Terug
Gepubliceerd op 16/06/2022

Notulen  Vast Bureau

ma 27/09/2021 - 17:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Pieter De Crem, voorzitter

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2021_VB_00315 - Agenda

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
1.

2021_VB_00315 - Agenda

2021_VB_00315 - Agenda

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 en 83  die bepalen dat het vast bureau zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;

Gelet op het voorstel van kalender:

Maandag 4 oktober  2021 - vast bureau

Maandag 11 oktober 2021 - vast bureau - raad voor maatschappelijk welzijn

Maandag 18 oktober 2021 - vast bureau

Maandag 25 oktober 2021 - vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De kalender goed te keuren.

2.

2021_VB_00316 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
2.

2021_VB_00316 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

2021_VB_00316 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Motivering

Motivering

Artikel 89 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het verslag van 13 september 2021 goed te keuren, te bezorgen aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en - mits anonimisering - te publiceren op de gemeentelijke website.

3.

2021_VB_00317 - Beslissing van het vast bureau betreffende de agenda van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn op 11 oktober 2021

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
3.

2021_VB_00317 - Beslissing van het vast bureau betreffende de agenda van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn op 11 oktober 2021

2021_VB_00317 - Beslissing van het vast bureau betreffende de agenda van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn op 11 oktober 2021

Motivering

Motivering

Gelet op artikel 74 juncto artikel 19 van het decreet lokaal bestuur: De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot bijeenroeping van de raad voor maatschappelijk welzijn en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het vast bureau aan de voorzitter worden meegedeeld;

Gelet op het huishoudelijk reglement, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 januari 2019;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 23 november 2020 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn in 2021;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Volgende agendapunten te bezorgen aan de voorzitter met het oog op de zitting van 11 oktober 2021:

OPENBARE ZITTING

  1. Lokaal bestuur. Meerjarenplan 2021/1 2020 - 2025. Aanpassing. Goedkeuring.
4.

2021_VB_00318 - Beslissing van het vast bureau betreffende de samenstelling van de selectiecommissie voor de functie van technisch beambte - poetshulp (E1 – E3) cel Aanvullende thuiszorg

Goedgekeurd
4.

2021_VB_00318 - Beslissing van het vast bureau betreffende de samenstelling van de selectiecommissie voor de functie van technisch beambte - poetshulp (E1 – E3) cel Aanvullende thuiszorg

2021_VB_00318 - Beslissing van het vast bureau betreffende de samenstelling van de selectiecommissie voor de functie van technisch beambte - poetshulp (E1 – E3) cel Aanvullende thuiszorg
5.

2021_VB_00319 - Beslissing van het vast bureau betreffende het onderzoek van de kandidaturen voor de selectieprocedure deskundige - maatschappelijk werker (B1-B3) Sociale dienst

Goedgekeurd
5.

2021_VB_00319 - Beslissing van het vast bureau betreffende het onderzoek van de kandidaturen voor de selectieprocedure deskundige - maatschappelijk werker (B1-B3) Sociale dienst

2021_VB_00319 - Beslissing van het vast bureau betreffende het onderzoek van de kandidaturen voor de selectieprocedure deskundige - maatschappelijk werker (B1-B3) Sociale dienst
6.

2021_VB_00320 - Beslissing van het vast bureau betreffende de toelichting bij het niet-blanco strafregister van een kandidaat van de selectieprocedure maatschappelijk werker (B1-B3), Sociale dienst en de toelating tot de selectieprocedure

Goedgekeurd
6.

2021_VB_00320 - Beslissing van het vast bureau betreffende de toelichting bij het niet-blanco strafregister van een kandidaat van de selectieprocedure maatschappelijk werker (B1-B3), Sociale dienst en de toelating tot de selectieprocedure

2021_VB_00320 - Beslissing van het vast bureau betreffende de toelichting bij het niet-blanco strafregister van een kandidaat van de selectieprocedure maatschappelijk werker (B1-B3), Sociale dienst en de toelating tot de selectieprocedure
7.

2021_VB_00321 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
7.

