Terug
Gepubliceerd op 11/10/2021

2021_VB_00330 - Beslissing van het vast bureau betreffende de 2e projectoproep 'Noodwoningen' van het Agentschap Wonen-Vlaanderen.

Vast Bureau
ma 27/09/2021 - 17:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Pieter De Crem, voorzitter

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur
2021_VB_00330 - Beslissing van het vast bureau betreffende de 2e projectoproep 'Noodwoningen' van het Agentschap Wonen-Vlaanderen. 2021_VB_00330 - Beslissing van het vast bureau betreffende de 2e projectoproep 'Noodwoningen' van het Agentschap Wonen-Vlaanderen.

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op het burgerlijk wetboek van 21 maart 1804;

Gelet op de wet van 2 april van 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Gelet op de wet van 11 april 1995 tot invoering van het handvest op de sociaal verzekerde;

Gelet op het besluit van de Deputatie betreffende het verlenen van een omgevingsvergunning op 13 februari 2020 voor het bouwen van een ruimte voor een sociale kruidenier, een noodwoning en LOI;

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van prefusiebestuur Aalter van 15 februari 2017 betreffende de onderhandse aankoop van het onroerende goed gelegen in de Rijsestraat 1-9 (5 appartementen);

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van prefusiebestuur Aalter van 21 juni 2017 tot het verlenen van de goedkeuring aan de authentieke akte, opgemaakt door het notariaat Guisson in Aalter voor de onderhandse aankoop van het onroerend goed gelegen in de Rijsestraat 1-9;

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van prefusiebestuur Aalter op 19 september 2018 betreffende de goedkeuring van de gunning voor het aanstellen van een architect voor het realiseren van een nieuwbouwproject pand Rijsestraat 1-9 in Aalter;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 april 2021 betreffende de goedkeuring van het bestek met nr. 861.7/21d0036 en de raming voor de opdracht Project Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning, opgesteld door de ontwerper Architecten Boulez & Degrande;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 september 2021 betreffende de bekrachtiging van de beslissing van het vast bureau van 30 augustus 2021 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht Project Rijsestraat - Bouwen van een Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 3 augustus 2020 betreffende het principieel akkoord tot het instappen in de projectoproep 'Noodwoningen' van het Agentschap Wonen-Vlaanderen;

Gelet op de beslissing van het vast bureau op 22 maart 2021 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, raming en gunningswijze voor de opdracht Project Rijsestraat - Bouwen van een Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning;

Gelet op de beslissing van het vast bureau op 30 augustus 2021 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Project Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning';

Gelet op de subsidie, toegekend door de Vlaamse overheid;

Motivering

Overwegende dat het Agentschap Wonen-Vlaanderen een 2e oproep plaatst om het aanbod aan noodwoningen in het Vlaams gewest te realiseren door lokale besturen financiële middelen te geven;

Overwegende dat het vast bureau op 3 augustus 2020 beslist heeft principieel akkoord te gaan om in te tekenen op de 1ste oproep ‘Noodwoningen’ van het Agentschap Wonen-Vlaanderen;

Overwegende dat het projectvoorstel alleen met volgende stavingsstukken kan worden ingediend;

  • Bij aankoop: een onderhandse verkoopovereenkomst
  • Bij renovatie: een getekende en gedateerde offerte van een gecertificeerde aannemer (binnen de wetgeving van overheidsopdrachten) of een beschrijving van de renovatieplannen samen met een overzicht van de geraamde kosten
  • Bouw: een bewijs van zakelijk recht op – of aankoop van – de grond (onderhandse verkoopovereenkomst volstaat), samen met de bouwplannen  en een overzicht van de geraamde kosten. Als er nog geen bouwplannen voorhanden zijn: een beschrijving van de bouwintenties en een overzicht van de geraamde kosten
  • Verwerving van een langdurig zakelijk recht, ander dan eigendomsrecht: een (onderhandse) overeenkomst tot vestiging zakelijk recht
  • Inrichting: een overzicht van de geplande initiatieven met bijhorende raming van de kosten;

Overwegende dat het aanvraagformulier met stavingsstukken vóór 30 september 2021 moet ingediend worden;

Overwegende dat de voorwaarden waaronder een subsidie kan worden verleend voor een project zijn: het project wordt gerealiseerd binnen volgende termijn, te rekenen vanaf eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de minister het besluit neemt tot subsidiëring van het project:

