Gelet op artikel 50 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het college van burgemeester en schepenen;
Het verslag van de zitting van 28 juni 2021 goed te keuren, te bezorgen aan de raadsleden en - mits anonimisering- te publiceren op de gemeentelijke website.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;
Gelet op het voorstel van kalender:
Maandag 12 juli 2021 - college - gemeenteraad
Maandag 19 juli 2021 - college
Maandag 26 juli 2021 - geen college
Maandag 2 augustus 2021 - college;
De kalender goed te keuren.
Gelet op het verslag van de kerkfabriek Sint-Lambertus (Poeke) van 22 juni 2021;
Overwegende dat de afsprakennota gerespecteerd werd;
Overwegende dat er geen beslissingen werden genomen die de belangen van het gemeentebestuur kunnen schaden;
Gelet op artikel 57 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat bepaalt dat een afschrift van de notulen van de vergadering van de kerkraad binnen een termijn van 20 dagen, ingaande op de dag na de vergadering, aan de provinciegouverneur, de gemeenteoverheid en het erkend representatief orgaan moet toegestuurd worden;
Gelet op artikel 58 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bij gemotiveerd besluit de uitvoering kan schorsen van een besluit waarbij de kerkraad of het centraal kerkbestuur het gemeentelijk belang en inzonderheid de financiële belangen van de gemeente schaadt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van de afsprakennota met de kerkfabrieken en het centraal kerkbestuur;
Geen acties te ondernemen in het kader van het administratief toezicht.
Gelet op artikel 57 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat bepaalt dat een afschrift van de notulen van de vergadering van de kerkraad binnen een termijn van 20 dagen, ingaande op de dag na de vergadering, aan de provinciegouverneur, de gemeenteoverheid en het erkend representatief orgaan moet toegestuurd worden;
Gelet op artikel 58 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bij gemotiveerd besluit de uitvoering kan schorsen van een besluit waarbij de kerkraad of het centraal kerkbestuur het gemeentelijk belang en inzonderheid de financiële belangen van de gemeente schaadt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van de afsprakennota met de kerkfabrieken en het centraal kerkbestuur;
Gelet op het verslag van de kerkfabriek kerkfabriek O.-L.-V.- Hulp der Christenen (Sint-Maria-Aalter) van 9 juni 2021;
Overwegende dat de afsprakennota gerespecteerd werd;
Overwegende dat er geen beslissingen werden genomen die de belangen van het gemeentebestuur kunnen schaden;
Geen acties te ondernemen in het kader van het administratief toezicht.
Gelet op artikel 57 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat bepaalt dat een afschrift van de notulen van de vergadering van de kerkraad binnen een termijn van 20 dagen, ingaande op de dag na de vergadering, aan de provinciegouverneur, de gemeenteoverheid en het erkend representatief orgaan moet toegestuurd worden;
Gelet op artikel 58 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bij gemotiveerd besluit de uitvoering kan schorsen van een besluit waarbij de kerkraad of het centraal kerkbestuur het gemeentelijk belang en inzonderheid de financiële belangen van de gemeente schaadt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van de afsprakennota met de kerkfabrieken en het centraal kerkbestuur;
Gelet op het verslag van de kerkfabriek O.-L.-V.- Geboorte (Bellem) van 4 mei 2021;
Overwegende dat de afsprakennota gerespecteerd werd;
Overwegende dat er verder geen beslissingen werden genomen die de belangen van het gemeentebestuur kunnen schaden;
Geen acties te ondernemen in het kader van het administratief toezicht.
Gelet op het verslag van de kerkfabriek Sint-Willibrordus (Knesselare) van 20 juni 2021;
Overwegende dat de afsprakennota gerespecteerd werd;
Gelet op artikel 57 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat bepaalt dat een afschrift van de notulen van de vergadering van de kerkraad binnen een termijn van 20 dagen, ingaande op de dag na de vergadering, aan de provinciegouverneur, de gemeenteoverheid en het erkend representatief orgaan moet toegestuurd worden;
Gelet op artikel 58 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bij gemotiveerd besluit de uitvoering kan schorsen van een besluit waarbij de kerkraad of het centraal kerkbestuur het gemeentelijk belang en inzonderheid de financiële belangen van de gemeente schaadt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van de afsprakennota met de kerkfabrieken en het centraal kerkbestuur;
Geen acties te ondernemen in het kader van het administratief toezicht.
Gelet op artikel 57 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat bepaalt dat een afschrift van de notulen van de vergadering van de kerkraad binnen een termijn van 20 dagen, ingaande op de dag na de vergadering, aan de provinciegouverneur, de gemeenteoverheid en het erkend representatief orgaan moet toegestuurd worden;
Gelet op artikel 58 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bij gemotiveerd besluit de uitvoering kan schorsen van een besluit waarbij de kerkraad of het centraal kerkbestuur het gemeentelijk belang en inzonderheid de financiële belangen van de gemeente schaadt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van de afsprakennota met de kerkfabrieken en het centraal kerkbestuur;
Gelet op het verslag van de kerkfabriek Sint-Godelieve (Aalter-Brug) van 2 juni 2021;
Overwegende dat de afsprakennota gerespecteerd werd;
Overwegende dat er geen beslissingen werden genomen die de belangen van het gemeentebestuur kunnen schaden;
Geen acties te ondernemen in het kader van het administratief toezicht.
Gelet op de collegebeslissing van 7 juni 2021 betreffende de online toelichting van het verkeerscirculatieplan;
Overwegende dat het gemeentebestuur niet over de nodige beeld- en geluidsapparatuur beschikt om dergelijke online infovergaderingen met visualisaties (kaartmateriaal) kwalitatief te laten verlopen en dat het college daarom besliste dit uit te besteden;
Overwegende dat de drie interactieve vergaderingen op maandagavond 7 juni, dinsdagavond 8 juni en woensdagavond 9 juni plaatsvonden in de studio van Claerhout Communicatiehuis (Sint-Denijslaan 485, Gent); dat dit op een zeer professionele wijze is verlopen met een optimale beeld- en klankkwaliteit; dat deze uitzendingen in goede banen werden geleid door vier professionals met bijhorende professionele apparatuur;
Overwegende dat er in coronatijden mogelijks nog digitale interactieve vergaderingen zullen georganiseerd worden;
Overwegende dat het livestreamen van fysieke infovergaderingen na corona eveneens een grote meerwaarde heeft, aangezien burgers die niet fysiek aanwezig kunnen zijn van thuis uit rechtstreeks kunnen meevolgen of het filmpje nadien kunnen herbekijken;
Overwegende dat ook interne infovergaderingen voor alle personeelsleden gestreamd kunnen worden voor diegenen die er door omstandigheden niet (fysiek) bij kunnen zijn;
Overwegende dat er voor toekomstige digitale interactieve vergaderingen en voor toekomstige livestreams van fysieke infovergaderingen
Overwegende dat het in eigen beheer livestreamen impliceert dat hiervoor één of meerdere locaties dienen bepaald te worden; dat dit logischer wijze de raadzaal en het auditorium in het gemeentehuis zouden zijn; dat dit als meerwaarde biedt dat hierdoor eveneens de zitting van de gemeenteraad gestreamd zou kunnen worden met beeld;
Overwegende dat bij navraag bij potentiële leveranciers blijkt dat voor het bepalen van het nodige beeld- en klankmateriaal voor bovenstaande gemeentelijke locaties en de bijhorende prijzen een plaatsbezoek en een uitgebreide studie nodig is; dat voor de raadzaal moet gerekend worden op minimum 12.000 euro (incl. btw); dat voor het auditorium een raming gegeven wordt tussen de 20.000 euro en 100.000 euro (incl. btw); dat er desgevallend bij voorkeur gekozen wordt voor eenvoudig te bedienen apparatuur, zodat de personeelsinzet tot het minimum beperkt kan worden;
Overwegende dat de vernieuwing van de klankinstallatie in het auditorium sowieso op de planning staat;
Overwegende het voorstel om het livestreamen in eigen beheer verder te onderzoeken en voor dit onderzoek een project op te starten;
Overwegende het voorstel om in afwachting van de resultaten van bovenstaand project livestreams uit te besteden en hiervoor de meest gerede procedure op te starten;
Een project op te starten om te onderzoeken welke technische apparatuur er nodig zou zijn om vanuit het auditorium (raming tussen de 20.000 euro en 100.000 euro incl. btw) en de raadzaal (geraamd op minimum 12.000 euro incl. btw) in eigen beheer te livestreamen.
In afwachting van de resultaten van de studie met betrekking tot het in eigen beheer livestreamen, livestreams van toekomstige digitale interactieve infovergaderingen met als doelgroep de volledige bevolking uit te besteden en hiervoor de meest gerede procedure op te starten.
In afwachting van de resultaten van de studie livestreams van toekomstige fysieke infovergaderingen met als doelgroep de volledige bevolking uit te besteden en hiervoor de meest gerede procedure op te starten.
Bijkomend krediet te voorzien in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Kleinere digitale infovergaderingen met een beperktere doelgroep (bv. infovergaderingen over rioleringswerken) via Microsoft Teams te organiseren.
Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;
De rapportering goed te keuren.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 7 november 2016 van prefusiebestuur Aalter betreffende het instappen in een structureel partnership met TomorrowLab/Living Tomorrow;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van de verlenging van de participatieperiode van het Partnership met TomorrowLab/Living Tomorrow met het oog op de ontwikkeling van Smart City-initiatieven;
Gelet op de collegebeslissing van 26 oktober 2020 betreffende de goedkeuring de stand van zaken van de trajecten in samenwerking met Tomorrowlab;
Gelet op de collegebeslissing van 16 november 2020 betreffende de goedkeuring rond de aankoop van een platform voor het in kaart brengen van fietsdoorstromen van scholieren in Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van 14 december 2020 betreffende de goedkeuring om een autodeelsysteem uit te rollen;
Gelet op de collegebeslissing van 1 februari 2021 betreffende de goedkeuring omtrent de uitwerking van projecten in samenwerking met Tomorrowlab;
Gelet op volgende actieplannen en acties zoals opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025:
Overwegende dat Tomorrowlab op maandag 28 juni 2021 een voorstelling heeft gegeven voor het college van burgemeester en schepenen; dat Tomorrowlab hierbij een mondelinge toelichting heeft gegeven over de reeds gerealiseerde zaken en omtrent een Aalters 'Innovatiepad 2030';
Overwegende dat als resultaat van de toelichting geopteerd wordt om de focus van Tomorrowlab te verleggen naar het luik mobiliteit; dat het omgaan met zwaar verkeer, logistieke transporten en droneverkeer tot de speerpunten behoren; dat hierover in de meest ideale situatie 1 à 2 grotere projecten worden uitgewerkt; dat Tomorrowlab zich uitsluitend nog met dit onderwerp zal bezighouden;
De focusverlegging en bijhorende uitwerking van projecten in samenwerking met Tomorrowlab goed te keuren.
Het resultaat van de verdere uitwerking zal op basis van projectfiches ter goedkeuring worden voorgelegd aan het college.
Gelet op de facturen aan het gemeentebestuur Aalter 4.000/2021 tot en met 4.073/2021;
Gelet op de facturen aan de Politiezone Aalter 721/2021 tot en met 724/2021;
Gelet op de vorderingen van het gemeentebestuur Aalter 8.247/2021 tot en met 8.424/2021;
Gelet op de betaallijsten van het gemeentebestuur Aalter L332/2021 tot en met L338/2021;
Gelet op de betaallijsten van de Politiezone Aalter L3.031/2021 tot en met L3.033/2021;
Gelet op artikel 177 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus en alle latere wijzigingen inzonderheid artikel 30;
Gelet op het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie;
De inkomende facturen goed te keuren.
De vorderingen goed te keuren.
De betaallijsten goed te keuren.
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst; gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van de begroting 2021 en het meerjarenplan 2021-2023 van de politiezone Aalter;
Overwegende dat het college bevoegd is voor:
- het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad;
- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;
Overwegende de opgemaakte bestelbonnen van de politiezone Aalter: bestelbonnummers 721 - 724;
De bestelbonnen politiezone Aalter goed te keuren.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020 - 2025 van het lokaal bestuur;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020/2 2020 - 2025 van het lokaal bestuur;
Overwegende dat het college bevoegd is voor:
- het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad;
- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;
Overwegende de opgemaakte bestelbonnen van het gemeentebestuur: G-2021-1305 tot en met G-2021-1346;
De bestelbonnen goed te keuren.
Gelet op de aanvraag van HeliXperience voor de organisatie van een luchtdoop (met helikopter) op woensdag 21 juli 2021, ter hoogte van Leistraat 27 in Bellem;
Overwegende dat de aanvrager toestemming krijgt van de eigenaar van de weide gelegen naast Leistraat 27 in Bellem, voor het gebruik ervan in functie van de luchtdoop;
Overwegende dat bijgevoegd document dient ondertekend te worden door de burgemeester, waarbij het gemeenbestuur niet aansprakelijk kan worden gesteld bij mogelijke incidenten die zouden voortvloeien uit de activiteit;
Toelating te verlenen aan HeliXperience om een luchtdoop te organiseren op woensdag 21 juli 2021, ter hoogte van Leistraat 27 in Bellem.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2020 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020/2 2020 - 2025;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 juni 2021 betreffende de goedkeuring van de prijsvraag (bestek, raming en gunningswijze) voor de financiering met projectondersteuning voor volgende investeringsprojecten:
Gelet op de collegebeslissing van maandag 7 juni 2021 betreffende de goedkeuring om gebruik te maken van de divisie 'Aanvullende diensten' van Farys - CREAT (recht als A-vennoot) voor de opdracht 'Aanstellen van een studiebureau voor project technieken, nieuwbouw of renovatie';
Gelet op ACT-1873: Uitvoeren van infrastructuurwerken brandweerkazerne Aalter – dak en verwarming, opgenomen in het meerjarenplan 2020 - 2025;
Gelet op de problematiek van de verwarmingsinstallatie in de brandweerkazerne in Aalter;
Overwegende dat de brandweerkazerne gehuurd wordt door hulpverleningszone Meetjesland; dat het gebouw eigendom is van het lokaal bestuur; dat het structureel onderhoud van de verwarmingsinstallaties ten laste van de eigenaar van het gebouw valt;
Overwegende dat de loods van de brandweerkazerne verwarmd wordt met 4 luchtverhitters, waarvan er 2 een aantal jaar geleden vervangen zijn, 1 oud toestel elk moment kan uitvallen en het vierde oud toestel afgekoppeld is omwille van defect (zie inspectierapport Veolia als bijlage ); dat deze loods bepaalde minimumtemperaturen moet behalen omdat niet alleen de brandweerwagens, maar ook de ambulances hier gestald en opgeladen worden;
Overwegende dat tijdens de rondgang, voorafgaand aan het inspectierapport van Veolia, is vastgesteld dat de isolatie van de CV-collector in het stooklokaal moet nagezien worden; dat op het moment van de inspectie de temperatuur in het lokaal > 40°C bedroeg; dat dit tot onveilige situaties kan leiden;
Overwegende dat in het meerjarenplan 2020-2025 budgetten voorzien zijn voor het realiseren van een veiligheidscentrum in Aalter; dat het een piste zou kunnen zijn om de brandweerkazerne te integreren in het veiligheidscentrum; dat eventuele toekomstplannen voor de brandweerkazerne in elk geval niet op korte termijn zullen uitgerold worden en er geen onmiddellijke verhuisplannen zijn voor de brandweer;
Overwegende dat de stookplaats veilig en reglementair in orde dient te zijn; dat de stookplaatsinstallatie bijgevolg best in orde wordt gebracht vóór aanvang van de winter 2021;
Overwegende dat een objectieve inschatting van de levensduur van de verwarmingsinstallatie kan uitgevoerd worden door het studiebureau dat werd aangesteld voor de opdracht Aanstellen van een studiebureau voor project technieken, nieuwbouw of renovatie, met name Maarten Dobbelaere; dat door deze dienstverlener ook kan onderzocht worden of de capaciteit van de 2 in werking zijnde luchtverhitters volstaat om de loods tijdelijk op een aanvaardbare temperatuur te houden;
Principieel akkoord te gaan om de nodige werken te laten uitvoeren aan de stookplaats veilig en reglementair in orde te maken, bij voorkeur voor het winterseizoen 2021-2022.
Principieel akkoord te gaan om het studiebureau Maarten Dobbelaere, aangesteld voor de opdracht Aanstellen van een studiebureau voor project technieken, nieuwbouw of renovatie, een objectieve analyse te vragen over de vermoedelijke, resterende levensduur van de huidige stookinstallatie.
Principieel akkoord te gaan om het studiebureau Maarten Dobbelaere, aangesteld voor de opdracht Aanstellen van een studiebureau voor project technieken, nieuwbouw of renovatie, te laten nagaan of de 2 vernieuwde luchtverhitters voldoende zijn om de opstelplaats van materiaal, brandweerwagens en ambulances op temperatuur te houden en een raming te laten opmaken voor het bijkomende vernieuwen van de nog originele luchtverhitter en reeds verwijderde luchtverhitter.
Gelet op de planning van de cel Middelenbeheer (Team Middelenbeheer, Team Wegen, Team Aalter Proper, Team onderhoud kerkhoven) en de cel Wegen en Domeinen (Groendienst);
De planning van de cel Middelenbeheer en de cel Wegen en Domeinen goed te keuren.
Gelet op de aanwezige beplanting in buxus onder de Acaciabomen in de centrale dreef en aan de strooiweide; dat zij door de buxusmot, een vlindersoort die zorgt voor de kaalvraat van de buxus, volledig zijn aangetast; dat de plant weinig of geen kans krijgt om zichzelf te herstellen en uiteindelijk afsterft;
Overwegende dat het een publieke locatie betreft en dat bijgevolg wordt voorgesteld om:
a/ de 2 blokken in buxus in de centrale dreef te verwijderen en in te zaaien met gras,
b/ de buxushaag langs de strooiweide te verwijderen
c/ de strooiweide als volgt af te bakenen (zie bijgevoegd plan)
d/ de tegels voor het plaatsen van de bloemstukken worden geplaatst naar analogie met de strooiweide op de begraafplaats in Aalter;
Overwegende dat de werken kunnen worden uitgevoerd in eigen beheer in het najaar 2021;
Principieel akkoord te gaan met het voorstel om ter hoogte van het kerkhof in Lotenhulle de afgestorven buxushagen te verwijderen en de afboording van de strooiweide te vervangen door een nieuwe haag en grastalud en hiervoor het nodige te doen.