2021_VB_00321 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

2021_VB_00321 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Motivering

Motivering

Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;

Overwegende dat het vast bureau ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 170 : De algemeen directeur
<p><span class="artikelversie">artikel 170 van het decreet over het lokaal bestuur: De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en hij is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden. De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comit&eacute; voor de sociale dienst</span></p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De rapportering goed te keuren.

8.

2021_VB_00322 - Beslissing van het vast bureau betreffende de verlenging van de gemeenschappelijke wervingsreserve voor de functie van hoofddeskundige cel Budget

Goedgekeurd
8.

2021_VB_00322 - Beslissing van het vast bureau betreffende de verlenging van de gemeenschappelijke wervingsreserve voor de functie van hoofddeskundige cel Budget

2021_VB_00322 - Beslissing van het vast bureau betreffende de verlenging van de gemeenschappelijke wervingsreserve voor de functie van hoofddeskundige cel Budget
9.

2021_VB_00323 - Beslissing van het vast bureau betreffende de toewijzing en de stopzetting van de toewijzing van maatschappelijk werkers in het kader van de ESF oproep 457 'Outreach en activering'

Goedgekeurd
9.

2021_VB_00323 - Beslissing van het vast bureau betreffende de toewijzing en de stopzetting van de toewijzing van maatschappelijk werkers in het kader van de ESF oproep 457 'Outreach en activering'

2021_VB_00323 - Beslissing van het vast bureau betreffende de toewijzing en de stopzetting van de toewijzing van maatschappelijk werkers in het kader van de ESF oproep 457 'Outreach en activering'
10.

2021_VB_00324 - Beslissing van het vast bureau betreffende de aanstelling van een administratief medewerker (C1-C3), cel Personeel

Goedgekeurd
10.

2021_VB_00324 - Beslissing van het vast bureau betreffende de aanstelling van een administratief medewerker (C1-C3), cel Personeel

2021_VB_00324 - Beslissing van het vast bureau betreffende de aanstelling van een administratief medewerker (C1-C3), cel Personeel
11.

2021_VB_00325 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de uitgaven

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
11.

2021_VB_00325 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de uitgaven

2021_VB_00325 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de uitgaven

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op artikel 177 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020/2 2020-2025;

Motivering

Gelet op de goedkeuringslijst van de aanrekeningen 2021/351 en 2021/355;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De goedkeuringslijst van de aanrekeningen goed te keuren.

12.

2021_VB_00326 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
12.

2021_VB_00326 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

2021_VB_00326 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Motivering

Motivering

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020/2 2020-2025;

Overwegende dat het vast bureau bevoegd is voor:

- het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;

- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;

Overwegende de opgemaakte bestelbonnen O-2021-94 tot en met O-2021-105;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn</p>
Artikel 84 §3 4° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De bestelbonnen goed te keuren.

13.

2021_VB_00327 - Collegebeslissing betreffende het aanbieden van een warme maaltijd tijdens de redactievergadering van de Seniorenkrant

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
13.

2021_VB_00327 - Collegebeslissing betreffende het aanbieden van een warme maaltijd tijdens de redactievergadering van de Seniorenkrant

2021_VB_00327 - Collegebeslissing betreffende het aanbieden van een warme maaltijd tijdens de redactievergadering van de Seniorenkrant

Motivering

Motivering

Overwegende dat Aalter, als uitbreiding van de dienstverlening, sinds november 2011 de Seniorenkrant kent; dat het magazine als doel heeft de senior te informeren over alles wat leeft in de gemeente; dat het ook de bedoeling is om via de Seniorenkrant eventuele problemen en noden te detecteren; dat de Seniorenkrant tweemaal per jaar wordt uitgegeven, telkens begin juni en begin december;  

Overwegende dat de strategische doelstelling 5 stelt dat Aalter sociaal is en denkt aan het welzijn van iedereen en dat de operationele doelstelling 1 stelt dat Aalter toegankelijk is voor elke doelgroep (Gelijke kansen);

