Terug
Gepubliceerd op 20/10/2021

2021_GR_00197 - Privéwaterafvoer. Samenwerkingsovereenkomst Vlario en AquaFlanders. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 13/09/2021 - 20:00 Auditorium
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kris Ally, voorzitter; Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Patrick Verwilst; Magda Boone; Mieke Schauvliege; Magda De Baets; Ann Depoortere; Hedeli Sassi; Lesley De Neve; Steven Devliegere; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Michael Ally; Jesse De Meulenaere; Vic De Jaegher; Mieke Vertriest; Linde Van Wonterghem; Peter Cornelis; Femke Deroo, raadsleden; Karen  Serlet, algemeen directeur wnd.

Afwezig

Sofie Vermeersch; Paul Beheyt, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Kris Ally, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00197 - Privéwaterafvoer. Samenwerkingsovereenkomst Vlario en AquaFlanders. Goedkeuring.

Aanwezig

Kris Ally, Pieter De Crem, Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Johan Van den Kerchove, Patrick Verwilst, Magda Boone, Mieke Schauvliege, Magda De Baets, Ann Depoortere, Hedeli Sassi, Lesley De Neve, Steven Devliegere, Marleen Van Wassenhove, Cindy Moerman, Michael Ally, Jesse De Meulenaere, Vic De Jaegher, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Peter Cornelis, Femke Deroo, Karen  Serlet
Stemmen voor 27
Peter Cornelis, Pieter De Crem, Dirk De Smul, Patrick Hoste, Patrick Verwilst, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Mieke Schauvliege, Marleen Van Wassenhove, Femke Deroo, Kris Ally, Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Herlinde Trenson, Magda Boone, Steven Devliegere, Hedeli Sassi, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Michael Ally, Magda De Baets, Vic De Jaegher, Jesse De Meulenaere, Luc De Meyer, Lesley De Neve, Ann Depoortere, Cindy Moerman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00197 - Privéwaterafvoer. Samenwerkingsovereenkomst Vlario en AquaFlanders. Goedkeuring. 2021_GR_00197 - Privéwaterafvoer. Samenwerkingsovereenkomst Vlario en AquaFlanders. Goedkeuring.

Motivering

Motivering

Gelet op de Richtlijn 2000/60/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;

Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot uitvoering van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid;

Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement, hoofdstuk 3 sanering;

Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 januari 2020 over tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting, de niet-aangesloten binneninstallatie en installaties voor tweedecircuitwater in onroerende goederen die niet aangesloten zijn of worden op het openbaar waterdistributienetwerk, en het algemeen waterverkoopreglement, wat betreft de keuringsverplichting van de binneninstallatie en de privéwaterafvoer (hierna het reparatiebesluit genoemd);

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van het prefusiebestuur Knesselare van 22 december 2004 betreffende de toetreding van de gemeente als Z-vennoot van TMVW waarbij de uitvoering van de lokale opdrachten inzake afvalwater en hemelwater op intergemeentelijk niveau op het grondgebied van prefusiegemeente Knesselare worden aangepakt door TMVW via de servicelijn AquaRio;

Gelet op de collegebeslissing van 22 juni 2020 betreffende de bijgewerkte bijlage 'Algemene voorwaarden bouwprojecten' bij omgevingsvergunningen;

Gelet op de collegebeslissing van 30 augustus 2021 betreffende het principieel akkoord om te coöpereren met Vlario en AquaFlanders voor de organisatie van de keuring van de privéwaterafvoer;

Gelet op het Algemeen Waterverkoopreglement (hierna AWVR genoemd) versie 1 januari 2021; 

