Gelet op het decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 14 december 2018 houdende toekenning van een subsidie aan het lokaal loket kinderopvang;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van prefusiebestuur Aalter op 28 mei 2018 betreffende de principiële goedkeuring voor de oprichting van een Huis van het Kind Aalter;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 18 november 2019 betreffende de oprichting van een lokaal loket kinderopvang;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 13 januari 2020 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, gunningswijze, raming en uit te nodigen ondernemers voor de opdracht 'Software: digitaal lokaal loket kinderopvang';
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 15 juni 2020 betreffende de goedkeuring van de gunning voor de opdracht 'Software: digitaal lokaal loket kinderopvang';
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 10 mei 2021 betreffende de verdere uitwerking van de implementatie van het digitaal lokaal loket kinderopvang;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 28 juni 2021 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het Lokaal Loket Kinderopvang;
Overwegende dat elk lokaal bestuur verplicht is om een lokaal loket kinderopvang te organiseren;
Overwegende dat dit lokaal loket kinderopvang de registratie van vragen naar kinderopvang coördineert, de gezinnen informeert over vrije opvangplaatsen, beschikbare informatie bundelt en actief investeert in het uitbouwen van een netwerk met de organisatoren en instanties die werken met gezinnen met jonge kinderen;
Overwegende dat de uitwerking en opstart van het digitaal lokaal loket vertraging opliep omwille van de COVID-19 pandemie en personeelswissels; dat de huidige planning is om het loket begin juli 2021 te lanceren; dat in de aanloop daarvan een werkgroep werd opgestart waar een aantal afspraken worden vastgelegd en een stappenplan voor het betrekken en motiveren van de kinderopvanginitiatieven op het grondgebied Aalter; dat daaruit volgende werkwijze voortvloeide:
- e-mail aan alle initiatieven met een korte uitleg en boodschap dat de coördinator van het Huis van het Kind zal langskomen
- een persoonlijk bezoek van de coördinator van het Huis van het Kind waarbij een geschenk ter bedanking wordt afgegeven én het gesprek wordt aangegaan over het digitaal lokaal loket en het belang van hun deelname. Hier wordt ook een uitnodiging afgegeven voor een later digitaal infomoment
- een digitaal infomoment waarop een kinderopvang die reeds werkt met het systeem (in een andere stad) uitleg geeft over het werken met het digitaal lokaal loket én de aanbieder van het digitaal pakket een vorming geeft over het werken met de website;
Overwegende dat good practices in andere lokale besturen uitwezen dat een samenwerkingsovereenkomst tussen de betrokken partijen een gevoel van vertrouwen creëert en ervoor zorgt dat afspraken kunnen worden nageleefd;
Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomst nagelezen is door de DPO;
De samenwerkingsovereenkomst met de organisatoren voor opvang goed te keuren.