Terug
Gepubliceerd op 03/08/2021

2021_CBS_02374 - Collegebeslissing betreffende de noodzakelijke ANPR configuratie

College van Burgemeester en Schepenen
ma 05/07/2021 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2021_CBS_02374 - Collegebeslissing betreffende de noodzakelijke ANPR configuratie 2021_CBS_02374 - Collegebeslissing betreffende de noodzakelijke ANPR configuratie

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;

Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 57, artikels 2,6° en 47§2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren;

Gelet op artikel 266 1° van het decreet lokaal bestuur, dat stelt dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan; op artikel 266 3°, dat stelt dat de gemeenteraad bepaalde categorieën van verrichtingen kan uitsluiten van visumverplichting; dat de gemeenteraad besliste op 14 september 2020 dat voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande netto kasstroom tot een bedrag van 30.000,00 euro excl. btw (aanvaarde factuur) zijn uitgesloten van de visumverplichting;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 27 augustus 2018 van prefusiebestuur Aalter betreffende het invoeren van snelheidscontrolesystemen op het grondgebied van Aalter;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 10 februari 2020 betreffende de delegatie van het opstellen van aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020/2 2020-2025;

Gelet op de collegebeslissing van 11 januari 2021 betreffende de principiële goedkeuring van de gemeentelijke behandeling van beperkte snelheidsovertredingen ('GAS-5');

Gelet op de collegebeslissing van 1 februari 2021 betreffende het uitbreiden van snelheidscontrolesystemen op het grondgebied van Aalter;

Gelet op de collegebeslissing van 8 maart 2021 betreffende de gunning van de opdracht 'plaatsen trajectsnelheidscontrole in de Lotenhullestraat';

Gelet op het Nationaal ANPR project zoals beschreven in het bestek ‘Procurement 2017 R3 043’; dat gemeentebesturen conform dit bestek bestellingen kunnen plaatsen;  

Overwegende dat de gemeentelijk gebouwde trajectcontroles op het grondgebied nog niet operationeel zijn; dat dit onafhankelijk van Fedpol kan gerealiseerd worden door de beelden door te sturen naar een lokale server doch dat dit initieel niet de bedoeling was aangezien het AMS operationeel zou zijn; dat het bijgevolg wenselijk is om een lokale serverinfrastructuur te bouwen waarbij de data eigendom is en beheerd wordt door de lokale politiezone; dat deze investering daarom gerealiseerd dient te worden door de lokale politiezone; dat de kost hiervoor een jaarlijks te herziene licentieprijs van 29.861,55 euro en een éénmalige aankoop van 16.943,23 euro is;

Overwegende dat, na installatie van de lokale server, de trajectcontroles een herijking moeten ondergaan; dat deze kost ten laste is van het gemeentebestuur; dat deze kost wordt geraamd op 4.000 euro per traject;

Overwegende dat het tevens de bedoeling is dat de herkenningen van de GATSOcamera's niet manueel maar onmiddellijk automatisch worden doorgestuurd naar de lokale server; dat de noodzakelijke software hiervoor nog in ontwikkeling is; dat dit een toekomstige kost is voor de politiezone;

Overwegende dat het de finale bedoeling is om ook het vrachtwagenverkeer te gaan bewaken over de trajecten van de Hellestraat en de Lotenhullestraat; dat de noodzakelijke camera's hiervoor (Tatille) nieuw zijn en een homologatietraject doorlopen; dat na homologatie deze camera's kunnen besteld worden; dat om Tatille te koppelen aan een lokale server TPS(transit processing software)-software noodzakelijk is; dat deze kostprijs wordt geraamd op 6.029,13 euro excl btw en ten laste is van de politiezone;  dat na het plaatsen van Tatille-camera's een herijking noodzakelijk is; dat deze kost (4.000 euro per traject) ten laste is van het gemeentebestuur;

Overwegende dat 3 soorten ANPR-camera's noodzakelijk zijn: GATSO voor bewaken van snelheden op 1 plaats (= Knokstraat en Bellemdorpweg), MACQ voor bewaken van snelheden over een traject (=Weibroekdreef, Heirstraat/Steenweg op Deinze, Wingenestraat) en plaatscontrole/antidiefstal (=Watermolenstraat), TATILLE voor bewaken van snelheden en vrachtverkeer over een traject (= Lotenhullestraat en Hellestraat);

Overwegende dat, na installatie van de lokale server bij de politiezone en na installatie van de software bij de gemeentelijke GAS-ambtenaar, de ANPRcamera's in de Weibroekdreef, Heirstraat, Wingenestraat, Bellemdorpweg en Knokstraat, na herijking, actief worden; dat de ANPRcamera's in de Lotenhullestraat en Hellestraat kunnen geplaatst worden na homologatieprocedure en herijking;

Overwegende dat met invoering van GAS5 de gemeentelijke GASambtenaar de pv's gegenereerd in zone 30 km/uur en zone 50 km/uur kan verwerken voor zover de vaststelling de maximaal toegelaten snelheid + 20 km/uur overtreft; dat overtredingen daarboven verwerkt worden door het parket; dat de gemeenteraad hiertoe voorafgaand de nodige politiereglementen dient op te stellen;

Overwegende dat daardoor de gewenste ANPR-configuratie in Aalter zal bestaan uit 3 types ANPRcamera's, een lokale dataserver en specifieke software om de data te verwerken (schema zie bijlage);

Overwegende dat de realisatie een afstemmen is van aankoop lokale server en software door politiezone Aalter, aanwerven van een GAS-ambtenaar, aankoop software, aanpassen van het GAS-reglement en opmaak van politiereglementen door gemeentebestuur Aalter;

Overwegende dat naar aanleiding van de beslissing genomen over het circulatieplan, het wenselijk is om de verkeersveiligheid te verhogen in de Stationsstraat; dat dit mogelijks kan via een ANPR-trajectcontrolesysteem; dat het daarom aangewezen is om hiervoor de studie te bestellen;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>
artikel 56 §3 4° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten</p>
Artikel 56 §3 5° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;3 5&deg; van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;, vermeld in artikel 41, tweede lid, 8&deg;</p>

Budgetsleutels

2021/ACT-1442/0200-26/230000/BESTUUR/CBS/IP-OVERIG

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De toekomstige ANPR-configuratie met 3 types ANPRcamera's, een lokale dataserver en verwerkingssoftware goed te keuren.

Artikel 2

Na aankoop van de lokale dataserver en bijhorende software door politiezone Aalter, in te staan voor de herijking van de ANPRcamera's.

Artikel 3

Van zodra mogelijk, zijnde na afronden van het homologatietraject en opname door de Federale Politie, Tatille camera's te bestellen voor de trajectcontroles in de Lotenhullestraat om er de maximale snelheid van 30 km per uur te bewaken alsook het vrachtverkeer.

Artikel 4

Van zodra mogelijk, zijnde na afronden van het homologatietraject en opname door de Federale Politie, de gedetailleerde offerte in de Hellestraat te laten afwerken met inzet van Tatille camera's om er de maximale snelheid van 50 km per uur te bewaken alsook het vrachtverkeer.

Artikel 5

De TV Proximus-Trafiroad de technische studie te vragen voor het installeren van een ANPR trajectcontrolesysteem in de Stationsstraat.