Overwegende dat tot eind 2017 de bedeling voornamelijk door vrijwilligers van Samana werd opgenomen, die dit krantje overhandigden tijdens hun huisbezoeken; dat op een bijeenkomst van de seniorenverenigingen en het OCMW op 19 februari 2018 beslist werd de doelgroep uit te breiden van 85+ naar 75+;

Overwegende dat de huidige verdeling wordt gedaan door de (senioren)verenigingen Samana Aalter-Brug, Samana Aalter-Centrum, Vl@s, OKRA Aalter-Centrum, Vzw De Toevlucht, Samana Lotenhulle-Poeke, KVLV Poeke, OKRA Bellem, Samana Sint-Maria-Aalter, LDC De Lelie, OKRA Trefpunt Knesselare, OKRA Ursel, OKRA Sint-Maria-Aalter en Buren voor Buren; dat LDC De Lelie (WZC Veilige Have) en WZC Onderdale de krantjes onder hun bewoners verdelen;

Overwegende dat er op 19 februari 2018, tijdens een bijeenkomst tussen leden van het OCMW en de seniorenverenigingen voorgesteld werd om de verenigingen die meewerken met de verdeling van de krantjes een bedrag te geven overeenkomstig een vrijwilligersvergoeding van 34,03 euro per 190 bedeelde krantjes en ruimte voor een artikel in de Seniorenkrant;

Overwegende dat er op woensdag 29 september 2021 een nieuwe bijeenkomst of redactievergadering gepland is om het concept van de Seniorenkrant te bespreken; dat volgende onderwerpen worden besproken:

  • samenstelling redactieraad
  • inhoudelijke bijdragen
  • wijze van bedeling;

Overwegende dat deze redactievergadering doorgaat tijdens één van de wekelijkse warme maaltijden in het OC Kerkem; dat de warme maaltijden gedurende de coronacrisis lange tijd niet hebben kunnen plaatsvinden; dat sociaal contact in de vorm van de activiteiten georganiseerd door het OCMW, waaronder de warme maaltijden, een lichtpunt zijn om naar uit te kijken voor velen; dat dit een uitgelezen moment is om de warme maaltijden in de kijker te zetten bij de verschillende (senioren)verenigingen; dat een warme maaltijd aan de vrijwilligers voor de verdeling van de Seniorenkrant aangeboden wordt; 

Overwegende dat er 14 vrijwilligers hebben aangegeven deel te nemen aan de redactievergadering; dat een warme maaltijd 10 euro per persoon kost; dat de kosten voor het aanbieden van een warme maaltijd tijdens de redactievergadering van de Seniorenkrant bijgevolg 140 euro bedraagt;

Overwegende dat er voldoende budget voorzien is onder ACT-1681: Opmaken, publiceren en verdelen van een seniorenkrant.;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van prefusiebestuur Aalter van 27 juni 2011 houdende het akkoord met de organisatie van het project 85 is prachtig;

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur Aalter van 20 april 2016 betreffende de opstart van warme maaltijden in het ontmoetingscentrum Kerkem met ingang van 1 september telkens op woensdagmiddag;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement warme maaltijden in OC Kerkem;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 februari 2020 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met wzc Onderdale voor de bedeling van warme maaltijden;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 februari 2020 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met wzc Veilige Have voor de bedeling van warme maaltijden;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 juni 2019 betreffende de uitbreiding van de verdeling van de Seniorenkrant over het volledige grondgebied van Aalter;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 25 november 2019 betreffende de goedkeuring van de dienst 'warme maaltijden';

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 25 november 2019 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement van de warme maaltijden in OC Kerkem;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 6 januari 2020 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met wzc Veilige Have en wzc Onderdale voor de bedeling van warme maaltijden;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 8 juni 2020 betreffende de vrijwilligersvergoeding voor het verdelen van de Seniorenkrant;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De redactievergadering van de Seniorenkrant financieel te ondersteunen door het aanbieden van 14 warme maaltijden aan de vrijwilligers van de (senioren)verenigingen ten bedrage van 140 euro.


14.

2021_VB_00328 - Beslissing van het vast bureau betreffende het stopzetten van de corona boodschappendienst

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
14.