Gelet op artikel 3, §1 van het bosdecreet van 31 juni 1990 dat stelt dat onder de voorschriften van dit decreet vallen; letterlijk geciteerd: “de bossen zijnde grondoppervlakte waarvan de bomen en de houtachtige struikvegetaties het belangrijkste bestanddeel uitmaken waartoe een eigen fauna en flora behoren en die 1 of meer functies vervullen”;
Gelet op artikel 3, §2 van het bosdecreet van 13 juni 1990 dat stelt dat onder de voorschriften van dit decreet tevens vallen; letterlijk geciteerd:
“1/ de kaalvlakten, voorheen met bos bezet, die tot het bos blijven behoren
2/ niet beboste oppervlakten die nodig zijn voor het behoud van het bos, zoals boswegen, de brandwegen, de aanpalende of binnen het bos gelegen stapelplaatsen, dienstterreinen en ambtswoningen
3/ bestendig bosvrije oppervlakten of stroken en recreatieve uitrustingen binnen het bos
4/ de aanplantingen die hoofdzakelijk bestemd zijn voor de houtvoortbrengst onder meer die van populier en wilg
5/ de grienden”;
Gelet op artikel 25, §3, 2° van het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu van 21 oktober 1997 dat stelt dat in de GEN en de GENO volgende voorschriften gelden, letterlijk geciteerd:
“2° behoudens individuele ontheffing, verleend door het Agentschap voor Natuur en Bos of algemene ontheffing, is het verboden:
2) behoudens in toepassing van een goedgekeurd beheersplan conform het bosdecreet van 13 juni 1990, de vegetatie, de vegetatie, met inbegrip van meerjarige cultuurgewassen of van kleine landschapselementen te wijzigen;
Gelet op artikel 6 van het besluit van de Vlaamse regering van 21 november 2003 houdende maatregelen ter uitvoering van het gebiedsgericht natuurbeleid dat stelt dat volgende activiteiten verboden zijn in gebieden behorende tot een GEN of GENO, letterlijk geciteerd:
“2° bij het beheer van bossen in de zin van artikel 3, §§ 1 en 2 van het Bosdecreet af te wijken van de criteria voor duurzaam bosbeheer zoals vastgesteld in uitvoering van artikel 41 van het Bosdecreet, uitgezonderd indien voorzien in een goedgekeurd beheersplan conform het Bosdecreet”;
Gelet op artikel 7 van het besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 dat stelt dat, letterlijk geciteerd:
“§ 1. Onverminderd de bepalingen van artikel 9 van het decreet is het wijzigen van de volgende kleine landschapselementen en vegetaties verboden:
1° holle wegen
2° graften
3° bronnen
4° historisch permanent grasland en poelen gelegen in groengebieden, parkgebieden, buffergebieden en bosgebieden
5° vennen en heiden
6° moerassen en waterrijke gebieden
7° duinvegetaties
§ 2. Voor zover uitdrukkelijk voldaan is aan de zorgplicht opgelegd door artikel 14 van het decreet, geldt het in § 1 bedoelde verbod niet wanneer de activiteiten tot wijziging van kleine landschapselementen en vegetaties:
1° hetzij worden uitgevoerd op huiskavels van een vergunde woning en/of bedrijfsgebouw en gelegen binnen een straal van maximum 100 meters rondom de vergunde woning en/of bedrijfsgebouw voor zover ze respectievelijk bewoond of in gebruik zijn. Deze straal wordt beperkt tot 50 meter als groengebied, parkgebied, buffergebied of bosgebied bestreken wordt.
Voor zover gelegen binnen groengebieden, parkgebieden, buffergebieden en bosgebieden wordt dit beperkt tot het kadastraal perceel van de vergunde woning en/of bedrijfsgebouw met een maximale straal van 50 meter rondom de vergunde woning en/of bedrijfsgebouw.
2° hetzij worden uitgevoerd op basis van een regelmatige bouwvergunning afgeleverd met toepassing van de wetgeving op de ruimtelijke ordening na advies van het Agentschap en voor zover uitdrukkelijk is voldaan aan de bepalingen van artikel 16 van het decreet inzake het tegengaan van vermijdbare schade.
3° hetzij zijn geregeld in:
a) een beheersplan voor natuurreservaten goedgekeurd met toepassing van de wetgeving op het natuurbehoud
b) een beheersplan goedgekeurd met toepassing van het Bosdecreet van 13 juni 1990
c) in een inrichtingsplan goedgekeurd met toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 6 juni 1996 houdende nadere regelen betreffende de landinrichting en voor zover zij zijn uit te voeren in opdracht van het landinrichtingscomité
d) een kavelplan goedgekeurd met toepassing van de wet van 22 juli 1970 op de ruilverkaveling van landeigendommen en voor zover zij zijn uit te voeren in opdracht van het ruilverkavelingscomité
e) een goedgekeurd natuurinrichtingsproject
f) een beheersplan goedgekeurd met toepassing van het decreet van 16 april 1996 houdende bescherming van landschappen
4° hetzij normale onderhoudswerken betreffen
Voor de plannen en projecten bedoeld in het eerste lid 3° die na de inwerkingtreding van dit besluit worden goedgekeurd, geldt de in het eerste lid bedoelde vrijstelling van de verbodsbepalingen enkel voor de activiteiten die als dusdanig expliciet zijn opgenomen in het plan of het project”;
Gelet op hoofdstuk 6 ‘Groen’, artikel 1 van het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is, dat stelt dat een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen niet nodig is voor; letterlijk geciteerd:
“1° het vellen van hoogstammige bomen, op voorwaarde dat aan al de volgende vereisten voldaan is :
a) ze maken geen deel uit van een bos
b) ze liggen in een woongebied in de ruime zin, in een agrarisch gebied in de ruime zin of in een industriegebied in de ruime zin, en niet in een woonparkgebied
c) ze liggen binnen een straal van maximaal 15 meter rondom de vergunde woning, de vergunde landbouwbedrijfswoning of landbouwbedrijfsgebouwen of de vergunde bedrijfswoning of bedrijfsgebouwen
2° het vellen van alleenstaande hoogstammige bomen of van enkele bomen in lijnverband omwille van acuut gevaar en na voorafgaande schriftelijke instemming van de burgemeester.
3° het vellen van hoogstammige bomen, gelegen op terreinen waarvoor een door de bevoegde overheid of bevoegde administratie(s) goedgekeurd beheersplan of beheersvisie bestaat op basis van de milieu- en natuurwetgeving, als het vellen van de hoogstammige bomen als activiteit in dat beheersplan of beheersvisie is opgenomen.
4° het vellen van hoogstammige bomen die deel uitmaken van systemen voor grondgebruik waarbij de teelt van bomen wordt gecombineerd met landbouw op dezelfde grond, toegepast op een perceel landbouwgrond als vermeld in artikel 2, 12°, van het decreet van 22 december 2006 houdende inrichting van een gemeenschappelijke identificatie van landbouwers, exploitaties en landbouwgrond in het kader van het meststoffenbeleid en van het landbouwbeleid en waarvan de aanmelding via de verzamelaanvraag en het aanplanten van de bomen is gedaan na 1 juni 2012.
5° het vellen van hoogstammige bomen die geen deel uitmaken van een bos, door of op verzoek van de leidingbeheerder:
a) in de beschermde of voorbehouden zone aan weerszijden van bestaande ondergrondse vervoersinstallaties voor gas of vloeistof
b) in de veiligheidsstrook van 25 meter aan weerszijden van bestaande bovengrondse hoogspanningslijnen
c) in de veiligheidsstrook van vijf meter aan weerszijden van bestaande ondergrondse hoogspanningslijnen
6° het vellen van hoogstammige bomen die geen deel uitmaken van een bos, door of op verzoek van de spoorwegbeheerder, in toepassing van artikel 2 en 4 van de wet van 15 april 1843 op de politie der spoorwegen, als aan een van volgende voorwaarden is voldaan:
a) de hoogstammige bomen zijn gelegen binnen een ruimte van twintig meter van de vrije rand van de bestaande spoorweg
b) de hoogstammige bomen zijn hoger dan de afstand tussen de voet van de boom en de vrije rand van de bestaande spoorweg
7° het vellen van hoogstammige bomen die geen deel uitmaken van een bos, op openbaar domein, mits in de onmiddellijke omgeving in het eerstvolgende plantseizoen een heraanplanting gebeurt”;
Gelet op artikel 4.2.1, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dat onder meer stelt dat niemand zonder voorafgaande omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen met bomen begroeide oppervlakten, vermeld in artikel 3, §1 en §2, van het bosdecreet van 13 juni 1990 mag ontbossen, zoals vermeld in artikel 4, 15°, van dat decreet;
Gelet op artikel 4.2.1, 3° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dat onder meer stelt dat niemand zonder voorafgaande omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen bomen die op een hoogte van één meter boven het maaiveld een stamomtrek van één meter hebben, en geen deel uitmaken van de oppervlakten, vermeld in 2°, mag vellen;
Gelet op bijlage 1, 1.1 ‘inleiding’ van de omzendbrief van 10 november 1998 betreffende algemene maatregelen inzake natuurbehoud en wat de voorwaarden voor het wijzigen van vegetatie en kleine landschapselementen betreft volgens het besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 tot vaststelling nadere regels ter uitvoering van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu dat stelt dat, letterlijk geciteerd:
“De regeling van het besluit bepaalt dat de verboden, natuurvergunningsplicht of meldingsplicht voor activiteiten die leiden tot de wijziging van vegetaties of van kleine landschapselementen niet gelden voor normale onderhoudswerken voor zover voldaan is aan de zorgplicht, opgelegd door artikel 14 van het natuurdecreet”;
Gelet op de collegebeslissing van 23 november 2020 betreffende de gunning van de opdracht in het kader van het bestek ‘Snoeien van houtachtige gewassen, vellen van hoogstammige bomen en uitfrezen van boomstronken’ aan de firma Sam De Kesel uit Lievegem;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 4 juli 2016 betreffende de goedkeuring voor de kosteloze overdracht van de bomen in Stratem, Hooggoed, Hageland en de Vijfringenstraat;
Gelet op de collegebeslissing van 6 juni 2016 betreffende de principiële goedkeuring tot kosteloze grondafstand van de bomen van het Agentschap voor Natuur en Bos ter hoogte van Stratem, Hooggoed, Hageland en de Vijfringenstraat;
Gelet op de vaststelling dat er 79 bomen zijn afgestorven die zich in de wegberm langs de rijweg bevinden ter hoogte van Stratem; dat er 1 boom is afgestorven in de wegberm in de Bollebekstraat; dat er in de centrale dreef in het Hooggoed 1 omgevallen boom en 2 bomen aanwezig zijn waar de kruin deels is afgekraakt;
Overwegende dat de bomen mogelijks gevaar vormen voor de openbare veiligheid en dat deze bijgevolg dienen te worden geveld; dat wordt voorgesteld om de bomen te laten vellen en de boomstronken te laten uitfrezen in het kader van het bestek ‘Snoeien van houtachtige gewassen, vellen van hoogstammige bomen en uitfrezen van boomstronken’; dat een aangepaste raming werd gevraagd voor deze werken en dat de kostprijs 11.200 euro (excl. btw) en 13.552 euro (incl. btw) bedraagt;
Overwegende dat hiervoor onvoldoende kredieten zijn ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025 onder ACT1724 en dat wordt voorgesteld om extra budgetten te voorzien via een kredietwijziging, meer bepaald 5.552 euro;
Overwegende dat heraanplanting in het najaar 2021 wordt bekeken in relatie met te behouden bomen in functie van maximale hergroeikansen;
Akkoord te gaan met het voorstel om de dode bomen in Stratem te laten verwijderen in het kader van het bestek ‘Snoeien van houtachtige gewassen, vellen van hoogstammige bomen en uitfrezen van boomstronken’ en hiervoor bijkomende kredieten te voorzien via kredietwijziging.