Gelet op artikel 12/1 §1 van het AWVR, dat vastlegt in welke gevallen de privéwaterafvoer dient gekeurd te worden en het doel van de keuring omschrijft (= nagaan of de privéwaterafvoer conform is voor een aansluiting op de huisaansluiting of het openbaar saneringsnetwerk, waarbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd op het private domein, de afvoer van afvalwater conform is met de wettelijke voorschriften die opgenomen zijn in de milieuwetgeving, en de opvang, de mogelijkheid tot gebruik en de afvoer van hemelwater conform is met de verordeningen inzake hemelwater, naargelang welke verordening van toepassing is op de situatie in kwestie die moet worden gekeurd, en rekening houdend met eventuele vergunningsaanvragen);

Gelet op artikel 12/1 §2 van het AWVR, dat stelt dat de klant verantwoordelijk is voor de aanvraag van de keuring en de kosten draagt die verbonden zijn aan de keuring;

Gelet op artikel 12/1 §3 van het AWVR, dat stelt dat de rioolbeheerder verantwoordelijk is voor de organisatie van de keuring van de privéwaterafvoer, de opvolging en kwaliteitsborging van het keuringsproces en de digitale archivering van de keuringsattesten;

Gelet op artikel 12/1 §4 van het AWVR, dat stelt dat bij niet-conforme keuringen de rioolbeheerder of de keuringsinstelling aangesteld door de rioolbeheerder de klant inlicht over de herstelmaatregelen die nodig zijn en de hersteltermijn;

Gelet op artikel 12/1 §5 van het AWVR, dat stelt dat de exploitant (rioolbeheerder) aan de klant of titularis een aanmaning stuurt, als deze geen voorafgaande keuring als vermeld in paragraaf 1, heeft laten uitvoeren, maar wel feitelijk gebruik maakt van de privéwaterafvoer, of als de nodige aanpassingen om de privéwaterafvoer conform te maken voor aansluiting op de huisaansluiting of het openbaar saneringsnetwerk, niet worden uitgevoerd binnen de gestelde termijnen; dat stelt dat een eerste aanmaning kosteloos is; dat stelt dat wanneer geen passend gevolg gegeven wordt aan deze aanmaning, de exploitant een tweede aanmaning stuurt waarbij kosten voor verlengde dossieropvolging kunnen worden aangerekend; 

Gelet op artikel 27 van het AWVR, dat een rapporteringsverplichting oplegt aan de exploitanten en de rioolbeheerders over het toepassen van een aantal bepalingen uit het algemeen waterverkoopreglement;

Gelet op de adviesvraag per e-mail van 9 juli 2021  van het lokaal bestuur aan een functionaris voor gegevensbescherming van het provinciebestuur Oost-Vlaanderen;

Gelet op het advies per e-mail van 9 juli 2021 van een functionaris voor gegevensbescherming van het provinciebestuur Oost-Vlaanderen aan  het lokaal bestuur;

Gelet op het beschikbare krediet onder budgetsleutel 2021/GBBWEGDOM/0310-21/615004/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;

Overwegende dat de keuring van de privéwaterafvoer een verplicht proces is sinds 1 juli 2011, zoals bepaald door het Algemeen Waterverkoopreglement versie 1 juli 2011;

Overwegende dat het lokaal bestuur de rioolbeheerder is voor de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur op het grondgebied van prefusiegemeente Aalter; dat TMVW/Farys de rioolbeheerder is voor de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur op het grondgebied van Knesselare en Ursel;

Overwegende dat AquaFlanders de koepelorganisatie van de Vlaamse waterbedrijven en rioolbeheerders en keuringsinstantie is; dat Vlario de actoren binnen het afvalwater- en hemelwaterbeheer in Vlaanderen samenbrengt een keuringsinstantie is; dat het lokaal bestuur op dit moment lid is van Vlario, maar niet van AquaFlanders;