2021_VB_00328 - Beslissing van het vast bureau betreffende het stopzetten van de corona boodschappendienst

2021_VB_00328 - Beslissing van het vast bureau betreffende het stopzetten van de corona boodschappendienst

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers;

Gelet op de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;

Gelet op het decreet van 3 april 2009 betreffende het georganiseerde vrijwilligerswerk in het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 26 februari 2010 houdende de algemene bepalingen die van toepassing zijn op de erkende organisaties voor autonoom vrijwilligerswerk en de organisaties met ingebouwd vrijwilligerswerk;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 19 augustus 2019 betreffende de goedkeuring van het inschakelen van vrijwilligers in kader van het buddyproject 'Arm in arm, zij aan zij';

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 4 november 2019 betreffende de uitbreiding van de dienstverlening 'Telefoonster';

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 30 maart 2020 betreffende de acties om hulpbehoevenden te ondersteunen in het omgaan met de maatregelen om de verspreiding van COVID-19 te beperken;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 26 oktober 2020 betreffende het inschakelen van vrijwilligers voor het telefoneren van kwetsbare personen;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 30 november 2020 betreffende de organisatie van een opbelactie voor senioren;

Overwegende dat de boodschappendienst tijdens de COVID-19 pandemie als dienstverlening werd aangeboden aan personen zonder netwerk; dat zij gebruik kunnen maken van de boodschappendienst wanneer blijkt dat het niet mogelijk is omwille van een quarantaine of een gebrek aan netwerk zelf in te staan voor de boodschappen; dat deze dienstverlening na de periode van lockdown zelden gebruikt werd; 

Overwegende dat op heden geen gebruik meer wordt gemaakt van de boodschappendienst; dat de vragen die gesteld worden kunnen opgevangen worden met de dienstverlening van de MMC; dat ook cel aanvullende thuiszorg ondersteuning kan bieden voor de groep van kwetsbare hulpbehoevende burgers; 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De corona boodschappendienst stop te zetten. 

15.

2021_VB_00329 - Beslissing van het vast bureau betreffende de organisatie van een vormingstraject signalenkaart armoede in het onderwijs

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
15.

2021_VB_00329 - Beslissing van het vast bureau betreffende de organisatie van een vormingstraject signalenkaart armoede in het onderwijs

2021_VB_00329 - Beslissing van het vast bureau betreffende de organisatie van een vormingstraject signalenkaart armoede in het onderwijs

Motivering

Motivering

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur Aalter van 8 augustus 2018 houdende het indienen van een aanvraag voor de projectoproep 'Gezinsarmoede effectief en efficiënt bestrijden' in samenwerking met de OCMW's van de fusiegemeente Lievegem, Knesselare, Maldegem en Wachtebeke;

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur Aalter van 21 november 2018 houdende kennisname van de toekenning van een subsidie voor het project 'Elk kind telt, investeren in de toekomst' in het kader van de projectoproep 'Gezinsarmoede effectief en efficiënt bestrijden';

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van de verlenging van het project 'elk kind telt: investeren in de toekomst';

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 3 juni 2019 betreffende het plan van aanpak voor het project 'elk kind telt, investeren in de toekomst';

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 9 september 2019 betreffende de organisatie van een inleefweek armoede:

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 18 november 2019 betreffende de verlenging van het project 'elk kind telt: investeren in de toekomst';

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 14 september 2020 betreffende de afname van de dienstverlening coördinatie kinderarmoedebestrijding via de Welzijnsband;

Overwegende dat de coördinator kinderarmoedebeleid inzet op het sensibiliseren rond het thema armoede en van armoede een transversaal thema wil maken;

Overwegende dat het vormingspakket rond de signalenkaart armoede wordt aangeboden door samenlevingsopbouw Vlaanderen; dat er een voortraject is waaraan alle lagere scholen kunnen deelnemen; dat er na het voortraject een vorming per school wordt aangeboden; dat de vorming gegeven wordt met ondersteuning van een ervaringsdeskundige; 

Overwegende dat de kostprijs per vorming 150 euro bedraagt; dat daar nog een verplaatsingskost bij komt ten bedrage van 0,3707 euro per kilometer; dat de totale kostprijs, indien alle Aalterse lagere scholen gebruik maken van het aanbod neerkomt op een bedrag van 1.683,63 euro; 