Akkoord te gaan om heraanplanting te doen in Stratem in het najaar van 2021.
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 22 februari 2016 betreffende de principiële goedkeuring voor de aankoop van straatmeubilair om te plaatsen op het openbaar domein;
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 13 maart 2017 betreffende de visie op een ‘goed vuilnisbakkenbeheer’;
Gelet op de collegebeslissing van 28 september 2020 betreffende de gunning van het bestek ‘Leveren van straatmeubilair – zitbanken en picknickbanken” aan de firma Isorex uit Gavere;
Gelet op de collegebeslissing van 28 september 2020 betreffende de gunning van het bestek ‘Leveren van straatmeubilair – vuilnisbakken’ aan de firma Velopa uit Heverlee;
Gelet op de inventaris in 2016 ‘nulmeting straatmeubilair prefusiebestuur Aalter’;
Gelet op de inventaris in 2020 ‘nulmeting straatmeubilair prefusiebestuur Knesselare’;
Overwegende dat volgende visie omtrent de plaatsing van zitbanken wordt gevolgd:
Overwegende dat volgende inventaris werd opgemaakt voor vervanging straatmeubilair 2021:
SINT-MARIA-AALTER
Stratem ro parking Hooggoedbos
Huidige toestand: 1 zitbank silex - 1 groene vuilnisbak
Huidige locatie: in de wegberm langs Stratem, een drukke rijweg, rechtover de parking van het Hooggoedbos waar picknickbanken staan
Gebruik: kort
Voorstel: verwijderen van de zitbank gezien picknickbanken ter hoogte van parking Hooggoedbos en verwijderen vuilnisbak
AALTER
Weibroekkouter nr 23
Huidige toestand: 1 zitbank silex
Huidige locatie: in de wegberm in een woonwijk
Gebruik: middellang
Voorstel: bank vervangen door zitbank met leuning
Kostprijs: 820,23 euro (incl. btw)
Lovelddreef buffervijver
Huidige toestand: geen zitbank
Gebruik: middellang
Voorstel: plaatsing van 1 nieuwe zitbank met leuning
Kostprijs: 820,23 euro (incl. btw)
Houtem 18
Huidige toestand: 1 zitbank silex
Huidige locatie: in de wegberm
Gebruik: middellang
Voorstel: bank vervangen door zitbank met leuning
Kostprijs: 820,23 euro (incl. btw)
Fatimastraat ro nr 17b
Huidige toestand: 1 zitbank silex
Huidige locatie: in een grindberm
Gebruik: kort
Voorstel: bank verwijderen en niet vervangen wegens weinig meerwaarde
Grote Ganzeplas ro nr 28
Huidige toestand: 1 zitbank silex – 1 groene vuilnisbak
Huidige locatie: in de wegberm
Gebruik: middellang
Voorstel: bank vervangen door zitbank met leuning- vuilnisbak verwijderen
Kostprijs: 820,23 euro (incl. btw)
Molenkouter 65
Huidige toestand: 1 zitbank silex
Huidige locatie: plein thv de woonwijk
Gebruik: middellang
Voorstel: bank verwijderen omwille van verschillende banken in de straat
Rerum Novarumstraat 26
Huidige toestand: 1 zitbank silex
Huidige locatie: thv woonwijk
Gebruik: kort
Voorstel: bank verwijderen omwille van verschillende banken in de straat
Rerum Novarumstraat 21
Huidige toestand: 1 zitbank silex
Huidige locatie: thv woonwijk
Gebruik: middellang
Voorstel: plaatsen van 1 nieuwe zitbank met leuning
Kostprijs: 820,23 euro (incl. btw)
Rerum Novarumstraat 38
Huidige toestand: 1 zitbank silex – vuilnisbak groen
Huidige locatie: thv woonwijk
Gebruik: kort
Voorstel: bank verwijderen omwille van verschillende banken in de straat – vuilnisbak verwijderen
Rerum Novarumstraat 27
Huidige toestand: 4 zitbanken silex – vuilnisbak groen
Huidige locatie: thv woonwijk
Gebruik: middellang
Voorstel: plaatsing van 2 nieuwe zitbanken met leuning
Kostprijs: 1.640,46 euro (incl. btw)
Rerum Novarumstraat 11
Huidige toestand: 1 zitbank silex
Huidige locatie: thv woonwijk
Gebruik: kort
Voorstel: bank verwijderen omwille van verschillende banken in de straat
Kouter 14
Huidige toestand: 1 zitbank silex
Huidige locatie: thv het voetpad
Gebruik: kort
Voorstel: bank verwijderen omwille van weinig meerwaarde
LOTENHULLE
kerkhof
Huidige toestand: geen zitbank
Gebruik: kort
Voorstel: plaatsing van 1 nieuwe zitbank zonder leuning
Kostprijs: 510,96 euro (incl. btw)
Guldensporenplein groenzone
Huidige toestand: geen zitbank
Gebruik: middellang
Voorstel: plaatsing van 1 nieuwe picknickbank ter hoogte van het Guldensporenpark
Kostprijs: 1.415,05 euro (incl. btw)
KNESSELARE
Hoekestraat/ hoek Langedonkstraat
Huidige toestand: 1 zitbank silex
Huidige locatie: langs de rijweg
Gebruik: kort
Voorstel: bank verwijderen omwille van weinig meerwaarde
Leieberm
Huidige toestand: 1 zitbank Govaplast (beschadigd)
Huidige locatie: in de wegberm langs een onverharde weg
Gebruik: kort
Voorstel: plaatsing van 1 nieuwe zitbank zonder leuning
Kostprijs: 510,96 euro (incl. btw)
Nieuwerdorpe groenplein
Huidige toestand: geen zitbank
Huidige locatie: in de wegberm langs een onverharde weg
Gebruik: middellang
Voorstel: plaatsing van 1 nieuwe zitbank met leuning
Kostprijs: 820,23 euro (incl. btw)
Larestraat (dreef)
Huidige toestand: geen zitbank
Gebruik: middellang
Voorstel: plaatsing van 2 nieuwe zitbanken met leuning
Kostprijs: 1.640,46 euro (incl. btw);
Overwegende dat er 7 bestaande banken worden vervangen; dat er 10 banken verdwijnen; dat er 5 nieuwe zitbanken worden geplaatst op een nieuwe locatie en dat er 1 nieuwe picknickbank wordt geplaatst;
Overwegende dat er 3 vuilnisbakken verdwijnen wat een werklastvermindering vormt voor Aalter Proper;
Overwegende dat 8 nieuwe vuilnisbakken worden aangekocht voor de stock;
Overwegende dat de totaalprijs voor de aankoop van het straatmeubilair 2021, 12.076,84 euro (excl. btw) of 14.612,98 euro (incl. btw) bedraagt en dat de betaling kan gebeuren met de kredieten die zijn ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025 onder het gelijkblijvend beleid 0200-20/225000;
Akkoord te gaan met de planning 'Aankoop/plaatsing straatmeubilair 2021' en hiervoor het nodige te doen.