Overwegende dat de keuring van de privéwaterafvoer in het werkgebied van een rioolbeheerder moet gebeuren door keurders die opgevolgd worden door en aangesloten zijn bij de door de rioolbeheerder toegelaten keuringsinstanties; dat de rioolbeheerder op het grondgebied van prefusiebestuur Knesselare, TMVW/Farys, op dit moment enkel keuringen van het AquaFlanders-type toelaat; dat de rioolbeheerder op het grondgebied van prefusiebestuur Aalter, lokaal bestuur Aalter, op dit moment in principe enkel keuringen van het Vlario-type toelaat, zoals opgenomen in de Algemene voorwaarden bouwprojecten, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 22 juni 2020;

Overwegende dat de taken die het lokaal bestuur in haar functie als rioolbeheerder moet opnemen op het vlak van de keuring van de privéwaterafvoer gerealiseerd kunnen worden via samenwerkingsverbanden met derden die voldoen aan de bepalingen van het reparatiebesluit; dat tot op vandaag AquaFlanders en Vlario, en enkel zij, hieraan voldoen; dat beide keuringsinstanties in essentie op een gelijkwaardig niveau werken, met name het digitaal archiveren van keuringsattesten in een databank en kwaliteitsborging via een ISO-norm; dat de uitvoering en de kwaliteitsborging van het keuringsproces vanaf uiterlijk 1 januari 2022 moeten gebeuren volgens de ISO-norm NBN EN ISO/IEC 17020; dat de kwaliteitsborging door Vlario aan deze ISO-norm voldoet sinds 2011; dat AquaFlanders de nodige voorbereidingen heeft getroffen om in 2021 de gepaste accreditatie door BELAC te kunnen ontvangen;

Overwegende dat door de hervorming van het keuringsregime, de vereisten volgens de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater en eventuele bijkomende voorwaarden over afwatering en riolering die de vergunningverlener in het kader van een omgevingsvergunning heeft opgelegd, mee genomen moeten worden in het bepalen van de afkeurcriteria bij keuring van de privéwaterafvoer; dat de keuringsattesten een resultaat (conform of niet-conform), een inventariserend infoblad, herstelmaatregelen, een hersteltermijn en een tabel met aandachtspunten zal moeten bevatten, indien van toepassing;

Overwegende dat het nieuwe artikel 12/1 van het AWVR bepaalt dat de rioolbeheerder de gemeentelijke toezichthouder op de hoogte moet brengen van de niet-conforme keuringsattesten en over privéwaterafvoeren die in gebruik zijn genomen zonder voorafgaande keuring; dat de verantwoordelijkheid om handhavend op te treden wanneer een privéwaterafvoer zonder keuring in gebruik wordt genomen, bijgevolg uitdrukkelijk bij het lokaal bestuur gelegd wordt, vanuit haar functie als vergunningverlenende overheid en toezichthouder op omgevingsvergunningen; dat het artikel ook bepaalt dat het AWVR geen wettelijke basis legt voor de verdere uitwerking van de handhavingscomponent;

Overwegende dat de gemeentelijke toezichthouder aan zet is wanneer hij melding krijgt van een niet-gekeurde of niet-conforme privéwaterafvoer; dat de gemeentelijke toezichthouder handhavend moet optreden om te voorkomen dat dergelijke privéwaterafvoer schade aan het leefmilieu berokkent; dat de juridische grondslag voor het handhavend optreden van de gemeentelijke toezichthouder kan worden teruggevonden in artikel 34 van het Milieuhandhavingsbesluit, dat bepaalt dat de gemeentelijke (of lokale) toezichthouder instaat voor het toezicht op de milieuvoorwaarden voor inrichtingen van klasse 2 en 3 en voor niet-ingedeelde inrichtingen; dat het lokaal bestuur dan ook een belangrijke verantwoordelijkheid draagt bij de opvolging en, waar nodig, handhaving van niet-conforme en niet-uitgevoerde keuringen;

Overwegende dat Vlario het online platform ‘KPR-toepassing’ (‘Keuring Privé Riolering’) aanbiedt; dat deze digitale databank alle keuringen van de privéwaterafvoer van het VLARIO-type die afgeleverd zijn sinds 2011, openstelt aan de lokale besturen en rioolbeheerders; 

