS_03505 - Collegebeslissing betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Vaartlaan naar aanleiding van het project “Aansluiting afvalwater stationsbuurt Sint-Maria-Aalter” door de firma “Norré-Behaegel” in opdracht van het lokaal bestuur Aalter en de nutsmaatschappij “Aquafin” 2021_CBS_03505 - Collegebeslissing betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Vaartlaan naar aanleiding van het project “Aansluiting afvalwater stationsbuurt Sint-Maria-Aalter” door de firma “Norré-Behaegel” in opdracht van het lokaal bestuur Aalter en de nutsmaatschappij “Aquafin”

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;

Motivering

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen; 

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen; 

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen; 

Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens; 

Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen; 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein; 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein; 

Gelet op de collegebeslissing van 4 oktober 2021 betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Vaartlaan en de Blekkervijverstraat naar aanleiding van het project “Aansluiting afvalwater stationsbuurt Sint-Maria-Aalter” door de firma “Norré-Behaegel” in opdracht van het lokaal bestuur Aalter en de nutsmaatschappij “Aquafin”, meer in het bijzonder de goedkeuring voor de inname van het openbaar domein voor fase 4 “deel Vaartlaan” voor de periode van 1 november 2021 tot en met 24 december 2021 waarbij geen verkeer mogelijk zal zijn in de Vaartlaan, meer bepaald het deel tussen het kruispunt met de Knesselaarsestraat en Vaartlaan 49 en waarbij een wegomleiding wordt uitgestippeld via de Knesselaarsestraat en de Overleiestraat; 

Overwegende dat voor aanvang van de wegen- en rioleringswerken in de Vaartlaan nog een aantal bijkomende voorbereidende werkzaamheden dienen uitgevoerd te worden, zijnde:

  • realiseren van een noodleiding voor de watervoorziening van de woningen in de werfzone
  • rooien van bomen;

Overwegende dat het noodzakelijk is om de aanvangsdatum voor de inname van het openbaar domein in de Vaartlaan te vervroegen naar 18 oktober 2021 zodat de bijkomende voorbereidende werkzaamheden tijdig afgewerkt zijn om de effectieve wegen- en rioleringswerken te kunnen opstarten vanaf 1 november 2021;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De tijdelijke vergunning, afgeleverd aan de firma Norré-Behaegel in Westende, voor de inname van het openbaar domein in de Vaartlaan, meer bepaald het deel tussen het kruispunt met de Knesselaarsestraat en Vaartlaan 49, gedurende de periode van 1 november 2021 tot en met 24 december 2021, te laten aanvangen op 18 oktober 2021 in plaats van op 1 november 2021, zodat de volgende bijkomende voorbereidende werkzaamheden kunnen uitgevoerd worden:

  • realiseren van een noodleiding voor de watervoorziening van de woningen in de werfzone
  • rooien van bomen

waarbij deze werkzaamheden gecoördineerd worden door de firma Norré-Behaegel.

Artikel 2

Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen, en het ingediend verkeerssignalisatieplan.

Artikel 3

De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de aanvrager.

Artikel 4

De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van deze vergunning te laten afdekken door de aanvrager.

Artikel 5

Aan de aanvrager opdracht te geven om alle noodzakelijke informatie omtrent deze tijdelijke vergunning in te geven in GIPOD.

Artikel 6

Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.

Artikel 7

Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.

Artikel 8

Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.

Artikel 9

Deze verordening in werking te laten treden op 18 oktober 2021 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.

Artikel 10

De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:

  • het politieparket van de procureur des Konings in Gent
  • de Politiezone Aalter
  • Hulpverleningszone Meetjesland (Brandweerpost Aalter)
  • De Lijn Oost-Vlaanderen
  • De Post (kantoor Aalter)
  • Aalterse huisartsen via Dr. Sabine Huyberechts
  • Huisartsen Wachtpost Meetjesland
  • afvalintercommunale I.V.M.
  • de aanvrager.