Overwegende dat er voor de laatste graad van de secundaire scholen een aanbod zal voorzien worden in samenwerking met ATD De Vierde Wereld; dat een vorming van maximum twee lestijden zal worden aangeboden waarbij een ervaringsdeskundige het woord neemt; dat de kostprijs hiervan 100 euro per klas, per graad bedraagt; dat de totale kostprijs nog onduidelijk is op dit moment omdat er nog geen zicht is op het totaal aantal klassen die gebruik zullen maken van het aanbod;  

Overwegende dat er voor het jaar 2021 een budget van 1.500 euro voor de organisatie van activiteiten werd voorzien; dat dit budget voor 2022 dus zal moeten worden uitgebreid;

Overwegende dat het traject loopt van januari 2022 tot en met juni 2022; dat de coördinator kinderarmoedebeleid de organisatie van het traject op zich zal nemen; dat er een samenwerking is binnen het Huis van het Kind waar gebruik van zal gemaakt worden; 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn</p>

Beleidsdoelstellingen

SD052025 AAND'8' VOOR IEDERE BEWONER (sociaal).
Aalter zet in op de uitbouw van een netwerk Huis van het Kind
Bestrijden van kinderarmoede met het project 'Elk kind telt' i.s.m. Welzijnsband Meetjesland.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De organisatie van het vormingstraject signalenkaart armoede in het onderwijs voor de kostprijs van 1.683,63 euro goed te keuren.

Artikel 2

De organisatie van een vormingsreeks voor de laatste graad secundair voor de kostprijs van 100 euro per vorming goed te keuren.

16.

2021_VB_00330 - Beslissing van het vast bureau betreffende de 2e projectoproep 'Noodwoningen' van het Agentschap Wonen-Vlaanderen.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
16.

2021_VB_00330 - Beslissing van het vast bureau betreffende de 2e projectoproep 'Noodwoningen' van het Agentschap Wonen-Vlaanderen.

2021_VB_00330 - Beslissing van het vast bureau betreffende de 2e projectoproep 'Noodwoningen' van het Agentschap Wonen-Vlaanderen.

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op het burgerlijk wetboek van 21 maart 1804;

Gelet op de wet van 2 april van 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Gelet op de wet van 11 april 1995 tot invoering van het handvest op de sociaal verzekerde;

Gelet op het besluit van de Deputatie betreffende het verlenen van een omgevingsvergunning op 13 februari 2020 voor het bouwen van een ruimte voor een sociale kruidenier, een noodwoning en LOI;

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van prefusiebestuur Aalter van 15 februari 2017 betreffende de onderhandse aankoop van het onroerende goed gelegen in de Rijsestraat 1-9 (5 appartementen);

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van prefusiebestuur Aalter van 21 juni 2017 tot het verlenen van de goedkeuring aan de authentieke akte, opgemaakt door het notariaat Guisson in Aalter voor de onderhandse aankoop van het onroerend goed gelegen in de Rijsestraat 1-9;

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van prefusiebestuur Aalter op 19 september 2018 betreffende de goedkeuring van de gunning voor het aanstellen van een architect voor het realiseren van een nieuwbouwproject pand Rijsestraat 1-9 in Aalter;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 april 2021 betreffende de goedkeuring van het bestek met nr. 861.7/21d0036 en de raming voor de opdracht Project Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning, opgesteld door de ontwerper Architecten Boulez & Degrande;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 september 2021 betreffende de bekrachtiging van de beslissing van het vast bureau van 30 augustus 2021 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht Project Rijsestraat - Bouwen van een Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 3 augustus 2020 betreffende het principieel akkoord tot het instappen in de projectoproep 'Noodwoningen' van het Agentschap Wonen-Vlaanderen;

Gelet op de beslissing van het vast bureau op 22 maart 2021 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, raming en gunningswijze voor de opdracht Project Rijsestraat - Bouwen van een Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning;

Gelet op de beslissing van het vast bureau op 30 augustus 2021 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Project Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning';