Overwegende dat AquaFlanders het online platform ‘AFK-toepassing’ (‘AquaFlanders Keuringsplatform’) aanbiedt; dat deze digitale databank alle keuringen van de privéwaterafvoer van het AquaFlanders-type die afgeleverd zijn sinds 1 januari 2021, openstelt aan de lokale besturen en rioolbeheerders; dat de keuringsattesten die vóór deze datum zijn afgeleverd nog niet raadpleegbaar zijn in de toepassing;

Overwegende dat de ‘KPR-toepassing’ en de ‘AFK-toepassing’ ook de vereisten van de omgevingsvergunning die de toetsing met de bepalingen uit de omgevingsvergunning maakt, inventariseren; dat men omgevingsvergunningsdossiers kan ingeven waarbij een keuring verwacht wordt; dat een signaal kan verkregen worden als de geïnventariseerde aspecten niet overeenstemmen met wat vergund is in de omgevingsvergunning; dat ook sluikaansluitingen kunnen gedetecteerd worden; dat het ook een automatische rapportering kan genereren van de dossiers waarbij de termijn voor herstelmaatregelen van een niet-conform attest is overschreden; dat met andere woorden op een gebruiksvriendelijke manier input aan de gemeentelijke toezichthouder kan worden gegeven; dat voor beide toepassingen een koppeling met het Omgevingsloket in de pijplijn zit;

Overwegende dat men in de ‘KPR-toepassing’ dossiers kan ingeven waarop een keuring verwacht wordt in het kader van rioleringsprojecten; dat het systeem uitzoekt of het pand reeds over een keuringsattest beschikt;

Overwegende dat de ‘KPR-toepassing’ ook voorziet in het genereren van de verplichte rapportering aan de Vlaamse Milieumaatschappij op het vlak van de privéwaterafvoer; 

Overwegende dat het lokaal bestuur met de keuringsinstanties GDPR-conforme overeenkomsten moet afsluiten in functie van het luik handhaving, wil ze gebruik maken van de online toepassingen; dat een functionaris voor gegevensbescherming van het provinciebestuur Oost-Vlaanderen een gunstig advies heeft verleend aan de ontwerpdocumenten van Vlario en AquaFlanders, indien (geciteerd):

  • “het collegebesluit expliciet vermeldt dat de gegevens alleen gebruikt mogen worden voor de doeleinden zoals in het protocol vastgelegd;
  • de verwerking in het verwerkingsregister wordt opgenomen;
  • de gemeente het protocol op de website plaatst;
  • de gemeente verifieert dat de webpagina van zijn privacyverklaring op punt staat en dat deze vermeldt hoe betrokkenen hun rechten ingevolge de Algemene verordening gegevensbescherming kunnen uitoefenen”;

Overwegende dat de online toepassingen van Vlario en AquaFlanders complementair zijn en het lokaal bestuur kunnen ontzorgen in haar functie als rioolbeheerder voor de organisatie van de keuring van de privéwaterafvoer, de opvolging en kwaliteitsborging van het keuringsproces en de digitale archivering van de keuringsattesten en een ondersteuning voor de gemeentelijk toezichthouder betekent;

Overwegende dat de meeste autonome gemeenten in hun functie als rioolbeheerder zowel keuringen van het AquaFlanders-type als Vlario-type toelaten in hun werkgebied; dat de toepassingen van beide instanties complementair zijn; dat voorgesteld wordt dat het lokaal bestuur haar lidmaatschap bij Vlario bestendigt en daarnaast lid wordt van AquaFlanders en met beide instanties coöpereert om haar te ontzorgen in de organisatie van de privéwaterafvoer;