Gelet op de collegebeslissing van 1 juli 2019 betreffende het resultaat van het vitaliteitsonderzoek in 3 bomen ter hoogte van Lovelddreef 22;
Gelet op de collegebeslissing van 22 juni 2020 betreffende de goedkeuring van de gunning voor de opdracht ‘Aanstelling boomdeskundige’ aan de heer Stijn Decavele in Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van 22 juni 2020 betreffende het resultaat van de hercontrole van een vitaliteitsonderzoek in 3 bomen ter hoogte van Lovelddreef 22;
Gelet op het resultaat van de hercontrole die werd uitgevoerd op 15 juni 2021;
Overwegende dat volgende werd vastgesteld:
Bomen 1 en 2 worden als veilige bomen beschouwd, een hercontrole dient pas in 2024 te worden uitgevoerd, boom 3 wordt als attentieboom beschouwd en dient in de herfst 2021 gecontroleerd te worden op aanwezigheid van zwammen;
Overwegende dat de kostprijs voor het uitvoeren van een hercontrole 12 euro (excl. btw) of 14,52 euro (incl. btw) bedraagt en dat de betaling kan gebeuren met de kredieten die zijn ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025 onder het gelijkblijvend beleid 0682-20/614009;
Akkoord te gaan met de hercontrole van 1 boom in de loop van de herfst 2021.
Gelet op de collegebeslissing van 14 juni 2021 betreffende het verlenen van een advies voor de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen op naam van Elia nv, Keizerslaan 20 in Brussel voor het slopen van een netsturingsgebouw en een 36kV-cabine in Aalter, Venecolaan 38-48 en gekend in het kadaster als afdeling 1, sectie B, nr 83Y5 en 83H;
Gelet op het proces-verbaal van plaatsbeschrijving van 11 juni 2021, opgemaakt door Exteria bvba, Caritasstraat 40 in Melle, handelend in opdracht van Mourik nv, Groenendaallaan 399 in Antwerpen, omtrent de staat van het openbaar domein ter hoogte van de Venecolaan;
Overwegende dat het een plaatsbeschrijving betreft vóór aanvang van de geplande werken ter hoogte van de Venecolaan;
Overwegende dat de waarnemingen zijn vastgelegd in een fotoreportage waarbij een algemeen beeld wordt gegeven van de huidige toestand van het openbaar domein, het wegdek, de opritten, de boordstenen, de beplanting, de paaltjes, de greppels, de verlichtingspalen, de elektriciteitspalen, de kolken, de parkeerplaatsen, de opritten, de bermen, de verkeersborden en de afsluitingen;
Overwegend dat de plaatsbeschrijving dient om later de eventuele schade, veroorzaakt door de aannemer bij het uitvoeren van de werken, te kunnen bepalen;
Overwegend dat tijdens de uitvoering van de werken rekening dient te worden gehouden met de aanwezige leidingen van de nutsmaatschappijen;
Goedkeuring te verlenen aan het proces-verbaal van plaatsbeschrijving van 11 juni 2021 opgemaakt door Exteria bvba, handelend in opdracht van Mourik nv, omtrent de staat van het openbaar domein ter hoogte van de Venecolaan voor het uitvoeren van de geplande afbraakwerken op de aanpalende hoogspanningspost door Mourik nv in opdracht van Elia.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten, inzonderheid artikel 4.2.16. waarin gesteld wordt dat een kavel uit een vergunde verkaveling of verkavelingsfase slechts kan verhandeld worden, nadat de verkavelingsakte verleden is, dat de verkavelingsakte pas verleden kan worden na voorlegging van een verkoopbaarheidsattest, dat een verkoopbaarheidsattest wordt afgeleverd op voorwaarde dat de opgelegde lasten door de verkavelaar uitgevoerd of gewaarborgd zijn;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 12 oktober 2020 betreffende de goedkeuring van het ontwerp en de verkavelingsovereenkomst voor de verkaveling in de Leegweg, Molendreef, Poststraatje en Bezembinderstraat;
Gelet op de collegebeslissing van 16 december 2019 betreffende de principiële goedkeuring voor een gemeentelijk-privaat engagement voor de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in de Leegweg;
Gelet op de collegebeslissing van 19 oktober 2020 betreffende het verlenen van een omgevingsvergunning (OMV_2020027504) aan nv Bouw- en Coördinatie Kantoor Andries, voor een verkavelingsaanvraag van 42 loten;
Gelet op de collegebeslissing van 1 maart 2021 betreffende het verlenen van een omgevingsvergunning (OMV_2020172961) aan nv Bouw- en Coördinatie Kantoor Andries, voor de bouw van een vrijstaande woning op lot 11 van de verkaveling;
Gelet op de voorwaarden tot het verlenen van het verkoopbaarheidsattest voor de loten van de verkaveling (geciteerd uit de verkavelingsovereenkomst):
OF
Gelet op de berichtgeving van 28 december 2020 van Proximus dat de verkavelaar aan haar verplichtingen heeft voldaan om de verkaveling van telecommunicatie-infrastructuur te voorzien;
Gelet op de berichtgeving van 27 januari 2021 van Fluvius dat de verkavelaar aan haar financiële verplichtingen heeft voldaan om de verkaveling van elektriciteit, aardgas en openbare verlichting te voorzien;
Gelet op de berichtgeving van 10 februari 2021 van Farys dat de verkavelaar aan haar verplichtingen heeft voldaan om de verkaveling van drinkwater te voorzien;
Gelet op de berichtgeving van 16 februari 2021 van Telenet dat de verkavelaar aan haar verplichtingen heeft voldaan om de verkaveling van telecommunicatie-infrastructuur te voorzien;
Gelet op de berichtgeving van 10 mei 2021 van Belfius Bank nv dat de verkavelaar een bankgarantie van 809.902,56 euro heeft gesteld voor de uitvoering van fase 1 en fase 2 van de verkaveling en een bankgarantie van 200.000 euro heeft gesteld voor de financiële bijdrage in de aanleg van een gescheiden stelsel in de Leegweg;
Gelet op de berichtgeving van 1 juli 2021 van de verkavelaar dat notariskantoor Frits Guisson; Bellemstraat 57 in Aalter, zal instaan voor de verkoop van de loten van de verkaveling;
Overwegende dat aan de voorwaarden voor verkoopbaarheid is voldaan waardoor kan overgegaan worden tot het verlenen van het verkoopbaarheidsattest voor de loten van de verkaveling;
Akkoord te gaan om het verkoopbaarheidsattest voor de loten van deze verkaveling te verlenen.
Dat het afschrift van dit collegebesluit geldt als verkoopbaarheidsattest.
Gelet op de aanvraag van 15 juni 2021 van Telenet voor het plaatsen van een ondergrondse kabel in de Hooiestraat nummer 8;
Gelet op het ontwerpplan nr. 25057786 met aanduiding van de plaats van werken;
Overwegende dat voor het plaatsen van 55 meter kabel in open sleuf wordt gewerkt over een afstand van 52 meter op openbaar domein;
Goedkeuring te verlenen aan de aanvraag en het ontwerpplan nr. 25057786 van Telenet, Antoon Catriestraat 18 in Drongen voor het plaatsen van een ondergrondse kabel in de Hooiestraat 8, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 waarin de nodige kredieten voor het realiseren van een gescheiden rioleringsstelsel en de herinrichting van de Pontweg is opgenomen onder actie 1652;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 12 oktober 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020/1 2020-2025;
Gelet op de collegebeslissing van 17 oktober 2011 van prefusiebestuur Aalter betreffende de aanstelling van Studiebureau Jonckheere voor het uitvoeren van de studieopdracht voor de herinrichting van de Pontweg;
Gelet op de collegebeslissing van 31 mei 2021 betreffende de goedkeuring van het ontwerp- en aanbestedingsdossier in het kader van het riolerings- en herinrichtingsproject in de Pontweg (actie 1652);
Gelet op de coördinatievergadering van 27 mei 2021 en het bijhorend besprekingsverslag nr. 8 betreffende de werken van de nutsmaatschappijen;
Gelet op de aanvraag 21 juni 2021 van Telenet voor het verplaatsen van het kabelnet in Manewaarde en in de Pontweg;
Gelet op het ontwerpplan nr. 25062745 met aanduiding van de plaats van de werken;
Overwegende dat de werken van de nutsmaatschappijen in kader van dit project gefaseerd zullen verlopen; dat het vastleggen van de fasering beïnvloed is door het feit dat de bestaande riolen zich in de berm en in slechte staat bevinden en om die reden problemen zouden kunnen veroorzaken indien de vernieuwing van de nutsleidingen zoals gebruikelijk als voorbereidend werk op de rioleringswerken zou plaatsvinden;
Overwegende dat de voorliggende aanvraag betrekking heeft op het aanpakken van de knelpunten in de bestaande configuratie van de nutsvoorzieningsnetten in functie van de aanleg van de riolering (fase 1); dat deze werken in open sleuf over een afstand van 234 m zullen worden uitgevoerd; dat ze ingepland zijn vanaf september 2021;
Overwegende dat het herstel van eventuele verharde bovenbouw van tijdelijke aard is en in asfalt mag worden uitgevoerd;
Overwegende dat een deel van de werken van voorliggende aanvraag moet worden uitgevoerd in de strook grond langsheen de Manewaarde waarvoor grondafstand wordt beoogd; dat de nodige ondertekende verkoopbeloftes ter beschikking dienen te zijn vóór aanvang van de werken; dat de nodige aanpassingen van de private infrastructuur in de betrokken voortuinen moeten uitgevoerd zijn vóór aanvang van de werken; dat het studiebureau Jonckheere de rand van de toekomstige rijweg en de toekomstige rooilijn over dit traject zal visualiseren op het terrein;
