Gelet op de collegebeslissing van 3 mei 2021 betreffende de goedkeuring en de verdere uitrol van het circulatieplan Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van 31 mei 2021 betreffende de toekomstige haltes van De Lijn in het openbaar vervoerplan en de invloed vanuit het circulatieplan,
Gelet op de collegebeslissing van 12 juli 2021 betreffende een aantal aanpassingen naar aanleiding van de infovergaderingen op 7, 8 en 9 juni en de bespreking met De Lijn op 9 juli 2021 over het circulatieplan Aalter;
Gelet op het belang van de verkeersveiligheid;
Gelet op het ontwerp van het circulatieplan;
Overwegende dat de Kouter volgens het circulatieplan kan ingedeeld worden in 2 segmenten; dat het eerste segment, vanaf het kruispunt met de Europalaan tot en met het kruispunt met de Sint-Gerolflaan, verkeer in beide richtingen toelaat; dat het tweede segment, vanaf het kruispunt met de Sint-Gerolflaan tot het kruispunt met de Stationsstraat, wordt ingericht als fietsstraat waarbij eenrichtingsverkeer van toepassing is voor het verkeer komende van de Stationsstraat; dat in het tweede segment (fietsstraat) een uitzondering wordt gemaakt op het eenrichtingsverkeer voor fietsers, speed pedelecs en bussen van De Lijn in de richting van de Stationsstraat;
Overwegende dat verkeersborden respectievelijk het begin en einde van een fietsstraat aanduiden; dat bijkomende verkeersborden het eenrichtingsverkeer en zijn uitzonderingen aanduidt; dat om de fietsstraat in te richten bij tweerichtingsverkeer gekozen kan worden voor 1 centrale rode rijloper met asmarkering; dat de aanbevolen breedte per rijstrook 2 meter bedraagt; dat de rijrichting doormiddel van 2 pijlen kan aangeduid worden; dat om de inrichting van de fietsstraat visueel duidelijk te maken 2 logo's van een fietsstraat bij het begin van de fietsstraat kunnen aangebracht worden op het wegdek; dat het bus logo en het fiets kunnen aangebracht worden op de rijstrook richting de Stationsstraat;
Overwegende dat het wegdek in de Kouter momenteel parkeervakken en 2 thermoplastische fietssuggestiestroken bevat; dat deze markeringen verwijderd dienen te worden gezien deze niet compatibel zijn de nieuwe verkeerssituatie in de straat; dat deze markering niet meer van toepassing is vanaf 1 september 2021 en voor verwarring kan zorgen;
Overwegende dat een bestrijking met gekleurde slemafdichting enerzijds het wegdek een onderhoudsbeurt voorziet en anderzijds de fietsstraat een gekleurd oppervlak kan bezorgen;
Overwegende dat het aanbrengen van een bestrijking met slemafdichting gezien de zomersluitingen niet haalbaar is voor 1 september 2021; dat in afwachting van de herinrichting van de fietsstraat in de Kouter tijdelijke verfmarkeringen kunnen aangebracht worden op het wegdek binnen het jaarlijks onderhoudsprogramma van de wegmarkeringen, dienstjaar 2021;
Overwegende dat het verwijderen van de bestaande markeringen, het aanbrengen een bestrijking met gekleurde slemafdichting en het aanbrengen van nieuwe wegmarkeringen geraamd kan worden op 25.000 euro incl. 21% btw; dat voor deze kosten momenteel geen budgetten beschikbaar zijn; dat krediet kan worden voorzien bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing;
Akkoord te gaan om de nieuwe verkeerssituatie in de Kouter tegen 1 september 2021 te signaleren door middel van de wettelijk verplichte verkeersborden volgens de wegcode en het aanbrengen van een aslijn op het wegdek, hiervoor gebruik te maken van de bestaande raamcontracten en de uitgaven te betalen met het beschikbare krediet onder de actie van het circulatieplan.
Principieel akkoord te gaan om de nieuwe verkeerssituatie in de Kouter definitief als volgt in te richten:
voor deze werken de meest gerede procedure op te starten en de nodige kredieten vrij te maken via budgetwijziging.