Gelet op de subsidie, toegekend door de Vlaamse overheid;

Motivering

Overwegende dat het Agentschap Wonen-Vlaanderen een 2e oproep plaatst om het aanbod aan noodwoningen in het Vlaams gewest te realiseren door lokale besturen financiële middelen te geven;

Overwegende dat het vast bureau op 3 augustus 2020 beslist heeft principieel akkoord te gaan om in te tekenen op de 1ste oproep ‘Noodwoningen’ van het Agentschap Wonen-Vlaanderen;

Overwegende dat het projectvoorstel alleen met volgende stavingsstukken kan worden ingediend;

  • Bij aankoop: een onderhandse verkoopovereenkomst
  • Bij renovatie: een getekende en gedateerde offerte van een gecertificeerde aannemer (binnen de wetgeving van overheidsopdrachten) of een beschrijving van de renovatieplannen samen met een overzicht van de geraamde kosten
  • Bouw: een bewijs van zakelijk recht op – of aankoop van – de grond (onderhandse verkoopovereenkomst volstaat), samen met de bouwplannen  en een overzicht van de geraamde kosten. Als er nog geen bouwplannen voorhanden zijn: een beschrijving van de bouwintenties en een overzicht van de geraamde kosten
  • Verwerving van een langdurig zakelijk recht, ander dan eigendomsrecht: een (onderhandse) overeenkomst tot vestiging zakelijk recht
  • Inrichting: een overzicht van de geplande initiatieven met bijhorende raming van de kosten;

Overwegende dat het aanvraagformulier met stavingsstukken vóór 30 september 2021 moet ingediend worden;

Overwegende dat de voorwaarden waaronder een subsidie kan worden verleend voor een project zijn: het project wordt gerealiseerd binnen volgende termijn, te rekenen vanaf eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de minister het besluit neemt tot subsidiëring van het project:

  • 6 maanden bij aankoop constructies die als noodwoningen zullen worden ingezet, met inbegrip van de aankoop van de gronden waarop de constructies staan
  • 24 maanden bij renovatie van constructies die als noodwoningen zullen worden ingezet
  • 24 maanden bij bouw van constructies die als noodwoningen zullen worden ingezet, met inbegrip van de aankoop van de gronden waarop de constructies staan
  • 12 maanden bij verwerving van een zakelijk recht, andere dan eigendomsrecht, op gronden of op constructies die als noodwoningen zullen worden ingezet
  • 6 maanden bij de inrichting van constructies die als noodwoningen zullen worden ingezet;

Overwegende dat het subsidiebedrag 50% van de kosten bedraagt inclusief btw;

Overwegende dat alleen de volgende kosten (inclusief BTW), gemaakt in het kader van het project na datum van 15 oktober 2020, in aanmerking komen voor subsidiëring:

  • Aankoopkost, meer bepaald: aankoopkost van grond; aankoopkost van (al dan niet verplaatsbare) constructies; registratie- en notariskosten; kosten voor opmeting; kosten voor archeologisch vooronderzoek zonder ingreep in de bodem en voor grond mechanisch en milieutechnisch onderzoek
  • Renovatiekost, meer bepaald: kost voor de renovatiewerken; kosten voor archeologisch vooronderzoek zonder ingreep in de bodem; ereloon van de ontwerper, forfaitair vastgesteld op 7% van de kost voor de renovatiewerken zoals voorzien in de initieel gegunde opdracht
  • Bouwkost, meer bepaald: kost voor de bouw van de (al dan niet verplaatsbare) constructies zoals voorzien in de initieel gegunde opdracht, met inbegrip van de aanleg van wooninfrastructuur; kosten voor archeologisch vooronderzoek zonder ingreep in de bodem en voor grond mechanisch en milieutechnisch onderzoek; ereloon van de ontwerper, forfaitair vastgesteld op 7% van de kost voor de bouw zoals voorzien in de initieel gegunde opdracht
  • Kost voor verwerving zakelijk recht, andere dan eigendomsrecht. Meer bepaald: eenmalige verwervingskostregistratie- en notariskosten; kosten voor opmeting; kosten voor archeologisch vooronderzoek zonder ingreep in de bodem en voor grond mechanisch en milieutechnisch onderzoek
  • Inrichtingskosten, met een maximum van 20.000 euro, bijvoorbeeld: schilderwerken in de woning; aankoop van meubilair; aankoop van huishoudapparaten en verlichting;