  • 6 maanden bij aankoop constructies die als noodwoningen zullen worden ingezet, met inbegrip van de aankoop van de gronden waarop de constructies staan
  • 24 maanden bij renovatie van constructies die als noodwoningen zullen worden ingezet
  • 24 maanden bij bouw van constructies die als noodwoningen zullen worden ingezet, met inbegrip van de aankoop van de gronden waarop de constructies staan
  • 12 maanden bij verwerving van een zakelijk recht, andere dan eigendomsrecht, op gronden of op constructies die als noodwoningen zullen worden ingezet
  • 6 maanden bij de inrichting van constructies die als noodwoningen zullen worden ingezet;

Overwegende dat het subsidiebedrag 50% van de kosten bedraagt inclusief btw;

Overwegende dat alleen de volgende kosten (inclusief BTW), gemaakt in het kader van het project na datum van 15 oktober 2020, in aanmerking komen voor subsidiëring:

  • Aankoopkost, meer bepaald: aankoopkost van grond; aankoopkost van (al dan niet verplaatsbare) constructies; registratie- en notariskosten; kosten voor opmeting; kosten voor archeologisch vooronderzoek zonder ingreep in de bodem en voor grond mechanisch en milieutechnisch onderzoek
  • Renovatiekost, meer bepaald: kost voor de renovatiewerken; kosten voor archeologisch vooronderzoek zonder ingreep in de bodem; ereloon van de ontwerper, forfaitair vastgesteld op 7% van de kost voor de renovatiewerken zoals voorzien in de initieel gegunde opdracht
  • Bouwkost, meer bepaald: kost voor de bouw van de (al dan niet verplaatsbare) constructies zoals voorzien in de initieel gegunde opdracht, met inbegrip van de aanleg van wooninfrastructuur; kosten voor archeologisch vooronderzoek zonder ingreep in de bodem en voor grond mechanisch en milieutechnisch onderzoek; ereloon van de ontwerper, forfaitair vastgesteld op 7% van de kost voor de bouw zoals voorzien in de initieel gegunde opdracht
  • Kost voor verwerving zakelijk recht, andere dan eigendomsrecht. Meer bepaald: eenmalige verwervingskostregistratie- en notariskosten; kosten voor opmeting; kosten voor archeologisch vooronderzoek zonder ingreep in de bodem en voor grond mechanisch en milieutechnisch onderzoek
  • Inrichtingskosten, met een maximum van 20.000 euro, bijvoorbeeld: schilderwerken in de woning; aankoop van meubilair; aankoop van huishoudapparaten en verlichting;

Overwegende dat indien de reële kosten niet exact gekend zijn op het ogenblik dat het projectvoorstel wordt ingediend, een raming moet worden bezorgd van de voornoemde kosten bij het projectvoorstel; dat de subsidieerbare kosten beperkt zijn tot het bedrag vermeld in de initiële raming of in de initieel gegunde opdracht; dat meerkosten of bijkomende kosten buiten deze initiële raming of initieel gegunde opdracht niet in aanmerking komen voor subsidiëring;

Overwegende dat de subsidieerbare kosten van een project beperkt worden tot 290.000 euro per gerealiseerde noodwoning;

Overwegende dat het subsidiebedrag 50% van de kosten bedraagt; dat het subsidiebedrag voor een project dus beperkt is tot maximaal 145.000 euro per gerealiseerde noodwoning;

Overwegende dat het OCMW de intentie heeft om het gebouw in de Rijsestraat zo in te richten dat de woning voldoet aan de veiligheids- en sanitaire voorschriften die gelden voor woningen die bestemd zijn voor de opvang van personen en het appartement uit te rusten met de nodige gebruiksgoederen om een kwalitatieve opvang te garanderen; dat het OCMW na afwerking over 2 extra noodwoningen zal beschikken; dat het OCMW reeds een doorgangswoning huurt in de Gouvernementstraat en een noodwoning heeft boven het ontmoetingscentrum Kerkem: dat uit de rapportering blijkt dat er voldoende aanbod is voor de vraag;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 84 §3 1° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 §3 1° van het decreet lokaal bestuur: Het vast bureau is bevoegd voor de daden van beheer over de inrichtingen en eigendommen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, in voorkomend geval binnen de door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgestelde algemene regels

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Niet in te tekenen op de 2e projectoproep ‘Noodwoningen’ van het Agentschap Wonen-Vlaanderen.