Goedkeuring te verlenen aan de aanvraag en het ontwerpplan nr. 25062745 van Telenet, Antoon Catriestraat 18 in Drongen voor het verplaatsen van het kabelnet in Manewaarde en in de Pontweg, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:
Gelet op de aanvraag van 18 juni 2021 van Fluvius voor het vervangen en verplaatsen van het distributienet over een afstand van 141 meter, in de Prinsengoeddreef in de buurt van de sporthal te Aalter;
Gelet op het ontwerpplan nr. 321610 met aanduiding van de plaats van de werken;
Overwegende dat de oude kabels uit papierloodkabels bestaan; dat deze buiten dienst gesteld dienen te worden;
Overwegende dat nieuwe kabels over een andere route worden aangelegd; dat hierbij rekening werd gehouden met het openbaar domein, waarbij zo weinig mogelijk opbraak van verharding en gewassen dient te gebeuren;
Goedkeuring te verlenen aan het ontwerpplan nummer 321610 van Fluvius, Bommastraat 11 in Gent voor het buitendienststellen, verplaatsen en vernieuwen van het ondergronds distributienet in de Prinsengoeddreef in de buurt van de sporthal in Aalter, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 5 maart 2018 betreffende de visie rond de openbare verlichting naar aanleiding van de herinrichting van bestaande wegen en de aanleg van nieuwe wegen binnen het project ‘aanleg 3e & 4e spoor’;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur van Aalter van 12 november 2018 betreffende de kostenverdeling en de offertes voor de aanpassingen aan de openbare verlichting en het elektriciteitsnet ter hoogte van de stationsomgeving in Bellem naar aanleiding van de aanleg van het 3e en 4e spoor;
Gelet op de collegebeslissing van 3 mei 2021 betreffende de goedkeuring van de wijziging van offertes voor het verplaatsen van openbare verlichting OV3781 en het plaatsen van nieuwe openbare verlichting in de fietstunnel in de Lotenhullestraat naar aanleiding van de aanleg 3e & 4e spoor;
Gelet op de aanvraag van 15 juni 2021 van Fluvius voor het plaatsen van de openbare verlichting in de fietstunnel onder de Lotenhullestraat naar aanleiding van de aanleg 3e & 4e spoor;
Gelet op het ontwerpplan nr. 346054 met aanduiding van de plaats van de werken;
Overwegende dat voor het koppelen van de nieuw te plaatsen openbare verlichting het bestaande net met 63 meter kabel wordt uitgebreid;
Overwegende dat de weggenomen lichtmast Lp3781 opnieuw wordt teruggeplaatst op de afgestemde locatie;
Overwegende dat er gekozen is voor het plaatsen van 8x SCHREDER SCULPLINE RECESSED; dat deze op de beide schuine kanten in de tunnel worden geplaatst; dat voor het plaatsen van de nieuwe openbare verlichting in de tunnel geen grondwerken nodig zijn;
Overwegende dat er voldoende budget beschikbaar is onder budgetsleutel 2021/ACT-1829/0200-26/224007/GEMEENTE/CBS/IP-OVERIG werken in samenwerking met Tuc Rail aanleg 3e en 4e spoor;
Goedkeuring te verlenen aan de aanvraag en het ontwerpplan nr. 346054 van Fluvius, Bomastraat 11 9000 in Gent voor het plaatsen van openbare verlichting in de fietstunnel onder de Lotenhullestraat, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:
Gelet op de aanvraag van 23 juni 2021 van Fluvius voor het slopen van een cabine DC4825 in de Venecolaan;
Gelet op het ontwerpplan nr. 355816 met aanduiding van de plaats van de werken;
Overwegende dat voor het slopen van de cabine DC4825 een verbinding moet gemaakt worden met het bestaande net; dat deze koppeling in de berm uitgevoerd wordt;Goedkeuring te verlenen aan het ontwerpplan nr. 355816 van Fluvius, Bomastraat 11 in Gent voor het slopen van cabine, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:
Gelet op de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen;
Gelet op het koninklijk besluit van 16 juli 1992 tot vaststelling van de informatie die opgenomen wordt in de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister;
Gelet op het decreet van 8 mei 2009 betreffende het Centraal Referentieadressenbestand, meer bepaald artikel 10;
Gelet op het besluit van 25 maart 2011 van de Vlaamse regering houdende de uitvoering van het decreet van 8 mei 2009 betreffende het Centraal Referentieadressenbestand;
Gelet op omzendbrieven van 23 februari 2018 en 4 november 2020 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en Bevolking, betreffende Best-Address – Richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer;
Gelet op de collegebeslissing van 21 juni 2021 betreffende het verlenen van een omgevingsvergunning (OMV_2021034453) aan Algemene Bouwonderneming Van Houtven nv, voor het bouwen van een eengezinswoning met carport en het bouwen van een tuinberging met carport, op een perceel in het kadaster gekend als Aalter, afdeling 2, sectie C, nummer 0504B;
Gelet op het inplantingsplan en CRAB plan;
Overwegende dat voorgesteld wordt om aan de nieuwe woning, gelegen op het perceel in het kadaster gekend als Aalter, afdeling 2, sectie C, nummer 0504B, het huisnummer Kestelstraat 101 toe te kennen;
De nieuwe woning, gelegen op het perceel in het kadaster gekend als Aalter, afdeling 2, sectie C, nummer 0504B, het huisnummer Kestelstraat 101 toe te kennen. De nieuwe huisnummering wordt ter kennis gebracht van alle betrokken partijen en wordt ingevoerd in het CRAB en het bevolkingsregister.
Gelet op de nota van de Vlaamse regering van 4 juni 2021 betreffende het goedkeuren van het lokaal energie-en klimaatpact tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 3 juni 2019 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant, waarmee het gemeentebestuur streeft naar 40% CO2-reductie tegen 2030 en naar klimaatneutraliteit tegen 2050;
Gelet op de collegebeslissing van 28 juni 2021 betreffende het principieel akkoord op de intentieverklaring van het strategisch project 'Regionale onthardingsstrategie';
Overwegende dat de Vlaamse regering door de goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (verder: het Pact) ook de subsidie en de opvolgingswijze ter ondersteuning van de realisatie van de lokale klimaatpactacties en uitvoering van het Pact vastlegt;
Overwegende dat het Pact 4 werven omvat:
Overwegende dat elke werf bepaalde doelstellingen tegen 2030 heeft; dat deze doelstellingen globale doelstellingen op Vlaams niveau zijn; dat lokale besturen zelf kunnen kiezen op welke werf en doelstelling ze inzetten;
Doelstelling 1 | Doelstelling 2 | Doelstelling 3 | |
Werf 1: Laten we een boom opzetten (vergroening) | 1 boom extra per Vlaming (+6,6 miljoen bomen extra) | 1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming (+3.300 km) | 1 extra natuurgroenpark per 1000 inwoners (= 6.600 perken van 10m² ) |
Werf 2: Verrijk je wijk (renovatie, hernieuwbare energie) | 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden | 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 216 MW (+12.000 projecten in 2030) | |
Werf 3: Elke buurt deelt (koolstofvrije(deel)mobiliteit) en is duurzaam bereikbaar | Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem (= 6.600 toegangspunten) | Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030 (=66.000 laadpunten) | 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner |
Werf 4: Water. Het nieuwe goud (droogteproblematiek) | 1 m² ontharding per inwoner (= 6,6 miljoen m² ontharding) | Per inwoner 1 m³ extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater (= 6,6 miljoen m³ extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie) |
Overwegende dat door ondertekening van het Pact de lokale besturen zich engageren om:
Overwegende dat de Vlaamse overheid zich engageert zich om:
Overwegende dat mogelijke klimaatacties worden voorgesteld in een 'catalogus' ter inspiratie; dat aan deze acties ook een indicatieve waarde is gekoppeld; dat de catalogus digitaal ter beschikking zal worden gesteld; dat dit in beheer is van het Agentschap Binnenlands Bestuur;
Overwegende dat de ondertekening uiterlijk 29 oktober 2021 dient te gebeuren; dat dit moet bezorgd worden via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur; dat dit minstens een gemeenteraadsbeslissing tot ondertekening van het Pact dient te zijn; dat het digitale platform op dit moment nog in ontwikkeling is; dat dit zal toegevoegd worden aan het Loket voor Lokale besturen;
Overwegende dat de subsidie wordt uitgekeerd als trekkingsrecht aan de lokale besturen die het Pact ondertekenen; dat deze subsidie voor 2021, 24.324.010,00 euro bedraagt; dat dit bedrag gebaseerd is op een ondertekening van het Pact door alle Vlaamse gemeenten; dat deze middelen ook in 2022 mogen besteed worden;
Overwegende dat de middelen als algemene financiering onder de gemeenten verdeeld worden volgens inwonersaantal (80 %) en volgens het aandeel van het Gemeentefonds (20 %); dat dit voor het lokaal bestuur Aalter zou neerkomen op 85.660,94 euro (inwonersaantal) en 11.437,32 euro (Gemeentefonds); dat dit een totale som van 97.098 euro kan bedragen; dat dit budget ten laatste 1 december 2021 wordt bekendgemaakt afhankelijk van het aantal ondertekeningen; dat dit budget uiterlijk wordt uitbetaald op 30 april 2022;