Overwegende dat indien de reële kosten niet exact gekend zijn op het ogenblik dat het projectvoorstel wordt ingediend, een raming moet worden bezorgd van de voornoemde kosten bij het projectvoorstel; dat de subsidieerbare kosten beperkt zijn tot het bedrag vermeld in de initiële raming of in de initieel gegunde opdracht; dat meerkosten of bijkomende kosten buiten deze initiële raming of initieel gegunde opdracht niet in aanmerking komen voor subsidiëring;

Overwegende dat de subsidieerbare kosten van een project beperkt worden tot 290.000 euro per gerealiseerde noodwoning;

Overwegende dat het subsidiebedrag 50% van de kosten bedraagt; dat het subsidiebedrag voor een project dus beperkt is tot maximaal 145.000 euro per gerealiseerde noodwoning;

Overwegende dat het OCMW de intentie heeft om het gebouw in de Rijsestraat zo in te richten dat de woning voldoet aan de veiligheids- en sanitaire voorschriften die gelden voor woningen die bestemd zijn voor de opvang van personen en het appartement uit te rusten met de nodige gebruiksgoederen om een kwalitatieve opvang te garanderen; dat het OCMW na afwerking over 2 extra noodwoningen zal beschikken; dat het OCMW reeds een doorgangswoning huurt in de Gouvernementstraat en een noodwoning heeft boven het ontmoetingscentrum Kerkem: dat uit de rapportering blijkt dat er voldoende aanbod is voor de vraag;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 1° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 &sect;3 1&deg; van het decreet lokaal bestuur: Het vast bureau is bevoegd voor de daden van beheer over de inrichtingen en eigendommen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, in voorkomend geval binnen de door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgestelde algemene regels

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Niet in te tekenen op de 2e projectoproep ‘Noodwoningen’ van het Agentschap Wonen-Vlaanderen.

17.

2021_VB_00331 - Beslissing van het vast bureau betreffende het gebruik van 1 balie voor zitdag verwarmingstoelagen

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
17.

2021_VB_00331 - Beslissing van het vast bureau betreffende het gebruik van 1 balie voor zitdag verwarmingstoelagen

2021_VB_00331 - Beslissing van het vast bureau betreffende het gebruik van 1 balie voor zitdag verwarmingstoelagen

Motivering

Motivering

Gelet op de programmawet van 31 december 2004 artikel 210 en artikel 211 betreffende wettelijke basis voor de verwarmingstoelage; het OCMW gaat op basis van sociaal onderzoek na of alle voorwaarden vervuld zijn, het OCMW neemt een beslissing binnen de 30 dagen na ontvangst van de aanvraag;

Gelet op de wet van 22 december 2008 betreffende diverse bepalingen in het Sociaal Stookoliefonds;

Gelet op het koninklijk besluit van 9 januari 2005 betreffende het bepalen van de nadere regels voor de toekenning van de verwarmingstoelage in het kader van het Sociaal Stookoliefonds;

Gelet op het koninklijk besluit van 10 augustus 2005 tot wijziging van het koninklijk besluit van 9 januari 2005 betreffende het bepalen van de nadere regels voor de toekenning van de verwarmingstoelage in het kader van het Sociaal Stookoliefonds;

Gelet op het koninklijk besluit van 27 maart 2009 betreffende het bepalen van de nadere regels voor de toekenning van de verwarmingstoelage in het kader van het Sociaal Stookoliefonds;

Overwegende dat de Programmatorische Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie (POD MI) aanbeveelt dat aanvragen voor een verwarmingstoelage minstens tweemaal per week via een zitdag dienen georganiseerd te worden; dat deze zitdagen dienen bekend gemaakt te worden via een bericht bij het centrum en/of via de kanalen van de gemeentelijke bekendmakingen; dat het bericht de plaats, het lokaal en de dagen en uren vermeldt waarop de belanghebbende zich kan aanmelden; 