Overwegende dat voor Vlario-leden de kostprijs voor het recht op toegang tot en gebruik van de databank in de ‘KPR-toepassing’ jaarlijks 300,00 euro excl. btw bedraagt, met een maximum van 10 geautoriseerde medewerkers; dat per keuring die in de databank wordt ingevoerd, de rioolbeheerder een bijkomende vergoeding van 2,00 euro excl. btw per ingevoerde keuring wordt aangerekend; dat voor het gebruik van de modules in de ‘KPR-toepassing' geen bijkomende vergoeding verschuldigd is; dat er een overeenkomst met betrekking tot het gebruiksrecht en een verwerkingsovereenkomst met betrekking tot de persoonsgegevens moet worden afgesloten;

Overwegende dat het lidmaatschap van AquaFlanders jaarlijks € 250 (excl. btw) kost; dat tot eind 2021 de ‘AFK-toepassing’ gratis ter beschikking wordt gesteld aan lokale besturen en rioolbeheerders; dat het protocol ‘Privacy overeenkomst’ moet afgesloten worden;

Overwegende dat het lokaal bestuur als rioolbeheerder in het verleden de keuringskost van de klant heeft overgenomen indien deze het gevolg was van afkoppelingswerken naar aanleiding van een openbaar rioleringsproject; dat voorgesteld wordt deze werkwijze aan te houden;

Overwegende dat conform artikel 12/1 §5 van het AWVR vanaf de tweede aanmaning die de rioolbeheerder stuurt bij niet-conforme keuringen een kost kan aangerekend worden voor de verlengde dossieropvolging; dat rioolbeheerder TMVW/Farys aan de klanten of titularissen in haar werkgebied (waaronder Knesselare en Ursel) hiervoor 130 euro aanrekent; dat voorgesteld wordt om in het werkgebied van rioolbeheerder lokaal bestuur Aalter (= grondgebied prefusiegemeente Aalter) dezelfde kostprijs van 130 euro voor verlengde dossieropvolging aan te rekenen in overeenstemming met de aanpak van TMVW/Farys, zodat deze kost uniform is over het volledige grondgebied Aalter;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 40 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan om het lidmaatschap van het lokaal bestuur bij Vlario te bestendigen en daarnaast lid te worden van AquaFlanders.

Artikel 2

Akkoord te gaan om zowel het Vlario-type als het AquaFlanders-type van keuringen van de privéwaterafvoer toe te laten op het deel van het grondgebied waar het lokaal bestuur de rioolbeheerder is (grondgebied prefusiegemeente Aalter).

Artikel 3

Akkoord te gaan om het lokaal bestuur in haar functie als rioolbeheerder te ontzorgen in de organisatie van de privéwaterafvoer door te coöpereren met Vlario en AquaFlanders en hiertoe in te stappen in de ‘KPR-toepassing’ van Vlario en de ‘AFK-toepassing’ van AquaFlanders.

Artikel 4

De ontwerpovereenkomst van Vlario met betrekking tot het gebruiksrecht van de ‘KPR-toepassing’ goed te keuren.

Artikel 5

Akkoord te gaan om de ontwerpprotocollen van Vlario en AquaFlanders met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens goed te keuren en ze op de gemeentelijke website te publiceren. De persoonsgegevens mogen uitsluitend worden gebruikt voor de doeleinden zoals in de protocollen vastgelegd.

Artikel 6

Akkoord te gaan dat de kosten voor keuring van de privéwaterafvoer ten laste van de klant of titularis zijn, tenzij in het geval dat de keuring is geïnitieerd door een gemeentelijk rioleringsproject en ze derhalve door het lokaal bestuur worden gedragen.

Artikel 7

Akkoord te gaan om vanaf de tweede aanmaning die het lokaal bestuur stuurt bij niet-conforme keuringen, aan de klant of titularis een kost van 130 euro voor verlengde dossieropvolging aan te rekenen.

Artikel 8

Akkoord te gaan om het nodige budget te voorzien op budgetsleutel 2021/GBBWEGDOM/0310-21/615004/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN voor de uitgaven die het lokaal bestuur in dit verband dient te maken.