Overwegende dat door het bezorgen van het ondertekende Pact, de pactgemeenten automatisch recht krijgen op de subsidie; dat deze subsidie als algemene werkingssubsidie wordt toegekend;
Overwegende dat de totale uitgaven voor de klimaatacties minstens het dubbele van de verkregen subsidie dienen te bedragen; dat dit het principe volgt van 'een euro voor een euro'; dat deze uitgaven zowel investeringskosten, werkingskosten als personeelskosten kunnen bevatten; dat de uitgaven worden opgevolgd door middel van de jaarrekening; dat hiervoor de specifieke code "ABB-LEKP-2021" zal moeten worden toegepast;
Overwegende dat een jaarlijks opvolgmoment wordt voorzien door een rapportering over de voortgang van de realisaties binnen het Pact; dat dit ten laatste 1 maart 2023 en na voorlegging aan de gemeenteraad wordt bezorgd; dat hiervoor een instrument wordt aangeboden aan alle pactgemeenten;
Overwegende dat er geen echte controle (al dan niet ter plaatse) op de gerealiseerde projecten zal gebeuren; dat de lokale besturen vrij kunnen kiezen op welke manier zij de toegekende middelen kunnen inzitten voor de doelstellingen van het Pact;
Overwegende dat de impact op het lokaal bestuur als volgt kan omschreven worden:
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact principieel goed te keuren.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 57, artikels 2,6° en 47§2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren;
Gelet op artikel 266 1° van het decreet lokaal bestuur, dat stelt dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan; op artikel 266 3°, dat stelt dat de gemeenteraad bepaalde categorieën van verrichtingen kan uitsluiten van visumverplichting; dat de gemeenteraad besliste op 14 september 2020 dat voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande netto kasstroom tot een bedrag van 30.000,00 euro excl. btw (aanvaarde factuur) zijn uitgesloten van de visumverplichting;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 27 augustus 2018 van prefusiebestuur Aalter betreffende het invoeren van snelheidscontrolesystemen op het grondgebied van Aalter;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 10 februari 2020 betreffende de delegatie van het opstellen van aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020/2 2020-2025;
Gelet op de collegebeslissing van 11 januari 2021 betreffende de principiële goedkeuring van de gemeentelijke behandeling van beperkte snelheidsovertredingen ('GAS-5');
Gelet op de collegebeslissing van 1 februari 2021 betreffende het uitbreiden van snelheidscontrolesystemen op het grondgebied van Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van 8 maart 2021 betreffende de gunning van de opdracht 'plaatsen trajectsnelheidscontrole in de Lotenhullestraat';
Gelet op het Nationaal ANPR project zoals beschreven in het bestek ‘Procurement 2017 R3 043’; dat gemeentebesturen conform dit bestek bestellingen kunnen plaatsen;
Overwegende dat de gemeentelijk gebouwde trajectcontroles op het grondgebied nog niet operationeel zijn; dat dit onafhankelijk van Fedpol kan gerealiseerd worden door de beelden door te sturen naar een lokale server doch dat dit initieel niet de bedoeling was aangezien het AMS operationeel zou zijn; dat het bijgevolg wenselijk is om een lokale serverinfrastructuur te bouwen waarbij de data eigendom is en beheerd wordt door de lokale politiezone; dat deze investering daarom gerealiseerd dient te worden door de lokale politiezone; dat de kost hiervoor een jaarlijks te herziene licentieprijs van 29.861,55 euro en een éénmalige aankoop van 16.943,23 euro is;
Overwegende dat, na installatie van de lokale server, de trajectcontroles een herijking moeten ondergaan; dat deze kost ten laste is van het gemeentebestuur; dat deze kost wordt geraamd op 4.000 euro per traject;
Overwegende dat het tevens de bedoeling is dat de herkenningen van de GATSOcamera's niet manueel maar onmiddellijk automatisch worden doorgestuurd naar de lokale server; dat de noodzakelijke software hiervoor nog in ontwikkeling is; dat dit een toekomstige kost is voor de politiezone;
Overwegende dat het de finale bedoeling is om ook het vrachtwagenverkeer te gaan bewaken over de trajecten van de Hellestraat en de Lotenhullestraat; dat de noodzakelijke camera's hiervoor (Tatille) nieuw zijn en een homologatietraject doorlopen; dat na homologatie deze camera's kunnen besteld worden; dat om Tatille te koppelen aan een lokale server TPS(transit processing software)-software noodzakelijk is; dat deze kostprijs wordt geraamd op 6.029,13 euro excl btw en ten laste is van de politiezone; dat na het plaatsen van Tatille-camera's een herijking noodzakelijk is; dat deze kost (4.000 euro per traject) ten laste is van het gemeentebestuur;
Overwegende dat 3 soorten ANPR-camera's noodzakelijk zijn: GATSO voor bewaken van snelheden op 1 plaats (= Knokstraat en Bellemdorpweg), MACQ voor bewaken van snelheden over een traject (=Weibroekdreef, Heirstraat/Steenweg op Deinze, Wingenestraat) en plaatscontrole/antidiefstal (=Watermolenstraat), TATILLE voor bewaken van snelheden en vrachtverkeer over een traject (= Lotenhullestraat en Hellestraat);
Overwegende dat, na installatie van de lokale server bij de politiezone en na installatie van de software bij de gemeentelijke GAS-ambtenaar, de ANPRcamera's in de Weibroekdreef, Heirstraat, Wingenestraat, Bellemdorpweg en Knokstraat, na herijking, actief worden; dat de ANPRcamera's in de Lotenhullestraat en Hellestraat kunnen geplaatst worden na homologatieprocedure en herijking;
Overwegende dat met invoering van GAS5 de gemeentelijke GASambtenaar de pv's gegenereerd in zone 30 km/uur en zone 50 km/uur kan verwerken voor zover de vaststelling de maximaal toegelaten snelheid + 20 km/uur overtreft; dat overtredingen daarboven verwerkt worden door het parket; dat de gemeenteraad hiertoe voorafgaand de nodige politiereglementen dient op te stellen;
Overwegende dat daardoor de gewenste ANPR-configuratie in Aalter zal bestaan uit 3 types ANPRcamera's, een lokale dataserver en specifieke software om de data te verwerken (schema zie bijlage);
Overwegende dat de realisatie een afstemmen is van aankoop lokale server en software door politiezone Aalter, aanwerven van een GAS-ambtenaar, aankoop software, aanpassen van het GAS-reglement en opmaak van politiereglementen door gemeentebestuur Aalter;
Overwegende dat naar aanleiding van de beslissing genomen over het circulatieplan, het wenselijk is om de verkeersveiligheid te verhogen in de Stationsstraat; dat dit mogelijks kan via een ANPR-trajectcontrolesysteem; dat het daarom aangewezen is om hiervoor de studie te bestellen;
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
De toekomstige ANPR-configuratie met 3 types ANPRcamera's, een lokale dataserver en verwerkingssoftware goed te keuren.
Na aankoop van de lokale dataserver en bijhorende software door politiezone Aalter, in te staan voor de herijking van de ANPRcamera's.
Van zodra mogelijk, zijnde na afronden van het homologatietraject en opname door de Federale Politie, Tatille camera's te bestellen voor de trajectcontroles in de Lotenhullestraat om er de maximale snelheid van 30 km per uur te bewaken alsook het vrachtverkeer.
Van zodra mogelijk, zijnde na afronden van het homologatietraject en opname door de Federale Politie, de gedetailleerde offerte in de Hellestraat te laten afwerken met inzet van Tatille camera's om er de maximale snelheid van 50 km per uur te bewaken alsook het vrachtverkeer.
De TV Proximus-Trafiroad de technische studie te vragen voor het installeren van een ANPR trajectcontrolesysteem in de Stationsstraat.
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het algemeen politiereglement op de administratieve sanctie zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 14 september 2020, meer bepaald artikel 52 betreffende het voeren en plaatsen van publiciteit en het plaatsen van tijdelijke bewegwijzeringsborden en artikel 58 betreffende de voorwaarde tot goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen voor het verlenen van een afwijking hierop;
Gelet op de aanvraag van 30 juni 2021 van de vereniging WSV De Lachende Wandelaars in Aalter tot het bekomen van een toelating voor:
naar aanleiding van de activiteit Guldensporentocht op zondag 11 juli 2021;
Overwegende dat twee trajecten worden uitgestippeld over afstanden van respectievelijk 5, 10, 15, 20 en 25 km;
Overwegende dat de op dat ogenblik geldende maatregelen in de strijd tegen het coronavirus COVID-19 strikt dienen nageleefd te worden;
Overwegende dat toelating kan worden verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzeringsborden, mits de volgende voorwaarden worden nageleefd:
In het kader van de activiteit Guldensporentocht op zondag 11 juli 2021 aan de vereniging WSV De Lachende Wandelaars in Aalter toelating te verlenen voor het uitstippelen van vijf bewegwijzerde wandeltrajecten op het openbaar domein op het grondgebied Aalter, mits de deelnemers zich houden aan de geldende verkeersreglementering en op voorwaarde dat de geldende maatregelen in de strijd tegen het coronavirus COVID-19 strikt worden nageleefd.