Overwegende dat de sociale dienst voorstelt om wekelijks op woensdag- en vrijdagvoormiddag van 8.30 u tot 12.00 u een zitdag te organiseren, op afspraak, aan balie zuid welke bemand zal worden door een maatschappelijk werker; 

Overwegende dat het gebruik van 1 balie werd afgestemd met de cel Eerste lijn;

Overwegende dat het OCMW aan betrokkene een ontvangstbewijs moet overhandigen op de dag van de aanvraag; dat er een sociaal financieel onderzoek moet verricht worden door een maatschappelijk werker; 

Overwegende dat het OCMW verplicht is om een beslissing te nemen binnen een termijn van 30 dagen; dat de beslissing dient betekend te worden binnen de 8 dagen;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het wekelijks gebruik van 1 balie op woensdag- en vrijdagvoormiddag door de sociale dienst goed te keuren.

Artikel 2

De zitdagen op afspraak voor verwarmingstoelagen op woensdag- en vrijdagvoormiddag goed te keuren.

18.

2021_VB_00332 - Beslissing van het vast bureau betreffende de chauffeurs van de Minder Mobielen Centrale

Goedgekeurd
18.

2021_VB_00332 - Beslissing van het vast bureau betreffende de chauffeurs van de Minder Mobielen Centrale

2021_VB_00332 - Beslissing van het vast bureau betreffende de chauffeurs van de Minder Mobielen Centrale
19.

2021_VB_00333 - Beslissing van het vast bureau betreffende de wijziging van het reglement van de Minder Mobielen Centrale

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
19.

2021_VB_00333 - Beslissing van het vast bureau betreffende de wijziging van het reglement van de Minder Mobielen Centrale

2021_VB_00333 - Beslissing van het vast bureau betreffende de wijziging van het reglement van de Minder Mobielen Centrale

Motivering

Motivering

Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van het prefusiebestuur Aalter van 11 oktober 2017 betreffende de definitieve goedkeuring van de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Aalter en Knesselare met ingang van 1 januari 2019;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van het prefusiebestuur Knesselare van 11 oktober 2017 betreffende de definitieve goedkeuring van de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Aalter en Knesselare met ingang van 1 januari 2019;

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur Aalter van 22 oktober 2012 houdende de goedkeuring van het reglement betreffende de Minder Mobielen Centrale;

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur Aalter van 20 januari 2016 houdende de goedkeuring van de afsprakennota van de Minder Mobielen Centrale;

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur Aalter van 6 juli 2016 houdende de goedkeuring van de overeenkomst met de firma SpecialAd betreffende bruikleen van een aangepast voertuig/minibus voor vervoer van rolstoelgebruikers;

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur Knesselare van 13 april 2017 inzake de goedkeuring van het reglement Minder Mobielen Centrale;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 november 2019 inzake de goedkeuring van het reglement Minder Mobielen Centrale;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2020 inzake de goedkeuring van het reglement Minder Mobielen Centrale;

Overwegende dat de naam Taxistop onlangs werd gewijzigd naar Mpact; dat hierdoor het reglement moet aangepast worden;

Overwegende dat het reglement moet voorgelegd worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De wijziging van het reglement Minder Mobielen Centrale principieel goed te keuren.

Artikel 2

Het reglement Minder Mobielen Centrale ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

21.

2021_VB_00314 - Beslissing van het vast bureau betreffende het vaststellen van de wervingsreserve naar aanleiding van de selectieprocedure administratief medewerker (C1 - C3), diverse cellen

Goedgekeurd
21.

2021_VB_00314 - Beslissing van het vast bureau betreffende het vaststellen van de wervingsreserve naar aanleiding van de selectieprocedure administratief medewerker (C1 - C3), diverse cellen

2021_VB_00314 - Beslissing van het vast bureau betreffende het vaststellen van de wervingsreserve naar aanleiding van de selectieprocedure administratief medewerker (C1 - C3), diverse cellen