In het kader van de activiteit Guldensporentocht op zondag 11 juli 2021 aan de vereniging WSV De Lachende Wandelaars in Aalter toelating te verlenen voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzeringsborden op het openbaar domein op het grondgebied Aalter, mits de volgende voorwaarden worden nageleefd:
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan de aanvrager.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten inzonderheid artikel 5.2.2. betreffende de verdeling van een onroerend goed zonder dat een verkavelingsvergunning werd verleend;
Gelet op de brief van 16 juni 2021 van notaris Roel Mondelaers, Brouwerijstraat 29 in Aalter betreffende de verdeling van eigendom voor een onroerend goed gelegen in Aalter, Prinsengoeddreef 27 en gekend in het kadaster als Aalter, afd. 7, sectie A, nrs. 961X2, 961Y2 en 961Z2;
Gelet op de ligging van het eigendom volgens het gewestplan Eeklo-Aalter in een zone voor dagrecreatie;
Gelet op de ligging van het eigendom binnen het plangebied van het RUP Centrum Knesselare, in een zone waar geen meergezinswoningen zijn toegestaan;
Overwegende dat de aanvraag betrekking heeft op de splitsing van het eigendom met het oog op de vestiging van een erfpacht en een erfdienstbaarheid waarbij de bestaande bestemming wordt gerespecteerd;
Akkoord te gaan met de verdeling van eigendom op voorwaarde dat de bestemming en de planologische voorschriften volgens het gewestplan worden gerespecteerd.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten inzonderheid artikel 5.2.2. betreffende de verdeling van een onroerend goed zonder dat een verkavelingsvergunning werd verleend;
Gelet op de brief van 17 juni 2021 van het notariskantoor Benedikt Deberdt, Europalaan 33 in Tielt betreffende de verdeling van eigendom voor een onroerend goed gelegen in Aalter, Brouwerijstraat 56 en gekend in het kadaster als Aalter, afd. 3, sectie H, deel van perceelnummer 717E;
Gelet op de ligging van het eigendom volgens het gewestplan Eeklo-Aalter in een woongebied;
Gelet op de omgevingsvergunning OMV_2019154511 voor het bouwen van drie woningen aan de Brouwerijstraat 56 in Aalter;
Overwegende dat de aanvraag betrekking heeft op de splitsing van het eigendom met het oog op de verkoop van de woningen waarbij de bestaande bestemming wordt gerespecteerd;
Akkoord te gaan met de verdeling van eigendom op voorwaarde dat de bestemming en de planologische voorschriften volgens het gewestplan worden gerespecteerd.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten inzonderheid artikel 5.2.2. betreffende de verdeling van een onroerend goed zonder dat een verkavelingsvergunning werd verleend;
Gelet op de brief van 17 juni 2021 van de geassocieerde notarissen Claerhout & Claeys, Hoogstraat 24 in Gent betreffende de verdeling van eigendom voor een onroerend goed gelegen in Aalter, Steenweg op Deinze 111, gekend in het kadaster als Aalter, afd. 5, sectie B, nr.1433E2 en deel van nr.1433G2;
Gelet op de ligging van het eigendom volgens het gewestplan Eeklo-Aalter in een woongebied;
Overwegende dat de aanvraag betrekking heeft op de splitsing van het eigendom met het oog op de verkoop van het eigendom waarbij de bestaande bestemming wordt gerespecteerd;
Akkoord te gaan met de verdeling van eigendom op voorwaarde dat de bestemming en de planologische voorschriften volgens het gewestplan worden gerespecteerd.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, en latere wijzigingen, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op de collegebeslissing van 28 juni 2021 betreffende de goedkeuring en uitvaardiging van een tijdelijk aanvullend politiereglement naar aanleiding van de activiteit “Vuurwerk” in Aalter-Brug op maandag 12 juli 2021 in organisatie van het lokaal bestuur Aalter;
Gelet op de aanvraag van 1 juli 2021 van het lokaal bestuur Aalter tot het bekomen van een toelating voor het invoeren van een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen naar aanleiding van de activiteit Vuurwerk in Aalter-Brug op maandag 12 juli 2021;
Gelet op de e-mail van 2 juli 2021 van de Politiezone Aalter betreffende het verlenen van een advies voor de opmaak van een tijdelijk aanvullend politiereglement naar aanleiding van de activiteit Vuurwerk in Aalter-Brug op maandag 12 juli 2021 in organisatie van het lokaal bestuur Aalter;
Overwegende dat wordt gevraagd om
Overwegende dat ter hoogte van de vuurwerkinstallatie (met uitzondering tijdens het afschieten van het vuurwerk) steeds doorgaand verkeer mogelijk zal zijn ter hoogte van de zone, dit op een versmalde rijstrook waarbij de verkeersdoorstroming verloopt op basis van beurtelingse passage;
Overwegende dat de geldende federale, regionale, provinciale en gemeentelijke maatregelen in de strijd tegen het coronavirus COVID-19 strikt dienen nageleefd te worden;
Overwegende dat voor de invoering van een aangepaste verkeersregeling tijdens de activiteit de goedkeuring en uitvaardiging van een tijdelijk aanvullend politiereglement noodzakelijk is;
De collegebeslissing van 28 juni 2021 betreffende de goedkeuring en uitvaardiging van een tijdelijk aanvullend politiereglement naar aanleiding van de activiteit “Vuurwerk” in Aalter-Brug op maandag 12 juli 2021 in organisatie van het lokaal bestuur Aalter op te heffen.
Ter gelegenheid van de activiteit Vuurwerk in Aalter-Brug op maandag 12 juli 2021 een aantal tijdelijke aanvullende verkeersmaatregelen in te voeren.
Op maandag 12 juli 2021 tijdens het afschieten van het vuurwerk in de periode tussen 20.00 u tot 24.00 u het verkeer voor alle voertuigen, in beide richtingen, te verbieden in Brug-Zuid, meer bepaald het deel tussen Manewaarde en de zijweg Brug-Zuid.
De verkeersmaatregel uit artikel 3 ter kennis van de weggebruikers te brengen door het plaatsen van een verkeersbord C3 op hekken met bijkomende hekkens over de volledige wegbreedte en met voldoende knipperlichten op de volgende locaties;
Op maandag 12 juli 2021 van 18.00 u tot 24.00 u een stilstaan- en parkeerverbod in te voeren op alle parkeerplaatsen en/of parkeerstroken gelegen in Brug-Zuid ter hoogte van de gebouwen met de huisnummers 7 tot en met 21.
De verkeersmaatregel uit artikel 5 ter kennis van de weggebruikers te brengen door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3, volgens noodwendigheid, met de onderborden type Xa – Xb – Xd en een onderbord type V met de tekst “maandag 12 juli 2021 van 18.00 u tot 24.00 u” op alle parkeerplaatsen en/of parkeerstroken gelegen in Brug-Zuid ter hoogte van de gebouwen met de huisnummers 7 tot en met 21.
Toelating te geven aan de firma T&T Fireworks bvba in Lummen om een deel van de rijweg in te nemen in het deel ter hoogte van de woningen met de huisnummers 17 en 21 in Brug-Zuid en dit aan de kant van het kanaal Gent-Oostende op maandag 12 juli 2021 van 18.00 u tot 24.00 u; en de opdracht te geven om de zone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen.
De voormelde verbodsbepalingen niet te laten gelden voor de voertuigen van de hulp- en veiligheidsdiensten voor de voertuigen nodig voor de organisatie van de activiteit.
De nodige verkeerssignalisatie ter plaatse te laten brengen en ophalen door de cel Middelenbeheer. De nodige verkeerssignalisatie te laten plaatsen en verwijderen door de organisator en/of de Politiezone Aalter. Borden die tegenstrijdig zijn met onderhavig verkeersreglement dienen te worden afgedekt door de organisator en/of de Politiezone Aalter.
Aan de organisator te vragen de omwonenden minstens één week op voorhand in kennis te stellen van de geplande activiteit, dit door middel van een infofolder die ter beschikking zal worden gesteld door de cel Communicatie en coördinatie.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de organisatie van de bovenvermelde activiteit.
Dat deze activiteit kan plaatsvinden op voorwaarde dat alle federale, regionale, provinciale en gemeentelijke maatregelen in de strijd tegen het coronavirus Covid-19 strikt worden nageleefd.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 12 juli 2021 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen, en op voorwaarde dat de organisatie van deze activiteit mogelijk is overeenkomstig de geldende federale, regionale, provinciale en gemeentelijke maatregelen in de strijd tegen het coronavirus Covid-19.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de collegebeslissing van 27 januari 2020 betreffende de opmaak van een analoge vrijetijdsbrochure voor volwassenen;
Gelet op de collegebeslissing van 9 maart 2020 betreffende de aanpak van de analoge vrijetijdsbrochure voor volwassenen 2020;
Gelet op de collegebeslissing van 4 mei 2020 betreffende het uitstel van de lancering van de analoge vrijetijdsbrochure voor volwassenen 2020 als gevolg van de corona-crisis;
Gelet op actie 1683: opmaken, publiceren en verspreiden van een vrijetijdsbrochure voor volwassenen, zoals opgenomen in de meerjarenplanning goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019;
Overwegende dat de werking van de Aalterse verenigingen tot een minimum herleid is als gevolg van de corona-crisis en dat de planning ook voor het komende werkingsjaar nog steeds onzeker is;
Overwegende dat het verenigingsleven nog niet meteen opnieuw op volle toeren zal draaien; dat de verenigingen na de COVID-19-crisis nood zullen hebben aan ondersteuningsmaatregelen van andere aard;
Overwegende dat ook de aanpassing van het ARAR en het nieuwe subsidiereglement voor verenigingen in implementatiefase zijn;
Overwegende dat daarom voorgesteld wordt om de actie 1683: opmaken, publiceren en verspreiden van een vrijetijdsbrochure voor volwassenen te schrappen en het voorziene krediet van deze actie, 4.000 euro, toe te voegen aan de actie 1773: organiseren van vrijetijdsinitiatieven, zodat het krediet van deze actie aangewend kan worden om ondersteuningsacties te voorzien voor de relance van het verenigingsleven na COVID-19;
Akkoord te gaan met het schrappen van actie 1683: opmaken, publiceren en verspreiden van een vrijetijdsbrochure voor volwassenen, zoals opgenomen in de meerjarenplanning goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019.
Akkoord te gaan met het herbestemmen van het voorziene krediet in actie 1683 en het krediet toe te voegen aan de actie 1773: organiseren van vrijetijdsinitiatieven.